Jak dlouho trvá výroba Falconu 9 a kolik Merlinů dokáže SpaceX vyrobit za den?

Andy Lambert, viceprezident výroby ve SpaceX (Foto: Andy Lambert)

Andy Lambert pracuje ve SpaceX jako viceprezident výroby a na Redditu dnes zodpovídal otázky fanoušků podobně jako to v minulosti několikrát udělal Elon Musk. Některé odpovědi byly dost vágní nebo se týkaly rad pro lidi, co chtějí ve SpaceX pracovat, takže takové jsem přeskočil a vybral jen ty zajímavější. Přišla řeč na výrobu Merlinů, Falconu 9, ale také BFR a třeba podíl automatizace a 3D tisku ve SpaceX.

Která součástka Falconu 9 nebo Dragonu je nejnáročnější na výrobu?

Palivové nádrže jsou na Dragonu to nejnáročnější, protože u nich jsou nízké tolerance a mají složitou vnitřní strukturu, aby správně fungovaly i ve stavu beztíže.

U Falconu 9 to jsou nejspíš kryogenické ventily kvůli nízkým tolerancím a požadavkům na povrchovou úpravu, díky které spolehlivě funguje v široké škále teplot.

Jak moc SpaceX využívá 3D tisk v porovnání s tradičními způsoby výroby, u kterých dochází k plýtvání materiálem?

Asi tak 5 % je 3D tisk, 95 % obrábění, když to bereme z hlediska počtu součástek. Je to sice technologie s velkým potenciálem a využíváme ji, ale pro velké objemy a kvalitu, kterou požadujeme, je potřeba další vývoj zařízení.

Jaký máte názor na automatizaci? Jakou roli hraje automatizace v dosažení rychlého obratu (výroba, inspekce, start)? Jak moc jsou výrobní procesy ve SpaceX automatizované, očekáváte, že se to změní?

Automatizace dokáže poskytnout vysokou opakovatelnost, ale její implementace trvá déle než u poloautomatizovaných nebo manuálních řešení. Klíčové je vědět, jak velká je šance, že se produkt změní, a podle toho plánovat. Většina automatizace ve SpaceX se soustředí na validaci kvality, například nedestruktivní testování rozměrných kompozitních struktur.

Jak rychle se v Hawthorne vyrábějí motory Merlin?

V případě potřeby dokážeme vyrobit jeden denně. (Poznámka: Zde je to myšleno tak, že SpaceX dokáže dokončit jeden motor denně, samotný proces výroby jednoho motoru je samozřejmě o dost delší.)

400. exemplář Merlinu 1D v nejnovější variantě Block 5 (Foto: SpaceX)

Nějaká zajímavá historka z výroby F9/FH/Dragonu?

Nikdy jsme nevyrobili dvě zcela totožné rakety. To ukazuje, jak rychle ve SpaceX inovujeme.

Jak dlouho trvá výroba kompletního Falconu 9?

Zhruba 3 měsíce od začátku výroby nádrží až po odeslání hotové rakety. Když se do toho opravdu opřeme, továrna je schopná dokončit jednu raketu každých 14 dnů.

Výroba prvních stupňů Falconu 9 v Hawthorne (Foto: SpaceX)

Co se týče Blocku 5, museli jste změnit nějaké výrobní postupy kvůli znovupoužitelnosti? Je Block 5 náročnější na výrobu, aby jeho opakované použití bylo snazší?

Největší změnou procesu byl přechod od sváření octawebu ke šroubovanému designu, ale to zároveň usnadnilo a zrychlilo výrobu. Výroba Blocku 5 je v mnoha ohledech snazší, jelikož naši technici a výrobní inženýři pracovali extrémně těsně s našimi designovými partnery, aby implementovali řešení DFM (design for manufacturing) na základě všech lekcí získaných z dřívějších vývojových řad.

První stupeň typu Block 5 během testování v McGregoru v únoru 2018 (Foto: Gary Blair / NSF)

Co je podle vás největší technická překážka, kterou bude muset SpaceX vyřešit či překonat?

Obrovská velikost BFR povede k neočekávaným výrobním výzvám, a proto chceme co nejdříve začít s výrobním vývojem v L.A.

Můžete potvrdit, jestli BFR nakonec bude o něco vyšší?

Je potřeba mít na paměti, že BFR je stále ve vývoji. To znamená, že ještě nic není pevně dané a cokoli se může ještě změnit. Než dojde ke zveřejnění nějaké informace, už se to mezitím pravděpodobně zase změnilo. Výrobní vývoj bude probíhat v Port of Los Angeles.

