Historky ze SpaceX: Oprava Merlinu nůžkami na plech pár dní před startem
Žádný start rakety se neobejde bez komplikací. Vzhledem k nespočtu pohyblivých částí a nehostinnému prostředí, kterému je raketa vystavena, ji lze považovat za zázrak lidského inženýrství vyžadující špetku štěstí. Vždycky se může něco pokazit – obzvlášť mladé firmě a nové raketě. Závada první rakety SpaceX, Falconu 1, byla objevena příliš pozdě. První tři starty této rakety skončily neúspěchem.
Falcon 9 už na tom byl lépe. Při misi COTS-1 v roce 2010, což byl druhý start této rakety, mělo SpaceX vynést do vesmíru první loď Dragon, tři cubesaty a celé kolo francouzského sýra Le Brouère. Netřeba zdůrazňovat, že tato mise byla velmi důležitá, avšak při poslední kontrole před startem si SpaceX všimlo závady. Závady, jejíž řešení zahrnovalo nůžky na plech, pár prasklin a fyzikální zákony.
Na niobovém prodloužení trysky motoru Merlin na druhém stupni byly objeveny praskliny. Podle SpaceX tyto praskliny nebyly až tak závažný problém, protože byly až na samém konci této trysky a nebyla by na ně vyvíjena moc velká síla.
SpaceX se rozhodlo nic neponechat náhodě a začalo pracovat na nápravě. Steve Davis, ředitel pokročilých projektů ve SpaceX, k tomu tehdy řekl: „Normálním řešením by bylo raketu rozebrat, trysku vyměnit, provést inspekci, což by zabralo měsíc.” Jenže nikomu se nechtělo tak dlouho čekat. Firma, která posílá kolo sýru do vesmíru, přeci přijde s lepším řešením. A tak Elona Muska napadlo: „Co kdybychom odstřihli jen tu popraskanou část kolem dokola?” Jelikož je tato část tenčí než obyčejný nehet, měl tento postup šanci na úspěch. Žádnému člověku ovšem nerostou nehty ze speciální slitiny kovu, která vydrží teploty vyšší než je bod tání oceli. Následně se Elon zeptal každého pracovníka: „Mohlo by to mít nějaký negativní vliv na raketu?”
V raketovém průmyslu vládne velká opatrnost a většinou se postupuje podle dlouhých manuálů. Takže hodně lidí bylo ohledně takového nápadu skeptických. Pracovníci SpaceX začali přemýšlet nad tímto řešením a zkoumat, jaký dopad na raketu by mělo oříznutí trysky. Do 30 minut se všichni shodli na tom, že úprava trysky je přijatelná. Jedinou nevýhodou bylo snížení tahu motoru. Vynášený náklad byl ale relativně lehký, takže by raketa měla pořád dostatek tahu pro splnění mise.
Tuto práci provedl technik z Kalifornie, který musel přiletět na Mys Canaveral na Floridě, i když měl strach z létání. Poté, co přišel k raketě, vlezl do mezistupně k trysce a obyčejnými nůžkami na plech odstřihl kus popraskané části.
NASA by měla ve stejné situaci velmi odlišný přístup a její zástupci tehdy jen žasli, jak rychle SpaceX problém vyřešilo. Následně souhlasili, že není žádný důvod, proč by zastřihnutí trysky nemělo fungovat, a dali povolení ke startu. Den poté raketa úspěšně doručila loď Dragon se sýrem i cubesaty na orbitu. Davis k tomu dodal: „Mohla to být ta nejhloupější věc, jakou jsme kdy udělali, ale bylo to úžasné.”
Zdroje: Naturally Fundamental, Washington Post
Další zajímavé historky ze SpaceX:
- Podle čeho byly pojmenovány motory Kestrel, Merlin a Raptor
- Jak SpaceX šetřilo při stavbě rampy SLC-40
- Série videí porovnávající práci v NASA a ve SpaceX
- Kimbalův blog z Kwajaleinu (části 1, 2, 3, 4)
Jsou nějaké jiné nužky na plech než obyčejné. Nějak mi to vypada že by na stavbu raktet měli použivat nĕjake super tajné nářadí.
Dnes by nasa vyvolala šetření pracovní kultury
Tak pokud jsou tohle fotky z opravy, tak je to ještě drsnější, než sem myslel, a nedivím se, že se tam jen tak někomu nechtělo.Každopádně, je to v kategorii upper stage repairs 😀
Dobrá strach z létání neměl a strach z výšek taky ne? V žádném případě ho neshazuju, spíš obdivuju.
No podľa toho čo vidím tú fotku z opravy v článku ako kľačí v niečom čo vyzerá ako inerstage (s takovými nádržami v ľavom dolnom okraji snímky) ktorý je očividne vertikálne tak to mohla byť oprava jedine na rampe. 😀
Docela se divím, že nebyla použita technika navrtání díry díky čemuž se zabrání pokračování praskliny dále.
Tak ona tam nemusela byt jedna prasklina ale mohlo jich tam byt vice. A dalsi vec ze ne vzdy je tahle technika dobra….obcas se stane ze to behem vrtani praskne jeste dal (zalezi na materialu).
Diery by neboli dobré, je to tryska, tam je najlepšie čo najhladší povrch a rovnomerný okraj inak by to mohlo robiť celkom nepredvídateľné anomálie podľa môjho názoru.
toto by som skor cakal v rusku a nie v usa
Ruská specialita je vrtání dír do plášťů lodí. 🙂
V USA niesú o moc menší kutilovia ako v Rusku no skostnatená oraganizácia ako ULA alebo NASA by to nespravila lebo ku všetkému potrebujú papier…
Perfecto! 😀 Sú to borci 😀
Trochu nechapu ze na to potrebovali technika z kalifornie 😄 vsak by to zvladl i kdejaky ing ne?
Aj na obyčajne odstrihnutie plechu a hlavne tenkého musíš mať nejaké skúsenosti…zlaté ručičky…
Já se spíš divil, že mohli stříhat konec trysky, ikdyž by tam někde měly být kanálky regenerativního chlazení, takže by asi zůstaly otevřené, Ale jak to mají přesně udělané, to ví jen SpaceX.