Jak v Tesle a SpaceX používají pokročilé materiály
Dr. Charles Kuehmann je viceprezident materiálového inženýrství jak ve SpaceX, tak v Tesle. A minulý týden navštívil konferenci CompositeWorld, kde přednášel o problematice materiálů v těchto dvou firmách Elona Muska. Během prezentace prozradil několik novinek a zajímavostí o raketě BFR, motoru Raptor a také chystaných vozech Tesla Semi a Roadster.
SpaceX
- Jako jedno z možných využití rakety BFR je obsluha ISS a dalších budoucích kosmických stanic. Dále je v plánu obsluhovat Měsíc a později také Mars.
- Video zkušebního zážehu motoru Raptor, které Elon Musk ukázal na zářijové prezentaci o projektu dearMoon, zachycuje zmenšenou vývojovou verzi tohoto motoru o tahu 1 MN. Letová verze bude kompaktnější a bude mít dvojnásobný tah.
- SpaceX zkoumá a vyvíjí odolné slitiny a povlaky, aby se zabránilo nežádoucímu spalování částí motoru při kontaktu s kyslíkem o vysoké teplotě.
- Na Marsu budou lodě BFS zpočátku sloužit jako hlavní ubytovací prostory.
- Na nedávné fotce válcovité kompozitní části prototypu BFR je vlevo také vidět část zakulaceného nástroje na výrobu nádrže:
Tesla
- Materiálové týmy v Tesle a SpaceX často spolupracují. Dalším příkladem spolupráce těchto dvou firem je také to, že když Tesla loni potřebovala poslat do Portorika velké množství baterií Powerwall a Powerpack v rámci pomoci po devastujícím hurikánu Maria, dopravu zajistila jedna z rychlých lodí SpaceX, které jinak asistují při přistáních Falconů, Dragonů nebo chytání aerodynamických krytů.
- Každý kilogram ušetřený na tahači Tesla Semi znamená dodatečný kilogram maximálního nákladu pro zákazníka. Kamion tedy využívá pokročilé materiály a struktury, aby byl co nejlehčí.
- Chystaný Tesla Roadster nové generace bude využívat kompozitní materiály a cílem je, aby vůz také byl bezpečný (Tesly patří k těm nejbezpečnějším automobilům na světě). Oproti tomu srovnatelná superauta ani neprocházejí crash testy.
- Rám a karoserie Modelu 3 využívá různé materiály, od plastů a kompozitů přes hliník až po různé druhy oceli. Důležité také je, jak jsou tyto různé materiály spojeny. Kuehmann říká, že při návrhu Modelu 3 se nejdříve začínalo právě u spojů.
- Solární tašky Tesla jsou díky použitým materiálům mnohem odolnější ve srovnání s běžnými střešními taškami:
Záznam celé přednášky:
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Co přesně znamená “Oproti tomu srovnatelná superauta ani neprocházejí crash testy”?
To by me taky zajimalo ☺☺
V článku jen tlumočím, co Kuehmann řekl během prezentace. Předpokládám, že to znamená, že drahá hyperauta, kterých se vyrobí jen pár kusů, neprocházejí klasickými crash testy, takže jejich úroveň (ne)bezpečnosti není známá (a jelikož jsou navrhována primárně na výkon a bezpečnost je podřadná, výsledky asi nebudou moc dobré). Oproti tomu Roadster bude navrhován tak, aby byl nejen výkonný, ale také bezpečný, takže projde také běžným nezávislým testováním (např. NHTSA). Zákazník tedy bude vědět, jak bezpečné to auto je.
Ona ta fotka toho prvního dílu bez měřítka není ono. Podobně jsme si taky stěžovali panu Hoškovi pod článkem o SLS, pak tam dal fotku části rakety s lidma, a nám vypadla čelist :-D. Ale naprosto chápu, že je zde jasným limitem embargo SpaceX a chuť něco uveřejňovat.
Jinak hezké a díky za udržování nás v obraze.
Tady je ta samá věc s človíčkem. 🙂
Tak to je jiná liga, to uznávám 😀 to už si ten člověk těch 9 metrů dokáže představit.