Aktuality

FSD Beta 9: Nový autonomní software Tesly sice řídí jako člověk, ale zatím nevidí sloupy uprostřed silnice

Tesla po mnoha odkladech konečně vydala novou verzi softwaru FSD Beta, která umožňuje testování Autopilotu schopného jízdy v podstatě ve všech situacích. Oproti tomu standardní Autopilot je navržen primárně pro dálnice. Nejnovější verze FSD Beta 9 nabízí jízdu v autonomním režimu stejně jako předchozí verze, ale s jedním podstatným rozdílem. Jedná se totiž o první veřejnou revizi, ve které Autopilot řídí pouze podle videa z 8 kamer, kterými jsou vozy Tesla vybaveny. Tento systém zvaný Tesla Vision tedy už nijak nevyužívá informace z čelního radaru (nově vyráběné Tesly už radar ani neobsahují).

Kamery a senzory na vozech Tesla, radar už není využíván (Zdroj: Tesla)

Automobilka si od systému Tesla Vision slibuje velké zlepšení v kvalitě jízdy a možnost rychlejšího a užitečnějšího trénování neuronových sítí, které jsou mozkem Autopilotu. Software FSD Beta 9 mají momentálně k dispozici jen asi dva tisíce řidičů, z nichž většinu tvoří zaměstnanci Tesly. Pokud se ale verze 9 osvědčí, zhruba za měsíc by měla být FSD Beta zpřístupněna všem zákazníkům, kteří si u svého vozu připlatili za balíček Full Self Driving Capability. V praxi to znamená, že tito majitelé vozů Tesla dostanou možnost využívat pokročilejší Autopilot, který je možné aktivovat na libovolné silnici a dokáže se řídit značkami, semafory, odbočovat na křižovatkách apod. Stále však jde jen o pokročilý asistenční systém nikoli plnou autonomii, a tak je zatím nutný neustálý dozor řidiče. FSD Beta je momentálně k dispozici jen ve Spojených státech, takže řidiči mimo USA si budou muset nejspíš počkat ještě o něco déle. Důvodem je odlišnost dopravního značení a pravidel provozu a také rozdíly v legislativě.

Zpětná boční kamera Autopilotu (Foto: Tesla)

Nejviditelnější novinkou FSD Beta 9 jsou aktualizované vizualizace toho, jak automobil vnímá své okolí. V předchozích verzích byly k dispozici pouze velmi hrubé vizualizace, které vykreslovaly cesty pomocí série mihotajících se teček a okolní objekty jako vozy či chodce pomocí jednoduchých kvádrů (viz obrázek níže). FSD Beta 9 přinesla novou vizualizaci, která má blíže k současnému veřejnému Autopilotu. Okolní vozy a překážky jsou nyní zobrazeny pomocí detailnějších 3D modelů a silnice či jejich okraje jsou nyní různobarevné čáry, které se rozostřují v závislosti na tom, jak jistý si systém je danou informací. Částečně zakrytá odbočka tedy může mít rozmazané okraje než jasně osvětlená silnice před autem. A jelikož FSD Beta nyní díky Tesla Vision spoléhá pouze na kamery, při aktivaci Autopilotu se nyní zapnou automatická dálková světla a také automatické stěrače. Systém si tak může sám zajistit co nejlepší výhled pro své kamery. Další změnou je, že u vozů vybavených kamerou v kabině systém nově sleduje pozornost řidiče při jízdě s Autopilotem a pokud detekuje nepozornost, objeví se upozornění.

Vykreslení okolí auta ve starší verzi FSD Bety (Zdroj: TesLatino)

Nyní se podívejme na konkrétní příklady jízd a zajímavých situací z aktuálních testů FSD Beta 9. Řidiči, kteří mají Betu k dispozici a zároveň svoje zkušenosti veřejně sdílí na YouTube (jejich přehled najdete zde), už provedli první vlnu testovacích jízd. Začneme jednou z nejobtížnějších situacích pro systém, který spoléhá pouze na kamery. V následujícím video se můžete podívat, jak si Beta 9 vede v noci a v dešti. Viditelnost je dost špatná, ale systém přesto jede víceméně bez problémů, i když nemá radar, který je v podobných situacích nejpřínosnější.

