Falcon 9 poprvé od roku 2021 neúspěšně přistál a SpaceX muselo pozastavit další starty

Ve středu 28. srpna 2024 došlo k vzácnému selhání při přistání rakety Falcon 9. Incident nastal během mise Starlink 8-6, která jinak úspěšně dopravila na oběžnou dráhu 21 družic Starlink. Jedná se o první neúspěšné přistání SpaceX od února 2021 po neuvěřitelné šňůře 267 úspěchů. V reakci na selhání SpaceX pozastavilo všechny ostatní chystané starty, zatímco probíhá vyšetřování nehody.

Start mise Starlink 8-6. V popředí lze vidět Falcon 9 s Crew Dragonem pro misi Polaris Dawn. (Foto: SpaceX)

Mise Starlink 8-6 odstartovala 28. srpna v 09:48 SELČ z rampy SLC-40 na Mysu Canaveral na Floridě. Falcon 9 nesoucí 21 družic Starlink, z nichž 13 bylo určeno pro službu Direct to Cell umožňující přímou komunikaci s mobilními telefony, úspěšně vynesl náklad na oběžnou dráhu zhruba hodinu po startu. Během návratu prvního stupně rakety, který měl označení B1062, však došlo ke komplikacím. Při pokusu o přistání na mořské plošině A Shortfall of Gravitas ve vzdálenosti přibližně 400 km východně od Charlestonu v Jižní Karolíně se zpočátku vše zdálo být v pořádku. Krátce po dosednutí ale vyšlehly z prvního stupně plameny a bylo možné spatřit zlomený píst na jedné z přistávacích nohou. Následně se stupeň převrátil a pravděpodobně rozlomil.

Živý přenos byl poté jako obvykle ukončen, takže příčina selhání zůstala nejasná. Zdá se však, že stupeň měl při přistání příliš velkou rychlost, a tak na palubu plošiny dosedl moc tvrdě, což vedlo ke zlomení nohy. Otázkou je, co přesně způsobilo tvrdé přistání. Objevily se nepotvrzené zkazky o selhání výškoměru, ale budeme muset počkat na oficiální zprávu.

Video z neúspěšného přistání:

Stupeň B1062 byl druhý nejstarší exemplář v aktivní flotile SpaceX a byl průkopníkem, neboť jako první dosáhl 20, 21, 22 a nyní také 23 startů. Od listopadu 2020 absolvoval následující mise a přistání:

Neúspěšné přistání 28. srpna ukončilo kariéru tohoto rekordního stupně a zároveň šlo o první neúspěšné přistání na plošině A Shortfall of Gravitas od jejího nasazení. Jedná se o nejnovější ze tří plošin, které SpaceX aktuálně využívá. Zatím není jasné, jestli byla plošina ASOG při nehodě nějak výrazněji poškozena a bude nějakou dobu mimo službu, nebo může být hned znovu nasazena.

Stupeň B1061.4 na plošině ASOG po návratu z mise CRS-23 (Foto: @FarryFaz)

Jon Edwards, viceprezident SpaceX pro nosné rakety Falcon, se k incidentu vyjádřil na sociální síti X, kde zdůraznil odhodlání společnosti zjistit příčinu nehody a co nejrychleji provést nápravná opatření. „Ztráta prvního stupně je vždy smutná. Každý z nich má jedinečnou historii a charakter. Naštěstí se to nestává často díky robustní konstrukci a bdělosti týmu,“ napsal Edwards.

Selhání při přistání vedlo k okamžitému pozastavení plánů SpaceX na další starty na základě nařízení Federálního úřadu pro letectví (FAA). Úřad FAA nařídil provést vyšetřování, aby se zjistila příčina nehody a posoudily se možné důsledky pro veřejnou bezpečnost, přestože nedošlo k žádným zraněním nebo škodám na veřejném majetku. Od března 2021 totiž platí nová pravidla, kdy selhání rakety i během přistání vyžaduje následné vyšetřování. Když Falcon 9 naposledy neúspěšně přistál v únoru 2021 během mise Starlink v1-19, nová pravidla ještě neplatila, a tak oficiální vyšetřování nebylo potřeba, protože byl úspěšný primární cíl mise (vynesení družic).

