Aktuality

Falcony budou startovat každých 5 dnů, uvidíme rekordně rychlé použití stupně a možná i dvě mise ve stejný den

SpaceX posledních několik měsíců funguje jako dobře namazaný stroj a úspěšně provádí starty Falconu 9 s bezprecedentní frekvencí. Avšak firma se nejspíš teprve rozjíždí, protože na zbytek letošního roku plánuje startovní kadenci ještě navýšit. Firma prý zavedla několik vylepšení, díky kterým nejspíš uvidíme rekordně rychlá znovupoužití prvních stupňů a ještě častější starty než doposud. Elon Musk uvedl, že cílem pro tento rok je celkem 60 misí Falconů a v průměru jeden start každých pět dnů. Je takové tempo vůbec dosažitelné?

SpaceX loni provedlo rekordních 31 orbitálních startů. Firma toho přitom docílila i přesto, že měla dvě dvouměsíční mezery bez jediného startu. Bylo tedy jasné, že společnost ještě ani zdaleka nenarazila na svůj limit, co se týče maximální startovní kadence. Na letošní rok si SpaceX původně dalo za cíl provést přibližně 50 startů raket Falcon a k jeho dosažení má velmi dobře nakročeno, protože v prvních 15 týdnech tohoto roku firma uskutečnila 15 orbitálních misí. S tempem jednoho startu každý týden by tedy neměl být problém provést oněch 50 misí celkem. To je ale asi málo ambiciózní, a tak Elon Musk nedávno cíl pro letošek upravil na 60 startů a průměrnou kadenci jedné odbavené mise každých 5 dnů. To bude prý možné díky řadě vylepšení, které implementovaly týmy ve SpaceX z hlediska zvýšení výkonu a optimalizace procesu repasování raketových stupňů mezi starty.

Stupeň B1049.10 po návratu z mise Starlink 2-1 (Foto: Jack Beyer)

Elon Musk neuvedl, o jaká konkrétní vylepšení se jedná, ale pár z nich lze odhadnout. Například zmínka o vylepšení výkonu nejspíš souvisí s tím, že Falcon 9 má nově o něco vyšší nosnost, což bylo evidentní při posledních misích Starlink, které vynášejí náklady s rekordně vysokou hmotností, jak jsem podrobněji rozepisoval v tomto článku. Následně to potvrdil i Bill Gerstenmaier ze SpaceX, který uvedl, že firma na misích Starlink upravila charakteristiky tahu rakety, aby z ní vyždímala co nejvyšší nosnost.

Start mise Starlink 4-12, při které Falcon 9 vynesl rekordních 16 250 kg na oběžnou dráhu (Foto: SpaceX)

Další vylepšení se týkají znovupoužitelnosti prvních stupňů raket Falcon. Jednou z viditelných novinek, na kterou upozornil web NASA Spaceflight, je například to, že v případě floridských misí je raketa před svým startem vždy nejdříve kompletně připravena v areálu SpaceX na Roberts Road v Kennedyho kosmickém středisku (tzv. Hangár X). Teprve pár dnů před startem je pak raketa převezena na startovní rampu, a to rovnou s již připojeným druhým stupněm. Oproti tomu v minulosti se připojení druhého stupně provádělo až v integračním hangáru na rampě, což spolklo nějaký ten čas navíc. Obzvlášť pokud se během finální integrace objevil problém vyžadující výměnu nějaké součástky nebo třeba i celého stupně za jiný. To mohlo zablokovat celou rampu, jelikož raketa zabírala transportér/erektor. Oproti tomu nový způsob integrace všechny tyto problémy odhalí a vyřeší bokem v Hangáru X, aby na rampu putovala až kompletně zkontrolovaná a připravená raketa a tím se zabránilo zbytečným zdržením.