Toto krátké video obsahuje zajímavou situaci, kde Tesle vjede do cesty jiné auto a odřízne ji. FSD Beta však nezpanikařila a bez problému se s tímto „pirátem silnic“ vypořádala (čas 0:12):

Následující dvě videa ukazují dvě noční jízdy v Kalifornii. Jde o dvě trasy, které autor testuje pravidelně, takže lze snadno sledovat postupné zlepšování. Je tedy zajímavé například srovnání okruhu Loop 1 s jednou z prvních verzí FSD Bety (zlepšení je opravdu výrazné), nebo můžete porovnat okruh Loop 2 s předchozí verzí softwaru 8.2 (tam už rozdíl není tak markantní).

V dalším videu můžete vidět systém v běžném provozu na Floridě během jízdy ve dne. Za zmínku stojí například moment v čase 19:34, kdy Tesla objede zaparkované auto s otevřenými dveřmi. Jedná se o trasu, kterou autor testuje často, a tak můžete chování vozu porovnat například s předchozí aktualizací 8.2.

Je tedy FSD Beta 9 opravdu tak pokroková, jak Elon Musk avizoval? Celkový dojem testerů je převážně pozitivní. Auta s FSD Beta 9 podle nich jezdí sebejistěji, v zatáčkách si více najíždějí a v podstatě všichni se shodují, že jízda je celkově přirozenější a plynulejší než dříve, takže konečně připomíná řízení člověkem bez trhavých pohybů volantu nebo příliš prudkého zrychlování a zpomalování. Systém také lépe zvládá řadu situací, které mu v předchozích verzích dělaly problémy. Avšak některé velmi obtížné situace jako třeba nechráněné odbočování vlevo na víceproudovou silnici s nutností zastavit uprostřed dělicího pásu jsou stále problematické:

Stále tedy rozhodně nejde o bezchybný systém a v některých případech auto nadále zmatkuje nebo chybuje (mnohdy ale prvotní chybu vzápětí napraví). Následující test v Seattlu odhalil závažné situace, kdy auto jakoby vůbec nevidělo sloupy uprostřed silnice (v čase 17:00–17:15) nebo velký květináč vyčuhující do silnice (kolem 18:00). To je pochopitelně velký problém.

Tipuji, že jde o důsledek přechodu na Tesla Vision, kdy neuronové sítě zatím nejsou vytrénovány na správné reakce na tyto relativně nestandardní objekty a systém se zároveň nemůže spolehnout na radar, který by je snadno detekoval jako překážky. Naděje je ale taková, že jde o řešitelný problém a je to jen otázka trénování neuronových sítí. Systém Tesla Vision v kombinaci se superpočítačem Dojo by měl umožnit snadnější a rychlejší zlepšování v rámci budoucích aktualizací softwaru na základě dat sesbíraných během testování. Bude tedy zajímavé sledovat, jestli se tato předpověď naplní a v následujících měsících se systém bude výrazně zlepšovat. Případné vypuštění FSD Bety mezi výrazně širší okruh uživatelů by pak mělo znamenat skokové zvýšení dostupných dat pro trénování neuronových sítí, což by opět mohlo vést ke zrychlení míry zlepšování celého systému. Uvidíme, jaká bude realita.

Zobrazit komentáře

  • Ako je riesene GDPR? Tych 8 kamier nasnima pocas jazdy plno SPZ, ludi, predpokladam, ze su dost kvalitne na to , aby bolo mozne rozoznat tvar.
    Odosielaju sa vsetky data do Tesly ?
    Aktualne je to len v USA, ale ako to bude ked to bude nasadene aj mimo USA?

    • To bude stejné jako například u Apple. Apple říká, veškeré rozpoznávání probíhá na vašem telefonu a do Apple se nic neodesílá. Stejně tak to bude i v případě tesly, algoritmus na rozpoznávání objektů běží v autě.

      Na druhou stranu bych uvítal mít možnost zjistit, kdo mi na parkovišti odřel auto.

      • S tím parkovištěm pomáhá Sentry Mode. Plno lidí už takhle odhalilo vandaly, co jim odřeli auto.

        • Je zajímavé, že se GDPR používá i na SPZ u aut.
          Pokud se v budoucnosti bude auto pohybovat autonomně, bez osob. Bude se chránit soukromí aut?

