Aktuality

Horní stupeň Falconu 9 selhal během poslední mise, končí tak šňůra 334 úspěšných misí SpaceX v řadě

V pátek 12. července 2024 došlo k významné anomálii během mise Starlink 9-3, při které raketa Falcon 9 vynášela 20 družic Starlink po startu z Vandenbergovy vesmírné základny v Kalifornii. Start zpočátku probíhal podle plánu, ale během druhého zážehu horního stupně došlo k selhání motoru, což vedlo k vypuštění družic na nižší orbitu, než bylo plánováno. Jedná se o první vážnou nehodu SpaceX od roku 2016. Co o selhání víme a jak to ovlivní další mise?

Raketa Falcon 9 odstartovala z Vandenbergovy základny 12. července ve 4:35 SELČ s další várkou 20 družic Starlink, z nichž 13 bylo určeno pro službu Direct to Cell pro přímou komunikaci mezi družicemi a mobilními telefony. Pro první stupeň rakety toto byl již 19. start a ten opět fungoval normálně – úspěšně se oddělil od druhého stupně a přistál na přistávací plošině Of Course I Still Love You v Tichém oceánu. Problémy však nastaly u druhého stupně, který není znovupoužitelný, a tak musí být pro každou misi vyroben nový kus.

21 družic Starlink pro misi Starlink 7-9. Mezi nimi bylo také prvních 6 družic pro přímé spojení s mobilními telefony. (Foto: SpaceX)

První náznaky potíží se objevily už během zhruba šestiminutového zážehu vakuového motoru Merlin (MVac), kdy bylo v živém přenosu vidět nezvykle velké množství vznikajícího ledu v okolí motoru. Hlavní zážeh však byl dokončen podle plánu a kritický problém nastal až při restartu motoru zhruba 45 minut po startu, kdy měl být proveden cirkularizační zážeh. Ten trvá pouhou sekundu a jeho účelem je upravit orbitu horního stupně z eliptické na kruhovou. Motor MVac však ze zatím neznámého důvodu při restartu selhal, takže tento krátký zážeh nebyl proveden. Druhý stupeň rakety proto zůstal na eliptické dráze s odhadovanými parametry 138 x 295 km.

Dvacítka družic Starlink byla přesto vypuštěna, avšak na výrazně nižší orbitu, než bylo plánováno. A nízké perigeum dosažené dráhy znamená, že družice se nacházejí v části atmosféry, kde stále vzniká značný aerodynamický odpor. SpaceX navázalo kontakt s minimálně pěti vypuštěnými družicemi, a i když jsou vybaveny iontovými motory pro změnu dráhy, ty mají poměrně nízký tah. Hrozí tedy, že nedokážou překonat zmíněný odpor atmosféry a postupně zaniknou. Elon Musk uvedl, že tým upravil software v družicích, aby motory měly k dispozici maximální možný výkon, ale přesto neočekává, že se družice podaří zachránit.

Jak vypadá vypuštění družic z horního stupně Falconu 9:

Elon Musk zmínil, že zatím není známa příčina selhání motoru během mise Starlink 9-3, ale že tým SpaceX už analyzuje data. Problém s hromaděním ledu u motoru by mohl naznačovat unikání pohonných látek, ale zatím se jedná jen o neoficiální hypotézu. Pokud se potvrdí únik, bude klíčové pochopit, zda šlo o izolovaný případ (například vadný komponent), nebo obecnější problém (třeba chybný výrobní proces).

100. vyrobený vakuový motor Merlin, na fotce je bez nainstalované expanzní trysky (Foto: SpaceX)

Tento incident může mít širší důsledky pro další chystané starty SpaceX. Falcon 9 je nejaktivnější a nejspolehlivější raketa na světě, na kterou spoléhá obrovské množství komerčních firem i vládních agentur, včetně NASA, ESA nebo amerického ministerstva obrany. Toto byla první nehoda SpaceX během letu na oběžnou dráhu od roku 2015, kdy došlo ke strukturálnímu selhání v nádrži na horním stupni Falconu 9 během mise CRS-7 s nákladní lodí Dragon. V roce 2016 pak došlo k výbuchu Falconu 9 na rampě během příprav na testovací zážeh a od té doby SpaceX dosáhlo neuvěřitelné šňůry 334 úspěšných orbitálních misí v řadě. Pokud jde o vakuový Merlin, tak ten během letu nikdy předtím neselhal, přičemž toto pro něj byl již 363. start.