Falcon 9 s připojeným druhým stupněm při přepravě na rampu před misí Starlink 4-14 (Foto: Kyle Montgomery)

Se startovní kadencí ale úzce souvisí také limity související infrastruktury a techniky. SpaceX může startovat jen tak často, jak dovoluje kapacita odpalovacích ramp a mořských přistávacích plošin. Každá vzletová rampa vyžaduje po startu nějaký čas na provedení oprav a údržby, než je možné provést další misi. Například obě floridské rampy (SLC-40 a LC-39A) v minulosti vyžadovaly alespoň 6 dnů mezi starty, ale je možné, že tuto dobu lze ještě zkrátit. Jedná se však o relativně nové rampy moderního typu, zatímco kalifornská rampa SLC-4E je už deset let stará. To má za následek, že vyžaduje o dost delší údržbu mezi starty. Doposud zdejší starty vždy dělily aspoň tři týdny, ale opět není úplně jasné, zda je to absolutní limit, či nikoli.

Rampa SLC-4E na Vandenbergově letecké základně v Kalifornii je v provozu už od roku 2013 (Foto: SpaceX)

Co se týče plovoucích plošin pro přistání prvních stupňů Falconů, SpaceX má celkem tři exempláře. Of Course I Still Love You obsluhuje kalifornské mise a na aktivnější Floridě se střídají plošiny Just Read the Instructions a nejnovější A Shortfall of Gravitas. Tyto plošiny musejí být před startem odvlečeny na otevřený oceán do vzdálenosti několika stovek kilometrů od pobřeží. Po přistání stupně a jeho zajištění k palubě je plošina odvlečena zpět do přístavu. Tam je raketa přesunuta na pevninu a zároveň je potřeba plošinu připravit na další plavbu. Celý tento proces v minulosti zabral minimálně 8 dnů, ale obvykle déle, přičemž aktuální průměr je zhruba 10–12 dnů mezi dvěma přistáními na téže plošině. Někdy se totiž protáhne zajištění stupně po přistání kvůli rozbouřenému moři, jindy trvá déle vyložení stupně v přístavu a jindy je plošina delší dobu mimo provoz kvůli údržbě. Plošiny pak můžou představovat úzké hrdlo, kvůli kterému dochází k odkladu mise, i když jsou všechny ostatní prvky jako raketa a rampa připraveny na start.

Stupeň B1052.4 na palubě plošiny A Shortfall of Gravitas po návratu z mise Starlink 4-10 (Foto: Jenny Hautmann)

Dalším důležitým prvkem, který umožňuje dosáhnout vysoké startovní kadence, je to, že SpaceX už u většiny misí přeskakuje statický zážeh před startem. Dříve byl tento test prováděn před naprosto každou misí a mnohdy při něm z bezpečnostních důvodů ještě nebyl připojen náklad k raketě. Falcon v takovém případě musel být po zážehu znovu sklopen, odvezen do hangáru a po připojení krytu s družicí byl opět vyvezen a vztyčen. To přidalo minimálně dva dny k předstartovním přípravám. Dnes už ale má Falcon 9 Block 5 za sebou zhruba 100 úspěšných startů a raketa už neprochází tak častými a výraznými úpravami, jako tomu bylo dříve. Statické zážehy tedy dnes už málokdy odhalí nějaký problém a ve většině případů jde o zbytečný test. V letošním roce SpaceX provedlo statický zážeh před startem pouze pětkrát, přičemž ve dvou případech šlo o mise s astronauty, kde je maximální opatrnost pochopitelná, další dva zážehy byly provedeny před vojenskými misemi, kde na nich zákazník nejspíš ještě trvá, a poslední případ se týkal prvního stupně B1052, který předtím ležel dva roky ve skladu. SpaceX už zážehy neprovádí dokonce ani u misí, u kterých stupeň poprvé dosáhne nějaké nové mety ve znovupoužitelnosti. Například když stupeň B1051 letěl jako první exemplář na již dvanáctou misi, ani to nebylo pro SpaceX dostatečným důvodem pro provedení statického zážehu před startem.

