Když jde o raketu Falcon 9 a SpaceX, nejodvážnějšími zákazníky společnosti jsou NASA a satelitní operátor SES. Nyní si k těmto dvěma zákazníkům přidejte Bangladéš.
NASA byla prvním zákazníkem SpaceX po debutovém letu Falconu 9 v roce 2010, přičemž jeho následující čtyři starty se týkaly zásobování Mezinárodní vesmírné stanice.
Satelitní operátor SES z Lucemburska byl první společností, která důvěřovala SpaceX a dala firmě zakázku na vypuštění několikamiliardového geostacionárního satelitu. V návaznosti na úspěch této mise v roce 2013 (a samozřejmě mnoha dalších), SES v loňském roce důvěřovala společnosti SpaceX natolik, že jí svěřila satelit pro první start s již jednou použitým prvním stupněm Falconu 9.
Ve čtvrtek bude Bangladéšská telekomunikační regulační komise (BTRC) prvním zákazníkem konečné (uvidíme) a (zatím) nejvýkonnější verze rakety Falcon 9 Block 5. Tato verze obsahuje vylepšení a úpravy, které splňují požadavky na lety s lidskou posádkou NASA a rovněž kritéria ministerstva obrany USA. První stupeň Falconu 9 Block 5 je schopen 10 a více letů, předchozí verze byla navržena pouze pro dvě až tři mise, přičemž prozatím byl první stupeň použit maximálně dvakrát.
NASA i SES měly a mají motivaci vsadit na SpaceX – NASA z důvodu podpory soukromého sektoru pro aktivity na oběžné dráze Země a SES z důvodu snížení ceny v oblasti vypouštění satelitů díky této nové konkurenci. Vypuštění bangladéšské družice Bangabandhu-1 o hmotnosti 3500 kilogramů bude 54. startem Falconu 9 a SpaceX bude doufat, že tím začne nová kapitola rychlého znovupoužití prvních stupňů.
Takže jak se vlastně Bangladéš stala zákazníkem pro další velký milník SpaceX?
“Byla to v podstatě náhoda,” řekl pro SpaceNews Sajeeb Wazed, čestný poradce bangladéšské předsedkyně vlády pro informační a komunikační technologie . “Bylo to v podstatě rozhodnutí SpaceX a my s ním souhlasili.”
Wazed, který je synem bangladéšské předsedkyně vlády Sheikh Hasiny, řekl, že BTRC požadovala, aby každý uchazeč o zakázku postavit satelit Bangabandhu-1 zároveň zahrnul volbu primárního a záložního nosiče. Vítězná nabídka od společnosti Thales Alenia Space počítala s raketou Ariane 5 od Arianespace jako výchozí a s Falconem 9 od SpaceX jako záložní.
Bangladéš považoval jistotu časového plánu za jedno z nejdůležitějších kritérií – v této oblasti obvykle mají konkurenti SpaceX výhodu. Práce u Arianespace se však loni na jaře na pět týdnů zastavily kvůli místním protestům, které zablokovaly evropský kosmodrom ve Francouzské Guyaně. Během dvou měsíců došlo ke zpoždění u tří misí, což způsobilo kaskádu zpoždění plánovaných startů.
Arianespace nemohla Bangladéši zaručit, že družice odstartuje 16. prosince 2017, což je bangladéšský Národní den vítězství připomínající kapitulaci pákistánských sil během Bangladéšské války za nezávislost v roce 1971. Rakety Ariane 5 obvykle vynášejí dva satelity najednou – větší satelit v horní části adaptéru SYLDA a menší satelit ve spodní části. Sdílení rakety snižuje náklady provozovatelů družic, ale vyžaduje, aby jejich plány byly synchronizované. Bez této synchronizace může dojít k prodlevám.
Wazed dále uvedl: “Vzhledem k tomu, že náš satelit se vejde do spodní části adaptéru rakety Ariane 5, nedokázala Arianespace zaručit, že start se stihne do prosince. Museli jsme tedy zvolit záložní variantu.” Zároveň dodal: “SpaceX chtělo, abychom šli do Blocku 5 a my jsme souhlasili.”
SpaceX očividně také nestihlo datum startu požadované BTRC. Přestože byl rok 2017 nejúspěšnějším rokem pro SpaceX s 18 misemi, velkou část tvořily starty, které byly odloženy kvůli zpožděním ve výrobě Falconu 9 a nehodám v letech 2015 a 2016.
Wazed dále řekl, že se snažil mírnit očekávání startu ke Dni vítězství, ale bez úspěchu. “Řekl jsem všem, že to není reálné, ale že se budeme snažit.”
Družice Bangabandhu-1 je pojmenována podle zavražděného zakladatele Bangladéše a Wazedova dědečka jménem Bangabandhu Sheikh Mujibur Rahman. Satelit disponuje 26 transpondéry v pásmu Ku a 14 transpondéry v pásmu C pro televizní a širokopásmové telekomunikační služby pro Bangladéš a okolní regiony.
Mise Bangabandhu-1 startuje ve čtvrtek 10. 5. ve 22:12 SELČ. Sledujte profil mise na ElonX pro aktuální informace.
Tento text je překladem článku z webu Space News.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Každého z těchto odvážných zákazníku docela obdivuju, jako vyhlídka na úsporu peněz při riziku totální ztráty družice a zpoždění při obnově flotily (pojištění je fajn, ale ze zpoždění vás nevytrhne)...
Možná bych k nim přidal ještě Orbcomm, ikdyž i tam to měl být původně SES misto Orbcommu, americkou armádu (při druhém startu FH docela odvaha, plus ty náklady v naprosto dřevní době 2006-08) a malajskou kosmickou agenturu.
Jinak moc hezké a díky za článek.
Když pominu, že jde o start nové verze rakety, tak letět s nimi už není velké riziko (I když to říkám jako někdo, kdo si u nich nechystá nic objednat :)) . Vykazují vysokou míru spolehlivosti. Bangladéš ušetří nějakou kačku a je to i dobré PR. Let s Ariane by nevzbudil příliš pozornosti, ale svěřit se téhle cool společnosti zajistí sledovanost a pro první let s blockem 5 i tak trochu elitní status.
Každá z těch potenciálních úprav pro snadnou znovupoužitelnost se mohla ukázat jako smrtící, nehledě na na nové COPV, které už dvakrát srazili SpaceX na kolena. Samozřejmě vím, že dnes bez problémů. Orbcomm na tom byl tenkrát hůř, sleva je sice fajn, ale CRS-7 byl taky kvalitní strašák. Ale nic se nevyrovná americké armádě, koupit dvě zbrusu nové rakety, které si někdo stloukl na malém atolu dohromady a posadit na ně náklad. Anebo si vzpomeň na Cassiope, rozhodíš jinak motory, prodloužíš raketu a pak si na to sice levně, ale stejně posadíš svou krásnou družici.
Koukám, že tento článek nepsal Péťa, ale Ivo. Víc hlav víc ví a víc rukou toho víc napíše. Takže pro nás nadšence jen dobře. Díky kluci.
Díky za upozornění, všiml jsem si toho až po tvém příspěvku. Fakt moc hezké.
Zdá se mi to, nebo je interstage trochu zúžený?
Na vršku interstage jsou 4 výstupky (trysky? spojovací prvek?) a dole roštová kormidla. v kombinaci s kontrastním černo-bílým provedením to vypadá, že je skutečně užší, ale je to jak psáno výše, pouze klam.
EDIT: jak psáno níže :)
To je jen optický klam.
Paráda! :) Zaujímavé info...