  • Tak podle analýzy člověka, který se dlouhodobě zajímá o vrtání se v kodu Tesly, systém správně rozpoznal sloupy a určil že se nejedná o prostor pro jízdu. Jenom na to auto z nějakého důvodu nestihlo zareagovat dříve než řidič pro jistotu převzal řízení. Stále je ještě co zdokonalovat.

    https://twitter.com/rice_fry/status/1415033967749697538

  • Ja nevim proc vsichni resi kamera vs dalsi senzory. Clovek ridi jen pomoci zraku, takze neni problem mit pouze kamery.
    Ted se muzeme bavit o tom, jestli NN dokaze byt tak dobra a na zaklade signalu ridit, nebo ne.
    A osobne souhlasim s Karpathym, ze cim. Ic senzoru, tim horsi. Kdyz budou davat kazdy ruzne hodnoty, kteremu budete verit?

    • V jednom tweetu Elon naznačil, že přibydou externí senzory zvuku. V prvním sledu kvůli identifikaci sirén, v dalším pravděpodobně k identifikaci jízdních podmínek (vlhká vozovka, ledovka, čerstvý sníh a pod.)

    • Je otázka, zda se tedy autonomní řízení, spoléhající pouze na jeden smysl (vidění), někdy skutečně vyrovná dobrému lidskému řidiči. Dobrý řidič kromě očí, používá i ostatní smysly (sluch, hmat - prostorová orientace, intuici - předvídání situací). Tohle umělá inteligence zatím neumí nahradit (naštěstí). Přemíra technologie z lidí dělá jen cvičené opice, bez vlastní zodpovědnosti.

      • Jak mi oponoval Invc o něco výš a měl pravdu, i Tesla bere v ůvahu mnoho dalších faktorů, jako "sluch" a do určité míry "hmat". Ten systém má poměrně dobrou představu o stavu auta ve všech ohledech. Stejně tak jejich systém má poměrně dobrou prostorovou orientaci pomocí několika trikům, díky kterým vidí kamery svět ve 3D, dokonce lépe než člověk. I předvídání situací se snaží řešit a potenciálně i v tom mohou být lepší - člověk trajektorii ostatních účastníků přinejlepším odhaduje, Tesla ho zná. Ale ani to neznamená, že to bude stačit a že se vývoj nezastaví na úrovni, která prostě nebude dostatečná. Protože nestačí, když to bude stejně dobré jako člověk. Musí to být mnohem lepší. A na to to stačit prostě nemusí. Stačí několik změn lekgislativy a celý projekt se může octnout mimo hranice zákonů.

        • Stačí když bude AI několikrát lepší než člověk a to v podstatné metrice: zranění posádky a škody na majetku, pak se vyplatí nechat ji řídit i legálně. Problém je že pro masové nasazení si musí ta AI umět poradit v jakékoliv, i neznámé, situaci, nestačí jen nebourat a nesrážet chodce. Ale jsem přesvědčen, že je to jen otázka času. Člověk není nijak zvlášť výjimečný tvor aby ho nedokázala technika překonat.

          • 1) Chtěl bych poznamenat, že plošně aplikované autonomní řízení musí překonat nejen obecnou statistiku nehod lidských řidičů, ale my chceme aby překonalo podmnožinu řidičů: střízlivých, zákona dbalých, zkušených (vyježděných) a zdravotně způsobilých.
            Řídit bezpečněji než feťák či ožrala recidivista, pirát bez papírů, nebo poloslepý (šedý zákal) senior-sváteční řidiče není žádné umění. To by zvládl i pouhý frekventant autoškoly s jednotkami hodin praxe.

            2) Z redukcionistického hlediska jsou živočichové (tedy i naše tělo) biologické stroje. Stroje zdokonalené cca 600 milionů let evoluce těla, orgánů a nervové soustavy + 4 miliardy let evoluce nitrobuněčných procesů (=nanotechnologie, kybernetika).

            Moravcův paradox tvrdí že co je v přírodě složité je často pro počítače a stroje jednoduché (Šachy, spočítání bambilionu desetinných míst čísla Pí) a platí to i naopak (stroj který by dokázal třeba i jen zavázat tkaničku na botě by byl miláčkem všech robotických vědátorů a inženýrů - však se stačí podívat na Boston dynamics - nejspíš světovou špičku aplikované kybernetiky a to nejlepší co prodávají je "umělý pes" který má vlastního rozumu asi tolik jako Německý Ovčák po lobotomii).

            Čistě matematicky se umělé stroje vyvíjejí řádově rychleji než ty biologické a musí je jednou alespoň v části parametrů překonat. Byl bych ale opatrný s různými odhady jak brzo se tak stane. Dokonce i na tak jasně definovaném, umělém a malém bojišti jako je "hloupé" řízení auta.

