V nedávném článku jsme informovali o tom, že NASA konečně schválila proces tankování paliva a nástupu posádky do lodi, který navrhovalo SpaceX. Doposud se u všech raket v případě pilotovaných misí prováděl nástup posádky až po natankování pohonných hmot, ale SpaceX ve Falconu 9 používá extrémně podchlazený petrolej a kyslík, a tak navrhovalo variantu, že astronauté nastoupí do Crew Dragonu ještě před započetím tankování rakety. NASA nyní vydala oficiální vyjádření, které podrobněji popisuje plánovaný průběh celého procesu a důvody jeho schválení:
V rámci příprav prvního zkušebního letu programu Commercial Crew s astronauty na palubě dokončují NASA a SpaceX plány operací pro den startu. Týmy připravují zkušební let posádky k ISS označovaný jako DM-2 s astronauty NASA Bobem Behnkenem a Dougem Hurleyem, který je plánován na duben 2019.
Klíčovou otázkou, kterou NASA a SpaceX vyhodnocují, je, zda astronauté nastoupí do lodi Crew Dragon před nebo po tankování paliva do rakety Falcon 9. NASA se rozhodla přistoupit na plán SpaceX, podle kterého tankování paliva do rakety započne až po nástupu astronautů do lodi. Použití této metody je však závislé na konečné certifikaci operace od NASA.
„Než jsme toto rozhodnutí učinili, naše týmy provedly rozsáhlou prověrku pozemních operacích SpaceX, konstrukce rakety, únikových systémů a historie provozu,“ řekla Kathy Luedersová, manažerka NASA pro program Commercial Crew. „Bezpečnost pro naše zaměstnance byla hnací silou této analýzy a závěrem týmu bylo, že tento plán představuje nejmenší riziko.“
Dodatečné ověřovací a demonstrační činnosti, které zahrnují i pět zkoušek tankování rakety Falcon 9 Block 5, budou kritické pro finální certifikaci tohoto plánu. Tyto zkoušky před misí DM-2 prověří letovou konfiguraci a časový harmonogram nástupu posádky do Crew Dragonu. Po splnění těchto podmínek NASA vyhodnotí jakékoli zbývající riziko předtím, než rozhodne, že systém je certifikován k letu s posádkou.
Pokud vše proběhne podle plánu, budou v den startu kompozitní tlakové nádoby Falconu 9, známé jako COPV, naplněny heliem a ověří se, že jsou ve stabilní konfiguraci ještě před příjezdem astronautu na startovací rampu. Posádka do kosmické lodi nastoupí přibližně dvě hodiny před startem, kdy je raketa v klidovém stavu. Poté, co pozemní personál opustí startovací rampu, budou přibližně 38 minut před startem aktivovány únikové systémy, tedy těsně před začátkem tankování paliva. Přibližně 35 minut před startem zahájí operátoři SpaceX tankování podchlazeného petroleje a kapalného kyslíku do rakety. Odpočet a veškeré startovní přípravy lze automaticky zastavit až do posledního momentu před startem. V případě neočekávané události v jakémkoli okamžiku před a po startu budou únikové systémy astronautům umožňovat bezpečnou evakuaci.
Takový časový harmonogram je v souladu s postupy při tankování paliva, které SpaceX používá pro své komerční zásobovací mise a při vynášení satelitů.
Lety posádek NASA v partnerství nejen se SpaceX mají za úkol vrátit Spojeným státům schopnost dopravovat své astronauty na Mezinárodní vesmírnou stanici a zpět na Zemi prostřednictvím amerických plavidel.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Sobota - 18. 8. 2018 Dobrá zpráva pro Elona Muska a jeho SpaceX a taky pro nás fandy.
Novinky z kosmonautiky
Agentura NASA a společnost SpaceX dokončují plány předstartovních operací a letu první pilotované mise kosmické lodě Crew Dragon. Nyní se řeší otázka, zda astronauti nastoupí do kosmické lodě před nebo po natankování nosné rakety Falcon 9 komponenty paliva. Kathy Lueders[ová], manažerka NASA Commercial Crew Program, k tomu řekla, že rozhodující pro konečné rozhodnutí bude otázka bezpečnosti pro astronauty i pozemní personál. Současný plán předpokládá, že do nosné rakety bude natankováno helium a ověří se, že situace je stabilní. Poté, asi dvě hodiny před startem, nastoupí do kosmické lodě astronauti a pozemní personál opustí prostor startovní rampy. Přibližně 38 minut před startem budou aktivovány záchranné systémy a 35 minut před startem bude spuštěno tankování pohonných látek.
Jaký smysl má sem kopírovat část blogu, který vlastně tvrdí to stejné. To mně fakt hlava nebere.
Diskutovat...Pouhé nadčení Pane Pavle. Ale měl jsem to v paměti a kliknul jsem sem a aniž jsem to tu četl jsem to sem fiknul. Tak se omlouvám. Jistě to správce blogu vymaže.
Pekne, Pavle, je dobre vedet, ze je to konecne nejak rozhodnuto. A kdyz si predstavim, jak vypadaji ty pripojky, opravdu to jde rychle odpojit a sups na lanovku.
Správný tvar je 'astronauti'
Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR snad bude dostatečný argument:
http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=astronauté
To mě skutečně udivuje, neb kosmonaut bez kosmonauta je podle vzoru pán bez pána. Neříkáme 'páné', nýbrž 'páni'. Oproti fotbalista bez fotbalisty jako předseda bez předsedy, tedy fotbalisté jako předsedové.
Čeština je prostě divný jazyk. :)
Mýlíte se, oba tvary jsou správně:
https://cs.m.wiktionary.org/wiki/astronaut