V červnu jsme na ElonX polemizovali nad tím, zda SpaceX pro svou obří raketu Falcon Heavy vlastně najde pořádné využití. V článku jsem došel k závěru, že příležitosti určitě budou. Falcon Heavy se bude hodit pro náročné mise, kde by v případě Falconu 9 bylo přistání prvního stupně moc neefektivní nebo nemožné, a také pro náklady, které je potřeba vynést přímo na geostacionární dráhu. Od sepsání článku neuběhl ani půlrok a Falcon Heavy už stihl získat zakázku od armády a nyní byla oznámena nová mise pro společnost Ovzon. A právě při ní SpaceX vůbec poprvé vynese náklad přímo na geostacionární dráhu.
Ovzon je švédská společnost, která nabízí vysokorychlostní datové připojení pro mobilní účely prostřednictvím satelitů. Nyní uzavřela dohodu se SpaceX o vynesení svého prvního satelitu na geostacionární dráhu (GEO), a to nejdříve ve 4. čtvrtletí roku 2020. Cesta na GEO vyžaduje hodně paliva, a tak je Falcon Heavy ideální volbou pro tuto misi. Pro SpaceX to ale bude vůbec poprvé, co nějaký náklad na GEO vynese. Firma totiž běžně vynáší satelity jen na dráhu přechodovou ke geostacionární (GTO), přičemž satelit se pak na GEO dopraví sám pomocí vlastního motoru a paliva. Tato cesta však může při použití elektrického pohonu trvat i několik měsíců. Pokud tedy chce zákazník svůj satelit dostat na GEO co nejdříve, musí ho tam dopravit raketa přímo. Tím zároveň odpadá nutnost satelitu mít vlastní pohon pro přepravu na GEO – může tak být jednodušší, menší, lehčí a hlavně levnější.
Falcon 9 je teoreticky vzato schopen vynést náklad přímo na GEO, ale pokud bychom zároveň chtěli zachránit první stupeň, nosnost na GEO by nejspíš byla dost nízká. Důvodem je to, že s sebou musíme až do cíle vléct i několikatunový horní stupeň rakety. Falcon Heavy má výrazně vyšší nosnost než Falcon 9, a tak by měl i v režimu záchrany všech tří stupňů dokázat na GEO vynést i relativně těžký satelit. Nosnost však není všechno. Další komplikací je, že cesta rakety na GEO trvá několik hodin, takže horní stupeň musí být dostatečně houževnatý, aby mu během přeletové fáze nezamrzlo palivo nebo nedošly baterie. Rakety Falcon 9 i Falcon Heavy už v minulosti naštěstí předvedly, že jsou několikahodinového pobytu na orbitě schopny, ale jedná se o relativně novou vlastnost horního stupně, které bylo dosaženo až v rámci vývojových řad Block 4 a Block 5.
Falcon Heavy je tedy v případě letů na geostacionární dráhu jasnou volbou. Pro tuto obří raketu je zakázka pro Ovzon již čtvrtou potvrzenou misí pro platícího zákazníka a u dalších dvou zatím není jisté, jak to vlastně bude. Pro přehlednost uvádím kompletní plán:
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Hlavní je že zakázky jsou a budou. Čím více, tím lépe.