Poslední aktualizace: 14. 3. 2020
Kompaktní crossover, který by se ve vozovém parku Tesly zařadil po bok sedanu Tesla Model 3, představil Elon Musk veřejnosti začátkem roku 2019. O existenci vozu se ale vědělo již od roku 2015, kdy Musk uvedl, že by Model Y, jak byl tento crossover pojmenován, mohl mít výklopné dveře k zadním sedačkám typu „Falcon Wing“ podobně jako větší Model X. Z tohoto plánu nakonec sešlo, a to především z důvodu problémů, které výklopné dveře způsobily na začátcích výroby Modelu X. Předprodukční verze Modelu Y byla po drobných odkladech způsobených převážně problémy s výrobou Modelu 3 představena v březnu 2019.
Tesla plánuje Model Y nabízet ve čtyřech variantách: Standard Range, Long Range, Long Range AWD a Performance s cenovým rozpětím pro americký trh od 39 tisíc dolarů do 61 tisíc dolarů za nejdražší Performance verzi. Nejlevnější varianta Standard Range by na americký trh měla dorazit jako poslední, konkrétně někdy v první polovině roku 2021, zbylé tři verze mají jít do prodeje o rok dříve. Přípravy na výrobu tohoto crossoveru probíhají mnohem lépe, než se předpokládalo, a tak výroba nakonec začala už v lednu 2020 a první dodávky proběhly 13. března 2020. V Evropě bude Model Y k dispozici nejspíše až v roce 2021 (a verze Standard Range až v roce 2022). Ohledně prodejů Musk očekává, že by měl o Model Y být větší zájem než o všechny ostatní vozy Tesly dohromady. V číslech to znamená, že by Tesla měla prodávat kolem 100 tisíc Modelů Y za kvartál.
Parametry | Varianty | |||
Standard Range | Long Range | Long Range AWD | Performance | |
Dojezd (EPA) | přes 370 km | přes 506 km | 508 km | 506 km |
Maximální rychlost | 192 km/h | 208 km/h | 217 km/h | 241 km/h |
0–100 km/h | 5,9 s | 5,8 s | 5,1 s | 3,7 s |
Přibližná cena (s DPH a bez dotací) | 1 064 000 Kč | 1 329 000 Kč | 1 548 000 Kč | 1 733 000 Kč |
O místě výroby Modelu Y se dříve vedly velké dohady a sama Tesla se dlouho nemohla rozhodnout, zda bude tento crossover vyrábět v továrně ve Fremontu či v Giga Nevada. Druhá zmíněná továrna by měla výhodu zefektivnění výroby, automobilka ale nakonec zvolila Fremont, kde vyrábí také všechny své ostatní vozy. Kromě USA se budou některé verze Modelu Y vyrábět též v čínské Giga Shanghai a později také v chystané německé továrně Giga Berlin.
Tesla Model Y je technologicky i designově odvozena od sedanu Tesla Model 3, konkrétně s ním má společných přibližně 75 % dílů. To pomůže Tesle minimalizovat náklady a případné problémy s rozjetím výroby. Model Y je tak prakticky pouze zvýšený Model 3, přesto lze ale v designu, na němž se opět podílel Franz von Holzhausen, najít několik odlišností. Tou nejvýraznější optickou změnou je ochranné oplastování spodní části vozu, Model Y má též trochu jinak tvarovanou boční karoserii. Na rozdíl od Modelu 3, u něhož boční část karoserie místy vystupuje „ven“, tak u crossoveru naopak vstupuje „dovnitř“. Jako crossover by měl být Model Y praktičtější než sedan, což dokazuje otevírání kufru ve stylu liftbacku. I přesto si ale tento crossover zachoval panoramatickou střechu.
Model Y je v porovnání s Modelem 3 o několik centimetrů širší, vyšší a delší. Dále nabízí ve standardu bezdrátovou nabíječku, konektory USB-C a především tepelné čerpadlo. To umožní vytápění kabiny v zimních měsících, aniž by to výrazně snižovalo celkový dojezd vozu. Model 3 čerpadlo nemá.
Z hlediska praktičnosti jistě zákazníky zaujme i tažné zařízení, se kterým byla předprodukční verze Modelu Y spatřena na silnici. Není ale zatím jasné, na jakých trzích bude možné si ho pořídit, jelikož u Modelu 3 to lze pouze v Evropě. Konfigurátor tažné zařízení zatím nikde nenabízí.
Model Y má mimochodem velmi dobrý součinitel aerodynamického odporu, který je na hodnotě 0,23, což bude z Modelu Y dělat nejaerodynamičtější SUV na trhu. Současný rekord 0,24 drží se svým Modelem X též Tesla.