Statický zážeh Falconu 9 před misí Ax-1 (Foto: NASA)

V kontextu znovupoužitelnosti pak nesmíme zapomínat také na aerodynamické kryty a lodě Dragon, které je také možné používat opakovaně. To snižuje náklady a také přispívá ke zrychlování frekvence startů, jelikož není potřeba zároveň navyšovat výrobu těchto znovupoužitelných prvků. V případě krytů bohužel SpaceX postupně přestalo během startů sdílet informace o tom, kolik startů už za sebou mají kryty použité pro danou misi. Přestalo tak být možné spolehlivě sledovat počty znovupoužití konkrétních polovin krytů a dobu, kterou zabere příprava krytu na další start. Stále je ale k dispozici alespoň informace o tom, zda jsou kryty na dané misi již použité nebo nikoli. Díky tomu můžu zmínit alespoň zajímavou statistiku, že z letošních misí jich více než 64 % letělo s již použitými aerodynamickými kryty. Do této kalkulace pochopitelně nejsou započteny mise s Dragony, které kryty nepotřebují. Už jen z tohoto údaje je však evidentní, že znovupoužitelnost krytů se SpaceX osvědčila.

Zachráněný aerodynamický kryt z mise Starlink 4-6 (Foto: Jenny Hautmann)

SpaceX na každém statickém zážehu nebo startu také musí spolupracovat s obsluhou kosmodromu („range“). Ta například zajišťuje vyklizení oblasti kolem rampy před testem či startem, aby nedošlo k úrazům, a také pomáhá se sledováním rakety během letu a dohlíží na bezpečnost obecně. Zároveň má na starosti organizaci harmonogramu všech aktivit na daném kosmodromu, což například na Floridě zahrnuje několik různých ramp, na kterých celá řada firem provádí starty a testy několika typů raket. To pak vede ke komplikacím, kdy více subjektů plánuje své aktivity na stejné období a je potřeba vše rozvrhnout tak, aby se vzájemně neohrožovaly a kosmodrom jim mohl zajistit potřebnou podporu. Například nedávno SpaceX plánovalo pilotovanou misi Ax-1 ve stejnou dobu, kdy na vedlejší rampě probíhalo testování nové rakety SLS. Termíny těchto aktivit se pak vzájemně ovlivňovaly a vedly k různým odkladům.

Falcon 9 na rampě LC-39A před misí Ax-1 a raketa SLS na rampě LC-39B v pozadí (Foto: NASA)

SpaceX navíc relativně nově začalo využívat flexibilnější startovní okna u misí Starlink. V minulosti měla firma u obsluhy kosmodromu zamluvené jedno časové okno, během kterého mohla provést daný start. A jelikož mise Starlink potřebují odstartovat v konkrétní minutě, jakékoli zdržení startu kvůli počasí nebo problému během příprav znamenalo odklad o 24 hodin. SpaceX ale nyní zřejmě má vyšší flexibilitu ohledně toho, na jakou orbitální rovinu bude se svými družicemi mířit, takže má každý den více než jednu příležitost pro start. V poslední době si tedy kromě primárního startovního okna zamlouvá ještě jedno záložní o pár hodin později. To pak může využít v případech, kdy start nemohl být proveden během primárního okna například kvůli počasí nebo nějaké menší komplikaci (loď nebo letadlo v zakázané oblasti, snadno řešitelný technický problém apod.). SpaceX obvykle tato záložní okna neavizuje, ale letos je už několikrát využilo, naposledy při aktuální misi Starlink 4-14. Tento start byl kvůli špatnému počasí odložen asi o 2 hodiny a pak úspěšně vzlétl, zatímco v minulosti by stejná situace znamenala odklad na následující den.

Start mise Starlink 4-14 po odkladu kvůli počasí  (Foto: SpaceX)

Obsluha floridského kosmodromu v posledních letech značně modernizovala své procesy a také techniku. Díky tomu nyní dokáže obsloužit dva různé starty v rozmezí jen několika hodin. V tomto ohledu také hodně pomohlo to, že rakety SpaceX jsou vybaveny autonomním sebedestrukčním systémem, což výrazně usnadňuje práci pro obsluhu kosmodromu, která by jinak musela manuálně zajišťovat proces destrukce rakety v případě odchýlení od plánované trajektorie. Kvůli tomu nebylo ještě před pár lety možné provádět starty ze stejného kosmodromu v rychlém sledu. Například když z Floridy odstartoval Falcon 9, vzlet Atlas V společnosti ULA mohl následovat nějdříve několik dní poté. A provedení dvou startů v jeden den nepřipadalo v úvahu.

