Firmy Elona Muska často spolupracují, ale někdy to vede k problémům
Není žádným tajemstvím, že společnosti Elona Muska mnohdy spolupracují, sdílejí pracovníky nebo dokonce technologie. Možná ale nevíte, jak časté tyto situace jsou a jaké synergie z nich plynou. Připravil jsem pro vás tedy souhrn konkrétních příkladů spolupráce mezi rozličnými Muskovými firmami. Podíváme na Teslu a SpaceX, které spolupracují nejvíce, ale posvítíme si i na OpenAI, Boring Company a její návaznost na hyperloop. Někdy se jedná o drobnosti, ale občas je prolínání firem opravdu výrazné, což někdy dokonce vede k potížím.
Tesla a SpaceX
Elon Musk se nechal slyšet, že sdílení znalostí mezi odborníky na rakety a odborníky na automobily je velice přínosné. Skvělým příkladem je třecí sváření smíšením, což je výrobní metoda, kterou SpaceX sice nevynalezlo, ale vylepšilo ji pro potřeby výroby hliníkových nádrží Falconu 9. Musk pak tuto metodu přenesl do Tesly, kde se hodí při výrobě hliníkových rámů Modelů S a X. Musk tento proces popsal následovně:
Místo nýtování žeber a obručí se použije speciální stroj, který způsobí změknutí kovu na obou stranách sváru, aniž by jej prorazil nebo roztavil. Na rozdíl od běžného svařování, kdy dochází z roztavení a někdy také narušení kovů, tento proces funguje dobře u silných hliníkových slitin. Výsledkem je tužší a lehčí konstrukce, než bylo možné dříve.
Materiálové týmy v Tesle a SpaceX často spolupracují a někdy mají společné porady. Viceprezidentem materiálového inženýrství ve SpaceX i Tesle je Dr. Charles Kuehmann, který dříve pracoval v Applu jako expert na slitiny, a v minulosti jsme tu o něm už psali.
Inženýři obou firem si také někdy radí a pomáhají si. Například Tesla měla v roce 2017 problémy s kvalitou odlévané hliníkové součástky, jehož řešení a náprava trvala několik hodin. Pracovníci Tesly tedy požádali o pomoc kolegy ze SpaceX, kteří jim poradili použít ultrazvukové senzory pro odhalení problému. Toto řešení prý Tesle ušetřilo 8 hodin práce na každém vyrobeném voze.
Když Teslu v roce 2017 opustil Chris Lattner, který ve firmě 6 měsíců vedl softwarový tým pro Autopilot, během hledání jeho náhrady jej zastoupil manažer ze SpaceX, který tak vedl týmy v obou firmách současně.
Loga Tesly byla vidět také na speciální čepičce, kterou SpaceX používá pro manipulaci s raketovými stupni a sklápění nohou po přistání. Je tedy možné, že automobilka dodala některé komponenty pro toto zařízení (elektromotory, solární články apod.).
Ve svých začátcích Tesla pracovala na návrhu Modelu S doslova v jedné nevyužívané části továrny SpaceX. Dnes má Tesla v Hawthorne vlastní designové studio.
Loga pro SpaceX i Teslu navrhlo RO Studio, což je designová firma z New Jersey.
Ke spolupráci s Teslou se vyjádřila také prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell, když prozradila, že Dragony a Falcony využívají baterie od Tesly.
Tesla také převzala softwarový systém pro plánování podnikových zdrojů zvaný Warp Drive, který byl původně vyvinut pro potřeby SpaceX, ale nyní jej firmy sdílejí a vyvíjejí společně. Dále je prý běžné, že zaměstnanci Tesly v práci sledují starty SpaceX a fandí.
Obě firmy také sdílejí firemní letoun. Tesla v roce 2016 zaplatila SpaceX za využívání jejich tryskáče přibližně 1,1 milionu dolarů.
Elektromobily Tesla jsou běžně k vidění jako osobní vozy zaměstnanců SpaceX. Někdy jsou však využívány také pro oficiální účely. Například ochranka na Mysu Canaveral jezdí v Modelu S a již dříve jsme informovali o tom, že astronauty NASA bude na rampu s kosmickou lodí Crew Dragon vozit Model X.
Elon Musk také někdy využíval toho, že některé z jeho firem se zrovna dařilo lépe než jiným. Například v začátcích Tesly si vypůjčil 20 milionů dolarů od SpaceX, aby podpořil svou automobilku. SpaceX také v minulosti koupilo dluhopisy společnosti SolarCity, kterou založili bratranci Elona Muska, a nyní je součástí Tesly.
Technologie vyvinuté Teslou pro její elektromobily a solární produkty by mohly v budoucnu najít uplatnění na Marsu, kam SpaceX už od svého založení směřuje.
Hyperloop a Boring Company
Elon Musk v roce 2013 představil koncept Hyperloop Alpha, což je dopravní systém, který by umožnil extrémně rychlou přepravy lidí i nákladu v tubusech s odčerpaným vzduchem. Musk dal nápad volně k dispozici, avšak nezaložil vlastní firmu, která by se vývoji hyperloopu věnovala. To však neznamená, že by na tento koncept zcela zanevřel. SpaceX totiž postavilo vedle své továrny v Hawthorne zmenšenou zkušební trať pro hyperloop a už několik let na ní pořádá pravidelnou soutěž vozítek navržených studentskými týmy z celého světa.
V úvodních ročnících soutěže si studentská vozítka nemusela zajišťovat vlastní pohon, a tak je roztlačovalo zařízení navržené Teslou, které možná využívalo elektrické motory z Modelu S nebo Modelu 3. Vozítko Tesly pak v mílovém testovacím tubusu samostatně dosáhlo rychlosti 324 km/h.
