Tesla

Elonovinky #67: Gigafactory 3 je skoro hotová, ale Gigafactory 2 nemá odbyt

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo Hyperloopu.

Tesla chce navýšit výrobu a expandovat do nových regionů, k čemuž potřebuje továrny Gigafactory. Stavba čínské Gigafactory 3 pokračuje ďábelským tempem a nejspíš zde začne výroba automobilů dříve, než mnozí čekali. Na druhé straně ale firmě dělá vrásky Gigafactory 2 v Buffalu, kde se vyrábějí solární články, pro které Tesla zatím nemá tak velké využití kvůli odkladům zahájení prodeje solárních střešních tašek.

(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)

Předchozí epizody Elonovinek:

Zobrazit komentáře

  • uzasny autopilot :)
    https://techbox.dennikn.sk/novy-autopilot-od-tesly-ma-problem-vraj-nedodrziava-ani-cestne-zakony/?ref=mpm
    „Monitorovanie systému je oveľa ťažšie, ako obyčajné predbehnutie bez neho. Používanie systému je ako sledovanie dieťaťa, ktoré je za volantom po prvýkrát. Každý rodič vie, že je omnoho pohodlnejšie a menej stresujúce jednoducho šoférovať sám.”

    fakt nechapem ako toto mozu urady dovolit, ze dovoluju davat do auta totalne neodladene funkcie
    ak taketo auto niekoho zabije tak by mali pohnat pred sud vsetkych od vodica cez manazerov tesly az po uradnikov co to dovolili

    testovanie ma mat na starosti profesionalny vodic a nie to prehodit vramci setrenia nakladov na zakaznikov

        • Četl jsi vůbec, co jsem ti poslal? Ta kritika v původní recenzi je oprávněná, ale týká se jen režimu bez nutnosti schvalování změn pruhů, který je volitelný. Jenže média si to celé vyložila jako kritiku funkce Navigate on Autopilot jako takové. Autor přitom Navigate on Autopilot jinak chválí a sám používá, Tesla má podle něj nejpokročilejší asistenční systém na trhu. Jen nedoporučuje ty automatické změny pruhu, nezavrhuje celý Autopilot, jak to většina médií prezentovala.

          • volitelne nevolitelne, jednoducho tesla medzi obycajnych ludi pustila funkciu ktora nieje odladena
            toto je proste neospravedlnitelne a fakt som zvedavy dokedy im to budu urady tolerovat

            taketo funkcie maju byt uvolnovane len ak su uz dokonale odladene, neobstoji to, ze v manuali na strane 315 sa malym pismom pise, ze ono to je len ranna alfaverzia a treba pri jej pouzivani byt v strehu viac ako ked je vypnuta :)
            musk to posral hned na zaciatku ked asistecny system nazval autopilotom a takto to aj propagoval

  • Bohuzel si myslim ze pad akcii je opravneny dusledek rady spatnych rozhodnuti a zavadejicich tvrzeni, ktete brutalne podkopaly duveru v Teslu. Doufam, ze se z toho vyhrabou. Momentalne to nevypada moc dobre.

    • Momentalni pad je dusledek obav o dusledky obchodni valky USA s Cinou - kde TSLA cekala za roky 2020-2024 kolem 9G USD. To je nomentalne dost ohrozeno a bez prijmu z Ciny proste hodnota Tesly je vyhledove nizsi.

      A oleje do ohne prilil analytik Morganu, ktery na TSLA hodil vyhledovou cenu 10 USD. (ostatni hraci nechavaji kolem 230)

      • Čína ohrožena není. Zisk má generovat továrna přímo v Číně a pak se jí obchodní válka dotkne minimálně. Daleko větším problémem může být Evropa, pokud dojde k cenové válce.

        • To není tak jednoduché. Momentálně se nedá odhadnout, co udělá čína. Ono ten US "útok" na Huawei (zákaz dodávek technologií a i ten ořez androidu) si koleduje o nějakou reakci v podobném duchu. Je úplně jedno jestli je to oprávněné z nějaké strany nebo ne - tohle je prostě politika.

          • Čína má ovšem zájem na tom aby Tesla v Číně fungovala. Má spoustu jiných možností co udělat, ale střílet do nohy se asi nebude.

