Elon Musk nedávno poskytl rozhovor v rámci evropské konference zaměřené na baterie, kde se podělil o pár zajímavých novinek týkajících se budoucích produktů Tesly. Konference se pořádala v Německu, většina otázek tedy souvisela s momentálně stavěnou továrnou Giga Berlin. Ta má kromě Modelů Y a 3 pro evropský trh také vyrábět nové baterie představené na Tesla Battery Day. Americká automobilka je bude využívat v již zmíněných evropských Modelech Y. Ze začátku by měla potřebné bateriové články dodávat pilotní linka v kalifornském Fremontu, od roku 2022 by ale měly výrobu zajišťovat výhradně linky v Berlíně.
Největším problémem podle Muska není vymyšlení nové technologie baterií, nýbrž jejich následná masová výroba, což má být důvod, proč spousta nadějně vypadajících konceptů bateriových článků nakonec neuspěla. Problému masové výroby se tak Tesla v minulých letech výrazně věnovala, přičemž musela od základu znovu navrhnout některé stroje a zařízení potřebné k výrobě baterií. Kromě velkých továren totiž Musk jako velkou překážku masové produkce uvedl takzvaný cycle time, což je čas potřebný k přeměně surovin do finálního výrobku. Právě ten musí být dostatečně nízký, aby mohly být baterie vyráběny efektivně a levně.
Giga Berlin má dosáhnout roční výrobní kapacity přes 100 GWh, z dlouhodobého hlediska je pak podle Muska možné potenciální rozšíření na 200 až 250 GWh ročně. To by z Giga Berlin udělalo největší továrnu na baterie na světě. První mety 100 GWh ročně by Tesla chtěla dosáhnout do roku 2022. To by poskytlo Tesle možnost vyrobit přes milion vozů ročně (pokud budeme brát 85 kWh jako průměrnou kapacitu baterií ve vozech Tesly) jen s využitím vlastních bateriových článků.
Tesla také chce do své berlínské továrny získat špičkové inženýry v oblasti designu. Hlavním lákadlem by měl být návrh elektromobilu určeného převážně pro evropský trh. Podle Elona Muska by se s největší pravděpodobností mělo jednat o menší hatchback. O tom Musk hovořil už v minulosti, a tak víme, že by měl mít cenu do 25 tisíc dolarů, tedy kolem 700 tisíc Kč s daní, a že by mohl být na trh uveden do tří let.
Dalším tématem rozhovoru byl tahač Tesla Semi. Ten měl původně na trh dorazit již loni, ale Tesla nakonec musela zahájení výroby odložit. Současně tým mající tento projekt na starost řeší problematiku nabíjení. Nabíjecí výkon do 350 kW, který je plánován jako maximum pro osobní vozy, totiž nebude stačit k dostatečně rychlému nabíjení tohoto tahače. Tým se proto poohlíží po jiných možnostech, přičemž spolupracuje i s dalšími firmami. Plán je, aby mohl být tahač nabit během přestávky řidiče a poté poskytnout dojezd až do další přestávky. Tesla plánuje Semi prodávat v několika různých variantách, přičemž ta nejdražší by měla mít potenciál časem dosáhnout dojezdu až 1000 km. Základního dojezdu 500 km je přitom podle Muska velmi jednoduché dosáhnout, lepších 800 km by také neměl být větší problém.
K dosažení takového dojezdu bude potřeba mít články s vysokou energetickou hustotou a zvládat je instalovat do jednotlivých baterií bez zbytečné dodatečné hmotnosti. Z toho důvodu má být u Semi baterie strukturální částí vozu, stejně jako to Tesla plánuje u evropského Modelu Y. Musk odhaduje, že díky tomu bude Semi schopen vozit skoro stejné množství nákladu jako klasické dieselové tahače. Rozdíl má být kolem 1 tuny ve prospěch tradičních kamionů, ale tato hodnota má podle Muska časem klesnout na nulu.
Záznam celého rozhovoru:
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Když Tesla slevní, tak bude mít větší koláč a zákazník na tom vydělá. V Evropě existuje něco jako nepřiměřený zisk a ten tesla má díky vysokým cenám a malé konkurenci. Toto v americe neznají, tam ždímou, co jim systém dovolí. Stejné to bylo s mrkvosoftem, drahé produkty, než je převálcoval linux na mobilech apod.
Autotrh, stejně jako energetika jsou zmršené greendealy. Okrádají jedny a dávají druhým pod pofidérní vírou.
