Jak pokračují přípravy na demonstrační mise Crew Dragonu
Kosmické lodě Crew Dragon a CST-100 Starliner budou představovat návrat k nezávislosti Spojených států v problematice přepravy astronautů na Mezinárodní vesmírnou stanici. Od ukončení programu raketoplánů v roce 2011 musela NASA spoléhat na ruské Sojuzy. Přípravy na premiéru těchto nových komerčních lodí společností Boeing a SpaceX pokračují, ale očekávají se další odklady. Kathryn Lueders, manažerka programu Commercial Crew, teď měla prezentaci o průběhu příprav lodí Crew Dragon a Starliner a jejich raket na demonstrační mise.
Během přednášky se objevila spousta technických informací o jednotlivých dokončených úkonech a vývojových milnících. Já z nich do článku vybral jen ty nejzajímavější, ale pokud vás zajímají všechny, doporučuji vám přečíst si článek na Kosmonautix.cz, z kterého jsem částečně čerpal a kde jsou přeloženy všechny informace, včetně těch o lodi Starliner.
Crew Dragon
SpaceX vyrábí Dragony pro obě demonstrační mise (DM-1 a DM-2) a vypadá to, že firma má pro Crew Dragony nový systém sériových čísel.
- Pro misi DM-1 (bez posádky) se vyrábí loď se sériovým číslem 2-1 a ta bude na konci května odeslána do zařízení NASA Plum Brook kvůli provedení environmentálních testů, takže už se asi blíží její dokončení (například už byla nainstalována část motorů SuperDraco a vyrobena polovina potřebných fotovoltaických článků)
- Pro misi DM-2 (první let s posádkou) se chystá loď se sériovým číslem 2-3
Falcon 9
Kromě Crew Dragonu sleduje NASA také průběh vývoje a výroby Falconu 9 ve variantě Block 5, což je typ rakety, který bude vynášet všechny Crew Dragony.
- Pro misi DM-1 se vyrábí první stupeň Falconu 9 s číslem 51
- Byla demonstrována dlouhá kumulativní doba chodu motoru Merlin 1D v konfiguraci pro pilotované lety (motor obsahuje novou součástku kombinující lopatky a disk turbíny plynového generátoru do jednoho kusu, což nejspíš zabraňuje vzniku prasklin)
- Byla úspěšně dokončena kvalifikace šroubovaného octawebu verze 3.0 (dříve byl svařován)
- Vylepšené tlakové nádoby COPV úspěšně prošly testovacím a kvalifikačním programem (zároveň už začala výroba COPV pro misi DM-1)
Rampa LC-39A
- Pokračují demontážní práce na otočné konstrukci RSS (Rotating Service Structure) z éry raketoplánů
- Najatá firma na pevnou servisní konstrukci FSS (Fixed Service Structure) přidá 6 dodatečných plošin/pater
- Otočná přístupová lávka pro posádku bude na FSS namontována na podzim 2018 (naposledy to bylo plánováno na jaro 2018)
Aktuální harmonogram
SpaceX:
- Demonstrační mise DM-1 (bez posádky) – srpen 2018
- Test únikového systému Crew Dragonu za letu – mezi DM-1 a DM-2
- Demonstrační mise DM-2 (s posádkou) – prosinec 2018
Boeing:
- Orbital Flight Test (bez posádky) – srpen 2018
- Crew Flight Test (s posádkou) – listopad 2018
Harmonogram zůstal beze změny od posledních odkladů před pár měsíci, ale stále se má všeobecně za to, že lety s posádkou téměř určitě sklouznou do roku 2019.
Pro podrobnější informace navštivte článek na Kosmonautix.cz, původní slajdy z prezentace pak najdete na Facebooku.
- Mise Starlink 6-70 - 1. 12. 2024
- Mise Starlink 9-14 - 29. 11. 2024
- Mise NROL-126 - 26. 11. 2024
Trochu mimo téma, ale jaký má roční rozpočet spacex?
SpaceX není veřejná agentura, jako například NASA. Takže mluvit o rozpočtu nemá smysl.
To sa nevie dá sa len špekulovať no vie sa že má hodnotu okolo 22 miliárd USD
Já si myslím, že se to určitě zdrží vždyť skoro všechny aerokosmické projekty se zdržely. Myslím, že Boeing se zasekne. A zajíce ( Boeing ) předežene želva ( Spacex ). 😃😃😃😀😀😀
Zdá se, že SpaceX unikne další prvenství. Nebude první komerční společností s posádkou, škoda 🙂
To ještě zdaleka není jisté. Od prvních letů s posádkou nás dělí zhruba rok a za tu dobu se může leccos změnit. Na soudy je ještě brzy.
Ehmm…..ted me nenapada, ale jakeze prvenstvi (vyznamne) jim uteklo?
Vlajka, co čeká na první posádku na americké lodi na ISS. Zápis do historie, první soukromá loď na orbitu. První připojení této pilotované lodi k ISS.
Jen pro upřesnění: první soukromá loď na orbitě byl Dragon v roce 2010. Toto by byla první soukromá loď s posádkou.
Na druhou stranu, ředitel misí a posádek u Boeingu si tu vlajku rozhodně, ale rozhodně zaslouží taky, buďme upřímní.