Nouzovému přistání prvního stupně Falconu 9 s číslem B1050 do vody v průběhu mise CRS-16 jsme se věnovali v nedávném článku. V tom dnešním se podíváme blíže na průběh jeho záchrany a jak to stupeň vše přečkal. Několikadenní proces zahrnoval odvlečení do přístavu, vylovení z vody a opatrný přesun na transportér.
Přistání bylo původně plánováno na pevninské Landing Zone 1, nicméně kvůli poruše čerpadla hydrauliky roštových kormidel se tak nestalo. Stupeň je při sestupu naváděný po balistické dráze mimo přistávací plošinu tak, aby v případě jakéhokoli selhání, jako se stalo teď, dopadl mimo cílenou oblast a nepoškodil tak přistávací rampu ani neohrozil životy. Až v momentě přistávacího zážehu je zaměřovací bod přesunut na kýžené místo přistání. V podstatě obdobná situace nastala i při nezdařeném přistání centrálního stupně Falconu Heavy, kdy dopadl vedle autonomní mořské plošiny OCISLY.
První stupeň po přistání na hladině podle Hanse Koenigsmanna ze SpaceX skončil zhruba 3 km od pobřeží Floridy. Nedlouho po přistání přišlo od 45. vesmírného křídla amerického letectva (45th Space Wing), které má na starosti provoz kosmodromu na Mysu Canaveral, důležité oznámení: „Dnešní mise CRS-16 zaznamenala úspěšný start, nikoli však nominální přistání. V současné době neexistují žádná ohrožení bezpečnosti nebo zdraví veřejnosti a záchranná operace prvního stupně probíhá.“
Krátce po tomto oznámení vyrazily z přístavu Port Canaveral lodě k zajištění a záchraně stupně. Na místě operovala loď GO Quest s techniky SpaceX na palubě, remorkér Eagle a člun pobřežní stráže. Lodím na pomoc dorazil i člun společnosti Logan Diving and Salvage, jejíž potápěči pomohli s upevňováním nafukovacích vaků, jež měly za úkol zabránit stupni v převrácení. Technici demontovali potopenou spodní nohu a pomocí jeřábu ji uložili na palubu GO Quest. Poté potápěči upevnili na stupeň další vaky bránící ponoření, přičemž lodě GO Quest a Eagle svým postavením vytvořily jakousi ochrannou zónu, v níž navíc hlídkoval člun pobřežní stráže, aby zabránil přiblížení ostatních plavidel. Po dokončení stabilizace byl stupeň pomocí řetězů a lan uvázán za remorkér Eagle.
Než se však lodě mohly přesunout do přístavu, musely vyčkat jednak na povolení k vjezdu do přístavu a také na příjezd člunu s pilotem, který se ujmul kormidlování remorkéru Eagle. Pilot je v tomto případě přístavní kormidelník s podrobnou znalostí místních podmínek. Po odjezdu několika výletních a vojenských plavidel včetně jaderné ponorky USS Indiana dostaly lodě povolení k vjezdu do přístavního kanálu. K tomu došlo až dva dny po přistání.
Stupeň přistání nepřečkal zcela bez újmy. Na první pohled bylo patrné poškození mezistupně a následně po vytažení stupně jeřábem z vody vyšla najevo i deformace trysky jednoho z motorů Merlin. Ulomený kus mezistupně byl mimochodem později nalezen na Melbourne Beach asi 40 km jižně od Mysu Canaveral. Na pevnině proběhla demontáž zbývajících tří nohou a následně i roštových kormidel. Během těchto prací se u stupně objevila i cisterna – lze se tedy domnívat, že bylo nutno odčerpat některou z provozních kapalin. Poškozená sekce mezistupně vyrobeného z uhlíkových vláken byla vyříznuta a na stupeň byly nainstalovány prstence pro manipulaci jeřábem.
Vytažení stupně z vody:
Položení stupně na transportér (v druhé polovině videa):
Po dokončení prací byl stupeň přeložen na transportér OTS, který dříve přepravoval raketoplány, a byl odvezen k další inspekci. Mezi přistáním do vody a odvozem stupně uběhlo zhruba 9 dnů. Budoucnost stupně je nejistá, ale Elon Musk i Gwynne Shotwell prohlásili, že stupeň možná bude použit znovu na nějaké interní misi SpaceX. Nicméně i pokud stupeň nakonec nepoletí znovu, jeho záchrana nepřijde vniveč. Titanová kormidla jsou velmi drahá (řádově desítky až stovky tisíc dolarů) a mořská voda jim nevadí, takže by neměl být problém je použít na nějaké budoucí misi. Stejně tak SpaceX jistě ocení možnost analyzovat hydraulické čerpadlo, které selhalo a způsobilo nezdar při přistání.
