Finální testy Crew Dragonu před první misí s astronauty

SpaceX letos na jaře prodělalo několik nezdarů v rámci finálních příprav kosmické lodi Crew Dragon na první lety s lidskou posádkou. Došlo totiž k selhání během testu padáků a zároveň vybuchl Crew Dragon z mise DM-1 během pozemní zkoušky motorů. SpaceX však od té doby upravilo návrh padáků i motorů lodi a testování je nyní v cílové rovince. Jaké změny SpaceX provedlo a co ještě zbývá otestovat, než se v Crew Dragonu proletí první dva astronauté na misi DM-2? Ve videu z prosince 2019 je krátce zmíněn také chystaný únikový test Crew Dragonu. Pokud vás zajímá blíže, podívejte se také na toto dříve přeložené video.

Další přeložená videa o firmách Elona Muska s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Lukas1

Preco sa deorbitacny zazeh robi motormi drago a nie superdrago.

Invc

Superdraco jsou příliš příliš silné a nejsou tak palivově efektivní jako draco.

Pro deorbit z LEO není potřeba nijak velká změna rychlosti … ve skutečnosti, jde spíše o změnu parametrů dráhy, tak, aby ses potkal s atmosférou, a ta už dodělá zbytek.

Nechce se mi to úplně počítat – ale řádově postačí změna rychlosti o zhruba 100-200 m/s podle výšky oběžné dráhy, ze které se vracíš.

Ivo Janáček

Co si tak matně pamatuji z dob raketoplánu, tak to snad bylo jen pouhých 250 – 300km/h (tedy něco kolem 70 – 85m/s) a to stačilo, aby šel dolů.

Invc

Tam záleží odkud se vracel. Jestli z nějaké nízké … od ISS nebo třeba od Hubblu.

Těch 60-70 m/s platí pro nízké dráhy – pod 200 km (hlavně perigeum). Pro ISS (cca 400-420 km kruhová) to bude kolem těch 160-180… od Hubblu (560) to bylo ještě více…

Jiří Hadač

Jo, podle tohohle odkazu se v příručce pro Shuttly uvádí typická hodnota mezi 61-168 m/s v závislosti na výšce.
Ale jako ty jejich jednotky fps (feet per second) mě fakt dojímají :-D. 😀

Ivo Janáček

Používají se dodnes v letectví a asi dlouho používat budou…

Invc

Co mi to jen připomíná:

Čtvrťák. Dva čtvrťáky = jeden půlpenny. Dva půlpenny = jeden penny. Tři penny = trojník. Dva
trojníky = šesták. Dva šestáky = jeden šilink neboli šilas (Britové používají název “bob”). Dva šilasy = florin. Jeden florin a jeden šesták = půlkoruna. Čtyři půlkoruny = desetišilasová bankovka. Dvě desetišilasové bankovky = jedna libra (nebo 240 penny). Jedna libra a jeden šilink = jedna guinea. Desetinné mzdové soustavě Britové vzdorovali velmi dlouho, protože ji považovali za příliš složitou….

Symetria

Dragon modul má akú najnižšiu hranicu od ktorej dokáže pristať ? Ak raketa zlyhá 10 sekúnd po štarte padáky budú neúčinné, a nestihnú sa otvoriť.

Invc

Nula. (Klidně z rampy).

Jiří Hadač

Přesně jak psali oba pánové přede mnou, jen je doplním čísly.

SpaceX jako zajímavost uvedlo, že 8 motorů SuperDraco je schopno za 7,5 sekundy odnést loď Crew Dragon do vzdálenosti 800 metrů, přičemž dosáhne maximální rychlosti 701 km/h.

A při pad abort testu v roce 2015 potom Dragon přistál do vln asi 99 sekund po startu.

Martin

Dobry den, zaujimalo by ma, ci dragon nejako vypusti nadrze s palivom pre unikovy system vo faze, ked uz nie je potrebny (t.j. podobne ako ked sa odhodi zachranna vezicka), alebo ci tieto plne nadrze ponesie az na ISS a nasledne naspat na zem?

Martin

Vdaka za odpoved, spolocne nadrze vsetko vysvetluju…

Damel

Během dokování u ISS už nejsou nádrže s palivem plné. Část paliva je spotřebovávána během manévrování na orbitě motory Draco.

Je potřeba mít na paměti, že nádrže musí palivo obsahovat nejen během přiblížení k ISS, ale i poté. Ke vzdálení od ISS jsou totiž také použity motory Draco. Následuje několik dalších manévrovacích zážehů a poté patnáctiminutový deorbitační zážeh. Takže vypuštění nádrží by nebyl moc dobrý nápad.

Poznámka k tématu: Lodě Sojuz taktéž dokují s nádržemi s hypergolickým palivem (N2O4 / UDMH).

Ivo Janáček

Vaší poznámku o Sojuzu bych rozšířil na všechny lodě a satelity obecně (až na pár výjimek s iontovými motory), protože zatím to bez hydrazinu tak nějak neumíme.

fanda

Zdravim,
prosim o jake financni problemy slo, ktere jsou zmineny ve videu, jako duvodu zdrzeni startu Crew Dragon?
Diky za odpoved a skvely web.

Jiří Hadač

Kupříkladu i toto byly důvody zdržení programu komerční dopravy posádek 🙂 najdi si v článku pasáž, která píše o Lori Garver.

endemit

O finanční problémy tedy evidentně nejde.

endemit

Měl jsem na mysli, že nejde o finanční problémy ze strany SpaceX. To přece pán z NASA vytýkal právě SpaceX. L. Garver to uvádí na pravou míru.

PetrK

Asi by bylo lepší přeložit jako “problémy s financováním”, ale – ruku na srdce – o nich se už psalo mockrát, že 😉

fanda

Diky za odpoved,
ja kdyz neco hledam, tak se v drtive vetsine ztratim. 🙂