            Lidský mozek je jedním z vrcholů přírodní kybernetiky a nanotechnologie a naprostá většina jeho výpočtů jsou nevědomé operace na pozadí (čímž se rozhodně nemíní že nejsou důležité, právě naopak to ještě podtrhuje hloubku naší neznalosti empirické i filosofické).

      • Není otázka jestli, ale kdy. Druhá věc je, že když člověk nebude využívat dostatečně všechny smysly (nebudou potřeba), tak začnou upadat.

        • Není. Nikdo to zatím neověřil. Může se ukázat, že spoléhání se primárně na kamerová data je slepá vývojová ulička a nedokáže to překonat hranici akceptovatelné bezpečnosti. V takovém případě je potřebase poučit a jít novým směrem. Takových fatálně chybných rozhodnutí už bylo mnoho. Dokonce Tesla pár slepých vývojových uliček měla. Tesla tomuto zcela věří a sází na to pravděpodobně všechno. Co dokázali je naprosto nevídané a nemá to konkurenci. To ale stále neznamená, že má pravdu. Nikdy není jistota, dokud to není funkční.

          • Podle mě je naivní si myslet, že výpočetní výkon počítačů nepřekoná lidské smysly. Evoluce je prostě moc pomalá.

          • Je naivní myslet si, že výpočetní výkon je jediná překážka :-)

          • Jaké jsou tedy další překážky? Superinteligence lidského mozku to asi nebude.

          • Skutečně nepřekonatelná asi žádná. Ale bude celkem dlouho trvat než i ty nejlépe připravované umělé neuronové sítě nasbírají zkušenosti k překonání dlouhých let ontogenetického vývoje průměrných jedinců Homo Sapiens + část z 600 milionů let evoluce živočichů (kterou dědíme skrze DNA) + část ze 4 miliard let evoluce přírodních nanotechnologii (nitrobuněčné procesy) - které dědíme opět skrze DNA a další přírodní nanotechnologickou "magii".

    • Představ si, ze jsi v místnosti, kde citis smrad z kouře. Ale nevidis
      zádný kouř ani plameny. Zustaneš v oné místnosti, nebo raději odejdeš pryč? Nejspíš stejně jako ja místnost opustis.
      Takže můžeš dostávat protichůdné informace z různých smyslů /senzoru a přesto se rozhodnout správně. Ja osobně jsem pro více "smyslové" rozhodování. Jednostranný pohled na věc nemusí notně dávat ten nejpravdivejsi obraz.

      • Jenže auto se musí rozhodnout správně. Varianta raději odejdu pryč, což zde znamená raději zabrzdím, protože senzor hlásí překážku, způsobuje statisticky mnohem víc nehod než to risknout a nezastavit. Mají pro to i spešl název Phantom Braking. Příklad - ze 100 případů je jeden reálný a je potřeba zastavit, jinak se stane vážná nehoda a naopak 100 prudkých zastavení způsobí 100 šoků pro posádku a auta vedle a z toho třeba 5 lehkých nehod. A teď babo raď co si vybrat. Závislost na dvou různých senzorech toto dilema nevyřeší, ani když se oba systémy zlepší 1000x. FSD team (schválně neříkám Musk, protože on to na 99 % nerozhodl) míří jediným správným směrem i když to možná bude trvat ještě spoustu času, než se dostane do dokonalosti, ale jiná cesta není.

        • S lidarem se jedná o takovéto řešení, kdy chceme znát přesný čas a tak přidáme další hodiny, a nebo ještě jedny, a další, a další ;-)

      • Jeste muze nastat pripad, ze jste v ridicim stredisku ceskych vesmirnych letu a sledujete vzlet rakety Jan Hus filantropa a vynalezce Ricarda , a ten smrad je proste z motoru :-)

      • Dík za tip. Až se bude vyrábět robot hasič tak se tenhle tip určitě využije. Ale osobně neznám (a asi ani nechci) nikoho kdo by řídil auto pomocí čichu :)

        • To není tak jednoznačné. Jel jsi někdy autem, kterému se zadírala brzda? Pak je hodně dobré mít čich. Když se uvolní krycí plast zespoda motoru, je dobré mít sluch. Jel jsi někdy na náledí? Pak je dobré mít cit v zadku a cítit, jak ztrácí zadní kola přilnavost a přichází přetáčivý smyk. Takže ani lidi neřídí "jenom zrakem", je to komplexní záležitost.
          Je absence radaru kontroverzní? Je. Stejně jako bylo neimplementovat Lidar. Může to fungovat? Může. Může to splnit bezpečnostní pořadavky na plnou autonomii? To se nedozvíme dřív, než to někdo vyzkouší. Tesla na to věří. Stejně jako na budoucnost v elektromobilech. Tak uvidíme, jestli mají dobrou intuici.

