Aktuality

Falcon Heavy má za sebou statický zážeh a Starhopper poprvé viditelně poskočil

SpaceX v posledních dnech provádělo důležité testování hned na několika frontách. Ve čtvrtek došlo k vůbec prvnímu zážehu Starhopperu, o den později proběhl několikrát odložený statický zážeh Falconu Heavy pro misi Arabsat 6A a v sobotu ráno Starhopper absolvoval druhý zážeh. O prvním zážehu Starhopperu jsem už psal, takže tentokrát se podíváme na zbylé dvě události.

Statický zážeh kompletního Falconu Heavy, při kterém bylo krátce zažehnuto 27 motorů Merlin 1D najednou, byl napjatě očekávanou událostí, neboť představoval důležitý milník v rámci příprav na misi Arabsat 6A. Jeho úspěšné provedení by totiž značilo, že raketa i rampa jsou připraveny na start, a tak by konečně mohlo být s větší jistotou určeno konkrétní datum startu. Pokud nevíte, co je to statický zážeh a proč jej SpaceX provádí, přečtěte si tento článek, který obsahuje naučné video v češtině, jež vše vysvětlí.

Falcon Heavy na rampě před statickým zážehem pro misi Arabsat 6A (Foto: Nathan Barker)

Falcon Heavy pro misi Arabsat 6A je ale dost odlišný od rakety, která loni v únoru absolvovala demonstrační misi. Tehdy totiž byl Falcon Heavy tvořen raketovými stupni v dnes již nepoužívané variantě Block 3, zatímco na aktuální misi poletí vylepšená raketa v pokročilejší verzi Block 5. Některé odlišnosti lze spatřit snadno – například černé přistávací nohy nebo titanová roštová kormidla na všech stupních –, ale většina z nich se nachází pod povrchem. Elon Musk například aktuálně uvedl, že tento Falcon Heavy bude mít o 10 % vyšší tah než ten loňský. Důvodem je vylepšená verze motorů Merlin 1D, které by podle Muska měly být nazývány spíše Merlin 1E.

Falcon Heavy na rampě před statickým zážehem pro misi Arabsat 6A (Foto: Omar Izquierdo)

Menší záhadu pak představuje barva mezistupně (část centrálního stupně s logem FH). Tato část je na Falconech 9 ve verzi Block 5 černá, protože je pokryta plstěnou tepelnou ochranou. Na Falconu Heavy je však mezistupeň bílý a zatím není jasné, proč tomu tak je. Osobně mě napadlo několik možností:

  • Jedná se o nějaké obecné vylepšení, které nyní bude součástí všech budoucích stupňů (zatím jsme neviděli žádný stupeň, který byl vyroben po tomto centrálním).
  • Mezistupeň na Falconu Heavy musí být o dost pevnější, protože k němu jsou připojeny boční stupně. Normální mezistupeň na Falconech 9 je vyroben z uhlíkových kompozitů, které by asi dodatečný nápor v případě FH nezvládly, a tak je možná místo toho vyroben z pevnějšího materiálu, který ale není kompatibilní s černou tepelnou ochranou.
  • Centrální stupně Falconu Heavy se budou mnohdy vracet do atmosféry ve větších rychlostech než Falcon 9, což znamená vyšší tepelné namáhání. Mezistupeň tedy možná má jiný, odolnější typ tepelné ochrany (například ablativní materiál SPAM, který SpaceX používá na exteriéru Dragonů). Na rozdíl od plstěného materiálu na aktuálních Falconech 9 se sice nejedná o znovupoužitelné řešení, ale vzhledem k tomu, že FH nebude létat zas tak často, nemusel by být velký problém tepelnou ochranu mezi lety vyměnit.

Osobně mi přijde nejpravděpodobnější druhá možnost, ale uvidíme. Záhadu by mohly rozřešit snímky centrálního stupně po přistání, jelikož stav a vzhled mezistupně hodně napoví.