Raketa Atlas V s kosmickou lodí Starliner (Foto: NASA)

V minulosti se už párkrát stalo, že dva Falcony 9 málem startovaly z Floridy jen pár hodin po sobě, ale nakonec vždy došlo k odkladům. Nyní to ale vypadá, že to SpaceX zkusí znovu, jelikož na 8. května jsou momentálně v plánu dvě různé mise Starlink. Jedna z nich by startovala z floridské rampy LC-39A a ta druhá z nedaleké SLC-40. Pokud termíny vydrží, byla by to zajímavá demonstrace schopností SpaceX i obsluhy floridského kosmodromu. Nicméně i pokud to nakonec neklapne (například kvůli počasí nebo nepřipravenosti jedné z mořských plošin), podobné situace nejspíš budou v následujících měsících nastávat stále častěji.

SpaceX totiž díky všem výše zmíněným zlepšovákům pokračuje v navyšování kadence startů, což je evidentní z harmonogramu misí plánovaných na následující týdny. V dubnu proběhly už čtyři starty a do konce měsíce jsou v plánu ještě mise Crew-4 a Starlink 4-16. Pokud se je podaří uskutečnit, bylo by to poprvé, kdy SpaceX provede 6 startů v jednom kalendářním měsíci. Konkrétně v případě mise Starlink 4-16 by navíc mohl přijít také rekord v rychlosti znovupoužití prvního stupně. Na této misi má totiž letět stupeň B1062.6, který 8. dubna vyslal posádku Ax-1 na oběžnou dráhu. Takže pokud se start Starlinku 4-16 stihne do konce měsíce, šlo by o nový rekord. Doposud nejrychlejší znovupoužití prvního stupně totiž zabralo 27 dnů. Bohužel nevíme, co přesně SpaceX vylepšilo, že je znovupoužití prvních stupňů rychlejší než dříve. Nicméně takto rychlá příprava stupňů na další start by v kombinaci s rozsáhlou flotilou aktivních prvních stupňů Falconů měla SpaceX zajistit dostatečnou kapacitu pro letošních 60 startů.

Stupeň B1062.5 po návratu z mise Ax-1 (Foto: Jenny Hautmann)

Květen pak bude poněkud monotónní, protože v plánu jsou pouze další mise Starlink. Bude jich však možná až pět, takže nudit se rozhodně nebudeme. SpaceX při nich využije všechny tři startovní i přistávací plošiny. Firma nejspíš bude chtít v květnu stihnout so nejvíce misí Starlink, protože na červen je v plánu spousta komerčních startů, a tak pro Starlink asi nebude v harmonogramu místo. Situaci pak navíc začne komplikovat návrat Falconu Heavy, prozatím stále nejsilnější rakety současnosti.

Falcon Heavy na rampě LC-39A před svou zatím poslední misí STP-2 (Foto: SpaceX)

Falcon Heavy by mohl po téměř tříleté pauze konečně znovu odstartovat v červnu nebo v červenci, na kdy je plánována mnohokrát odložená vojenská mise USSF-44. V srpnu by měly odstartovat další dvě mise této rakety – Viasat-3 Americas a Psyche – a do konce roku by se mohly stihnout ještě starty USSF-52 a USSF-67. Falcon Heavy ale může startovat pouze z rampy LC-39A a navíc je potřeba předtím překonfigurovat transportér/erektor pro uchycení bočních stupňů. Tento proces nějakou dobu zabere a jelikož na léto jsou v plánu celkem tři starty Falconu Heavy, tipl bych si, že rampa LC-39A zůstane velkou část léta v konfiguraci pro tuto raketu, což by mohlo znemožnit starty Falconu 9 z této rampy. To by mělo vliv asi především na mise Starlink, které tím pádem přes léto asi zpomalí, jelikož druhá floridská rampa SLC-40 bude mít plné ruce práce s odbavováním komerčních misí a kalifornská SLC-4E obvykle zvládá jen jeden start měsíčně.