          • Ale to auto toho má o hromadu více, než jenom kamery...

            To, že kamery na sebe stahují všechnu pozornost, neznamená, že tam nejsou třeba senzory otáček jednotlivých kol, akcelerometry, (a další cirkus, který v běžném autě dodává data pro ABS/ ASR / ESP, mezinápravové spojky atd..) nepočítaje teploměry, tlakoměry, UZ senzory... (a nemluvě o spoustě dalších věcí - které autu řeknou, kde ho něco "bolí" ... viděls někdy výjezd z řídící jednotky normálního ICE ?)

          • Viděl, vpodstatě každý den, dělám v automotive v oblasti jízdních asistentů :-) Právě proto ta moje reakce nebyla v nejmenším, že Tesly mají jenom kamery a nic víc, ale reakce na Jirku, který říkal, že lidé také řídí jenom podle zraku a Petíka, ktery s ním souhlasí s tím, že nic jiného není potřeba. Je to poměrně rozšířený a práve poměrně chybný názor :-) Stejně jako je to strašně komplexní obor jako takový. Komplexnější, než si většina lidí připouští.

          • Kedze mam skusenost s automotive (aj ked nie priamo ADAS), tak si dovolim tipnut, ze tradicne automobilky (v podstate vsetci mimo Tesly) a vsetci jej Tier1 su tlaceni k tomu, aby uplne totalne a paranoidne pouzili vsetky mozne dostupne vstupy, ktore je technicky mozne implementovat na auto. A kedze predosle generacie ADAS (adaptivne tempomaty a podobne smetie) boli postavene na radaroch / lidaroch, tak sa v ramci carryover proste zobrali Simulinkove modely pre tieto radary a navliekli sa do noveho software-u. A su tam. Pre dobro vsetkych. Je tak?

          • Pokud máš zkušenost s automotive, pak ti musí být jasné, že Tier1 jsou tlačení zcela nekompromisně především k nízké ceně. Musí to projít dobře NCAP scénáři a nesmí to být vyloženě nebezpečné. Na radary a lidary si dělaly (dělají) Tier1 dodavatelé software komplet sami. Na strojové vidění má monopol společnost MobilEye, všichni dodavatele používají tento čip a přidávají jenom svůj procák na komunikaci s autem. V potaz se berou stavové hodnoty auta, především rychlost, směr, natočení volantu, zrychlení, stav stěračů, stav blinkrů a pár set dalších, méně důležitých... a pak GPS. Svůj image recognition pokud vím má jenom Subaru a Tesla. Tesla začínala taky s MobilEye, ale relativně brzy se rozešli. Chápu proč :-D

          • Podle mě jsou všechny tyto senzory k tomu, aby auto sedělo na silnici. Ale neradí autu kudy se vyhnout překážce

          • To tak právě úplně není. Kamerový systém nemůže dát autu povel a potom čekat, jestli ho to auto zvládne. Ten systém musí dát povel právě tak, aby ho to auto zvládlo. A aby ho zvládlo s jistotou. A na to ten rozhodovací system musí vědět mnohem víc, než mu říkají kamery. Právě tahle zdánlivá banalita je to, co odlišuje autonomní rizeni od jízdních asistentů. A taky to, co to dělá tak obtížné.

          • Nerad ruším, ale bohužel v dnešní době přibývá lidí, kteří ovládají auto, ale neřídí ho a spíš jen tak nějak intuitivně někam míří. Jestli jim hoří motor nebo brzy je zcela pod jejich rozlišovací schopnosti až do doby, než jim šlehají plameny kolem.

  • Dôvod prečo odstránili radary a spoliehajú sa na čisto kamery a nevadí im ani noc, hmla, dážď, sneh či hustý prach, vysvetlil celkom pochopiteľne aj pre laika Andrej Karpathy z Vision oddelenia Tesly v pár prezentáciách ktoré sa dajú nájsť na YT. Dokonca odstránením vyriešili pár technických problémov ako je phantom breaking či vysoký šum za dažďa. Má to celé zmysel a ostatné automobilky spoliehajúce sa aj na radary budú mať veľký problém. Zrejme kombinácia kamier a strojového učenia vážne je dostatočná výbava, stačí už len hromada ale že hromada dát.