Na základě fotek rakety na rampě před statickým zážehem se také začalo spekulovat, že aerodynamické špičky bočních stupňů možná jsou ty samé, co loni letěly na prvním Falconu Heavy, jelikož vypadaly trochu zašedle. Údajně jsou však nové.

Detail aerodynamické špičky Falconu Heavy před misí Arabsat 6A (Foto: USAF)

Ale to jsme poněkud odbočili, vraťme se ke statickému zážehu. Ten byl nejdříve plánován na poslední březnový den, ale následně byl několikrát odložen, jelikož se nejspíš protáhla finální montáž všech stupňů rakety do jednoho celku a následné připojení k pojízdné konstrukci T/E. Raketa nakonec byla vyvezena na floridskou rampu LC-39A v Kennedyho vesmírném středisku ve čtvrtek ráno a o pár hodin později byla vztyčena. Statický zážeh proběhl den poté, v pátek 5. dubna v 18:00 SELČ, dvě hodiny po začátku 9hodinového vyhrazeného okna. Oproti 12sekundovému statickému zážehu prvního Falconu Heavy byl tentokrát jen zhruba poloviční. To se dalo očekávat, protože delší zážehy se obvykle provádějí jen u již použitých raket, zatímco tento Falcon Heavy má všechny stupně nové.

Nedlouho po zážehu SpaceX potvrdilo, že zážeh proběhl v pořádku a ostrý start je plánován na 10. dubna 00:36 SELČ. Elon Musk však následně varoval, že jelikož se jedná o první exemplář Falconu Heavy ve variantě Block 5, SpaceX si počíná velmi opatrně, a tak se může stát, že se termín startu ještě změní. Raketa se před startem musí nejdříve vrátit do hangáru, kde k ní bude připojen aerodynamický kryt s 6tunovou družicí Arabsat 6A. Další komplikaci představuje počasí, jelikož předpověď odhaduje na tento termín 70% šanci nepříznivých podmínek pro start. Záložní termín o den později ale už vypadá o dost lépe a odhaduje se jen 20% šance špatných podmínek. Nedivil bych se tedy, kdyby v následujících dnech došlo k odkladu startu na záložní termín 11. dubna.

A nyní se přesuneme z Floridy do Texasu, kde souběžně s normálními starty už několik týdnů probíhají testy tzv. Starhopperu. Tato ocelová raketa má posloužit jako demonstrátor některých technologií, které SpaceX vyvíjí pro marsovskou raketu Starship. Demonstrátor je vybaven jedním motorem Raptor, který byl poprvé krátce zažehnut ve čtvrtek ráno. A nyní, o pouhé dva dny později, proběhl další zážeh, při kterém už Starhopper viditelně poposkočil. K testu došlo v sobotu 6. dubna kolem 06:00 SELČ, což je poněkud zvláštní, protože bezpečnostní uzavírka leteckého prostoru nad rampou skončila hodinu předtím.

Starhopper v den druhého zážehu (Foto: bocachicagal / fórum NASA Spaceflight)

Zážeh trval jen asi 2 sekundy, ale i to stačilo k tomu, aby se Starhopper mírně vznesl. Výš ho nepustila lana, kterými je připoután k zemi. K dispozici jsou dvě videa ze zážehu – jedno nasdílel Elon Musk a druhé je od místní fanynky, která bydlí kousek od rampy:

Poposkočení nejde moc dobře vidět, a tak pro lepší znázornění doporučuji tohle mírně upravené, stabilizované a zpomalené video:

Další test by mohl proběhnout už dnes v noci (sledujte článek Přípravy Starhopperu pro aktuální informace). V budoucnu by lana měla být odstraněna a Starhopper bude létat do stále větších výšek a následně přistávat. Nejdříve půjde o kratičké skoky v řádu pár metrů, ale později by mohlo dojít na lety až do výšky 5 kilometrů, které budou trvat několik minut. K tomu ale bude Starhopper potřebovat další dva motory Raptor. Jeden z nich je momentálně testován v McGregoru a druhý jej pravděpodobně bude brzy následovat.

Zobrazit komentáře

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024