První dva přimontované držáky pro boční stupně Falconu Heavy na erektoru na rampě LC-39A v době před prvním startem Falconu Heavy (Foto: Joe Kelly)

Cíl 60 startů raket Falcon je letos rozhodně dosažitelný, protože SpaceX už demonstrovalo velmi vysokou kadenci startů a evidentně se ji snaží nadále zvyšovat. Ambiciózní plány by ale mohla snadno zhatit nějaké nehoda při startu, poškození jedné z přistávacích plošin nebo průtahy při přípravách startů Falconu Heavy, které by pak zbytečně dlouho blokovaly rampu LC-39A. Kolik startů Falconů podle vás SpaceX letos stihne? Podělte se o tip v komentářích!


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

  • Jedním slovem, úžasné.....

    Není v plánu používat i pozemní přistávací plochy? Třeba by to u některých misí vyřešilo dobu mezi přesuny a údržbou mořských plošin

    • Záleží to na letovém profilu. Na mořských plošinách se přistává ne proto, že je to fajn, ale protože je to nutnost z pohledu polohy prvního stupně a zbylého paliva po dokončení primárního úkolu.

      • Tak to je mi jasné, někdy je 1.stupen tak daleko že by se nedokázal vrátit, nebo by musel mít ještě půlku nádrže,
        ale určitě jsou mise kde které nevezou náklad o max. nosnosti rakety,
        dřív se na pevnině přistávalo docela často a ted už ani jedna mise? To mi neříkejte že raketa nese při každé misi tolik nákladu že vycucne z nádrží každou kapku paliva.
        Osobně bych se nedivil kdyby SpaceX koupilo ještě další mořskou plošinu

        • Záleží především na tom, jakou má booster udělit rychlost druhému stupni. MECO nastává někdy mezi 6000-9000km/hod. Čím méně paliva sebou nahoru vezeš, tím rychleji dosáhneš požadované rychlosti a tím méně paliva spálíš. Zjevně vocamcaď pocamcaď ;-)
          Boostback jede na tři motory = 3*270 = 810kg paliva / sec.
          Já si tedy představuji, že boostback pro přistání na pevnině trvá déle, ale možná se pletu ...

        • "Ani jedna mise?" Vždyť letos přistával Falcon na pevnině už čtyřikrát. Další takové přistání bude na konci května při misi Transporter-5.

    • Stejně bude vypadat hrozně směšně ISS až u ní jednou starship zakotví - to tu stanici která potřebovala X-desetiletí aby se takto rozrostla hrozně deklasifikuje - vemte si že dostat na orbitu 4ks starship a spojit je do jednoho komplexu tak máte rázem větší kolos než je ISS s megalomanským (na poměry vesmírných stanic) vnitřním prostorem a opravdu hodně solidní využitelností - možná by stálo za to vybudovat nějaký Hub na propojení většího množství starship do jedné mega stanice.

  • Já se domnívám,že měli začít stavět novou rampu LC-49 dříve než rampu na LC-39A.Tímto si ještě více zpomalí tempo pro starty,omezení při zkouškách SS/SH na této rampě a myslím si i na LC-39B,když tam bude SLSka.Taky si myslím,že budou muset vyřešit transport sestav SS/SH z Boca Chica na FL,protože tam hrozí bloknutí kvůli povolení a i omezení na jen 12startů ročně.Vybudovali tam velký výrobní areál a než ho postaví na FL bude chvíli trvat.Jinak děkuji za pěkné zhrnutí v článku a držím jim palečky!

    • Uvidime jak to dopadne.
      Roberts road roste rychlým tempem. Kopírují Starbase, tím je to snadnější.
      Jen měly už být provedeny lety a zachycení, aby se vychytaly mouchy a nedokonalosti.
      28.4 je příští týden. FAA nic nevydala...
      https://twitter.com/FAANews?t=iK2iztRwLGGTZbLHReDPyw&s=09
      Přelet ze Starbase na Floridu je možný. Aby se stihl HLS budou muset fungovat obě továrny. Jsou objednané 2 lety na Měsíc.
      Je potřeba hodně paliva atd.

  • A co druhé stupně? Ty už nebudou potřeba? 🤷‍♂️ 😃
    Podle mě je to nejvíce limitující faktor. Od nuly vyrobit a plně otestovat druhý stupeň i s motorem a jeho dopravou z Texasu za pouhých pět dnů i s rezervou pro případné řešení problémů, plus integraci se zbytkem rakety? Tomu teprve říkám výzva. Evidentně jich musejí vyrábět až desítky najednou, ale nepamatuji se, že bych o tom Elona někdy slyšel mluvit.