Nástroj pro výrobu BFR v Port of Los Angeles (Foto: Elon Musk)

Těšíte se každý den do práce?

Spousta lidí nemá práci svých snů, ale já můžu upřímně říct, že já ano. Baví mě vypořádávat se s těmi největšími výzvami. Problémy ve mně nevyvolávají stres, ale naopak vzrušení z toho, že dostanu příležitost přijít s kreativním řešením a uvidím, jak ze sebe lidi vydají maximum, aby našli řešení. U většiny lidí v oboru výroby neexistuje vztah s výsledným produktem nebo koncovým zákazníkem, neboť výrobky jsou prostě jen odvezeny z továrny. Ve SpaceX jsme svědky úžasných startů (a teď i přistání) a vidíme tu důležitost a radost našich zákazníků, když úspěšně vypustíme jejich náklad na oběžnou dráhu. Dosažení takových věci vyžaduje spoustu tvrdé práce, takže osobní odměna, pocit sounáležitosti a týmový duch je u každého úspěchu OBROVSKÝ! Opravdu mám pocit, že naší prací přispíváme celému lidstvu – je to víc než jen zaměstnání!

Všechny otázky a odpovědi najdete na Redditu.


Související články:

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo

“Nikdy jsme nevyrobili dvě zcela totožné rakety. To ukazuje, jak rychle ve SpaceX inovujeme.”

A to je přesně to oč tady jde.

Jirka J.

Tohle a ještě informace o rychlosti výroby “jeden Merlin za den” byly informace, které mi málem vyrazily dech… Nevím ale, jestli to, že ještě nevyrobily dvě stejné rakety, je zrovna dvakrát vhodná informace pro certifikační proces 😉

Jirka Hadač

Myslel jsem na totéž. Asi se to bude muset klučina naučit. Už jen proto, že minimálně blocky 5 by měly být přes kopírák, tedy kromě verze 5.1 (FH) a BAnghabanghu 1 a Iridium 7 mají letět na B5 a oba už jsou vyrobené. Proto mě to prohlášení i zarazilo.

Kamil

Třeba nemusí být absolutně stejné a NASA má jistou toleranci variability

Jiří Hadač

Já ti nevím, dělám v automobilovém průmyslu, a vyrábíme konektory dle výrobní dokumentace, a pokud chceme dodávat zákazníkovi, musíme se nacházet v tolerancích, které stanovuje výkres výrobku, schválený zákazníkem, přes to jaksi nejede vlak. Slovo variabilita se mi moc nezdá. Pokud některé kabely vedou do brzd či do airbagů…..

Martin B

Zřejmě proto je Block 5 považovaný za finální produkt. Kvůli certifikátům. SpaceX může i nadále inovovat, ale jenom pro lety s nákladem a zřejmě musí mít nějakou ustálenou certifikovanou variantu pro lety s lidmi. A za pár let, až těch změn na Blocku 5 bude dost, tak vytvoří Block 6 a ten nechají opět přecertifikovat.

Sice to znamená, že fakticky budou nuceni vyrábět 2 typy rakety – certifikovaný Block 5 a inovovaný Block 5, ale vzhledem k cenám za vynášení lidí do vesmíru si to můžou dovolit. Navíc těch změn nebude zase tak moc a budou spíše dílčí. Už to nebude taková nálož novinek jako dosud. SpaceX se teď bude primárně soustředit na BFR.

Akuhtr

No, 2 typy raket. Na to bych nesázel. Letů s lidskou posádkou bude málo oproti nákladním tak pokud jim bude nasa tolerovat znovupoužité, tak můžou mít pár kusů a ty točit dokola zatímco továrna může chrlit další iterace.

Ivo

A nebude to krapet jinak? SpaceX bude F9 ve verzi Block 5 dělat v tzv. human rated verzi. K tomu platí požadavek NASA na to, že identická raketa za sebou musí mít minimálně 7 startů pro první start s lidmi. Otázka je jestli to bude muset být sedm různých stupňů a nebo sedm startů. Takže SpaceX toto splní a bude mít verzi pro lety s lidmi. Dále ovšem může inovovat a dělat vylepší na verzích, které s lidmi nepoletí. Po určité době si SpaceX řekne, že udělá Block x – human rated, kde shrne všechny změny, které mezitím vznikly od verze Block 5 a po sedmi letech Blocku x bude tento moci letět s lidmi.

Martin

heh 😀 súhlas. Možno ale myslel to, že na niektorých častiach robia ručne 😀 …to je potom samozrejme každá raketa originál 😀 😀

Zdeněk

Paráda informace.