Historky ze SpaceX: Rychlé prototypování při vývoji PICA-X
Pokračujeme v několikadílném seriálu v rámci Historek ze SpaceX, ve kterém se dozvíte spoustu zajímavostí z doby, kdy SpaceX bylo ještě malou a relativně nezkušenou firmičkou. Sérií vás bude provázet Dr. Dan Rasky, který pracuje v NASA a v minulosti byl u zrodu programu COTS. NASA při něm spolupracovala se SpaceX a dalšími soukromými firmami na vývoji raket a lodí pro zásobování ISS.
Rasky také nějaký čas pracoval přímo ve SpaceX, kde pomáhal s převodem technologií a postupů z NASA. Především se podílel na vývoji materiálu PICA-X, který je použit na tepelném štítu lodi Dragon a vychází z technologií NASA. Rasky je tedy v unikátní pozici z vlastní zkušenosti porovnat, jak se liší fungování obří vládní organizace jako NASA od agilního přístupu mladého startupu typu SpaceX.
V dnešním dílu Rasky vypráví právě o tom, jak SpaceX přistupovalo k vývoji materiálu PICA-X, který je vylepšenou verzí původního PICA od NASA. Tým začínal od nuly a za pouhých pár měsíců vytvořil prvotřídní zařízení na výrobu velkých bloků PICA-X, čehož tehdy nebyl schopen žádný z externích dodavatelů. Tak rychlý pokrok byl možný díky rapidnímu prototypování, kterému se Rasky v tomto videu věnuje.
Překlad videa zajistil Martin Dravecký a korekturu Jana Uhrinová a Petr Melechin.
V přehrávači si můžete přepínat mezi českým a slovenským jazykem.
Starší otitulkovaná videa o SpaceX najdete zde, další pak také v sekci Videa.
Předchozí díly seriálu Historky ze SpaceX:
- Dan Rasky: Výhody rychlého rozhodování a experimentování
- Dan Rasky: Proč je vývoj ve SpaceX o tolik levnější než v NASA
- Podle čeho byly pojmenovány motory Kestrel, Merlin a Raptor
- Kimbalův blog z Kwajaleinu – 4. část
- Kimbalův blog z Kwajaleinu – 3. část
- Kimbalův blog z Kwajaleinu – 2. část
- Kimbalův blog z Kwajaleinu – 1. část
- Jak se šetřilo při stavbě rampy SLC-40
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Hystorky jako vždy výborné. Zajímalo by mě jestli i dnes prototypují tak rychle jako na začátku, když teď jsou mnohem větší. A taky by mě zajímalo, jestli se Spx přihlásilo do programu Amerického letectví EELV 2 ?
Když tak mě někdo opravte, ale samozřejmě v programu je. Ale nepoužil bych zrovna výraz přihlásit, ani nepoužiju slova Tomáše Přibyla z přednášky Kotrmelce vesmírné spolupráce, já bych prostě řekl, že se do něj prosoudilo. A pak se radši domluvili a po certifikaci rakety v květnu 2015 se může ucházet o zakázky. A líbí se mi, jak do toho šla SpaceX natvrdo.
To mluvíš o současném EELV. Letectvo ale plánuje druhou fázi. Například NGIS se hodlá přihlásit s raketou OmegA a očekává se, že se přihlásí i ULA, SpaceX, Blue Origin a možná i další. Ale mám za to, že USAF ten program ještě oficiálně nerozjelo, takže se neví, kdo se do něj nakonec přihlásí.
Podle posledních informací, na které jsem narazil, se do této fáze přihlásily čtyři společnosti – NGIS (OmegA), SpaceX (BFR), BO (NG) a ULA (Vulcan). USAF vybere/vybralo až tři z nich, přičemž pokud nedošlo k odkladům, tak k oznámení výherců by mělo dojít již v červenci.
Zdroj?
Doufám, že jde o to, co mám na mysli – program “Launch Service Agreement” od USAF.
Zdroj
Zdroj 2
Jinak je to parádní téma na spekulace. Mě to oslovilo tak moc, že mi to šrotovalo 40 km cestou z práce v hlavě. Ale obávám se, že pokud je to jak píše Ketivab, tak z kola půjde ven buď SpaceX nebo Blue Origin. Že by vyhodili nabídky dvou konvenčnějších raket svých velkých dodavatelů se mi moc nezdá. Dokonce se nebojím prohlásit, že ULA tam zůstane skoro jistě.
Taky mám ten samý názor jako Jirka. Zvítězí spíš lobing velkých firem, než pokročilé a nové nápady ( firmy). Tak to chodí asi všude.
Me to porad s BO nejde do hlavy… Uchazeji se o kontrakty u USAF- Ale vzdyt porad nemaji raketu natoz praxi a certifikaci proverenou.. Pomalu jim prestavam verit ale doufam ze me prijemne prekvapi 🙂
EELV je program, který má zajistit ministerstvu obrany a dalším vládním agenturám přístup do vesmíru. V rámci prvního projektu VZNIKLY rakety Atlas V a Delta IV. Klíčové slovo je VZNIKLY. Takže oni jim pomáhají vzniknout-snížit ceny za vývoj. A takže to je právě ono, že ze zmiňovaných raket žádná raketa neexistuje, druhá věc je, že 3 ze 4 se staví tak jako tak, jen Omega čeká, zda bude vybraná. Ale žádná z těch firem se nebude zlobit za armádní příspěvěk. Kupříkladu minimálně SpaceX a BO už dostaly penízky na vývoj motoru od armády. A podotýkám, že s největší pravděpodobností NG a Vulcan budou mít stejný motor.
Aha diky za vysvetleni-No tak doufam ze jim to pomuze a raketa NG vznikne, je zvlastni ze soukroma jako je BO firma ceka na penize od statu je mi jasny ze space x taky berou od statu ale tam byli vysledky uz prakticky od zacatku a dost to tlacily…. chci verit ze ji uz maji temer hotovou nekde na utajenem miste a jen doladuji posledni skrabance 😉 Mozna brzy zase skoci s NS aby bylo vydet ze neco delaji 😉
Nemáš zač, rád sem si to našel na netu, taky sem se vzdělal. Ale já bych vůbec nesrovnával SpaceX či BO. Mrkni se na ty další dvě firmy. Můžeme si říkat o SpX či BO co chceme, ale NGIS či ULA těch penízků mají víc. A vůbec se nestyděly přihlásit, taky proč. Nezapomínej, že se přihlásily s vidinou vynášení budoucích nákladů a tam jsou už dobré ceny.
A podívej se třebas na projekty DARPA – Falcon Project – , kdo se tam účastnil, a ucházel se o penízky.
A nějaké konkrétní datum ? nebo odkaz na zdroj ? díky.