Ještě donedávna se mělo za to, že mise OTV-5, která proběhla minulý týden, bude na nějaký čas poslední misí z rampy LC-39A. Podle neoficiálních informací o plánovaných startech SpaceX to však vypadá, že SES-11 bude s největší pravděpodobností také startovat z LC-39A. Nejspíš to znamená, že poničená rampa SLC-40 ještě není připravena začít odbavovat Falcony, aby mohla proběhnout plánovaná odstávka LC-39A, při které budou provedeny úpravy pro první start Falconu Heavy. K odstavení tedy nejspíše dojde až po misi SES-11, jejíž start je momentálně plánován na začátek října. Další misí má být KoreaSat 5A v polovině října, a ta už má podle nejnovějších informací startovat ze znovuzprovozněné rampy SLC-40.
Jelikož úpravy LC-39A kvůli Falconu Heavy mají trvat zhruba 2 měsíce, znamenalo by to, že prvního startu této obří rakety se dočkáme nejdříve v prosinci, a i to možná bude těsné, neboť se na rampě musí před startem provést jeden či více statických zážehů s kompletní raketou. A jelikož vše bude probíhat s neozkoušenou raketou na nově upravené rampě, dá se očekávat, že se objeví nějaké ty mouchy.
Teoreticky pozitivní zprávou však je to, že instalace nástupního ramene pro posádku Crew Dragonu, byla odložena na začátek roku 2018. Pokud tedy dřívější dvouměsíční odhad potřebné doby pro upgrade LC-39A zahrnoval i úpravy potřebné pro Commercial Crew, samotné práce týkající se Falconu Heavy třeba zaberou kratší dobu. Další věcí je, že SpaceX mělo poslední dobou docela dlouhé pauzy mezi starty z Kennedyho vesmírného střediska, kde se rampa LC-39A nachází, takže je možné, že se nějaké menší přípravy na Falcon Heavy už stihly provést. Upozorňuji však, že celý tento odstavec je pouhou spekulací a možná jen zbožným přáním. Navíc nedávné řádění hurikánu Irma představuje další možné zdržení, i když se zjistí, že nedošlo k žádným velkým škodám v KSC a CCAFS, kde jsou zařízení NASA, SpaceX a letectva potřebná pro řádné odbavení startů.
Sečteno a podtrženo, všechny stupně prvního Falconu Heavy včetně horního už sice prošly testováním v McGregoru, ale pokud mise SES-11 nakonec opravdu poletí z rampy LC-39A a nebude v následujících dvou týdnech přehozena na SLC-40 (což by údajně mohlo teoreticky nastat, ale opět se dostáváme do značně spekulativních vod), je dost nepravděpodobné, že by se premiérový start Falconu Heavy stihl ještě v listopadu. Prosinec nebo dokonce leden příštího roku se začínají jevit jako realističtější termíny. Pozitivní je každopádně skutečnost, že je to stále méně než 6 měsíců… 🙂
Vždy aktuální informace o přípravách první mise Falconu Heavy najdete v průběžně doplňovaném článku Vše o Falconu Heavy.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Mě teda napadá ještě jeden myšlenkový směr, který by mohl u Muska nastat…
(Z Muskova pohledu) FH je v podstatě, zatím, sranda, navíc za moje $. Naopak Crew Dragon je za statní prachy, navíc je to věc, na které vydělám peníze na další rozvoj, bylo by vhodné dodržet termíny.
Kdyby bouchnul FH na rampě, bude to stejná, ale spíše větší prodleva jako u Amosu, a Crew Dragon je v háji min. na rok, spíš víc.
Raději nebudu riskovat, pořeším nejdříve Crew Dragon, a až potom FH. Teď prostě do takového risku není možné jít.
Hloupá myšlenka?
Muskovi je tohle srdecne u pihele. Prachy ma a NASA je jen vitane prilepseni. Hlavne chce videt uz FH konecne nahore.
A ja s tim nemam ten nejmensi problem.
Hloupá myšlenka to není, ale to riziko nehody u prvního startu FH bude existovat pořád a někdy bude muset odstartovat, takže je možná lepší, aby k případné nehodě došlo ještě před začátkem ostrých misí s posádkou než po něm.
Zkratka hlavne at nebouchne prvnich 10-20 sekund po startu. Pak by to uz mela automatika slozit uhledne na malou hromadku. A rampa bude v celku:-)
Nicméně je velice pozitivní, že nechtějí žádným způsobem měnit starty na F9, to by byly každopádně sami proti sobě. Taky je možné, a to tu zmíněno není, ale mám pocit, že to bylo zmíněno v předchozím článku, že červencové úpravy LC-39A pokryly víc, než bylo plánováno. Ale podstatné je, že se nám to blíží. Jenže letos to měl být pro mě vrchol kosmonautiky. Příští rok to bude JWST a hlavně rover PTScientists, to se přiznám, na to se těším ze všeho nejvíc.
Příští rok bude hlavně ve znamení pilotovaných letů Dragonu2 a Starlineru. Ale pokud do toho roku sklouzne i start FH, aspoň nebudou dohady, kdy začala nová éra kosmonautiky.
Kamile, každý máme jiný náhled na věc. A prostě pro mě to bude možnost vidět rover Eugena Cernana a vůbec descent stage Challangeru.Třeba tím konečně utichnou konspirátoři.
Na to sa teším hrozne moc ale konšpirátorov aspoň tých skalopevných to neutíši a začnú tvrdiť že to je celé CGI (a čo ja viem čo ešte) tak ako sa deje pri pristávaní SpaceX kopec ľudí to natočí je k tomu dokonca live prenos ale nie je to CGI a basta :D
Svatá pravda. Konspirátoři jsou zvláštní lidé. Vyskytující se bohužel v hojné míře. Já osobně jsem jich poznal docela dost. Zjistil jsem, že jim cokoliv vymlouvat nebo vysvětlovat je naprosto zbytečné. Oni žádný argument ani důkaz neakceptují. Naopak to pokládají za důkaz jejich tvrzení, že si s tím vláda dala hodně práce. Jeden takový rádoby samozvaný intelektuál mě dokonce nařkl, že jsem vládní placený agent :D
Praktický pohled na věc. :D Ale všichni stejně víme, že nová éra kosmonautiky začala už s misí SES-10. :P
:D