Až dojde k ochlazení, tak se budeme divit, jací že jsme to byli tydýti...
Jak vystřelí ten evropský hatchback, bude mazec!
Hatchback za 700 000? I kdyby bez daně? S daní za mega? Porovnejte to s Hondou Civic Type-R jako etalonem pro ostré hatche. Ten v nejvyšší verzi, což dle mého nakonec bude srovnatelné práce s hatchem od Tesly, je za cenu dokonce přes mega. Sem s ním a lidi Tesle utrhají ruce.
Blbý je, že ta Honda, jak přesně píšete, je etalonem kvalitního automobilu. To tu cenu obhajuje.
Tesla, jakkoli se to komukoli nemusí líbit, je kvalitativně na úrovni Ameriky a k tomu se netají tím, že zákazník kupuje auto, na kterým se s jeho pomocí vychytávají mouchy pro příští generace.
Napsáno velmi kulantně.
Jestli chcete vidět, čím je způsobený ten kvalitativní rozdíl a efektivnost výroby Amerika vs Čína, doporučuji dokument Americká továrna, to vám hodně otevře oči
V nové čínské továrně už mají Tesly lepší renomé než z Fremontu. Očekávám že z té Berlínské to bude ještě lepší.
Jen ty střechy pořád nějak nezvládli.
Zatímco Modely ze Shanghaje jsou kvalitativně tak na výši, že v počtu závad na počet vyrobených aut převyšují druhého v pořadí o celý řád, tak auto z Fremontu jsou na chvostu žebříčku. Je to asi tím, že Fremontská linka je víceméně experimentální výroba ve staré továrně, kdežto Shanghai má zbrusu novou linku postavenou na základě zkušenístí z produkce ve zbrusu nové továrně
Já bych spíš řekl, že to bude rukama. Ono fičet na fejsu umí každý, ale makat dneska málokdo.
Bavíme o Tesle, která bude v prodeji až tak za tři roky a bude vyráběna v Evropě. Za tu dobu se může leccos změnit, co se týče kvality.
Konečně normální reakce, navíc známé sliby typu Semi. Jinými slovy za tři roky možná bude
Ano, doufejme.
Jj, to si pak jen málo lidí kupí dražší id3
Cena ID.3 je naprostý úlet. Ani nemusíme čekat na Teslu 2, stačí, až bude Tesla Model 3 z Berlína bez 10% cla, bez nákladů na převoz (>$1500), tak by měla stát stejně jako v USA, tedy $38000 + DPH, což vychází na milion Kč, tedy stejná cena jako startovní u ID.3, který má menší dojezd, je o skoro půl metru kratší a v základu má dokonce plecháče. A to je klidně možné, že díky novým 4680 bateriím a jednodušší výrobě bude Tesla 3 ještě levnější nebo s lepšími parametry.
I vy optimisto. Cena není jen o clu a dopravě.
Bez toho, aniž byste přihodil "proč", tak jen trolíte.
Vyšší platy, vyšší daně, vyšší náklady na subdodávky, výroba nepokrývající poptávku nebo ještě něco jiného?
Cena Id3 je právě naprosto pochopitelná. Minimálně z pohledu VW. Vzhledem k masivním dotacím, které evropské státy dávají na elektromobily na cílových trzích, by bylo hloupé nabízet elektromobily za nižší ceny. Věřím, že VW má na Id3 více než královské marže a nic je nenutí zlevňovat. Zlevnit teď by znamenalo si zbytečně ukousnout ze zisku. Myslím, že dobře uvidíme že jak se budou dotace snižovat, tak koncová cena pro spotřebitele zůstane stejná.
No to rozhodně není pochopitelná. Ve variantě se stejnou velikostí baterie 77 kWh je ID.4 levnější (1 224 900) než ID.3 (1 231 900). Porovnáním velikostí je to asi jako kdyby Kodiaq stál stejně jako Rapid. Na kost oškubaný základ za milion a kousek si snad nikdo soudný nepořídí ani se čtvrtmilionovou dotací.
ID.3 vyrábějí od minulého podzimu. Od jara se chlubí, že už dosáhli produkce 800 ks/den (>20 tisíc za měsíc) a prodají jich za první dva měsíce 8571 ks (září) a 10475 ks (říjen)? K tomu prý ani nedosáhnou na průměrné emisní limity a budou platit pokuty? Tak já fakt nevím, ale něco mi tu hodně moc nesedí.