Historky ze SpaceX: Výhody rychlého rozhodování a experimentování
Pokračujeme v několikadílném seriálu v rámci Historek ze SpaceX, ve kterém se dozvíte spoustu zajímavostí z doby, kdy SpaceX bylo ještě malou a relativně nezkušenou firmičkou. Sérií vás bude provázet Dr. Dan Rasky, který pracuje v NASA a v minulosti byl u zrodu programu COTS. NASA při něm spolupracovala se SpaceX a dalšími soukromými firmami na vývoji raket a lodí pro zásobování ISS.
Rasky také nějaký čas pracoval přímo ve SpaceX, kde pomáhal s převodem technologií a postupů z NASA. Především se podílel na vývoji materiálu PICA-X, který je použit na tepelném štítu lodi Dragon a vychází z technologií NASA. Rasky je tedy v unikátní pozici z vlastní zkušenosti porovnat, jak se liší fungování obří vládní organizace jako NASA od agilního přístupu mladého startupu typu SpaceX.
V dnešním dílu Rasky ve dvou na sebe navazujících videích přemýšlí nad oblastmi, ve kterých by se NASA mohla inspirovat dravějším SpaceX. Jako příklad dává vývoj pomocí tzv. neúplné matice, který funguje ve SpaceX. Znamená to, že SpaceX dělá rozhodnutí rychleji a častěji, což vede k rychlejšímu vývoji, i když za cenu toho, že občas udělá špatné rozhodnutí a musí se vrátit o krok zpět. NASA oproti tomu před každým rozhodnutím extrémně důsledně zváží všechny možné alternativy, rizika jednotlivých kroků a vyjádří se ke všem možným i nemožným obavám. Rasky dále vypráví o rychlosti, s jakou SpaceX vytváří prototypy a experimentuje s novými technologiemi.
Překlad videí zajistil Martin Dravecký a korekturu Jana Uhrinová a Petr Melechin.
V přehrávači si můžete přepínat mezi českým a slovenským jazykem.
Vývoj pomocí neúplné matice:
Použití softwarových vývojových procesů:
Starší otitulkovaná videa o SpaceX najdete zde, další pak také v sekci Videa.
Předchozí díly seriálu Historky ze SpaceX:
- Dan Rasky: Proč je vývoj ve SpaceX o tolik levnější než v NASA
- Podle čeho byly pojmenovány motory Kestrel, Merlin a Raptor
- Kimbalův blog z Kwajaleinu – 4. část
- Kimbalův blog z Kwajaleinu – 3. část
- Kimbalův blog z Kwajaleinu – 2. část
- Kimbalův blog z Kwajaleinu – 1. část
- Jak se šetřilo při stavbě rampy SLC-40
- Mise Starlink 6-70 - 1. 12. 2024
- Mise Starlink 9-14 - 29. 11. 2024
- Mise NROL-126 - 26. 11. 2024
Tyhle články mě vždy dokáží nakopnout. Super! Jen tak dál!
Velmi zajímavý pohled na SX z druhé strany. Díky za překlad.
Vyborne a velice zajimave
Díky všem za překlad. Paráda.
Rado sa stalo 🙂 Je to veľmi dobrý materiál 🙂