Encyklopedie Tesly: Tesla Factory

Služebně nejstarší a pro Teslu velice důležitou továrnou je ta ležící v americkém městě Fremont v Kalifornii. Továrna dnes známá jako Tesla Factory byla původně postavena v roce 1962 koncernem General Motors, načež v roce 1984 přešla pod NUMMI, společnou firmu GM a Toyoty. General Motors každopádně silně postihla hospodářská krize v roce 2008 a firma se tak dostala do bankrotu, v rámci reorganizace bylo NUMMI zrušeno a továrna šla do prodeje. Tesla v té době potřebovala továrnu, ve které by mohla vyrábět tehdy chystaný liftback Tesla Model S, uvažovalo se tehdy o Albuquerque v Novém Mexiku či o San José v Kalifornii.

Nakonec došlo k odkoupení továrny ve Fremontu za pouhých 42 milionů dolarů (tehdejším kurzem šlo v přepočtu o 800 milionů korun). Tato cena byla pouze za budovy a pozemky, vybavení a výrobní linky, které v továrně tehdy byly, odkoupila Tesla za dalších 17 milionů dolarů (tehdy kolem 380 milionů korun). Sama Toyota každopádně poté skoupila akcie Tesly za 50 milionů dolarů, americkou automobilku tak koupě továrny vyšla prakticky jen na 9 milionů dolarů. Továrna oficiálně přešla do vlastnictví Tesly v říjnu roku 2010, její renovaci pak finančně podpořila vláda v Kalifornii.

Celá plocha koupená Teslou měla přibližně 150 hektarů, továrny a kanceláře se pak nacházely na téměř 50 hektarech. V průběhu dalších let automobilka koupila některé sousední pozemky, jednak z důvodu rozšiřování továrny a jednak například kvůli výstavbě testovací tratě. V roce 2017 se začalo s rozšiřováním výrobní haly a kanceláří, které tak momentálně zabírají téměř 100 hektarů. Většina zbylých volných prostor je pak využita jako parkoviště. Začátkem roku 2019 automobilka ve Fremontu zaměstnávala 15 tisíc lidí na plný úvazek či pouze na sezónní práce. Kromě továrny se v objektu nachází též tréninkové centrum pro zaměstnance, jídelna, zdravotnické centrum a odpočinkové prostory. Poblíž továrny se také nachází nabíjecí stanice Supercharger V3.

Průběh výroby

Celý komplex se skládá z velkého množství bloků a továren. Výrobní proces začíná v lisovně, kde automobilka z hliníkových rolí vyrábí jednotlivé části konstrukce auta. K tomu Tesla využívá lis Schuler SMG, který koupila za 6 milionů dolarů, přestože jeho cena dosahuje až 50 milionů dolarů. Jedná se o největší hydraulický lis v Severní Americe a o šestý největší na světě, za den je pak toto zařízení schopno zpracovat 5 tisíc kusů hliníkových plátů. Další část výroby probíhá na lince nazývané Body Shop, kde jsou jednotlivé části spojovány a svařovány v kostru vozu. Tato linka je silně automatizovaná, u sedanu Tesla Modelu 3 až z 90 %, obsahuje totiž přes tisíc robotů. Důležitým prvkem výroby je samozřejmě její kvalita. O tu se u kostry vozu stará 47 robotů, které skenují a měří kostru v celkem 1 900 bodech.

Poté, co roboty kostru nabarví, putuje vůz do General Assembly, tedy do hlavní montážní linky. V té dochází k umísťování sedaček, palubních desek, elektroniky a všech další součástí vozu. Právě zde měla Tesla v minulosti velký problém s automatizací. Do dvou hlavních montážních linek totiž investovala miliardy dolarů, ale tyto až příliš automatizované výrobní linky se potýkaly s různými problémy, které Musk v jednom z prohlášení shrnul jako „výrobní peklo“. Pomyslný trn z paty automobilce vytrhl provizorně postavený stan z hliníkové konstrukce v okolí továrny, jehož výrobní linka je na rozdíl od té automatizované obsluhována převážně lidmi. Obecné poučení pro Teslu bylo, že roboty jsou výhodné pro práci s díly, které mají pořád stejnou velikost a tvar, zatímco práce s látkou, pásy a elektronikou jde lépe lidem.