Lze očekávat, že než bude dokončeno vyšetřování anomálie a následné zavedení nápravných opatření, dojde k odkladům komerčních a především pilotovaných misí SpaceX. Například na konec července a polovinu srpna byly plánovány mise Polaris Dawn a Crew-9 s astronauty. Ty se spolu s misemi pro komerční zákazníky zřejmě dočkají odkladů, avšak je možné, že dopad na interní mise Starlink bude minimální. SpaceX je totiž provádí na vlastní náklady a je u nich ochotné tolerovat vyšší riziko než u misí pro platící zákazníky. Konstelace Starlink, která poskytuje globální internetové pokrytí, nyní zahrnuje přes 6100 funkčních satelitů a SpaceX potřebuje pravidelně vynášet nové družice, které rozšiřují síť nebo nahrazují vyřazené kusy. Už na tuto neděli je plánována mise Starlink 10-4 a zatím to nevypadá, že by byl v plánu odklad – nebyly zrušeny námořní uzavírky na daný den a přistávací plošina A Shortfall of Gravitas nebyla odvolána zpět do přístavu. Ale možná to ještě přijde.

AKTUALIZOVÁNO: Federální letecký úřad (FAA) vydal prohlášení, podle kterého vyžaduje vyšetření nehody během mise Starlink 9-3. Další starty bude možné provádět až poté, co FAA schválí vyšetřovací zprávu SpaceX.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

  • Blahopřeji redakci ElonX k dovolené. Užijte si relativní klid se Starship, než zase začnou Falcony lítat :o)

  • Opravdu mělo jít jen o 1s zážeh, který by zvedl perigeum o 160 km ?

  • Každý máme na ten přístup FAA svůj vlastní názor.
    Nejprve oznámení, že se tím FAA nebude zabývat a potom vyšetřování.
    Zase to vypadá, že se ozvali "ctihodní občané", kteří mají obavy o svůj majetek a "necítí se bezpečně"!
    Navíc cítí ohrožení z "neřízených satelitů SpaceX" se svými vlastními (Kuiper a Viasat).
    No a samozřejmě Kuiper bude vynášet ULA a Blue Origin.
    Třeba není vidět za každým rozhodnutím FAA nějakou konspiraci.

    • Kde bylo oznámení, že se tím FAA nebude zabývat? Nepletete si to se 4. misí Starship?

  • Mrzí mě ten přístup FAA, kdy zakáže další lety do doby ukončení vyšetřování, které může trvat měsíce. Falcony mají za sebou stovky úspěšných letů. Jedno selhání nijak nenaznačuje že by se mělo jednat o systémový problém. Spíše jde o ojedinělou anomálii, která se sice musí vyšetřit, ale odložit kvůli tomu nejspíše desítky letů je značně přehnaná reakce ze strany FAA. Zvláště pak když nikdo nebyl ohrožen. Zde by mělo být spíše na provozovateli, případně zákazníkovi, jestli se rozhodně další starty odložit, nebo akceptuje případné riziko.

    • A zatím co uživatelé výrobků Boeing, nemají možnost požívat vysoké ochrany FAA, kde v nezjistitelném množství kusů chybí pár šroubů u nouzových oken, či odpadají části strojů za letu, u SpaceX je situace opačná! Safety first! 🙃

      Quod licet Iovi, non licet bovi

      • A máme tady další zprávu z našeho úřadu pro uvádění pohádkových příběhů na pravou míru. Pro doplnění a srovnání - 737 MAX:

        V březnu 2019 FAA na 20 měsíců uzemnila 387 letadel (všechna do tehdy dodaná). Uzemnění trvalo 20 měsíců.

        V lednu 2024 FAA uzemnila 171 letadel 737 MAX 9S ... v konfiguracích podobných tomu problematickému letu, kde odpadl panel. Už je to více než půl roku a pokud se nepletu tak to uzemnění stále trvá.

        Ono uzemnění letadel, kterých je stovky kusů, a každé má několik letů denně - je dopadama někde jinde než u F9, který letí jednou za 3 dny... (Odhad dopadu prvního uzemnění MAXu je zhruba 20 miliard USD v pokutách, náhradách a podobně, a dalších zhruba 60 miliard USD ve zrušených objednávkách).

        V březnu 2019 ty problematické MAXy dělaly KAŽDÝ DEN zhruba 3x tolik letů než Falcon 9 za dobu celé svojí existence... jen se 2 nehodama.
        Něco podobného platí pro to uzemnění z ledna 2024 ... jen s jednou nehodou.

        Tož bych asi byl opatrný s krmením volů lvama.

        • Já bych si dovolil doplnit:

          Uzemnění B737 MAX 2019 bylo na základě skoro 400 mrtvých ke kterému došlo nemalým přispěním těchto zastaralých byť nově vyrobených letadel, která létají na hranici dnešních předpisů.

          V lednu 2024 to uzemnění bylo jen na krátko, protože stačilo provést kontroly a letadla mohly zpět do vzduchu, většinou to zvládli do pár dnů.

          Přidám ještě něco navíc, aktuálně se Boeing snaží přesvědčit FAA a dostat do provozu "nová" letadla B737 MAX 7 a 10 (přitom jde o letadla se stejnou technikou jaká už certifikaci mají a létají). Stejně tak se Boeing snaží protlačit faceliftovaný model B777X, kdy už má FAA odvahu na palubu posadit svoje lidi. Jen pro zajímavost, první let B777X proběhl v lednu 2020 a Boeing doufá, že certifikaci dostane koncem roku 2025.

