Dnešní přehled novinek o síti Starlink věnujeme využití této satelitní služby na železnici. Patrně vás překvapí, jak málo společností a zemí tuto moderní technologii využívá v rámci železniční dopravy, proto se v našem přehledu nebudeme věnovat pouze těm, které Starlink již využívají v ostrém provozu, ale zmíníme i ty, které jej pouze testují či testovat plánují. Mezi ně se v dubnu zařadila i Česká republika.
Psal se konec června 2022, když americký Federální komunikační úřad (FCC) schválil použití antén Starlink na pohyblivých dopravních prostředcích. Tímto krokem se ihned otevřela pro SpaceX cesta, aby mohlo začít nabízet své služby širšímu okruhu zákazníků. Nově se jimi mohli stát automobilisté, majitelé lodí či provozovatelé letadel a vlaků. Od získaní povolení se nejrychleji začal internet rozšiřovat v automobilové a lodní dopravě. Kupříkladu počet lodí vybavených anténami Starlink překročil letos v únoru počet 10 000 a SpaceX údajně dokázalo během pouhých dvou let zabrat 25 % námořního trhu. Rozšiřování se však tak snadno neděje v oblasti letectví, přes původně optimistické prognózy totiž vše zpomaluje certifikační proces. A úplně nejmenší aktivita kolem Starlinku se zdá být v železniční dopravě.
První vlaštovky v tomto směru jsme se dočkali až v květnu roku 2023, kdy floridská společnost Brightline, provozující dopravu mezi Orlandem a Miami Beach, oznámila, že na své vlakové soupravy nainstalovala antény sítě Starlink. O této události jsme vás samozřejmě už tehdy informovali. Druhým dopravcem, který se rozhodl otestovat satelitní technologii od SpaceX, jsou Litevské státní dráhy (LTG). Zde nejprve od dubna 2023 probíhaly tři měsíce trvající testy, po kterých následovala vyhodnocovací fáze. Ostrého nasazení se však antény Starlink v Litvě dočkaly až o rok později, v dubnu 2024. Zatím jsou terminály vybaveny tři vlakové soupravy, přičemž na podzim by se k nim měly přidat další čtyři.
Další zemí, která se rozhodla využívat satelitní internetové připojení Starlink, se stala Ukrajina. Na počátku června 2023 jsme byli informování, že na jejím území probíhají vlakové testy internetového připojení. Nevíme, jak dlouho tyto zkoušky probíhaly, nicméně již na konci srpna 2023 jsme se dozvěděli, že do konce dubna letošního roku by anténami Starlink mělo být vybaveno celkem 16 vlakových souprav. Ano, i válkou zmítaná Ukrajina pracuje na zkvalitnění internetového připojení při cestování prostředky hromadné dopravy.
Pro posledního známého vlakového provozovatele antén Starlink se musíme nyní vrátit do Nového světa, konkrétně do státu Nové Mexiko. Tamní státní železnice New Mexico Rail Runner Express, obsluhující města Albuquerque a Santa Fe, v prosinci oznámila, že po několikatýdenních úspěšných testech se rozhodla do operačního provozu nasadit antény Starlink. Dle dostupných informací stálo vybavení méně než půl milionu dolarů a roční provoz vyjde na 300 000 dolarů, což vše bude hrazeno ze státních prostředků. Jak ilustruje fotka níže, proč se vyplatí vybavit tyto vlaky satelitními anténami – výpadky tradičního pozemního signálu při jízdě touto pustou krajinou jsou jistě na denním pořádku.
Bude to znít paradoxně, ale tím jsme vyčerpali všechny mnou dohledané železniční uživatele sítě Starlink. Zbývá však zmínit státy, které prováděly testy či mají v plánu je provádět. Pro další zprávu zamíříme do Anglie, samotné kolébky železniční dopravy. Zde probíhaly koncem roku 2023 testy na turistické parní lince North Yorkshire Moors Railway. Při těchto zkouškách však nebyl posuzován pouze výkon sítě Starlink, ale také konkurenční služby firmy OneWeb. Dle dostupných závěrů placeného serveru Space Intel Report byly výsledky obou operátorů poměrně uspokojivé. Mimochodem, tato trať byla zvolena proto, že se na ní nachází silně zalesněné oblasti, které by se na normální komerční trati nevyskytly. Zda po těchto úspěšných testech dojde k operačnímu nasazení termínálů Starlink, se mi nepodařilo dohledat.