Stan, kde probíhá montáž některých Modelů 3 (Foto: Nhat V. Meyer/Bay Area News Group)

Produkty

První plnohodnotný výrobek vyjel z Tesla Factory v roce 2012 a jednalo se samozřejmě o liftback Tesla Model S. Jeho výroba probíhá z velké části pouze ve Fremontu, Tesla si zde sama vyrábí například pohonnou jednotku či sedačky. Od externích dodavatelů je jen pár kusů a Tesla jejich podíl stále snižuje. Například při uvedení nového FSD Computeru pro Autopilot přešla výroba pod Teslu, zatímco starší verze dodávala americké automobilce společnost NVIDIA. Dalším produktem vyráběným ve Fremontu je SUV Tesla Model X. Oproti Modelu S obsahoval tehdejší Model X mnohem vyspělejší a modernější technologie, což způsobilo velké problémy ve výrobě. Automobilka totiž tehdy ještě neměla kapacitu si vše vyrábět sama a nastávaly problémy s dodavateli. Výrobu se na plno podařilo rozběhnout až na jaře roku 2016, tedy víc jak půl roku po doručení prvního kusu.

Uvedení sedanu Tesla Model 3 znamenalo mimo jiné nové baterie a novou pohonnou jednotku. Obojí Tesla vyrábí ve své továrně Gigafactory 1, odkud díly putují do přibližně 400 kilometrů vzdálené továrny ve Fremontu, kde výroba Modelu 3 pokračuje. Tento stav samozřejmě není ideální, jelikož automobilce tak vznikají náklady navíc. Problémem ovšem je, že v Tesla Factory již není moc místa a to zbylé bude Tesla využívat na výrobu chystaného crossoveru Modelu Y. Právě z důvodu přípravy na výrobu Modelu Y se Tesla dle informací CNBC rozhodla sloučit některé části výrobní linky Modelu S a Modelu X. Zároveň kvůli nižší poptávce po těchto dvou vozech byly zrušeny noční a víkendové směny, což potvrdila sama Tesla.

Na přípravu masové výroby Modelu 3 Tesla sama nestačila a musela z toho důvodu provést akvizici německé firmy Grohmann Engineering GmbH, jež se následně přejmenovala na Tesla Grohmann Automation. Ta se zabývá výrobou automatizovaných linek a robotů a dodává vybavení pro továrny Tesly. Průměrná výrobní kapacita Tesla Factory se momentálně pohybuje kolem 7 tisíc aut týdně, do konce roku je cílem Tesly navýšení výroby na 10 tisíc aut týdně. Část výroby však možná už bude zajišťovat Gigafactory 3 v Číně.

Tip: Podívejte se na prohlídku Tesla Factory s Elonem Muskem s českými titulky.

Michal Lenc



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jan sochor

Autoforum a clanky pana prokopce jsou silne negativne motivovane. Pocatecni spatna vyroba byla dle vseho vyrazne upravena a auta se urovni slicovani mohou srovnavat s evropskym standardem. Celkova uroven aut z usa je ovsen porad nizsi a tesla neni vyjimkou. Taktez udelali dost bot kvuli originalnimu zpusobu vyroby. Dokazali vybudovat z garaze automobilku vetsi nez jaguar ci porsche. Maji technologicky naskok v pohonech a bateriove technologii a ukazali svetu ze to na elektrinu jde. Doufam ze se udrzi a ze se budou zlepsovat protoze tam kde ostatni vyrabi auta na baterky dela tesla elektromobily. Az budou mit k dispozici auto 200 kwh + tak si ho potidim tez.