  • Gates, Bezos a Musk se jednou sejdou na pivu v restauraci čtvrté cenové kategorie. Mají notně upito a stěžují si na lidi kolem sebe. Ze je lidí jak much, ze chtej jenom přidávat na mzdě a jak jim akorat závidí a tak. Společně se trumfuji, kdo nejvíc dokáže uškodit.
    Gates: "ja jsem vypustil na trh windows XP a vista. Panečku, to jsem pocuchal nervy lidem".
    Bezos: "ja zase zotrocil tisíce lidí ve skladech, vydiram obchodníky a zásadně neuznávám reklamace".
    Musk: "pánové, jste sragory. To ja nechám půl lidstva uhoret v tesle a druhou půlku nechám zhynout na Marsu."

      • Sranda musí být, ikdyby hlavy měly padat a krev stříkat na všechny strany.

      • Alespon, ze tvůj komentář je intelektuálním klenotem. Ostatní zajisté ocení výjimečnou slovní zásobu a zjevnou slohovou kvalitu jednoduché věty s interpunkci.

      • Ideálne je nereagovať ani nehodnotiť takéto komentáre, ak parazit nemá čo sosať tak proste odumrie.

    • Těchhle trapáren už bylo dost. Další podobné rádoby fóry budu mazat.

      • Už nebudu psát forky, neb tvoje kritika me bolestivě ranila. Něco, jako když vojáka zasáhnou ostré šrapnely do řitě.

      • Rádoby fóry? Jestli se nedokážete zasmát tak vůbec nic nepište na internetu.
        Tohle je prostě jen vtip a nechápu tolik minusů.
        Koukám že na elonY se nedokážou ani zasmát dobrému vtipu.
        Neřekl bych ani popel kdyby to bylo nějaké trimování jako recyklace baterii a znečišťování při spalování raket. motorů, nebo zaneřádění okolí Země satelity.
        Ale tohle je vtip. Nechápu co je na něm špatného.
        Neumíte si představit srandu sami že sebe?

        • Souhlas, taky mi to přijde vtipný. V porovnání s rasistickými a konspiračními příspěvky, který sem občas padají bez banu je to trochu přísný.

        • Stejně jako Škodovka mění minusy na plusy, tak i ja beru mínus jako plus. Protože plusy dostávám od lidí, co se rádi pobaví. A minusy mi dávají upjati samozvani intelektuálové, kterým jsem zkazil den. A to zase baví me :)
          No a pak zbývá drtivá většina, kterým moje forky (někdy balancujici na hraně) vtipné nepřipadají, ale neminusuji, protože pak by klesli na moji úroveň.
          Tím je vyřešena největší záhada lidstva a zároveň konec Goodmanovi vtipné éry. Ode dneška budu komentovat pouze stroze a zahorkle, tak abych zapadl.

        • Mně to vtipné nepřijde (a z minusů vyplývá, že nejsem jediný), ale to by samo o sobě nevadilo. Problém je, že to zároveň nijak nesouvisí s tématem, píše tyhle "vtipy" příliš často a prostě celkově to není ničím přínosné a je to jen takový diskuzní plevel.

      • Co dávať niečo ako shadow ban na tieto komentáre ? On svoj komentár bude vidieť, my jeho nie, ale žiadne hodnotenie ani komentáre nebude mať a prestane ho to baviť.

          • No nic moc, jak bych mohl odpovidat na Vase komentare, kdyz bych je nevidel, ze.

            Navic by tu z toho pak vznikla akorat komnata ozven (echo chamber) kde by se schvaleni clenove akorat poplacavali po zadech a utvrzovali ve sve pravde :-)

      • To doufám, Už to začíná být otravnější než Venca Procházka

    • Upozornění pro konspiracni teoretiky. Jedná se o britky humor uživatele, jenž si schůzku technologických magnatu vymyslel. Čili schůze za účelem zničení lidstva je fikce! Ale to, ze Gates chce ockovanim dostat do lidí nanoroboty a pak ovládnout pomocí ms office excelu jejich mozky, je samozřejmě pravda.

          • Ty presypaci hodiny jsou prece prave nadoba na ty nanoboty ve tvaru pana Sponky, a aplikuji se jehlou ve tvaru sipky, obv ...

Sdílet

Aktuální články

Nové kontrakty SpaceX: Mobilní družice pro Apple, sdílená GTO mise a orbitální tahač od Impulse Space

Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…

22. 11. 2024

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024