Hyperloop

Elonovinky #75: Vývoj hyperloopu pokračuje

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo hyperloopu.

Elon Musk se primárně angažuje v oborech vesmírné techniky, elektromobilů a obnovitelných zdrojů energie, ale v menší míře se také věnuje hyperloopu. To je nový způsob přepravy využívající speciální kabiny, které se pohybují v tubusech či tunelech téměř nadzvukovými rychlostmi. Musk sice aktivně nepracuje na vývoji technologií pro hyperloop, ale jeho společnost SpaceX vyrobila zmenšenou zkušební dráhu a pořádá zde pravidelnou soutěž studentských vozítek. Dnes se dozvíte, jak dopadl letošní ročník soutěže a jak se daří dalším firmám, které už několik let pracují na vývoji vlastního hyperloopu.

Tip: Nedávno jsme přeložili video, které odpovídá na 10 nejčastějších otázek o hyperloopu.

(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)

Předchozí epizody Elonovinek:

Zobrazit komentáře

    • Opravdu myslíte, že video z kanálu, který sám sebe popisuje jako "internet's #1 research, promotion and advocacy group for high-speed rail and transit in the United States" bude objektivní a nezaujaté při srovnávání hyperloopu s železnicí?

      To video vynáší soudy bez jakýchkoli argumentů, míchá různé druhy maglevu dohromady, opomíjí pozdější pokroky zmiňovaných firem, prezentuje vývojové prototypy jako výsledný produkt, při srovnáních používá čísla bůh ví odkud, zamlčuje předraženost vysokorychlostních železnic apod.

      A hlavně hyperloop je pořád ve vývoji, takže dokud někdo komerčně nespustí nějakou trať, nemá moc smysl dělat nějaká srovnání, když nikdo nevíme, jaká bude ta reálná kapacita, cena, energetická náročnost atd. Dnes se člověk může opírat buď o teoretická čísla, kterých nemusí být dosaženo, nebo naopak používat hodnoty z vývojových tratí, což ale není reprezentativní a výsledný produkt bude mít úplně jiné parametry (třeba i k horšímu).

      • "při srovnáních používá čísla bůh ví odkud"
        ako fanusik elonov vie, ze tie cisla niesu spravne? dokaz, ze niesu, alebo dokazy pozadujes vzdy len od druhych a ty mozes spochybnovat vsetko bez toho aby si to podporil patricnymi dokazmi?

        • Je jedno, jaká ta čísla jsou. Pokud autor neuvede, kde je vzal, tak nemají žádnou hodnotu. Neříkám, že si je vymyslel, ale mohlo to být převzaté z nějakého konceptu, předběžné studie, odhadu, byť klidně od jedné z těch firem, co dělají hyperloop, ale i tak by se to týkalo jen jedné konkrétní aplikace a nebude to platit obecně. Jenže on k tomu nedá žádný kontext a srovnává to s vlaky, jako kdyby to snad mělo být nějaké reprezentativní číslo pro jakýkoli hyperloop. Ale to byl jen jeden příklad problémů, které to video má.

          • takze muskove kecy ked neuvedie odkial cisla ma tiez nemaju hodnotu?
            co keby si skusil tie cisla v tom videu spochybnit realnymi dokazmi a nie len tak od boka, ci na to nemas? tak ako vies, ze su zle? len preto, ze neuviedol odkial ich ma? to je dost slaby argument ak ich ty nevies vyvratit na zaklade faktov

            pri hyperloope bude najvacsi problem vytvorenie velmi nizkeho tlaku v tak obrovskom priestore
            vsetko ostatne je nepodstatne ak nevyriesia toto, lebo magneticka levitacia, linearny elektromotor to vsetko je uz davno pradavno vyrieseni, daju sa samozrejme aj tieto technologie zlepsovat, ale alfa a omega hyperloopu je vyriesenie "vakua" v tak velkom meritku a tiez bezpecnost celeho systemu
            zatial vsetky firmy sa zameriavaju na pohon, pricom ten az druhorady, ale oni dobre vedia preco vytrubuju ako vyriesili pohon a nie ako vyriesili bezpecnost a vytvorenie a udrzania "vakua" :)

            dalsi problem hyperloopu bude to, ze ak chcu dosahovat naozaj extremne rychlosti tak polomery zakrut budu tiez extremne a to zvysuje naroky na stavbu tej trate
            stavba vysokorychlostnych zeleznic sa predrazuje mimo ine aj pre nutnost velkych polomerov zakruta a co najrovnejsieho profilu trate, tam sa nemoze kluckovat trat ako pre osobak
            a v hyperloope to bude este vyraznejsie kedze rychlosti by chceli este vacsie