Ivo Janáček

Dobrý den,

chtěl bych se zeptat, jestli se v brzké době dočteme také o problémech Tesly. Jen namátkou mě napadá:

1. Majitel Tesly Model 3 ukázal její otřesnou kvalitu. Byla úplně nová – Více na: https://www.autorevue.cz/majitel-tesly-model-3-ukazal-jeji-otresnou-kvalitu-byla-uplne-nova

2. Tesla Model 3 je slícovaná jako Kia z 90. let, říká odborník na kvalitu – Více na: https://www.autoforum.cz/zajimavosti/zakaznik-tesly-zverejnil-pripad-ukazujici-tragickou-kvalitu-vyroby-i-pece-o-klienta/

3. Zákazník Tesly vynesl na světlo případ dokazující nadále tragickou kvalitu výroby – Více na: https://www.autoforum.cz/zajimavosti/zakaznik-tesly-zverejnil-pripad-ukazujici-tragickou-kvalitu-vyroby-i-pece-o-klienta/

4. Zaměstnanci Tesly se rozpovídali o mizerné kvalitě produkce ve výrobním stanu – Více na: https://elektrickevozy.cz/clanky/zamestnanci-tesly-se-rozpovidali-o-mizerne-kvalite-produkce-ve-vyrobnim-stanu

5. Němci otestovali ojetou Teslu Model S, její stav prý odpovídá Dacii nebo Ladě – Více na: https://www.autoforum.cz/zajimavosti/nemci-otestovali-ojetou-teslu-model-s-za-jeji-stav-by-se-pry-stydela-i-dacia-a-lada/

6. Tesla čelí další žalobě. Aby ušetřila, zkracovala prý zákazníkům dojezd – Více na: https://www.auto.cz/tesla-celi-dalsi-zalobe-aby-usetrila-zkracovala-pry-zakaznikum-dojezd-130689

7. Kvalita Tesel je tak mizerná, že půjčovna zrušila objednávku 85 aut po převzetí 15 – Více na: http://www.autoforum.cz/tuning/kvalita-tesel-je-tak-mizerna-ze-pujcovna-po-prevzeti-prvnich-aut-odmitla-prevzit-dalsich-85/

Osobně mě to zajímá, protože z fotek a videí je patrné, že se nejedná o výmysly a kvalita se řadí někam do osmdesátých let minulého století, východní blok.

V_A

Ty ses asi zbláznil. Za takové návrhy bych tě nechal zbicovat. Jen podporujes kampaň proti Tesle. Tesla nikdy problemy nema!!

Tomáš Kratochvíl

Tak problemy samozrejme maji, asi jako kazdy jiny hrac v tomhle silenym byznysu aut. No a Ivo proste jenom krasne ukazal na demona skryvajiciho se castecne v armade ShortSellers financovanymi ropnymi spolecnostni a nejspis s vedomim SEC a castecne obecne stupiditou lidi. A Elon musk stoji v cele svoji armady a bojuje jako King of Silicon Valley za svuj sen a za lepsi budoucnost pro nas vsechny. Demon ma taky agenty FUD (Fear, Uncertainty, Doubt), a ti siri zpravy typu co uvedl Ivo. Dava nam tim prilezitost vyjadrit se k tomu, diskutovat – a prispet tim svoji merou v boji proti demonu. Pozn. Tesla M3 je tak dobra, ze si ji spoustu lidi nekupuje proto, ze je to elektromobil, ale proste nejlepsi kara na svete za ty prachy. A to je ostri jak z Valerian steel, co Tesla ma, zatim jedine na svete….

Marian

Članky z autofora bych bral s rezervou jsou na Teslu těžce vysazení od té doby co se objevila na scéně. Každou chvíli se tam objevují články jak je Tesla finančně v koncích a čekájí zaručený bankrot.

Rosetau

Pokud mate na mysli članky od Petra Prokopce tak mate pravdu. Ten člověk kolikrát používá mylné, nepravdivé a dokonce i lživé informace.

