Jak v Tesle a SpaceX používají pokročilé materiály

Dr. Charles Kuehmann je viceprezident materiálového inženýrství jak ve SpaceX, tak v Tesle. A minulý týden navštívil konferenci CompositeWorld, kde přednášel o problematice materiálů v těchto dvou firmách Elona Muska. Během prezentace prozradil několik novinek a zajímavostí o raketě BFR, motoru Raptor a také chystaných vozech Tesla Semi a Roadster.

SpaceX

  • Jako jedno z možných využití rakety BFR je obsluha ISS a dalších budoucích kosmických stanic. Dále je v plánu obsluhovat Měsíc a později také Mars.
  • Video zkušebního zážehu motoru Raptor, které Elon Musk ukázal na zářijové prezentaci o projektu dearMoon, zachycuje zmenšenou vývojovou verzi tohoto motoru o tahu 1 MN. Letová verze bude kompaktnější a bude mít dvojnásobný tah.
  • SpaceX zkoumá a vyvíjí odolné slitiny a povlaky, aby se zabránilo nežádoucímu spalování částí motoru při kontaktu s kyslíkem o vysoké teplotě.
  • Na Marsu budou lodě BFS zpočátku sloužit jako hlavní ubytovací prostory.
  • Na nedávné fotce válcovité kompozitní části prototypu BFR je vlevo také vidět část zakulaceného nástroje na výrobu nádrže:

První vyrobená část lodi BFS (Zdroj: SpaceX)

Tesla

  • Materiálové týmy v Tesle a SpaceX často spolupracují. Dalším příkladem spolupráce těchto dvou firem je také to, že když Tesla loni potřebovala poslat do Portorika velké množství baterií Powerwall a Powerpack v rámci pomoci po devastujícím hurikánu Maria, dopravu zajistila jedna z rychlých lodí SpaceX, které jinak asistují při přistáních Falconů, Dragonů nebo chytání aerodynamických krytů.
  • Každý kilogram ušetřený na tahači Tesla Semi znamená dodatečný kilogram maximálního nákladu pro zákazníka. Kamion tedy využívá pokročilé materiály a struktury, aby byl co nejlehčí.
  • Chystaný Tesla Roadster nové generace bude využívat kompozitní materiály a cílem je, aby vůz také byl bezpečný (Tesly patří k těm nejbezpečnějším automobilům na světě). Oproti tomu srovnatelná superauta ani neprocházejí crash testy.
  • Rám a karoserie Modelu 3 využívá různé materiály, od plastů a kompozitů přes hliník až po různé druhy oceli. Důležité také je, jak jsou tyto různé materiály spojeny. Kuehmann říká, že při návrhu Modelu 3 se nejdříve začínalo právě u spojů.
  • Solární tašky Tesla jsou díky použitým materiálům mnohem odolnější ve srovnání s běžnými střešními taškami:

Záznam celé přednášky:

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kotlopou

Co přesně znamená “Oproti tomu srovnatelná superauta ani neprocházejí crash testy”?

Ales

To by me taky zajimalo ☺☺

Jiří Hadač

Ona ta fotka toho prvního dílu bez měřítka není ono. Podobně jsme si taky stěžovali panu Hoškovi pod článkem o SLS, pak tam dal fotku části rakety s lidma, a nám vypadla čelist :-D. Ale naprosto chápu, že je zde jasným limitem embargo SpaceX a chuť něco uveřejňovat.
Jinak hezké a díky za udržování nás v obraze.

Jiří Hadač

Tak to je jiná liga, to uznávám 😀 to už si ten člověk těch 9 metrů dokáže představit.