Aktuality

Jak se vyrábí Raptor a jak se budou tlakovat nádrže Super Heavy Starship

Uběhl další týden od posledního článku o novinkách týkajících se motoru Raptor a rakety Super Heavy Starship, a tak je na čase krátce shrnout další várku informací, které se od té doby objevily. Elon Musk ukázal, jak probíhá výroba Raptoru, mluvil o tlakování nádrží SHS a Hans Koenigsmann se vyjádřil k ceně této chystané rakety.

Raketový motor Raptor a jeho slibné první zkoušky jsou hlavním tématem posledních týdnů, tak u něj začneme i dnes. Elon Musk se na Twitteru podělil o zajímavé video zachycující proces odlévání části potrubí pro Raptor. Kov ve videu je superslitina niklu a chromu zvaná Inconel, která vyniká odolností vůči žáru, tlaku, korozi a oxidaci. To z ní dělá ideální materiál pro použití v raketových motorech. SpaceX přitom má s Inconelem zkušenosti už z dřívějška – vyrábí z ní také spalovací komoru motorů SuperDraco pro únikový systém kosmické lodi Crew Dragon. Kromě videa z odlévání Musk zveřejnil také fotku výsledného odlitku. Výroba probíhá přímo ve vlastní slévárně SpaceX.

Elon Musk před pár dny také mluvil o tlakování nádrží rakety Super Heavy Starship. U raket Falcon jsou nádrže tlakovány heliem, které se nachází v tlakových nádobách umístěných uvnitř nádrží s palivem či kyslíkem. Selhání jedné takové nádoby způsobilo katastrofickou nehodu při přípravách na misi Amos-6 v roce 2016. Oproti tomu budou nádrže v SHS tlakovány přímo metanem či kyslíkem v plynném skupenství odváděnými z motorů, takže zcela odpadne nutnost mít dodatečný heliový systém. Musk řekl, že tento nový způsob tlakování nádrží bude použit už u první verze rakety SHS. To je prý důležité mimo jiné proto, že v případě Falconů je helium dražší než kyslík, i když kyslík tvoří dvě třetiny hmotnosti celé rakety a helium naopak neváží skoro nic.

Neoficiální schéma motoru Raptor (Zdroj: fórum NASA Spaceflight)

S touto problematikou pak souvisí také potřeba mít kromě hlavních nádrží ještě menší nádrže, které zůstanou na rozdíl od těch hlavních plné až do přistávacího zážehu. To je podle Muska důležité, protože jinak by hrozilo, že motory po nastartování nasají vzduchovou bublinu vzniklou během poletování paliva ve stavu beztíže. To by nejspíš mohlo motory poškodit. Starship proto bude mít menší nádrže („header tanks“) podobné těm, které byly vidět na schématech z představení předchozí verze rakety BFR. Musk ale upřesnil, že výsledné nádrže budou o něco jednodušší než ty v prezentaci z roku 2017.

Průřez lodí BFS ve verzi z roku 2017 (Zdroj: SpaceX)

Na závěr tu máme prohlášení Hanse Koenigsmanna ohledně očekávané ceny Super Heavy Starship. Ten totiž na aktuální konferenci uvedl podobně jako nedávno Elon Musk, že SHS „bude mít díky kompletní znovupoužitelnosti nižší cenový profil než rakety Falcon 9 a Falcon Heavy“. Hans si však nebyl jistý, jestli je to myšleno z hlediska ceny za vynesený kilogram nebo ceny za jeden start.

Zobrazit komentáře

  • Docela by mě zajimalo, jak by se projevila kvalita slitin pokud by byli odlivane ve vesmiru. Slitiny maji jak lehke tak těžši prvky. Ve stavu beztiže by došlo k jejich lepšimu promichani a nehledě jak by vypadala jeji připadna krystalova mřižka po jeji vykrystalizovani a tuhnuti.

  • To je prý důležité mimo jiné proto, že v případě Falconů je helium dražší než kyslík, i když kyslík tvoří dvě třetiny hmotnosti celé rakety a helium naopak neváží skoro nic.

    Ta věta je divná, protože to platí vždy a nikoliv pouze v případě F9.

    Jinak k té ceně by to určitě mělo být minimálně za kilogram, ale výhledově určitě za start, jinak by Mars nedával smysl.

    • Jo, ta věta je divná, ale asi tím chtěl jen říct, že helium je celkově dražší než kyslík, i když helia je v raketě objemově mnohem méně.

  • Opravdu hodnotné prohlášení Hanse K. který papouškuje oznámení E.M. z jeho tvítu, jen neví, jak to myslel :)
    Nějak mi to připomíná naše "informované" novináře. Píšu abych psal .....

  • Už aby to kluci daly dohromady a letělo to. Držím jim palce.

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024