Ales

Nevim jak ostatni servery ale autoforum si klidne skrtni protoze to neni verohodny server…
1. Stary clanek, platilo ze zacatku produkce
2. Autoforum
3. Autoforum
4. To myslim ze tu na elonx bylo zmineno
5. Autoforum
6. Pokud je to pravda tak co jineho s tim? Je to stary typ baterii.
7. Autoforum

Petr Melechin

Nevidím moc důvod psát o jednotlivých autech, která někomu přišla poškrábaná nebo s loupající se barvou (odkazy 1,2,3). Podobné problémy mají všechny značky (stačí navštívit jakékoli diskuzní fórum pro řidiče), akorát se z toho nedělá taková senzace jako v případě Tesly. Důležité je, jestli Tesla opravdu má statisticky výrazně nižší úroveň kvality, nebo je na tom podobně jako ostatní. Stejně tak je podstatné, jak se Tesla k těmto problémům obecně staví, jestli je řeší a jestli se snaží situaci průběžně zlepšovat. Ano, určitě existujou případy, kdy Tesla při řešení reklamace pochybila nebo zákazník musel čekat dlouho na nápravu kvůli přeplněným servisům, ale zase, to se stává u všech značek a důležité je, jak častý je to ve skutečnosti problém.

Stejně tak podle mě nemá moc smysl bazírovat na kvalitě starých Modelů S (článek 5), kdy se Tesla teprve učila auta vyrábět a srovnávat s automobilkami fungujícími 70 let. Ano, tehdy byla kvalita určitě nižší, ale je důležitější, jestli se celková kvalita zlepšuje (a ne, pár příkladů nekvalitních kusů Modelu 3 není spolehlivým indikátorem celkového trendu).

Článek 4 je v podstatě fake news. Ukázalo se, že ten anonymní zdroj informací z továrny obdržel peníze od Tesla shorterů. Tesla k tomu navíc vydala velmi podrobné vyjádření a rozporovala všechny nebo většinu těch nařčení CNBC, což je navíc historicky prokazatelně anti-Tesla plátek. Je mimochodem zajímavé, že autoři článků obvykle zapomenou ta vyjádření Tesly zahrnout do textu, takže výsledek pak působí poněkud jednostranně.

Článek 6 je zajímavé téma, ale problém s výrazným poklesem dojezdu se prý týká velmi malého počtu aut (i když ten update dostaly všechny S a X, pokud vím) a opět chybí vyjádření Tesly, která slíbila, že pracuje na nápravě pro ty, na které měla ta softwarová úprava větší dopad, než se čekalo. Taky nesouhlasím s tím, jak je článek podaný “Tesla nechtěla svolávat auta, tak udělala jen SW patch”. Tesle pokud vím nikdo nenakázal, že má řešit nějakou vadu, prostě dělala dobrovolnou úpravu SW na základě nových poznatků ohledně životnosti baterií. Navíc návaznost na požár v Hong Kongu je myslím jen spekulace, zatímco článek z toho dělá fakt. Nicméně z toho, co jsi poslal, je tohle asi jediné, co by možná stálo za článek, akorát když se to pojme zodpovědně, tak možná nevyzní zdaleka tak negativně, jak bys asi doufal.

V článku 7 opět chybí vyjádření Tesly, podle kterého to možná všechno bylo trochu jinak. Pochopil jsem to tak, že nextmove chtěl nějaké nadstandardní záruky, protože jsou firma a kupovali hodně aut najednou, s čímž Tesla nesouhlasila. Ale ještě jsem neměl čas se podívat na to původní video od nextmove. https://electrek.co/2019/08/16/tesla-loses-model-3-order-rental-company-service-quality-issues/

Každopádně negativním zprávám se z principu nebráníme, ale máme v podstatě jednoho redaktora, který se věnuje Tesle a ten sotva stíhá psát aspoň o těch nejdůležitějších událostech, natož aby ještě psal o tom, že někde hořela Tesla nebo někomu dorazila poškrábaná a vysvětlovat, že z jednotlivých případů nelze nic vyvozovat.

Nicméně stále platí, že hledáme nové redaktory a kontrétně tobě jsem už několikrát nabízel, že rád zveřejním nějaký tvůj kritický článek, pokud bude rozumně napsaný. Projevil jsi zájem, ale zatím jsi nic nenapsal.

