SpaceX

Historky ze SpaceX: Jak zaseknuté ventily Dragonu málem zhatily misi CRS-2

V roce 2013 došlo během mise CRS-2 na orbitě k problému s lodí Dragon. Ventily motorů Draco se zasekly, kvůli čemuž hrozilo, že celá mise bude muset být předčasně ukončena a bude proveden nouzový návrat. Řešení problému přihlíželi zkušení hlavouni z NASA a celou situaci komplikovala ožehavá politická situace. Jak vše dopadlo, se dozvíte z následujícího přeloženého úryvku z knihy The Space Barons od Christiana Davenporta.


Lori Garver z NASA sleduje start Falconu 9 z Mysu Canaveral (Foto: NASA)

Několik minut po startu bylo zřejmé, že má kosmická loď Dragon potíže. Prvního březnového rána roku 2013 se tým SpaceX v řídícím středisku zoufale snažil zjistit, co se děje a brzy problém odhalil; několik ventilů se zaseklo. Lori Garver, zástupkyně šéfa NASA, byla celá nesvá, neboť Obamova vláda vsadila divokou kartu na smlouvy s Muskovou SpaceX v řádech stovek milionů dolarů, aby dopravovalo nejen náklad, ale i posádku na Mezinárodní vesmírnou stanici. Vše navzdory kritice stran toho, že je pošetilé věřit technologii soukromé společnosti v tak složité oblasti. Tento riskantní krok a nejistá sázka Bílého domu představovala v kosmické agentuře zásadní posun.

Za prezidentství Baracka Obamy pokračovala NASA v plánech upustit od raketoplánu a navázat spolupráci se společnostmi SpaceX a Boeing, aby poskytovaly dopravu astronautům na ISS podobně jako „vesmírné taxi“. Takový krok by agentuře umožnil zaostřit pozornost na mise v otevřeném kosmickém prostoru a snad i nabýt zpět slávu z dob programu Apollo, který dokázal dostat 12 lidí na Měsíc. V projevu z roku 2010 v Kennedyho vesmírném středisku Obama připustil rizikovost tohoto návrhu: „Uvědomuji si, že někteří považují tento způsob spolupráce se soukromým sektorem za neproveditelný a nerozumný.“ Ale americký vesmírný program potřeboval nakopnout a dodal: „Také zvýšíme tempo inovací, protože společnosti – od startupů po přední výrobce – budou soutěžit v návrzích a konstrukci nových prostředků k dopravování lidí a nákladu za hranice naší atmosféry.“

Tváří nové strategie se stal Elon Musk; neomalený miliardář ze Silicon Valley, který v roce 2002 založil SpaceX s cílem osídlit Mars. Firmu zpočátku provázely obtíže a po třech neúspěšných pokusech dosáhnout oběžné dráhy málem zanikla. Nicméně úspěšný start v roce 2008 umožnil SpaceX vysoutěžit zakázku na přepravu nákladu NASA v hodnotě 1,6 miliardy dolarů, což přimělo Muska ke změně svého hesla na “ILoveNASA.” Teď přišlo na řadu dokázat, že jeho mladá firma z Hawthorne dostojí závazku. A s Dragonem majícím potíže v roce 2013 začalo být dusno.

Musk nebyl jediný, kdo mohl hodně ztratit. Pokud by se kosmická loď nespojila se stanicí nebo by mise jiným způsobem selhala, Garver se obávala opětovné hlasité kritiky proti Obamově rozhodnutí. Spousta lidí byla s Bílým domem velmi nespokojena kvůli zrušení programu Constellation z éry George W. Bushe – zahrnoval plán návratu na Měsíc s použitím velkých raket a kosmických lodí konstruovaných tradičními průmyslovými velikány, jako jsou Boeing a Lockheed Martin; a SpaceX se tento plán pokoušelo narušit. Senátor Richard C. Shelby, vlivný člen Rozpočtového výboru, v té době prohlásil, že Obamovým plánem začíná pochod smrti pro budoucnost amerických kosmických letů s lidskou posádkou, a že Obama proměnil NASA v agenturu nesplnitelných snů a pohádek. Obamův krok také vyvolal kritiku Michaela Griffina, bývalého šéfa NASA. „Jednoho dne to bude jako komerční cestování s aerolinkami, ne však hned,“ řekl o vesmírných letech. „Je to jako v roce 1920. Lindbergh ještě nepřeletěl Atlantik a oni už zkouší prodávat Boeingy 747 aerolinkám.“

