Falcon 9 po dlouhé době vynese další družice Iridium, ty měly původně letět na raketě Terran 1
Dnes se podíváme na novou misi, jejíž kontrakt nedávno získalo SpaceX. Po dlouhé době jde o vynášku dalších družic Iridium, které by se měly na svou cestu vydat už příští rok. Společnost Elona Muska tím přebrala velkou část dřívějšího kontraktu raketě Terran 1 od firmy Relativity Space.
Když v lednu roku 2019 odstartovala na oběžnou dráhu mise Iridium-8, zdálo se, že tímto okamžikem končí více než desetiletá spolupráce SpaceX s firmou Iridium. Ta byla v zákulisí zahájena již v roce 2006 a vrcholila během let 2017–2019 sérií osmi startů, které na oběžnou dráhu dopravily celkem 75 družic této konstelace. Firma SpaceX tímto okamžikem splnila své závazky a kontrakt na vynášku družic Iridium NEXT v hodnotě téměř půl miliardy dolarů byl uzavřen. Spokojená byla i společnost Iridium, která se během dvou let stala provozovatelem jedné z nejnovějších a nejmodernějších družicových konstelací. Síť Iridium NEXT od svého zprovoznění neslouží jen k přenosu telefonních hovorů, ale zajišťuje i bezpečnost v letecké či námořní dopravě a je využívána i v řadě dalších oblastí. Více informací o firmě Iridium a historii její konstelace najdete v naší starší sérii článků.
Samotnou konstelaci Iridium tvoří celkem 66 družic na pracovních drahách a 9 družic, které fungují jako záloha. Společnost Iridium si však nechala od výrobce vyrobit šest dalších družic, které se v současnosti nachází ve skladech v Arizoně. Už v roce 2019 jsme spekulovali o tom, jak dlouho družice v těchto skladech vydrží a zda náhodou společnost Iridium nezačne uvažovat také o jejich vynesení na oběžnou dráhu.
A příliš jsme se nemýlili, protože už v červnu roku 2020 jsme se dočkali oznámení, že firma Iridium uzavřela dohodu se společností Relativity Space o vynesení zbývajících družic na oběžnou dráhu. Nejednalo se však o kontrakt s konkrétními termíny. Zkrátka, pokud by došlo k selhání družice na oběžné dráze, měl být uskutečněn start, který by zaplnil případnou mezeru v konstelaci. Pokud jde o společnost Relativity, ta už od roku 2015 vyvíjí raketu Terran 1, která je vyráběna 3D tiskem a měla by se dočkat své premiéry tento měsíc. Nosič má mít nosnost 1479 kg na nízkou oběžnou dráhu ve výšce 300 km se sklonem 28,5° a 898 kg, pokud by zákazník potřeboval dopravit svůj náklad na dráhu polární. A to vše za cenu 12 milionů dolarů.
V dubnu roku 2022 se však situace kolem náhradních družic Iridium změnila. Matt Desch, CEO firmy, tehdy uvedl, že vedení změnilo názor. Nebude již čekat na případné selhání družice na oběžné dráze. Kvůli zvyšujícím se nákladům na skladování družic a jejich údržbu bude prý lepší, aby byly i tyto družice vyneseny na oběžnou dráhu co nejdříve, a to nejlépe za výhodnou cenu v rámci sdíleného startu. Šéf firmy nicméně také uvedl, že se nejedná o žádnou nutnou vynášku, dle něj všechny družice na oběžné dráze pracují správně a jsou ve výborném stavu. V červenci 2022 pak bylo oznámeno, že společnost Iridium uzavřela kontrakt s blíže neurčeným dodavatelem o vynesení pěti družic ze šesti za cenu 35 milionů dolarů. Jméno zvolené firmy zůstalo veřejnosti utajeno až do počátku září. A protože si tento příběh čtete na stránkách serveru ElonX, nebude pro vás překvapením, že onou neznámou firmou je kalifornská společnost SpaceX. Samotný start by se měl uskutečnit v polovině roku 2023 z kalifornské Vandenbergovy základny. Kontrakt s Relativity Space je stále ve hře, ale Iridium zřejmě nakonec plánuje u firmy objednat vynesení pouze jedné družice.
Máme tu tedy novou misi Iridium s pořadovým číslem 9. Jak bylo zmíněno v předchozím odstavci, mělo by jít o sdílený start. Podobným způsobem byla sdílena mise Iridium-6, při které bylo v roce 2018 vyneseno 5 družic Iridium a zároveň dvojice vědeckých satelitů GRACE-FO pro NASA. V případě chystané mise Iridium-9 ale zatím nevíme, kdo bude dělat spolucestujícího 5 družicím Iridium s celkovou hmotností 4800 kg.
První možnost, co vás patrně napadne, je některá z misí Transporter, které už několik let pravidelně vynášejí menší družice na polární dráhu. Na této misi však Iridium nejspíš nepoletí. V daném období by se sice měla do vesmíru vypravit mise Transporter-8, ale startovat bude z Floridy. Teoreticky by dalšími spolucestujícími mohly být družice Starlink ze slupek č. 3 a 5. Ty však mají pracovat na drahách se sklonem 97,6°, což neodpovídá destinaci družic Iridium, které operují na drahách se sklonem 86,4°. A protože změna sklonu oběžné dráhy je poměrně energeticky náročnou operací, dovolím si tvrdit, že tato možnost není moc reálná. Ze zatím známých misí nám tu prakticky zbyla jediná, SDA Tranche 0 L2, která je plánována na jaro příštího roku. Při tomto startu má raketa Falcon 9 vynést družice včasné výstrahy pro ministerstvo obrany USA. Tato mise zamíří na oběžnou dráhu se správným sklonem (i když o 200 km výše) a SpaceX má možnost domluvit si pro tuto misi spolupasažéra, pokud bude chtít a SDA s tím bude souhlasit. Nevíme však, jestli toho plánuje využít. Zatím tedy nelze s jistotou říci, kdo bude spolupasažérem na misi Iridium-9. Může to také být nějaký úplně jiný zákazník, který bude oznámen až někdy později.
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další - 17. 11. 2024
- Mise GSAT-N2 - 15. 11. 2024
- Mise Optus-X - 13. 11. 2024
Iridium je umiracek.
Možná na pólech.
Myslíte že všechno dokáže obsloužit Starlink??
Myslím že ani 2.generace Starlinku nebude vybavené dostatečným HW k pokrytí celého spektra všech frekvencí a navíc požadavky náročných zákazníků například na šifrování signálu pro armádu
Hlavně Iridium a Starlink si moc nekonkurují. Iridium se zaměřuje primárně na satelitní telefonování a IoT.
Družice Iridium obsahuji i vybavení, které umožňuje zlepšit bezpečnost letecké a námořní dopravy. Sledují odpovídače letadel atd atd…. Takže rozhodně si nemyslím, že ta síť je bez budoucnosti.