Josif

Na to by se hodilo něco v podobném formátu, jako dělá Demagog.cz, reagovat na neobjektivní článek jeho doplněním a zpřesněním. Je mi ale jasné že to nebude ve vašich silách.

Petr Melechin

Přesně tak. Něco takového by bylo fajn, ale momentálně na to fakt nemáme kapacity. Navíc se obávám, že by to možná byla tak trochu sisyfovská práce.

Jakub

Mám otázku na auta samotná. Konkrétně na jejich pohonnou jednotku. Nejsem v oblasti elektromotorů nějak moc zběhlý. Slyšel jsem, že elektromotory Tesla nakupuje v Číně. Zde v článku se píše, že si je staví sama. Možná by tedy dost dílů pro motor kupovala v Číně. Důvodem by mělo být, že Tesla používá motory s vyšší účinností, což je vykoupené použitím nějakého materiálu, který se reálně dnes těží a zpracovává pouze v Číně. Prý Tesla jako jediná (nebo výrazně dominuje v doběrech) takový motor používá. I proto tedy prý dosahuje těch lepších parametrů (účinnost, spotřeba elektrické energie na 1km při podobných ostatních podmínkách, jak bylo zmiňováno i zde před několika měsíci). Ví tedy někdo jak to s výrobou motorů (nebo dílů k motorům) ve vztahu k Číně má? Faktem je, že spoléhat se na jediného reálného dodavatele kritické části auta na stát, který aktuálně obchodně válčí s USA by nebylo dobré. A to pomíjím případné spekulace na podmínky pracovníků v čínských továrnách.

Pavel Riedl

T3 používá synchronního reluktančního motoru s permanentními magnety, účinnost je přes 97 %. Má také nějak modifikovaný tvar magnetických nástavců pro snížení vířivých proudů. Motor se označuje jako PMSRM.

Reluktační motory redukují složitost a množství použitých vzácných zemin, ale obecně trpí nepravidelností chodu. V podstatě technici Tesly otevřeli složku s patenty z roku 1838 a přidali moderní elektroniku, která chod motoru umravnila a vyhladila.

Povšechný článek:
https://www.teslafan.cz/clanky/r-evolucni-elektromotor-od-tesly-prinese-novou-eru-automobiloveho-prumyslu

Motor T3
https://cleantechnica.com/2016/05/30/nikola-teslas-19th-century-induction-motor-ideal-choice-21st-century-electric-car/

Invc

Reluktační motor sice redukují množství použitých kovů vzácných zemin – ale pouze oproti “ostatním” elektromotorům s permanentními magnety tedy zejména nikoliv oproti indukčním motorům.

A jinak stejně jako všechny motory má i tenhle nějaké výhody a nevýhody.

Reluktační motory obecně trpí na kolísající točivý moment – což je zvlášť citelné při nízkých otáčkách – ale zase jsou účinnější při vyšších otáčkách a podávání vyššího výkonu. S tím souvisí i to, že neumí rekuperaci “do nuly”. Kolísání točivého momentu – se dá minimalizovat elektronikou (řízení +invertor) – která tam ve správných chvílích pošle více či méně proudu, rekuperace tak snadno řešitelná není. Je konstrukčně jednodušší, ale jsou zapotřebí kovy vzácných zemin (konkrétně Neodym). Je tedy materiálově dražší, i když teď Nd není tak drahý, jako byl když se Čína před pár lety břinkala s Japonském o pár šutrů v moři.

Indukční motor .. je prakticky opak ve všech výše uvedených parametrech – lepší točivý moment a chování v nízkých otáčkách, rekuperace v nízkých otáčkách, prakticky nepotřebuje prvky vzácných zemin… jenže celkově není tak efektivní a ten rozdíl je s rostoucími otáčkami (a podávaným výkonem) vyšší, a je konstrukčně složitější (a tedy dražší na práci).

Jinak i T3 u náhonu na všechna kola – používá oba typy motorů – jeden typ na jedné nápravě a na druhé nápravě druhý…