Interiér vozu zůstal v porovnání s Modelem 3 stejný až na jednu výjimku – za příplatek bude k dispozici varianta se sedmi sedačkami. Palubní deska je opět dělaná ve stylu minimalismu a téměř veškeré ovládání se provádí přes 15,4″ dotykový displej položený na šířku. Model Y je zatím nabízen pouze s prémiovým interiérem, jeho levnější osekaná varianta možná dorazí s variantou Standard Range, nejde ale zatím o potvrzenou informaci. Pokud by tomu tak opravdu bylo, tak by nižší výbava nejspíš neobsahovala mlhová LED světla, vyhřívaná zadní sedadla a prémiový audio systém, tedy stejně jako je tomu u Modelu 3.
Všechny Modely Y budou již tradičně mít v základní výbavě zahrnutý veškerý hardware potřebný k částečnému autonomnímu řízení. Tedy včetně nového FSD Computeru, dvanácti ultrazvukových senzorů, osmi kamer a čelního radaru. Základní Autopilot bude zvládat automaticky měnit rychlost jízdy, zatáčet v rámci jednoho pruhu a brzdit před stojícími auty a chodci. Půjde tak prakticky o kombinaci adaptivního tempomatu a dalších bezpečnostních funkcí. Za balíček pokročilejších funkcí „Full Self-Driving Capability“ si zákazník bude muset připlatit 171 tisíc korun. Tím získá automatické předjíždění na dálnici a později dle Tesly i autonomní jízdu ve městě či automatické parkování. FSD Capability si je možno kdykoliv dokoupit v průběhu let vlastnění Modelu Y, ale Tesla varuje, že cena této služby bude v budoucnu postupně růst.
Je téměř jisté, že Model Y bude využívat stejný typ baterií jako Model 3. Půjde tedy o články formátu 2170 (21 mm průměr a 70 mm délka) rozmístěné do čtyř dlouhých pásů, které jsou pak tvořeny jednotlivými moduly. V průběhu roku 2019 se každopádně začaly objevovat různé spekulace o tom, že by tyto baterie měla dodávat jiná firma než Panasonic. Tato japonská společnost totiž avizovala, že pravděpodobně pro Teslu během roku 2020 nestihne vyrábět dostatečné množství článků, americká automobilka proto uzavřela dohodu také se společnostmi CATL a LG Chem, avšak články od těchto dodavatelů možná budou určeny pro vozy vyráběné v Giga Shanghai.
Ohledně bezpečnosti zatím nebyly provedeny žádné veřejné testy, lze ale počítat s pro Teslu již tradičně dobrým výsledkem, a to i z důvodu podobnosti konstrukce s Modelem 3. Elon Musk se dokonce nechal slyšet, že má Tesla za cíl u Modelu Y dosáhnout statusu nejbezpečnějšího SUV v dané třídě.
Tip: Všechny encyklopedické články o automobilech Tesla a továrnách Gigafactory najdete v horním menu webu.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Co mě celkem zarazilo, že i když to chtějí začít vyrábět možná už v březnu a lidi už to můžou objednávat, tak nejsou známy přesné rozměry.
Dnes stavíš garáž okolo auta.
Určitě už neplatí "Long Range AWD z 0-100 km/hod" podle mne je také podívné srovnání AWD a bez AWD dojezd. Dva motory prý mají menší spotřebu na dosažení stejné rychlosti tzn. že by měl mít long range AWD větší dojezd než Long range s jedním motorem.
Pokud vím, tak u Tesel je normální, že AWD verze mají o trochu nižší dojezd (a Performance ještě nižší).
Tak to je u vsech automobilek. I ten druhy motor neco vazi.
tam máte ještě staré dojezdy...aktuálně už jsou vyšší
https://www.tesla.com/de_de/modely
Nejsou staré, akorát jedna čísla jsou podle EPA a druhá podle WLTP. EPA je však obvykle blíže reálnému dojezdu.
Edit: Každopádně jsem upravil hodnoty zrychlení podle evropských stránek, jelikož by měly být o něco přesnější.
Ten součinitel odporu asi nebude valivej, co?
Děkujeme, že hlásíte nepřesnosti v článku, ale nešlo by to bez té arogance a posmívání? Nebo vám jde jen o honění vlastního ega? Asi proto taky odmítáte používat formulář pro hlášení chyb, i když jsem vás o to několikrát žádal...
Von Holzhausen se na dedignu podílel? Nevedl on ho náhodou?
A dedign je jaká část vozu?