          • Já ale vůbec neřeším, jestli hyperloop je, nebo není realistický a jaké má nebo nemá problémy, ani konkrétní čísla ve videu, to byl jen příklad toho, co mi na tom videu vadí. Já akorát nesouhlasím s tím, že jde o "dobré video", jak původní diskutující napsal. Důvody jsem uvedl (chabé, nepodložené argumenty, neuvedené zdroje, vybírání jen toho, co se hodí do krámu, a evidentní zaujatost), takže ho neberu moc vážně. Nevím, proč chceš, abych dokazoval nějaká čísla, když o ně tu vůbec nejde. Já neříkám, že hyperloop určitě bude fungovat, jen že to video stojí za prd, a to ne kvůli tomu, že je proti hyperloopu, ale protože prostě neobsahuje dobré argumenty. Jestli tobě přijde dobré, tak na to máš právo, ale já s tím nesouhlasím.

          • ale o tie cisla tu ide, ty si ich zhodil zo stola len preto, ze tam nieje uvedeny zdroj, ale takto to proste nefunguje
            ak tvrdis, ze to video je zle, tak predsa by si to mal dokazat na zaklade faktov preco je zle a nie len preto, ze niesi schopny si overit cisla ktore tam zazneli

          • Ty pořád nechápeš, že mi nejde o to konkrétní číslo. Stejně tak neříkám, že žádné číslo by v jiném kontextu nemělo hodnotu bez uvedení zdroje. Jde o to, že V TOMHLE KONKRÉTNÍM PŘÍPADĚ jakékoli číslo nemá žádnou vypovídající hodnotu, protože hyperloop je v tak rané fázi, že nikdo neví, jaká kapacita bude reálně možná. Takže to nemá smysl používat v jakémkoli vážně míněném srovnání s jinými způsoby dopravy. A je celkem jedno, jestli tohle konkrétní číslo ve videu je od Muska, Bransona nebo CTO HyperloopTT.

          • tak ale potom aj vsetky video oslavujuce hyperloop su nedoveryhodne, lebo ved ide len o koncepty, ktore su vo velmi rannych fazach
            ale zaujimave, ze tam ti nevadi ked sa to vychvaluje do nebies ake to bude super a ako porazi vsetky ine formy dopravy a hlavne tu predrazenu vysokorychlostnu zeleznicu, sice ziadne to video a ani ziadna ta firma nema ziadne relevantne cisla, kedze ziadny hyperloope neexistuje, ale oslavne clanky o nom su v pohode a doveryhodne
            si niekedy fakt smiesny ako si ohybas pravidla ktore vyzadujes aby druhi dodrziavali, pricom ty sam ich nedodrziavas :)

          • Je něco jiného, když video mluví o nově vyvíjené technologii a jejím budoucím potenciálu. To už z principu bude spíše idealistické, ale divák snad chápe, že realita nakonec může být jiná, když je informací málo (a ty, co jsou, mnohdy nelze ověřit, protože žádný hyperloop v podstatě ještě neexistuje). Takže video je o tom, co by mohlo být POKUD se lidem, co na tom pracují, podaří splnit to, co si od té tehcnologie slibují. Ale když někdo natočí video, že hyperloop URČITĚ neuspěje, tak by měl mít dobré argumenty, což tohle video nemá.

            Je to jako kdyby Musk před 10 lety řekl, že Falcon 9 bude mít znovupoužitelný první stupeň a objevilo by se video, že je to blbost, protože padák se utrhne a i když ne, tak raketa, která přistane do vody, se bude špatně používat znovu. Jako ok, byly by to legitimní připomínky, ale dokud nezačnou reálné pokusy o záchranu, víme málo o konkrétním řešení, a tak nemá moc smysl dělat nějaké definitivní soudy, protože je prostě brzy, jelikož výsledné řešení může být úplně jiné.

            Hyperloop je ve fázi Grasshopperu (možná ani to ne) a tohle video ho srovnáná s ekvivalentem Saturnu V a vyčítá mu, že létá jenom do výšky 100 metrů, zatímco Saturn je výkonnější a dokáže vynést 100 tun na oběžnou dráhu. K čemu je takové srovnání dobré?

      • opravdu si myslis, ze web s oznacenim ELONX bude objektivny a nezaujaty pri pisani o projektoch elona muska?

Sdílet

Aktuální články

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024

Noland Arbaugh shrnul 9 měsíců používání svého neurálního implantátu a prozradil několik novinek

Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…

5. 11. 2024