Prezident Barack Obama s Elonem Muskem během prohlídky zařízení SpaceX v Kennedyho vesmírném středisku v roce 2010 (Foto: NASA)

Aby Bílý dům rozptýlil obavy, rozhodl se pro Obamu uspořádat návštěvu United Launch Alliance (ULA), společného podniku firem Lockheed Martin a Boeing. Sdělení bylo jasné; ačkoliv prezident zrušil jeden z jejich hlavních programů, ULA je stále nezbytnou součástí amerického vesmírného programu a jeho přítomnost bude působit jako souhlasné gesto i signál pro Kongres. Ale vyskytl se problém: ULA se chystala vypustit vysoce utajovaný kosmický raketoplán X-37B, který by nakonec setrvával měsíce na orbitě. Ale proč? Pentagon nechtěl sdělit. Program byl tajný, proto si prezident nemohl jen tak skočit pro fotku do novin – Rada pro národní bezpečnost o tom nechtěla ani slyšet. Bílý dům tedy hledal alternativu a rozhodl, že prezident navštíví SpaceX, což firma vítala. I kdyby se jednalo o „čirou náhodu“, jak později Musk prohlásil, návštěva prezidenta by představovala vítězství v PR nad hlavním konkurentem. Tato náhoda však zvedla Muskovi i Bílému domu riskantní sázku ještě výše.

SpaceX provádělo druhou oficiální misi s nákladem pro ISS, když došlo k problému s ventily, a Garver doufala, že tým najde způsob, jak Dragon zachránit. A to rychle. Během zjišťování závady se Steve Davis, ředitel pokročilých projektů, začal připravovat na nejhorší – přerušení mise. „Je vůbec loď schopná návratu?“ přemýšlel. „Nebyli jsme si jisti. Tehdy to bylo poprvé a naposledy, kdy jsme uvažovali o nouzovém návratu; jde totiž o velký problém, kdy se musí kvůli lodi řítící se zpět odklonit v reálném čase letadla z dotčeného vzdušného prostoru. Není to nic příjemného, a tak jsme pěkně panikařili.“

Dragon u ISS během misi CRS-2 (Foto: NASA)

Teď, když měl Dragon potíže se zaseknutými palivovými ventily, muselo SpaceX urychleně vyřešit, jak je opravit. Jejich trápení sledovali Bill Gerstenmaier, přidružený administrátor NASA pro pilotované lety a průzkum a Michael Suffredini, manažer programu vesmírné stanice. Byli dva z nejvýše postavených úředníků v NASA dohromady působící téměř 60 let, přičemž zažili katastrofy raketoplánů Challenger a Columbia. Uměli vyřešit mnoho nečekaných problémů a teď, když NASA čelila další potenciální krizi, tiše mezi sebou hovořili.

Garver, zástupkyně šéfa NASA, se obávala politického dopadu nezdařené mise a chtěla, aby zakročili a zachránili SpaceX. Nebylo lepších lidí, kteří by to vyřešili. Ale dva starší státníci z NASA se do toho nepletili a jen se dívali, poskytli pár rad a sem tam nějaký návrh pro tým SpaceX. „Jako by je děda vzal rybařit a říkal: ‚Zkuste to támhle. Tam by mohly být ryby,‘“ vzpomínala Garver. Děti se tak naučí činnost rychleji samy než s netrpělivým otcem, který převezme prut a začne raději rybařit sám. „Kdyby nastala nutnost se do něčeho vložit, udělali bychom to,“ připomněl Gerstenmaier. Ale kosmická loď nepatřila NASA a Suffredini potvrdil jejich roli poradců.

Lidé v řídícím středisku problém řešili. Ventily byly zaseknuté, takže potřebovali provést něco, co by je zprůchodnilo. Na kosmické lodi, která krouží kolem zeměkoule rychlostí téměř 8 km/s, to nebyl snadný úkol. Ale tým SpaceX věděl, že pokud by se vytvořil před ventily tlak a pak by se náhle uvolnil, kopnutí by je mohlo otevřít. „Je to jako provést Heimlichův chvat,“ řekl Musk později.