Bezprostředním důsledkem aktuálního selhání bylo odložení mise Starlink 9-5, která měla startovat jen pár hodin po Starlinku 8-6. SpaceX oznámilo odklad, aby poskytlo svým týmům čas na vyhodnocení dat z předchozího startu a neúspěšného přistání. Nový termín této mise zatím nebyl stanoven.

Nehoda při přistání také vyvolává otázky ohledně nadcházející mise Polaris Dawn, při které čtveřice astronautů plánuje uskutečnit historicky první soukromý výstup do volného kosmického prostoru v nových skafandrech SpaceX, otestovat laserové spojení Crew Dragonu se satelitní konstelací Starlink a provést 36 vědeckých experimentů. Mise byla původně plánovaná na 26. srpna, ale byla dvakrát odložena – nejprve kvůli únikům helia na přípojce mezi raketou a pozemní technikou a poté kvůli nepříznivým povětrnostním podmínkám na moři, kde by Dragon přistával v nouzové situaci. Vzhledem k probíhajícímu vyšetřování FAA není jasné, kdy SpaceX dostane povolení provést tuto napjatě očekávanou misi.

Umělecká představa výstupu do volného prostoru během mise Polaris Dawn, povšimněte si přidržovacího zábradlí zvaného Skywalker (Zdroj: SpaceX)

FAA při vyšetřování selhání přistání ve spolupráci se SpaceX zjišťuje, zda incident představuje širší riziko pro veřejnou bezpečnost nebo budoucí mise. I když úřad FAA neuvedl konkrétní časový plán, výsledek vyšetřování určí, kdy bude SpaceX moci obnovit starty Falconu 9. Pokud se zjistí, že problém souvisí s méně důležitými systémy, jako jsou přistávací nohy nebo senzory, může se Falcon vrátit do služby relativně rychle. Pokud ale vyšetřování odhalí závažnější problém, například s motory rakety, může dojít k delšímu zpoždění, dokud se nenavrhnou a neotestují nápravná opatření.

Nicméně v současnosti to z náznaků vypadá, že příčina nehody už je známá a její vyřešení bude jednoduché, a tak SpaceX zřejmě očekává brzký návrat do služby v řádu dnů. Tomu napovídá například to, že přistávací plošina JRTI ve čtvrtek opět vyplula na moře, aby na ni mohl přistát první stupeň během mise Polaris Dawn. Ta je zatím předběžně plánována na sobotu 31. srpna, ale lze očekávat, že ještě dojde k menším odkladům.

Crew Dragon Resilience a posádka mise Polaris Dawn (Foto: SpaceX)

K aktuálnímu incidentu při misi Starlink 8-6 došlo nedlouho po jiné anomálii z července 2024, kdy selhání motoru horního stupně Falconu 9 během mise Starlink 9-3 vedlo ke ztrátě všech 20 družic po jejich vypuštění na příliš nízkou orbitu. Vyšetřování této události vedlo k dočasnému pozastavení startů, které byly obnoveny po dvou týdnech.

Závěry vyšetřování v následujících dnech pravděpodobně objasní, co se stalo a jak hodlá SpaceX předcházet podobným incidentům v budoucnu. Prozatím je selhání připomínkou, že i po 267 úspěšných přistáních v řadě zůstávají  starty raket velmi náročnou výzvou, kde záleží na každém detailu.

POZNÁMKA: Článek byl vytvořen s využitím nástroje ChatGPT. Finální text byl výrazně upraven, rozšířen a důkladně překontrolován.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Petr Melechin



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
miki

je kvoli tomu odsunuty aj polaris? alebo jeho odklady su pocasie?

Alfred

POZNÁMKA: Článek byl vytvořen s využitím nástroje ChatGPT. Finální text byl výrazně upraven, rozšířen a důkladně překontrolován.