          Na konec jen dodám, přeji posádce Starlineru úspěšný návrat na Zemi jen je otázka v čem.

        • Jen bych dodal ze letadla letaji preci jen vetsinou s lidmi, a hodne lidmi najednou, tedy trochu cennejsim nakladem nez jsou druzice.
          Druhak FAA v roce 2019 uzemnila letadla teprve az po 2. nehode, a kdyz uz se pocet krizku rozrostl na skoro 350 lidi. Takze zadna velka aktivita se od nich nekonala.
          Po kritice kterou za to schytala, at uz za benevolenci, kterou Boeingu dala, tak za laxnost, tak pri dalsi udalosti v 2024 uz byla nyni nastesti prisnejsi.

    • Klidně to systémový problém být může. Pro každý let se staví nový druhý stupeň / nový motor (tam je to pořád "klasická" raketa).

      1) Klidně tam může být problém od počátku ... jen se doposud shodou okolností "neprojevil" takže se o něm nevědělo. Nechceš nechávat lítat něco s takovou možností.

      2) Klidně tam může být "širší" problém - mohli třeba nakoupit / vyrobit vadnou sadu nějakých ventilů nebo čehokoliv a tohle byl jen první, co letěl... opět nechceš nechat lítat něco s takovou možností.

      3) Je třeba identifikovat, jestli na tu případnou vadu neměla přijít "kontrola kvality". A případně zjistit, proč na to nepřišla - protože ... co kdyby kvůli stejnému režimu selhání kontroly kvality, uniklo kontrole kvality ještě něco dalšího. Opět... nechceš nechat lítat něco s takovou možností...

      A ne - pokud je tam problém, tak hrozí, že se třeba druhý stupeň nezažehne. Nebo ten únik způsobí problém už dříve (například při předchlazování motoru) a rozebere to i F9 ... a tak dále. Sice se mi taky nelíbí, že tím zdrží X startů, ale chápu to

      • Podle toho videa to bude seklej přetlakovej ventil či podobná volovina k řešení pro SpaceX v řádech dnů a pro FAA v řádu týdnů! Navíc chápu například zákaz letů s posádkou, ale u vaší zmínky o Boeingu jste kapánek účelově zkrátil časovou osu, jak už stihli napsat jiní. 🤷‍♂️
        Netřeba tu dál spamovat.

      • To je trochu hodně kdyby na raketu, která má za sebou stovky letů. Ikdyby tam byl nějaký systémový problém od začátku, tak je očividně pravděpodobnost selhání extrémně nízká. To podle mě není důvod k tomu odložit starty. SpaceX si už příčinu ověří a posoudí míru rizika. Je to v první řadě jejich zájem aby raketa byla spolehlivá.

  • Tak hlavně aby se vyšetřování stihlo do října, kdy má odstartovat Europa Clipper. Tam by odklad dost zamrzel.

  • Tak předně pochvala za opravdu kvalitní článek, kde se dovíme o problému, který nastal úplně vše.
    Jen jsem pozměnil název článku do kontrastu nedávné mise, jak by zněl:

    Horní stupeň Ariane 6 selhal během první mise, končí tak šňůra 0 úspěšných misí Ariane 6 (ESA) v řadě!

    Úplně se nelíbí titulek i mě, protože pro Ariane 6 to byl zkušební let a až na ten "jen" opětovný zážeh "všechno klaplo"!
    To platí i pro zkušební lety IFT-1 až IFT-4, kde vždy bylo dosaženo nějakých pozitivních výsledků a nasbírána data pro další lety.
    U mise Starlink 9-3 by se dalo zčásti hovořit o "štěstí", že se jednalo (potvrzení o zániku přijde z databáze NORAD během pár dní) o vlastní družice SpaceX.
    Na druhou stranu zrovna jedna z těch třinácti družic Direct to Cell mohla někomu zachránit život.
    Dobrou zprávou je, že si to bude SpaceX vyřešit "sama" bez "asistence FAA".
    Obecně, jak SpaceX odhalilo poslední závadu 1. stupně, tak přijde i na "anomálii" s druhým stupněm.
    To, že má SpaceX ten 1.stupeň "vychytaný", dokumentuje i několik posledních startů, kdy z nás nikdo nečekal, že za takových podmínek mise úspěšně odstartují.
    Jsem si jistý, že jak u Falconu 9, tak u Ariane 6 se brzy dovíme, že problémy byly vyřešeny.

  • Nemozem sa zbavit dojmu, ze slo o sabotaz zo strany Blue Origin.
    Presne toto (=zastavenie/spomalenie Spacex a vysetrovanie) totiz teraz potrebuje.

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024