Tak jako každá společnost, i SpaceX se snaží svoje nároky prosazovat nejen svými obchodními praktikami, ale i soudní cestou. V dalším dílu volného seriálu o soudních sporech Muskových firem si představíme kauzu, o které jsme v několika dřívějších článcích už krátce hovořili, ale dnes se jí podíváme na zoubek pořádně. Bude se jednat o soudní spor z let 2014–2015, kdy SpaceX podalo v dubnu 2014 žalobu na americké letectvo kvůli certifikaci Falconu 9 pro armádní zakázky. Proč se SpaceX k žalobě uchýlilo a v čem celý spor spočíval?
NSSL (National Security Space Launch) je program USAF (americké letectvo) a dříve se nazýval EELV (Evolved Expendable Launch Vehicle). Zajišťuje vynášení nákladů ministerstva obrany a dalších vládních agentur do vesmíru. Když byly poprvé v roce 1998 uděleny tyto kontrakty, jejich hodnota dosáhla 3 miliard amerických dolarů. Boeing tenkrát získal 19 startů a dalších 9 získal Lockheed Martin. V rámci programu EELV potom až do roku 2015 vynášely všechny náklady pouze rakety Atlas V, Delta IV a Delta IV Heavy těchto dvou společností. Ty se však v roce 2006 spojily a vytvořily United Launch Alliance, které od té doby mělo monopol na armádní zakázky.
V říjnu roku 2011 se však Národní průzkumný úřad (NRO), NASA a americké letectvo dohodly, že chtějí dát do budoucna možnost vynášet své náklady i novým slibným společnostem, mezi něž tou dobou patřilo i SpaceX se svou raketou Falcon 9. V prosinci 2012 potom ministerstvo obrany zašlo ještě o krok dál a ohlásilo, že otevře program EELV pro další firmy, aby se od roku 2015 už mohly zapojovat do vynášení nákladů. A toto rozhodnutí začalo letectvo uskutečňovat tak, že v prosinci 2012 udělilo SpaceX dvě zakázky – mise DSCOVR a STP-2. Chtělo tím podpořit certifikaci rakety Falcon 9 v1.1 a Falcon Heavy. Aby raketa mohla získat certifikaci pro vynášení nákladů v rámci EELV, musí uskutečnit tři úspěšné mise a letová data dát poté k dispozici ministerstvu obrany. Odhaduje se, že zakázky v rámci programu EELV v letech 2014–2030 dosáhnou hodnoty téměř 70 miliard amerických dolarů. Už jen z tohoto jediného čísla je vidět, že se jedná o poměrně dost lukrativní smlouvy, které zajistí vítězným firmám náklad pro jejich rakety na řadu let, a to s dost slušným výdělkem.
V roce 2012 zároveň padlo rozhodnutí, jak bude vypadat začlenění nových firem do celého procesu. Stávající ULA měla získat zakázky pro 36 raketových stupňů (což je 27 startů raket) v rámci takzvaného bloku zakázek („block buy“). Cena tohoto kontraktu se odhadovala na přibližně 11 miliard dolarů. Podstatnější ale bylo, že o dalších 14 startů se mělo soutěžit. Toto rozhodnutí bylo bráno jako velké vítězství pro SpaceX, které se o tyto zakázky chtělo brzy ucházet.
Zde bude dobré zdůraznit, že v prosinci 2013, kdy bylo oznámeno, že oněch 27 startů získá ULA, nemělo SpaceX certifikovanou svoji raketu Falcon 9 v1.1 pro vynášení zakázek EELV. Přesto se k této certifikaci již výrazně přiblížilo. První start Falconu 9 v1.1 se totiž uskutečnil v září 2013 v rámci mise CASSIOPE. Jako druhá odstartovala v prosinci 2013 mise SES-8 a blížil se třetí start, mise Thaicom 6, který se nakonec vznesl k obloze 6. ledna 2014. Tímto okamžikem mělo SpaceX získat možnost ucházet se o zakázky v rámci EELV, přestože certifikace samotná měla trvat minimálně do konce roku 2014.
V březnu 2014 se však situace změnila. Během senátního slyšení vyšlo najevo, že letectvo plánuje snížit počet misí určených k soutěži, a to ze 14 na 7. Hlavně se jednalo o vynášku satelitů GPS.
Toto rozhodnutí se však určitě nemohlo líbit SpaceX. V dubnu 2014 se proto rozhodlo podat protestní žalobu k federálnímu soudu. Tato žaloba měla napadnout smlouvu uzavřenou v prosinci 2013 mezi letectvem a ULA ohledně udělení kontraktů na 36 raketových stupňů. Několik bodů, které SpaceX ve své žalobě zmiňovalo:
Americká vláda chtěla, aby byla žaloba zavrhnuta. Jako důvody uvedla, že SpaceX mělo už od konce roku 2011 přístup na web, kde se neveřejně sdílí informace o budoucích pobídkách a plánovaných misích pro nové uchazeče programu EELV. Dále potom, že od jara 2012 mělo SpaceX informace o tom, že bude možnost ucházet se o tento blok 27 startů. Zmiňovala také, že žádný z představitelů SpaceX nepodal ani nabídku, ani protest.
V červenci 2014 dokonce letectvo žádalo federální soud o zamítnutí klíčové části, ve které se tvrdí, že neoprávněně udělilo kontrakt společnosti ULA. Federální soud ale návrhu letectva koncem července nevyhověl a nařídil, aby se letectvo pokusilo svůj spor se SpaceX urovnat prostřednictvím mediátora.
Celá záležitost byla nakonec skončena v lednu 2015. SpaceX se vzdalo své žaloby proti letectvu výměnou za to, že letectvo umožní soutěžení o více kontraktů, než původně plánovalo. V květnu 2015 byla raketa Falcon 9 v1.1 certifikována pro EELV. SpaceX tím získalo právo soutěžit o armádní starty. V té chvíli zbývalo do prvního startu Falconu 9 v1.2 jen 7 měsíců a certifikaci pro EELV získala tato raketa v lednu 2016.
SpaceX se o armádní zakázku poprvé ucházelo v roce 2016, když se přihlásilo do soutěže o vynesení prvního satelitu GPS třetí generace. Konkurenční ULA se o zakázku odmítla ucházet, neboť se jí nelíbilo, že výběrové řízení přikládalo příliš velkou váhu na cenu, což je oblast ve které ULA není konkurenceschopná, a naopak se skoro vůbec nebrala v potaz spolehlivost. SpaceX tak zakázku vyhrálo jaksi kontumačně.
O kontrakt na vynesení další družice GPS se pak SpaceX ucházelo v roce 2017 a tentokrát se už účastnila i ULA, která však nakonec zakázku nezískala. Od té doby SpaceX získalo další dva armádní kontrakty, jeden na vynesení až tří dalších družic GPS a další je balík tří zakázek pro rakety Falcon 9 i Falcon Heavy, jehož certifikace by měla být brzy dokončená vzhledem k provedení tří úspěšných letů.
Předchozí články o sporech Elona Muska a jeho firem:
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Něco mi říká, že Spacex asi ani tentokrát nevyhraje další kolo zakázek NSSL. I v Americe platí :lobbinng, známosti a úplatky. A Spacex bych to hrozně přál.