Elon Musk navíc zmínil, že hyperloop by se mohl hodit pro přepravu pasažérů k raketě Starship, pokud někdy bude využívána pro mezikontinentální lety. V takovém případě by kvůli hluku a bezpečnosti musela raketa startovat několik set kilometrů od pobřeží, a tak by cestující z centra města mohl na mořskou startovní rampu přepravit hyperloop tunelem vedoucím pod zemí i pod oceánem. Tunely by pak podle Gwynne Shotwell ze SpaceX mohly snadno najít uplatnění také na Marsu. Možná tedy není až tak překvapivé, že Elon Musk má také firmu, která se zabývá stavbou tunelů.
Muskova společnost Boring Company se specializuje na zlevnění ražby tunelů, které hodlá využívat pro nové přepravní systémy a další účely. Zatím to však nevypadá, že by Boring Company aktivně vyvíjela technologie pro hyperloop. Ten se hodí spíše pro delší vzdálenosti v řádu stovek kilometrů, ale Boring Company je teprve v začátcích, a tak se zatím soustředí na kratší tunely, které by mohly sloužit pro jednodušší systém Loop.
Loop využívá úzké tunely, kterými by se proháněla autonomní elektrická vozidla. Firma už loni demonstrovala, jak by Loop mohl fungovat s existujícími elektromobily Tesla, avšak k dispozici by časem měly být také speciálně navržená vozidla pro přepravu většího počtu osob. Předpokládá se, že tato vozidla budou využívat technologie od Tesly, čemuž nasvědčuje i dohoda mezi Boring Company a Muskovou automobilkou, na jejímž základě Tesla v roce 2017 a 2018 prodala Boring Company baterie a elektromotory v celkové hodnotě 400 000 dolarů.
Boring Company také využívá Tesly jako služební vozidla a při stavbě demonstračního tunelu v Hawthorne se osvědčil Model X při odvozu odpadní rubaniny.
No real surface is perfect, but it did pull about 250,000 lbs of muck rail cars out of a tunnel pic.twitter.com/wlKbLwd0f7
— Elon Musk (@elonmusk) March 22, 2018
Stinná stránka spolupráce
Takto těsná spolupráci mezi jinak samostatnými firmami však může někdy vést k problémům či konfliktům. Například Boring Company byla nejdříve založena jako odnož SpaceX, vede ji bývalý zaměstnanec této kosmické firmy a v počátcích v podstatě neexistovala jasná hranice mezi SpaceX a Boring Company. Musk pro svůj tehdy nový projekt využíval prostředky a zaměstnance SpaceX a první tunel začal stavět v Hawthorne na bývalém parkovišti SpaceX. Toto prolínání dvou projektů znepokojilo některé investory SpaceX, kterým se nelíbilo, že Boring Company bez oficiálního svolení správní rady využívala prostředky firmy, do které oni investovali. Když se pak Boring Company osamostatnila po 100milionové investici od Elona Muska, v reakci na zmíněné protesty investorů získalo SpaceX 6% podíl v Boring Company jako kompenzaci za sdílení prostředků v prvotní fázi projektu.
Problém také nastal u organizace OpenAI, kterou Elon Musk v roce 2015 spoluzaložil s cílem vyvinout pokročilou umělou inteligenci zodpovědným a bezpečným způsobem. V oboru umělé inteligence se ale angažuje také Tesla v rámci vývoje autonomního řízení svých vozů. Automobilka tak konstantně soupeřila s OpenAI o potenciální zaměstnance a dokonce docházelo k přetahování existujících pracovníků. Například po odchodu Chrise Lattnera z Tesly, o čemž jsme psali výše, automobilka najala Andreje Karpathyho, aby vedl program Autopilotu. Karpathy však předtím pracoval jako výzkumník v OpenAI.
Tyto tahanice byly jedním z důvodů, proč Elon Musk OpenAI v únoru 2018 opustil, i když důvodů bylo ve skutečnosti vícero. Musk se nyní nijak nepodílí na chodu OpenAI a organizace nedávno prošla restrukturalizací. Musk také nedávno poznamenal, že jeho ostatní firmy nijak nevyužívají poznatky z výzkumu OpenAI.
Líbí se vám takovéto články? Chodíte na ElonX rádi a chcete, aby web zůstal bez reklam a redakce nadále vydávala kvalitní obsah? Vyjádřete svou podporu a spokojenost pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se po bok ostatních dobrodinců, kteří už web podpořili. Děkujeme za přízeň!
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Řešil bych přesunutím vývoje autopilota na OpenAI. Dalo by se to pak prodávat lépe jiným automobilkám. Asi v tom bylo něco víc, než co víme
autopilot bude největší výhoda Tesly. Myslím, že ho dlouho nikomu prodávat nebudou. Spíš dává smysl vyčlenit Starlink až bude v provozu. SpaceX muže zůstat hlavní akcionář, provoz těch satelitů je jiná činnost než doprava.
Vyčlenit Starlink určitě smysl dává. S tím autopilotem úplně nesouhlasím. Když to neprodá Tesla, prodá to někdo jiný, třeba Google, který je už taky hodně daleko. Navíc by to nepřímo pomohlo i Boring Company
Google to bude prodávat zcela jistě. Jen si nejsem jistý, že jsou hodně daleko. Jistě, že v nějakém okamžiku kdy je bude konkurence dohánět se to vyplatí prodat, ale čím později to udělají tím lépe pro teslu.
Moc pěkný text, díky👍
Za mě bezva článek!