Dlouhé čekání na příští start Falconu Heavy je u konce. Nejsilnější raketa současnosti letěla naposledy v červenci 2019 a následně byly její další starty neustále odkládány kvůli problémům s družicemi pro následující mise. Tomu je ale teď konec, protože raketa pro misi USSF-44 už na rampě absolvovala statický zážeh před svým startem, který má proběhnout už za pár dnů. Co o této tajné armádní misi víme a jak to vypadá s dalšími chystanými starty Falconu Heavy?
USSF-44 je označení mise pro americké ministerstvo obrany, při které Falcon Heavy vynese na oběžnou dráhu tajný náklad s přibližnou hmotností 3700 kg. Půjde o teprve čtvrtý start této rakety, která měla svou premiéru v únoru 2018, kdy v rámci demonstrační mise vyslala do vesmíru červený elektromobil Tesla Roadster Elona Muska. Mise USSF-44 byla původně v plánu už na podzim 2020, ale poté byla neustále odkládána, protože se objevily problémy při výrobě a přípravách blíže neurčené vojenské družice, kterou Falcon Heavy při této misi vynese. Vše se ale nakonec vyřešilo a start je definitivně plánován na začátek listopadu. Na palubě pak kromě primární tajné družice zřejmě bude ještě vypouštěč LDPE-2 s šesticí nákladů, mezi které patří TETRA-1, LINUSS, USUVL a další, avšak oficiálně potvrzena byla přítomnost pouze prvního z nich.
Falcon Heavy pro misi USSF-44 bude celý nově vyrobený (stupně B1064, B1065 a B1066) a poprvé poletí přímo na geosynchronní dráhu. Dosažení této náročné orbity vyžaduje hodně paliva, což bude mít za následek, že centrální stupeň rakety se nepokusí přistát a skončí na dně oceánu. Vůbec poprvé tedy nebude vybaven přistávacími nohami a roštovými kormidly. Boční stupně rakety měly podle dřívějších informací přistávat na dvou mořských plošinách, ale nakonec došlo ke změně a stupně budou přistávat na pevninských plošinách LZ-1 a LZ-2 na Mysu Canaveral. Stejným způsobem přistávaly boční stupně při všech dosavadních misích Falconu Heavy. Pokud bude přistání úspěšné, stupně by měly letět znovu na některé z dalších misí USSF, které jsou v plánu na příští rok.
Přímý let na geosynchronní dráhu bude navíc vyžadovat několik různých zážehů horního stupně s mnohahodinovými prodlevami, během kterých hrozí zamrzání nebo naopak odpařování pohonných látek. Horní stupeň rakety proto bude mít speciální šedý pruh, který zlepšuje termální vlastnosti nádrží při dlouhodobém pobytu na oběžné dráze. Pruh byl už dříve testován například při misi CRS-18.
Finální přípravy na misi USSF-44 začaly v druhé polovině října, kdy SpaceX po misi Crew-5 zahájilo úpravy startovní rampy LC-39A pro Falcon Heavy. To zahrnuje především dodatečné držáky na vypouštěcím stole a také konektory pro zásobování bočních stupňů pohonnými látkami, technickými plyny nebo daty a elektřinou. Po dokončení těchto úprav byl modifikovaný transportér-erektor převezen do montážní haly, kde na něj byl usazen Falcon Heavy (prozatím bez připojeného nákladu). Následně byla celá sestava vyvezena na rampu a po vztyčení byl v pátek 28. října proveden zhruba 7sekundový zážeh všech 27 motorů Merlin.
Test prověřil raketu i techniku rampy a zřejmě byl úspěšný, protože společnost SpaceX následně na Twitteru potvrdila jeho provedení a zároveň oznámila, že start je v plánu na úterý 1. listopadu. Předtím však musí být k raketě v hangáru připojen aerodynamický kryt s nákladem. Raketa ale nakonec byla sklopena a odvezena do integrační haly až v neděli, takže není jasné, jestli je úterní termín stále dosažitelný. SpaceX totiž v minulosti po statickém zážehu potřebovalo alespoň 3 dny na připojení nákladu a opětovný vývoz rakety na rampu (například v případě předchozí mise STP-2 následoval start 4 dny po sklopení rakety a odvozu do hangáru). Na návrat Falconu Heavy se čekalo přes tři roky, a tak případný odklad o den či dva ostřílené fanoušky už nejspíš nerozhodí. Aktuální průběh příprav na start a další informace najdete jako vždy na našem profilu mise. K dispozici je také velmi podrobný článek o Falconu Heavy (historie, parametry, předchozí mise atd.).
Mise USSF-44 nakonec bude jediným letošním startem Falconu Heavy, i když jich původně bylo v plánu až pět. Všechny ostatní ale nakonec sklouzly do příštího roku. Tentokrát už ale rozhodně nebudeme muset čekat několik let, protože mise Viasat-3 Americas a USSF-67 jsou momentálně plánovány hned na leden. Někdy během prvního čtvrtletí příštího roku by pak měla následovat mise Jupiter-3 s rekordní 9tunovou družicí a v dubnu má startovat další armádní mise USSF-52. Aktuálně byl také vyjasněn osud vědecké mise Psyche, při které sonda NASA navštíví kovový asteroid. Start byl původně v plánu už na toto léto, ale softwarové problémy během testování sondy vedly k odkladu na říjen příštího roku.
Jen v roce 2023 bychom se tedy mohli dočkat až pěti misí Falconu Heavy a v plánu jsou samozřejmě i další mise:
Na kterou misi se těšíte nejvíce?
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Zajímalo by mě jak probíhá integrace nákladu, když USSF vyžaduje vertikální integraci, nebo některé mise USSF to nevyžadují ?
Kdysi jsem zde četl že je to kvůli konstrukcí družic, které NEjsou konstrukčně přizpůsobeny přepravě v ležící poloze, družice by se jednoduše rozlomila,
Nemohla by právě taková úprava konstrukce nakladu stát za zpožděním celé této mise? Tedy taková úprava družice aby mohla být připojena k raketě v horizontální poloze ?
Jen některé náklady vyžadují vertikální integraci. Ale aby se o jejich vynesení mohlo SpaceX ucházet, potřebuje pro to vybudovat infrastrukturu. Pokud by USSF-44 vyžadovalo vertikální integraci, kontrakt by prostě byl udělen ULA.
Krásný let z mlhy s přistáním obou bočních stupňů. Dnes další zkoušky na starbase.
Musk je fakt idiot https://denikn.cz/minuta/998321/
out of topic. Když elon koupil Twitter, přibude Twitter sekce jakožto Elonův další interest? :)
Zatím ne. Nemáme nikoho, kdo by o tom chtěl psát. Ale pokud se časem někdo najde, tak proč ne.
ajo, to je fakt, je potřeba někdo kdo by to dělal :)
predpokladam,ze tak ,ako zvysili vykon na falcon 9,sa automaticky zvysila nosnost aj na fakcon heavy.
Trochu možná ano, ale některé ty úpravy se týkaly jen misí Starlink (např. dřívější odhození krytu). A třeba to zvýšení výkonu motorů je asi dost experimentální, takže je otázka, kdy a jestli vůbec to SpaceX implementuje u misí pro platící zákazníky, když to může představovat zvýšené riziko.