Aktuality

Čínská Gigafactory 3 je připravená na spuštění výroby, evropská Gigafactory 4 vznikne u Berlína

Tesla během minulého týdne zapůjčila čínským novinářům jedny z prvních Modelů 3, které byly vyrobeny v Gigafactory 3 v Šanghaji. Továrna se tak zřejmě připravuje na spuštění ostré výroby. Ta dle některých čínských zdrojů měla začít 11. listopadu, ale podle Robyn Denholm, předsedkyně Tesly, automobilka stále čeká na obdržení potřebné licence k výrobě a prodeji vozů. Denholm zároveň očekává, že by Tesla měla potřebnou licenci získat do konce tohoto roku. To ale neznamená, že by automobilka nemohla ve své nové továrně Modely 3 vyrábět, což koneckonců momentálně dělá v rámci zkušební produkce. Právě zmínění novináři totiž testovali vozy s čínskými znaky na zadní části vozu, které reprezentují jméno Tesly v čínštině. Dle zdrojů Reuters bude automobilka některé vozy vyrobené ve zkušebním provozu prodávat svým zaměstnancům.

AKTUALIZACE: Zmíněné vládní povolení už nejspíš bylo uděleno. Spuštění velkovýroby by už tedy mělo záviset jen na připravenosti ze strany Tesly.

Tesla Model 3 vyrobený v Gigafactory 3 (Foto: Tesla)
Tesla Model 3 vyrobený v Gigafactory 3 (Foto: Tesla)
Tesla Model 3 vyrobený v Gigafactory 3 (Foto: Tesla)

Pro čínský trh jsou naplánované dodávky na začátek roku 2020 a cena bez balíčku Full Self-Driving Capability je stanovena na v přepočtu 1,1 milionu korun včetně daně a bez případných dotací. Vzhledem k očekávané silné poptávce po čínském Modelu 3 Tesla chystá také rozšíření své servisní a nabíjecí sítě. Z uniklých dokumentů vyplývá, že Tesla více než zdvojnásobí současný počet servisních center z 29 na 63 a navýší počet nabíjecích stanic o 39 % na 362.

Se stavbou své čínské Gigafactory začala Tesla s podporou čínské vlády v lednu tohoto roku a první fáze byla dokončena koncem září, a to včetně instalace výrobních linek a strojů. Americká automobilka tak s velkou rezervou překonala rekord nejrychleji postavené továrny v Číně – doteď byla budova podobné velikosti postavena nejdříve za 17 měsíců. Kromě nejrychlejší stavby má ale Gigafactory 3 další dvě prvenství. Jde o první továrnu na výrobu automobilů v Číně, kterou plně vlastní zahraniční společnost, tedy Tesla, bez nutnosti partnerství s čínskými firmami. Zákon, který by k tomuto automobilku zavazoval, totiž přestal pro výrobce elektromobilů platit minulý rok. Dalším prvenstvím je velikost investice. Dle čínského zpravodajského serveru Tencent News totiž šlo největší zahraniční investici v Šanghaji.

Pro Teslu je vlastní čínská továrna důležitým krokem k rozšíření svých produktů. Jednak nebude muset být závislá na stále trvající americko-čínské obchodní válce (o jejích důsledcích na prodeje v Číně jsme psali zde), navíc dojde ke snížení nákladů za dovoz vozu a také to automobilce umožní navýšit svojí celkovou výrobní kapacitu. Současná kapacita domovské továrny ve Fremontu totiž pomalu přestává stačit a kolem samotné továrny není moc místa k dalšímu rozšiřování. Gigafactory 3 by tak měla během příštího roku navýšit celkovou produkci Tesly přibližně o 150 tisíc vozů ročně, přičemž místa na rozšiřování je více než dost. Ostatně, továrna zatím má jen asi třetinu finální plánované rozlohy.

Zatím dokončené sekce Gigafactory 3 (Zdroj: Jay in Shanghai)

Momentálně probíhá stavba nových hal, konkrétně jde o část, která bude sloužit k výrobě baterií a jednotlivých modulů. Do budoucna je v plánu též postavení několika budov, jež budou sloužit k výrobě chystaného Modelu Y. Pojďme se ale více zaměřit na baterie, které jsou v případě Gigafactory 3 stále tak trochu záhadou. Web CleanTechnica ohledně tohoto přišel se zajímavou informací, Tesla prý má ve své čínské továrně již připravených asi 7 tisíc bateriových modulů určených pro první Modely 3. Tyto moduly byly vyrobeny Panasonicem v Gigafactory 1, ale měly by být jen provizorním řešením, dokud Tesle nezačne baterie dodávat korejská firma LG Chem.

O plánech této společnosti dodávat baterie pro Teslu jsme informovali již dříve, stejný zdroj tehdy tvrdil, že LG Chem bude dodávat jinou chemii článků, konkrétně technologii NCM811 (LiNiMnCoO2) – tedy tu samou, jakou americká automobilka využívá pro svá bateriová úložiště, jako jsou například Tesla Powerwall. LG Chem by dle tvrzení CleanTechnicy měl začít Tesle dodávat baterie někdy v průběhu prvního kvartálu příštího roku či na začátku toho druhého. Je tak možné, že v tu dobu již bude v Šanghaji dostavená hala pro výrobu modulů. Finální kompletace jednotlivých článků do modulů by tak mohla probíhat v Gigafactory 3. Zdroj CleanTechnicy již dříve pravdivě informoval ohledně plánů Tesly, jeho tvrzení by tedy mohlo být věrohodné.

Kromě LG Chem se hodně mluví též o čínské společnosti Contemporary Amperex Technology, zkráceně CATL. Dle serveru Bloomberg totiž Tesla začátkem tohoto měsíce dosáhla s CATL předběžné dohody o dodávání baterií. Jednání přitom probíhala od března tohoto roku a vyvrcholila v srpnu, kdy se Elon Musk osobně sešel se Zengem Yugunem, předsedou CATL. Zdroje Bloombergu tvrdí, že by dohoda měla být podepsána v půlce příštího roku, stále se toho ale může hodně změnit. Některé zdroje také uvádí, že dohoda s CATL nebude omezena pouze na Gigafactory 3, ale že půjde o globální spolupráci. Tesla se tak zřejmě snaží vymanit ze závislosti na Panasonicu, který měl v minulosti problémy s dodáváním potřebného množství baterií. Panasonic navíc již dříve zmínil, že nestihne vyrábět dostatečné množství baterií pro Modely 3 a Modely Y současně. Tesla tak vzhledem k tomu že určitě nestihne začít vyrábět vlastní a dosud nepředstavené baterie do léta příštího roku, nejspíš potřebuje dalšího dodavatele.

Čínská Gigafactory 3 ale není jedinou novou továrnou, kterou Tesla připravuje. Elon Musk 12. listopadu oznámil, že evropská Gigafactory 4 vznikne v Německu. Konkrétně se má nacházet u Berlína poblíž budovaného letiště Berlín-Braniborsko. Koncem roku 2021 se tu bude vyrábět crossover Model Y, a to včetně baterií a elektrických motorů. Tesla už pro GF4 nabírá zaměstnance.

Zobrazit komentáře

Sdílet
Autor:

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024