Pokud vás zajímá, co přesně vedlo k nezdařenému přistání stupně a jak probíhalo, přečtěte si předchozí článek, který celou situaci rozebírá podrobněji.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Jenom poznamenám, že anglické pilot má hezký český ekvivalent lodivod... 8-)
Přítomnost jaderné ponorky naznačuje, jak cenná věc ten první stupeň je. Kdyby hrozilo zcizení (např. v důsledku potopení), tak by ho raději rozbombardovali.
Ponorka byla plán B :-)
Tak tohle mě pobavilo, dík .)
Hodil by se pouzit na aborttest dragonu,co myslite?
Nemyslim, chapu, ale opet sme u toho, ze spacex se zavazala udelat abort test, a ted je uz povinnou soucasti toho, co musi raketa absolvovat predtim, nez na ni sednou lidi. Tj. Nemyslim si, ze si risknou jakykoliv potencialni problem, na to je ta zakazka moc lukrativni. A ikdyby nebyla lukrativni, bude urcite prestizni. V tehle dobe, v dobe rozjezdu F9B5, testovani hranic znovupouzitelnosti atd se to dle meho nevyplati, nestoji to za ten risk.
Myslím si, že pokud nepoletí, tak se těch věcí použije mnohem více než pouze kormidla. Myslím si, že minimálně nohy jsou přímo dělané tak, že jim mořská voda nebude vadit, jinak by po přistání na plošinách museli řešit problémy.
Jinak pokud jde o ten mezistupeň, to se vcelku dalo čekat, ale ta tryska je divná. Podle mě a podle toho co jsem se právě dočetl v článku bych to spíš viděl na poškození až po přistání to během demontáže potopené nohy. Má teorie je taková, že noha bude lehčí než voda a po demontáži šla rychle na hladinu a poškodila trysku. Na druhou stranu tryska se dá snadno vyměnit, pokud tedy nebude problém s vodou v čerpadlech atp. Opět pouze můj názor, dovedu si představit, že udělají na motorech něco jako GO - kompletní demontáž, kontrola, výměna dílů a složí je zpátky. Uvidíme.
Tak nevim ale dle meho nazoru tu trysku poskodili pri vytahovani te nohy ale ne ze by byla lehci nez voda (tomu neverim) ale spis si myslim ze zabrali na jerabu a ta noha jeste castecne drzela na rakete a schytal to motor.
Pokud by byla noha těží než voda, pak by šla ke dnu a nemohla by poškodit motor. Stejně tak to mohl udělat ten píst, které bude ještě lehčí vzhledem k objemu.
Ale ne....myslim ze se nechapeme. Lehci byt nemuze. Vsak i kdyby byla z cisteho grafitu tak by sla ke dnu (2270 kg/m3). Vzhledem k tomu ze tam dochazi k namahani castecne i na ohyb a dale zatizeni je dynamicke tak neni mozny pouzit kompozit. Ten by to nevydrzel. Jaky material mas na mysli ty?
Kazdopadne ja to myslel tak ze noha nebyla plne odmontovana a na lodi proste zacali navyjet lano u jerabu tim pretocili nohu a znicili trysku.
Aha, tak to je taky možné, souhlasím. Jinak podle mě ty nohy musí být hodně lehké jinak by musely mít několik tun a to by pak byla velká váhová penalizace.
Tak samozřejmě, čím lehčí nohy tím lépe. Na druhou stranu už nenesou takovou hmotnost - prázdný první stupeň má 22 tun (+palivo). Takže řekněme že jedna noha nese váhu přibližně 6 tun což není nějak závratné.
Každopádně jsem to taky googlil a váha všech nohou je přibližně 2 tuny.
Zdroj: https://www.quora.com/How-much-do-the-landing-legs-on-SpaceX-F9-rockets-weigh
Pratele a co kdyz ta noha proste praskla pri kontaktu se dnem a ten motor jednoduse narazil do dna a tim se poskodil?? ;-)
V daním místě to nehrozí, jednak je tam písek a jednak je to docela daleko od břehu.
Věřím, že na hliníkovým tubusu se taky nemá až tolik co pokazit, pokud se nezkřivil.
Zatím to vypadá, že spíš ne, navíc byl natlakovaný, takže asi jako plechovka s pitím. To je právě tne rozdíl oproti mezistupně, který má pevnost ve svislém směru a schytal to horizontálně.
Natlakovanej čím? Palivo bylo už pryč. Nebo se mýlím?
Mýlíte se, nádrže jsou natlakované po celou dobu letu, právě proto tam jsou ty tlakové nádoby s Héliem. Pokud by nádrž nebyla natlakovaná, tak by ztratila svoji pevnost. Zkuste si to sám na té plechovce od pití.