Společnost SpaceX získala další zakázku pro Falcon Heavy. Služby druhé nejsilnější rakety světa v aktivním provozu využije již podruhé společnost Astrobotic, která si nechá dopravit další lander Griffin na povrch Měsíce. Půjde o již třetí lunární misi, kterou tato firma chystá.
Americká kosmická agentura NASA se již několik let připravuje na trvalý návrat člověka na Měsíc. Od roku 2019 si proto v rámci programu Commercial Lunar Payload Services (CLPS) najímá různé firmy, aby pro ni dopravovaly vědecký náklad směrem k Luně. Jednou z nich je bývalý soutěžící z projektu Google Lunar XPrize, firma Astrobotic. Té se sice stejně jako ostatním účastníkům soutěže nepodařilo dopravit v termínu náklad k Měsíci, ale při konstrukci landeru nasbírala mnohé zkušenosti, které se nyní snaží přetavit v komerční úspěch. Společnost byla v roce 2019 spolu s dalšími vybrána agenturou NASA, aby pro ni dopravovala na povrch Měsíce různé náklady. V květnu 2019 si u ní NASA zaplatila dopravu několika vědeckých nákladů prostřednictvím landeru Peregrine. Ten vynese raketa Vulcan společnosti United Launch Alliance na své čerstvě odložené premiérové misi.
V červnu 2020 obdržela firma Astrobotic druhý kontrakt od NASA. Za 199,5 milionů dolarů má na Měsíc dopravit vozítko VIPER. Po tom, co firma získala kontrakt, obdržela nabídky od řady firem, které zajišťují starty na oběžnou dráhu. Napohled se jedná o snadný úkol, vozítko samotné váží 430 kg. Problém je, že se nemůže dopravit na Měsíc samo, je totiž vybaveno koly, nikoli raketovým motorem. Pro dopravu k Měsíci a přistání na jeho povrchu proto firma firma Astrobotic použije přistávací platformu Griffin. A to je už pořádný bumbrlíček. Podle Daniela Gilliese z firmy Astrobotic bude celá sestava vážit tolik jako ty největší družice určené k provozu na geostacionární dráze. A zde se už v případě těch nejtěžších družic bavíme o hmotnostech dosahujících až 7 tun. Když si navíc uvědomíme, že doprava nákladu na trans-lunární dráhu (Trans-lunar injection, TLI) je náročnější než dopravení družice na dráhu přechodovou ke geostacionární (GTO), vyjde nám, že seznam možných dopravců byl již od začátku značně omezený. Firma Astrobotic ovšem nespecifikovala, které firmy se konkursu účastnily.
Nakonec bylo v dubnu 2021 oznámeno, že si firma Astrobotic vybrala pro tuto misi raketu Falcon Heavy od SpaceX. Ta má nosnost na GTO přibližně 8 tun s tím, že boční stupně přistanou na pevnině a centrální na mořské plošině. Start byl původně plánován na závěr roku 2023, ale postupně došlo k odkladu na konec roku 2024. Podle Daniela Gilliese bude lander Griffin vysazen nikoliv na GTO, ale na dráze TLI. Po několika dnech pouti vesmírem by se měla celá sestava ocitnout v blízkosti Měsíce a přejít na jeho oběžnou dráhu. Zde setrvá přibližně 5 dní, než bude zahájen sestup do oblasti jižního pólu. Lander uskuteční přistání pomocí motorů, které využívají hydrazin.
Úkolem vozítka bude pracovat na povrchu Měsíce nejméně sto dní. Jeho dojezd by měl být přibližně 20 km a na rozdíl od svých brášků, které brázdí povrch Marsu, bude NASA schopna řídit jeho pohyb po měsíčním povrchu v reálném čase. V cílové oblasti se má pokusit vyhledat podpovrchová ložiska ledu, která by se měla nacházet na dně kráterů, kam ani během lunárního dne nedopadnou sluneční paprsky. Jako lidstvo sice již víme, že je na Měsíci voda, což mimo jiné prokázala v roce 2009 sonda LCROSS, nadále však zůstává nejasné, kolik vody se zde nachází a v jaké je formě.
Tím jsme si tedy připomněli již dříve oznámenou misi Griffin Mission 1 a nyní se dostáváme zpět do přítomnosti. Společnost Astrobotic zatím stále čeká na start své první mise, ale to jí nijak nebránilo v objednání další. Na konci dubna totiž firma oznámila, že si zamluvila již druhý Falcon Heavy pro další misi svého landeru Griffin. I když to nebylo konkrétně uvedeno, lze předpokládat, že půjde o Griffin Mission 2 a celkově třetí misi firmy Astrobotic. Start je plánován na rok 2026 a Griffin při něm přistane v oblasti jižního lunárního pólu. Na palubě přitom ponese zařízení a náklad pro zatím blíže neurčené zákazníky. Cena za start bohužel nebyla oznámena. Podrobné technické informace o landerech Peregrine i Griffin najdete v tomto PDF.
Falcon Heavy má za sebou už šest startů a dalších jedenáct jich má před sebou, přičemž pravidelně přibývají nové. Naposledy bylo této raketě svěřeno vynesení kosmického dalekohledu Nancy Roman a aktuálně vyšlo najevo, že Falcon Heavy je žhavým kandidátem pro další misi společnosti Viasat, která měla původně využít opožděnou evropskou raketu Ariane 6.
[starbox id=2,7]
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
kdyby byla Arianespace co k čemu, zkusila by nabídnout druhý stupeň ESC- A ( ten s HM 7B ) jako dodatečný třetí stupeň pro Falcon Heavy. ( je dostatečně odzkoušený!!! )
I kdyby to bylo skoro zadarmo!
A výhledově i s ten s motorem Vinci. Protože pak by se zákazníci naučili si případně k družici objednat i dotatečný třetí stupeň z Evropy.
To by totiž mohlo udržet Arianespace v byznysu......
Neplanuju v spacex zosilit druhy stupen..?aby sa zvysila nosnost mimo planety zem??
Zbytečná námaha, když takovéto mise stejně mají za pár let využívat Starship.
Starship je projekt ,ktory sa bude dlho zalietavat.
Ano, ale kolik by bylo těch misí mimo Zemi, které by mohl obsloužit FH a zároveň budou připraveny dříve než Starship? Maximálně pár a kvůli nim nemá smysl vyvíjet upgrade pro raketu, která už nemá dlouhou budoucnost.
S FH sa pocita pri stavbe Gateway a tam by sa ta nosnost zisla a ako som povedal,SS mebude hotova hned,ale este si pockame.
Však FH pomůže postavit Gateway i bez upgradů horního stupně.
Ano viem.
Este sa chcem.opytat.Mate nejaky vas sukromny odhad,kolko sa bude zalietavat SS a ci vobec sa to podari??
Predsa len,to pristatie do tych "noznic"sa mi zda byt dost nerealne.
Dakujem
Prvotní je start. Přistání je benefit snižující cenu.
Přesně tak, stačí jeden úspěšný start a hned ten další už podle mě ponese Starlinky. Letos, když to všechno klapne, když ne, tak za příští rok je to prakticky tutovka.
Nejdůležitější je vypilování hromadné výroby, přistání je až berlička kdesi na konci.
Delete
Autor má zase pravdu! Bude to za dva roky (pár = 2).