Jsem konsternován. Kde je Grok?

Jan Petrásek

no jako jste web o firmach Elona Muska, tak snad budete pouzivat Grok ne? A prej kdyby byl zdarma… to neberu jako argument tak si to zaplatite ne.

Josef

Elonx.cz je web bez reklam, který autoři tvoří ve volném čase bez nároku na odměnu. Takže vyrypávka pěkná, ale zdá se mi trochu.. nemístná.
Kdyby se na to chlapi vykašlali, mužeme si informace shánět přímo na SpaceX, Tesle, Neuralinku, Boring a pár desítkách dalších míst. Články tam možná najdeme psané Grokem, přesto bych raději dále četl tady, sice bez Groka, ale za to vše pohromadě a česky.

Filipes

Co to je za nesmysl?:
“Podobnosti mezi těmito incidenty poukazují na unikátní výzvy, kterým SpaceX čelí při využívání opakovaně použitelných raket.”
Vždyť 2. stupeň nemá se znovupoužitelností nic společného, když se pro každý start vyrábí nový.

Ropotamo

Trošku odbočím – koncepce, v minulosti uvažovaná pro mezikontinentální dopravu desítek osob za použití Starship mi přijde utopická. Riziko za absence únikového modulu při startu a vysoká pravděpodobnost havárie při takovém způsobu přistání mi přijde neakceptovatelná pro komerční dopravu. Nikdy jsem tuhle Muskovu vizi nebral vážně.

Aleš

Jo to se už v minulosti vyjadřovalo spoustu lidí k ,, nereálným,, konceptům. Zjistili že nejsou až tak nereálné. Ty chytřejší lidé se k tomu již nevyjadřují a raději si počkají.

Venca P.

Zatím je to jen koncept. Koncept může být reálný / realizovatelný a přitom nemusí být bezpečný. Pro vynášení armádního nákladu nemusí vadit, že 50% nákladu nedoletí:)

Jindřich

a proč lidi v letadle nemají padák?

Venca P.

Ve stíhačkách a bombardérech je mají. Ve větroních také:)

Protože jsou v dopravním letadle plovací vesty? Protože mají dopravní letadla min. 2 motory? Protože i dopravní letadlo má klouzavost 1:15?

Ivo

Jo přesně takhle nějak se lidi před 120 lety museli dívat na první lety letadlem. No a dneska je to naprosto standardní dopravní prostředek a navíc jeden z nejbezpečnějších.

Prema

Mi prijde, ze FAA to prehani, vysetrovani ano, ale proc takovy opruzy
Raketa pristala na urcenem miste, jen s mensimi problemy, ohrozeni v podstate nula.
Chapu kdyby to bouchlo a navic nekde daleko, treba i nad pevninou, tak beru uzemneni jako rozumny krok.
Nejspis zas najdou jen problem s nejakym ventilem, ktery se nekontroluje pri kazdy repasu rakety, ale FAA zas vysiluje jak kdyby doslo k teroristickemu utoku. No asi si generuji praci.

Bulit

Byla to nehoda? Byla. Vyšetřování je v pořádku a je v nejlepším zájmu všech, včetně spaceX aby byla příčina co nejdříve odhalena a opravena. Ono se taky může stát že se ta samá nehoda stane při přistání na pevnině a tam už to taková sranda být nemusí. Ostatně vyšetřování “prkotin” je důvod, proč je dnes letectví a kosmonautika na tak vysoké úrovni.

akuhtr

Samozřejmě vyšetření je v zájmu SpaceX, ostatně by si ho udělaly sami i bez FAA právě proto že to je v jejich zájmu.
Ale proč uzemění? Chápal bych že do konce vyšetřování se jim nepovolí přistávat na pevnině, třeba, ale nechápu proč když šlo o přistání nemohou startovat a přistávat na jejich vlastních plošinách…

Moze

,,To je toho, že nie sme certifikovaný na lety v mraze a odpadavajuca izolácia? Však to je len pena a deje sa to neustále….”

Takto nejako to majú riešiť ?