Jeden z inženýrů napsal příkaz, který by naprogramoval loď k vytvoření tlaku. Pak se pokusili odeslat tento nový příkaz do Dragonu, jako by to byla obyčejná aktualizace iPhonu. V tom okamžiku si Gerstenmaier a Suffredini uvědomili, že jsou svědky něčeho neobvyklého. Ne vyřešení problému, to se stávalo běžně, ale v jeho neuvěřitelné rychlosti. „Ve SpaceX se vždy projevovala schopnost rychlého přizpůsobení se podmínkám a tohle bylo dokonalým příkladem,“ řekl Suffredini. „Mají velmi hluboké znalosti daného systému i softwaru a to tvoří jedno z tajemství jejich úspěchu. Přímo tam asi byl kluk, co napsal původní kód.“

Komunikace týmu SpaceX s kosmickou lodí však neprobíhala podle představ. A tak někdo zavolal letectvo, které umožnilo společnosti přístup k výkonnější satelitní anténě. Přenos konečně proběhl, kód fungoval, ventily se otevřely a mise skončila s úspěchem.

Zdroj: The Washington Post


Další Historky ze SpaceX:

Zobrazit komentáře

  • nemozem si pomoct ale ten clanok je pisany ako scenar k hollywoodksemu filmu
    je to opisane ako keby to bolo nieco vynimocne, co sa este nikdy nestalo. proste az prehnana dramatizacia z beznej(v danom odvetvi) veci
    pred par dnami museli riesit problemy s motormi v thales alenia, ktovie ci aj tam bola taka drama ako v spacex :)

    • Já osobně pořád nevím, v čem máš problém. Toto je web o aktivitách společností Elona Muska. Snažíme se v rámci tohoto zadání publikovat věci, které nám přijdou zajímavé a většinou podle ohlasů zjistíme, že nejsme sami, komu to přijde zajímavé. Autorka tohoto článku chtěla a přeložila článek z Washington Post. Osobně mi přišlo zajímavé číst podrobnosti o problému s motory Draco z jiného pohledu, než z pohledu pracovníka SpaceX.
      A že je to napsané jako něco vyjímečného, autor/ka původního článku chtěl/a zaujmout a zvolil/a si způsob, který podle mě zaujmul. Mrzí nás, že se ti článek nelíbil, inu co se dá dělat, třebas se nám příště víc zadaří.
      Ano, v TAS řešili problém s motory družice, ale toto je opravdu mimo záběr tohoto webu. Jsem rád že se jim to povedlo, protože se mi použitá raketa Proton líbí. Přesto je tato poznámka OT.

      • v nicom nemam problem, len pisem vlastne nazory, je s tym nejaky problem?

        niekomu sa takyto hollywoodsky styl prehanania paci, niekomu nie.

        • Mě osobně se článek velmi líbil, je to pohled z jiné strany a je to přesně ten typ slohu, kdy se člověk takzvaně zakousne do děje a těší se co bude v další větě. Popsat něco stroze, že v čase T10:24:05 čidlo zaregistrovalo pokles tlaku a následně byla odeslána sekvence xxc4b1 která přepnula relé 41q do stavu zapnuto a následně došlo ke zvýšení tlaku a vyřešení problému.... to je také možná forma, mnohdy i potřebná, ale nikoliv vhodná pro popularizaci nějakého odvětví.
          Mě teda příspěvky petera, vůbec nepřijdou jako protipól, ale spíše jakou kousavé a od člověka který má nějaký problém.
          Pokud si někdo ze zdejších pamatuje na našeho v Anglii působícího zahraničního zpravodaje pana Karla Kincla, tak jak ten dokázal zdramaturgizovat a poutavě vyprávět i o obyčejných událostech jako jen pouhá návštěva holičství, to bylo ještě o level výše. A jak jsme ho hltali.. Jako chápu že se to nemusí každému líbit, ale proč to musím v každé diskuzi dávat neustále najevo, jak mě to tu vlastně vše irituje.

          • no vidis a presne si popisal na co som narazal, ale ty ten styl doslova zeries a ja nie
            snad dovolis, ze mam iny nazor ako ty, alebo aj ty patris k tym ktori hlasaju demokraciu a slobodu slova, ale len dovtedy kym ti druhi maju rovnake nazory ako ty sam?:)

          • Tak to si přesně trefil hřebíček na hlavičku. Musím říct, že jsem se na ně jako náctiletý velice těšil. A upřímně si myslím, že strčil do kapsy všechny ostatní zpravodaje v rámci pořadu Zápisník zahraničních zpravodajů.

        • Ale prosím tě, nedělej pupínky, není na tom nic tak hrozného, jak tady prezentuješ. Co je na tom za Hollywoodské přehánění? Tys u toho byl? Já bych naopak řekl, že v takových chvílích je skutečnost daleko dramatičtější, než její pozdější popis.

  • Super clanok.
    Nie len o technologických problémoch, ktore sa castokrat riesia lahsie ako tie politicke.