Existuje ještě jedna evropská země, která plánuje testovat antény sítě Starlink, a tou je Česká republika. U nás, jak všichni víme, jsou největším železničním dopravcem České dráhy (ČD), které na našem území provozují celkem 8738 vlaků. Z tohoto počtu ale pouze necelá polovina (4026) umožňuje cestujícím připojit se k Internetu, mimochodem, 900 vlaků získalo internetové připojení teprve loni. Napohled jde sice o úctyhodná čísla, nicméně realita tak radostná není. Hlavní část připojení zajišťují 4G sítě a až v loňském roce se začalo testovat připojení pomocí 5G, které začne být nasazováno letos. Tento krok však řeší jen rychlost, nikoliv samotné připojení. Kvalitní připojení je pouze v okolí měst, už hlavní železniční tratě jsou pokryté hůře, a pokud bychom zmínili regionální spoje, tam jsou k dispozici už jen místní vysílače. A právě nespolehlivé internetové připojení pomocí pozemní sítě vedlo vedení ČD k rozhodnutí otestovat možnosti satelitní služby Starlink.
Informace o tom, že se ČD k tomuto kroku rozhodly, se poprvé objevila koncem dubna. Dráhy mají v plánu vyzkoušet dva různé terminály, lišící se technologicky i cenově. Než se manažeři k tomuto kroku odhodlali, byli se prý porozhlédnout i v zahraničí, aby zjistili, jak síť Starlink funguje jinde. Které země k tomuto účelu mohli využít, jsme si popsali výše. Dle dostupných informací by testy v Česku měly být zahájeny do dvou měsíců a poté se již vše bude měřit a vyhodnocovat. Jak dlouho bude testování samotné trvat, se mi nepodařilo dohledat.
Poslední zajímavá zpráva týkající se železniční dopravy přišla z Estonska. Jde o zemi, která má podobně jako my problém s výpadky signálu při cestě po železnici. Dle informací z prosince 2023 by estonský státní dopravce tento problém dokázal vyřešit pomocí antén Starlink, ale dokud nebudou otestovány a certifikovány pro vlakový provoz, není údajně možné je využívat, leda v nouzi jako na Ukrajině. Jakmile ale bude tento problém odstraněn, společnost je prý velmi ráda nasadí i přes vyšší ceny.
Osobně jsem byl velmi překvapen informací o nutnosti certifikaci antén Starlink pro vlakový provoz, protože tuto informaci žádný jiný článek nezmiňoval. Malou zmínku jsem našel jen na stránkách jednoho z oficiálních přeprodejců Starlinku, který uvádí, že železniční antény Starlink by měly být k dispozici v druhé polovině letošního roku. Jakou anténu tedy využívají litevské a ukrajinské dráhy či společnost Brightline? Chceme my testovat necertifikované antény? Je snad certifikace dostupná jen v některých zemích nebo jen pro určité typy vozů? Brání snad nedostupnost certifikace v řadě zemí k masivnějšímu nasazení antén Starlink v železniční dopravě? Musím upřímně říci, že na tyto otázky jsem žádnou odpověď nenašel, snad nám ji tedy přinesou příští měsíce.
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
Zobrazit komentáře
Celá EU a Západní svět se z těch Certifikací jednou zblázní. Prostě to funguje tak to nasadím. Tahle posedlost různými certifikacemi v okamžiku kdy to logicky nemůže ničemu vadit jen proto aby tam to razítko bylo je jen umělé vytváření překážek konkurenci.
No a jak to přesně víte, že to nemůže způsobit nějaký problém třeba se zabezpečovacím zařízením? A nemusí to být jen samotná komunikace s družicí, ale klidně i problém s rušením z napájecí části, nebo cokoliv jiného - právě proto se ty certifikace dělají. Předpokládám, že až by se někde srazily dva vlaky a příčinnou by byl Starlink, tak budete první, kdo se bude podivovat, jak je možné, že si toho nikdo nevšiml, že je tam problém...
Ano certifikace jsou otrava, ale právě EU přinesla mnoho zjednodušení, kdy stačí provést jen jednu pro celou EU. Nicméně mám obavu, že zrovna ohledně železnice si to každý stát certifikuje samostatně.
To já mám spíš obavu proč celá ta certifikace trvá tak dlouho.
Litva - testy tři měsíce a nasazení o rok později
Usa - testy pár týdnů a nasazení ihned
To je to co bije do očí. A ano EU by tu měla být přesně od toho aby to vyřešila pro všechny státy v EU... Respektive by měla přinést určité sjednocení.
Potíž je, že starlink ukrajuje pomalu ale jistě koláč zavedeným operátorům.
Ti mají dlouhé prsty.