    • Vyplivnout jeden stupeň každých 5 dnů, neznamená, že ho nemůžeš vyrábět déle než 5 dnů...

      • Ehm..

        Evidentně jich musejí vyrábět až desítky najednou, ale nepamatuji se, že bych o tom Elona někdy slyšel mluvit.

        Vyplivnout jeden stupeň každých 5 dnů znamená, že oproti předchozím rokům se výroba musí zvednout o stovky procent. Nestačí jen otočit volume doprava a je to. Znamenalo by to dost zásadní rozšíření / reorganizaci celé výroby v Hawthorne. Něco, o čem by bylo zajímavé slyšet trochu více.

        • Výrobní nástroje a linky pro první i druhý stupeň jsou hodně podobné, takže s klesající výrobou prvních stupňů lze relativně snadno kapacitu a pracovníky převádět na výrobu druhých stupňů. Letošek je podle mě poslední rok, kdy uvidíme relativně vysoký počet nových prvních stupňů (primárně kvůli kanonádě FH) a následně už můžou vyrábět jen pár kusů ročně (primárně asi centrální stupně FH, když je pořád zahazují) a drtivá většina kapacity továrny může přejít na druhé stupně.

          Každopádně jelikož letos hodlají provést těch 50–60 startů, tak evidentně mají nějaký plán, jak pro ně zajistit dostatek druhých stupňů. Navíc můžou mít ve výrobě druhých stupňů náskok díky těm loňským 4 měsícům bez startů, během kterých klidně mohla jet výroba druhých stupňů nadále na plné obrátky a tím získali nějaké kusy do zásoby pro letošní starty.

          • Tak samozřejmě papír (a komentáře na internetu) snesou všechno. 🙂 Stejně tak "jednoduché", resp. mnohem jednodušší by bylo vyrobit o jednu záchranou plošinu, nebo octagrabbera za cca pět let. A je po problému. Můžeme jednoduše škálovat do nekonečna, že?
            Ale jak Elon říká, zdaleka největší problém je ono škálování. Vyrobit pár kusů je relativně jednoduché. Opravdový problém spočívá ve zvyšování výroby.
            Výrobní linka pro první stupně je možná podobná a výrazně vetší, než pro druhé stupně, ale nemyslím, že je 100% škálovatelná a schopná bez zásadních úprav vyrábět až 5x více kusů. Pokud dobře počítám, tak během jednoho roku bylo vyrobeno maximálně 8 prvních stupňů. Linka druhých stupňů zvládala nějakých 30 kusů za rok max. Teď Elon cílí až na 73 druhých stupňů za rok.
            Další problém by mohlo být testování druhých stupňů v McGregoru. Stále se provádí testování každého nového stupně? Kolik je tam stolů pro druhé stupně? Stále jeden? A jak dlouho trvá testování? Stále několik týdnů? Při osmi prvních a třiceti druhých stupních za rok to možná nebyl problém, ale při sedmdesáti?
            Samozřejmě neříkám, že je to nemožné a že s tím Elon dávno nepočítá. Výroba už je na to určitě dávno plně připravená. Jen říkám, že jestli bylo někde skutečně úzké hrdlo, tak to mohlo být právě u druhých stupňů. A jestli něco detailně pitvat, tak právě toto.

          • Souhlasím, že je to zajímavé téma, ale bohužel o druhých stupních SpaceX v podstatě vůbec nemluví, testování nikdo pořádně nesleduje a výrobu lze odvozovat jen z počtu startů. Je tam zkrátka moc neznámých na vyvozování nějakých závěrů. Ale můžu nabídnout pár svých úvah na toto téma.

            V první řadě je potřeba upřesnit, že ta výrobní kapacita pro první stupně byla v minulosti vyšší – v roce 2017 nastalo maximum, když letělo 14 nových stupňů a od té doby to díky znovupoužitelnosti kleslo na dnešních cca 6 stupňů ročně. Ruku v ruce s tím ale rostla výroba druhých stupňů. Nebylo to ale ze dne na den, byl to postupný proces, kdy se graduálně překonfigurovávala výroba z prvních stupňů na druhé. Ať už to tedy bylo snadné, nebo ne, probíhá to už řadu let.