  • O vlastním problému a řešení skoro nic, zato plný článek o "nepříteli" SpX = NASA

    • Ano máte pravdu, předpokládám, že je to kniha určená pro davy a nikoliv pro znalé a proto je to psáno bulvárním stylem. Účel je prodat co nejvic výtisků.

      • Ja bych spise rekl ze je v tom clanku videt ze to psala zenska. Tim se nechci nikoho dotknout, jen je videt ze zeny proste uprednostnuji emoce pred racionalnim nadhledem 😉

        //A jeste k tomu jeji prvni clanek tady, chlapy budte schovivavy 😄

        • Dobrý den, žádné emoce neupřednostňuji. Jedná se o překlad tak, aby vystihl příběh, nemohu článek překopat úplně dle svého. S ženskou to nemá opravdu nic společného.

          • Rád bych jen nové autorce sdělil, ať si z některých komentářů nic nedělá, já osobně jsem dostal horší sprchu, u jednoho z mých prvních článků jsem našel komentář, že bych se v žádném případě neměl veřejně prezentovat, pod dalším zase stálo, že píšu moc bulvárně.

          • Chápu, že to je překlad.
            Ale zdrojem je typicky aktivistický bulvární přístup autora (- ky) k problematice .
            Fakta lze shrnout do 1 věty. . " vyskytl se problém s ventily a SpX (někdo od nich ) to vyřešil" .
            Článek je ale o NASA a o Obamovi a o názoru autora na ně,- dobře podbarvený, aby bylo jasné , jak se k tomu autor staví a jak jsou skvělí hoši v SpX . Že to je tak nějak naopak, že to NASA platí a objednává, a že to objednává na zadání Obamy .....
            Počet řádků = honorář a zítra zase napíšeme o zdravé výživě nebo ranním zkrášlování ksichtu pomocí vhodných výrobků.

          • Článek je překlad knihy a jsem si jist, že ta je založena na výpovědích svědků, případně dokumentů dostupných pro danou misi. To bychom se v té knize asi dočetli. Zjevně popisuje situaci, která v řídícím centru nastala a tým se s ní nějak vypořádal. Článek tu situaci zasadil do kontextu, aby si čtenář mohl představit, pod jakým tlakem daná rozhodnutí vznikala. Rozhodnutí ve věcech, kde může snadno dojít k chybě a ta může mít vliv na vývoj kosmonautiky na několik dalších let.

            A teď k vašemu komentáři a zkusme otočit tu vaši skepsi. Stejně jako jste shrnul článek dokáži shrnout celé knihy nebo filmy, nakonec i tisíceletí lidských dějin. Vzpomněl jsem si třeba na film Kulový blesk kde "se pár lidí chtělo přestěhovat a tak se přestěhovali". Další řádky už jsou čistým výcucem z prstu. Článek popisuje politickou situaci, nehodnotí ji. A nebo mi najdete nějakou část, kde došlo k hodnocení autorem/autorkou knihy/článku? NASA sice platí a objednává, ale SpaceX dodává a pokud nedodá, tak další platby a objednávky nebudou a vrátíme se zase někam do 60. let, kdy se do vesmíru lítalo se sepsanou poslední vůlí a za nepředstaviltené peníze. Honorář za článek už je jen takovou tečkou za celým tím odpadem.

            Komentář ani tak nepíšu pro vás, ale pro Martinu Babíčkovou, protože by měla vědět, že některé servery přitahují omezence, co jsou schopni shazovat cokoli, i když jim argumenty stojí minimálně na vodě. Nerad bych, aby tohle byl poslední článek, který pro nás napíše. Mě třeba minimálně upozornil na zajímavou knihu.

          • Mne sa naopak páči, že je tam ten kontext s politickou situáciou. Napríklad som sa dozvedel, že program spolupráce NASA a SpX mal svojich silných odporcov.

        • Já nevím, jestli jsem to pochopil správně, ale tady jde pouze o překlad, takže si myslím, že jste mimo. Navíc není uvedeno, že by mělo jít o volný překlad. Podle mě takto je napsaná kniha a takto se knihy dneska bohužel píšou, protože si je koupí lidé, kterým jde o senzaci a známá jména a ne až tak moc o to o čem kniha vlastně je.

  • Už začátek "Řešení problému přihlíželi zkušení hlavouni z NASA celou situaci komplikovala ožehavá politická situace" je nějakej podivnej.

  • Zajimave, fakt zajimave je cist ten pribeh, ktery clovek zna, s tolika novymi detaily. Diky za nej.

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024