V novém vydání seriálu Historky ze SpaceX se podíváme do začátků společnosti, kdy neměla peněz na rozdávání, a tak musela být značně vynalézavá a chytře nakládat s dostupnými prostředky. Následující text je překladem článku na The Washington Post, který je úryvkem z knihy The Space Barons od Christiana Davenporta.
Musk byl tak posedlý neúprosným zaměřením na svou misi, že zahrnovalo také jedno stálé pravidlo pro zaměstnance: pokud zjistili, že probíhající mítink pro ně nemá valný význam a je ztrátou času, měli oprávnění se kdykoliv zvednout a odejít, a to bez jakýchkoliv otázek.
„Museli jsme být velice vynalézaví“, prohlásil Musk. „Kdybychom věci dělali běžným způsobem, rychle by nám došly peníze. Po mnoho let jsme operovali s týdenním rozpočtem, a od bankrotu nás dělilo jen pár týdnů. Toto každopádně vedlo k mentalitě chytrého využívání peněz. Buď být vynalézaví, nebo zemřít – tohle byly naše jediné dvě možnosti. Koupit vyřazené komponenty, opravit je a znovu zprovoznit.“
Když společnost přestavovala rampu číslo 40 na Cape Canaveral Air Force Station, jeden ze zaměstnanců SpaceX spatřil obří nádrž na kapalný kyslík z dob Apolla 1 a řekl si: „Hele, třeba by se to dalo nějak využít.“ Přestože nádrž chátrala venku už několik let, vypadala, že je v dobrém stavu, a 10členný tým SpaceX ji chtěl. Volali tedy na vedení základny, jestli ji mohou použít, ale jejich hovory zůstaly bez odpovědi. Přesto vytrvali a dostali kontakt na společnost, jež byla povolána nádrž odvézt a zlikvidovat.
Ta byla ochotna nádrž prodat za cenu šrotu, která byla stanovena na 86 tisíc dolarů, a navýšila ji o symbolický jeden dolar. Takže členové týmu SpaceX se rázem stali mrchožrouty Mysu Canaveral – při hledání vyřazeného hardwaru se cítili jako hledači pokladů. Staré kolejové vozy z 60. let, jenž byly používány pro převoz hélia mezi New Orleans a Mysem Canaveral, se staly novými skladovacími nádržemi. Místo vyhození 75 tisíc dolarů za nové klimatizační chladiče pro budovu pozemní techniky, někdo našel na eBay nabídku použitých za 10 tisíc.
Náklady ovlivnily mnoho rozhodnutí, včetně toho jak společnost postavila svoje rakety. Jednou, když Musk zjistil, že klimatizační systém pro zajištění chlazení satelitu v aerodynamickém krytu rakety, bude stát přes 3 miliony dolarů, okamžitě kontaktoval projektanta.
„Jaký je objem krytu?“ chtěl Musk vědět. Odpověď byla, že ne více než objem rodinného domu.
Obrátil se proto na Gwynne Shotwell a zeptal se jí, kolik asi tak stojí klimatizace pro rodinný dům.
„Právě jsme vyměnili naši klimatizaci,“ odpověděla Gwynne. „Stálo to asi 6000 dolarů.“
„Proč teda tahle stojí 3 nebo 4 miliony, když tvoje klimatizace vyšla na 6 tisíc?“ zeptal se. „Vraťte se na začátek a vyřešte to.“
Tak se i stalo. Společnost koupila 6 komerčních klimatizačních jednotek s větším čerpadlem, jenž zvládlo větší průtok vzduchu.
Další Historky ze SpaceX:
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Pánbůh zaplať za tuhle firmu a teď si představme,jak by ten vývoj pokračoval, pokud by SpaceX měla ty prostředky co NASA.
Přeji jim jen samé úspěchy a díky ním a samozřejmě hlavně Elonovi snad zažiji ten pocit fanouška kosmonautiky žijícího v době Apola.
No pokud by ty peníze byly nikoliv investorů a nikoliv dotace, ale jeho vlastní (Muska), tak pokud by začali jak začal vývoj SLS, tak by dneska už na tom Marsu asi byli. ;-)
Je dost mozne ze keby mali rozpocet NASA, tak by neboli nuteni ku kreativnym rieseniam, a teda by v konecnom dosledku mohli byt dokonca pozadu oproti dnesnemu stavu (napr. ULA ma vyssie rozpocty, ake stavba rakety vodarenskou spolocnostou by u nich neprešla...).
Ine by to bolo, keby ten rozpocet dostali teraz, ked su uz 15rokov nastaveni na low-cost kreativne riesenia... 😀
Sakra to byl krátký článek- a kdy bude pokračování :)
A to je přesně to proč jsou tam, kde jsou a proč mají úplně jiné náklady než jejich konkurence. Za mě palec nahoru.