            Navíc nemusí veškeré navýšení výrobní kapacity druhých stupňů pocházet jen z překonfigurovaných linek pro první stupně. SpaceX mohlo v průběhu let vybudovat dodatečné linky a tím zvýšit celkovou výrobní kapacitu všech stupňů. K tomu mohla přispět například znovupoužitelnost krytů, jejichž výroba je z hlediska potřebného prostoru a člověkohodin velmi náročná. Úspory v této oblasti pak třeba mohli aplikovat u výroby druhých stupňů, aniž by museli výrazně navyšovat kapacitu továrny nebo přijímat spousty nových pracovníků.

            Co se týče testování, tak každý druhý stupeň je podle mě stále testován v McGregoru a to se nikdy nezmění. Druhý stupeň má redundanci pouze v zápalném systému a přitom musí pokaždé fungovat perfektně, takže přeskočit testování by podle mě bylo moc velké riziko. V McGregoru je potřeba každý rok otestovat více a více druhých stupňů, ale na druhou stranu lze předpokládat, že v průběhu let došlo k mnoha optimalizacím všech procesů, díky čemuž otestování jednoho stupně nejspíš zabere výrazně kratší dobu než před lety. Navíc druhý stupeň už několik let neprochází výraznými změnami, což zvyšuje spolehlivost výroby a v důsledku toho testování pravděpodobně odhaluje problémy se stále nižší frekvencí. To opět zkracuje dobu, kterou testování každého stupně vyžaduje.

            Další věc je, že třeba v roce 2018 vyrobili minimálně 21 druhých stupňů, ale v následujícím roce jich nakonec potřebovali jen 13. Pokud budeme předpokládat, že linky na druhé stupně přesto jely naplno a zároveň se pokračovalo v navyšování výrobní kapacity na úkor prvních stupňů, mohla vzniknout slušná rezerva, z které třeba čerpají dodnes. Jinými slovy, místo abychom se děsili z toho, že loni letěli 31krát a letos chtějí letět 60krát, což vypadá jako že potřebují za rok navýšit výrobu druhých stupňů na dvojnásobek, podívejte se na to tak, že tu kapacitu navyšují neustále už dlouho bez ohledu na počet startů v daném roce. A pak to znamená, že měli 4 roky na navýšení výroby z 21 kusů na 60, což už nepůsobí tak šíleně, když zohledníme ten souběžný pokles výroby prvních stupňů. Osobně tedy nevidím důvod si myslet, že výroba druhých stupňů bude letos představovat problém.

          • Souhlasím. Taky si nemyslím, že nedostatek druhých stupňů bude představovat závažný problém. Ale zároveň si ani nemyslím, že větším problém jsou další zmíněné body. Většina z nich jsou podobně (ne)řešitelné navýšením počtu kusů, dobrou přípravou několik let dopředu atd...
            Jak říkáte, o testování druhých stupňů, ani samotné výrobě, nemáme skoro žádné informace. Proto se "strachujeme" jen o to, co je nám známé. Jako ten pán, co hledal klíče pod lampu, protože se tam dobře hledají. Klasický availability bias. 🙂

  • Tipuju, že SpaceX letos zvládne 55 startů a příští rok 66 🙂.

  • Počet startů v roce 2021 neovlivnila jen jedna přestávka (60 dnů v červenci a srpnu), ale dvě (56 dnů mezi zářím a listopadem. Když tohle nebude, lehko bude o 20 startů víc.

    • Pravda. Dobrá připomínka. V článku jsem to upravil.

  • Me by zajimalo, jestli planuje nejak firma proverit pri misi ten prodlouzeny kryt, co planuje na podzimni FH. :-) jako nejaky zkusebni let u Starlinku by nemusel byt na skodu. :-)

      • Proc? Nu, nechtel bych byt v kuzi firmy, kdyby kvuli krytu selhala tajna armadni mise. :-) to at se radsi rozsype par Starlinku.

  • Při aktuální misi Starlink 4-14 udělala SX rekord, byl to 36.start za poslední rok. Tak uvidíme, kam to posunou

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024