      • No tuto zavadzate. "Analysts led by Adam Jonas kept their rating on Tesla TSLA-6.02% stock their equivalent of neutral. The $10 “bear case” was revised from $97, and the analysts’ “bull case” is $391.". Tam nejde vobec o vyhladovu cenu, ale rozmedzie, kde moze podla nich ist cena akcii. Ten dovod preco to urobilo poprask je, ze ohodnotenie na spodnej hranice ceny akcii 10 dolarov v preklade znamena, ze Morgan Stanley pripustaju, ze by v najhorsom pripade mohla Tesla skoncit krachom. V predchadzajucej analyze ta cena 95 dolarov znamenala, ze moze byt velky problem ale ustoja to (opat v najhorsom pripade).

        • Ano, takhle bohužel vznikají fake news, které pak naprosto nesmyslně hýbou trhem. To samé s tím "dojdou nám peníze za 10 měsíců". Někdo neumí číst (nebo záměrně klame) a napíše kravinu, další to od něj okopírují a najednou tu máme "důkaz, že Tesla krachuje".

        • Media si z toho vzala jen těch 10... a i o tom je "nálada" na trhu...

          • Tu tiez uplne nesuhlasim. Clanok o 10$ za akciu moze maximalne ovplivnit skepsu beznych ludi voci automobilke (aj to si pri tesle nemyslim, lebo ma podla mna ozaj vernych fanusikov -> vid problem so servisom a pod. Proste su majitelia za zmenu trendu ochotny pretrpiet viac ako ludia co jazdia fosilne paliva).
            Avsak uz maly investor (pokial nekupuje samotne ETF fondy), ale spekuluje na zmenu akcii konkretnej firmy si o tom zistuje viac. Rozhodne sa nebude riadit na zaklade clanku v bulvarnych novinach (maximalne maly zlomok investorov).
            A ty vacsi uz maju predplatenu sluzbu Bloomberg services kde su zgrupnute vsetky informacie z mnohych zdrojov.
            No a ty najvacsi si uz ziskavaju informacie od analytikov, ktorym samotna firma predstavuje plan na najblizsie roky / financne planovanie a mnoho dalsieho (robil to znamy v Londyne).

    • Ale to vobec nie je jediny dovod. Je aj kopa investorov, ktory ukoncili svoju dlhu poziciu. Dovod je mimo ine:
      negativny vysledok z Q1 (aj kvoli zaciatku predaja modelu 3 v EU a Cine - doprava), pomale zvysovanie produkcie modelu 3, ale aj dost prekvapivy pokles predaja S a X (pravdepodobne kvoli ohlasenemu faceliftu) a kopa dalsieho ....

      • No to jsou vocasove. Tak celou dobu "byli" s Teslou a po Q1 odesli? Na to dle meho meli mnohem lepsi obdobi nez Q12019. Zrovna v dobe kdy Tesla nema problem vyrabet pres 6000 M3 stabilne, a rapidne stavi GF3, predstavili robotaxi atp.

        • Tych dovodov je viac. Bezna prax na akciovom trhu je pri poklese uzavriet svoju dlhu poziciu. Nasledne nakupit za nizsiu cenu (ak ocakavas pokles ceny). Ani nie je potrebne uzatvarat kratku poziciu (shortovanie). Osobne som sa uz poucil z toho, ze sa niekedy neoplati drzat akcie za kazdu cenu.

          Okrem toho. Pisete o 6k model 3 stabilne. Kontra je:
          a) predtym sice vyrabali menej, ale vo vyssej vybave / verzii. Teraz vyrabaju aj najlacnejsiu verziu, kde nie je zdaleka taka vysoka marza.
          b) zacali expandovat na EU / Cinsky trh -> doprava, logistika, clo. Teda dalsie skresanie marze. Zatial to ale davaju, kedze sem dodavaju rovnako na zaciatku drahe verzie, kde je z coho ukrojit.
          c) pokles predaja S a X, ktory bol dovtedy absolutne stabilny
          d) robotaxi je v nedohladne. Uz ku tomu bola siahodlha diskusia v predchadzajucich clankoch. Jednov vetou by som povedal, ze pockajme az pride prve robotaxi vozidlo pre verejnost. Dovtedy su to sluby (specialne pre investorov).
          e) GF3 sa stavia ultra rychlo, ale to v dobe, kedy nie je volneho kapitalu na zvys tiez nemusi byt vyhoda. Zatial by som to nebral ako problem pokial sa Tesla vie dostat ku financnym prostriedkom (emitovanie novych akcii, banky/investicne fondy budu mat v nu doveru a budu akceptovat moznost defaultu -> tato sa prave teraz zvysuje, co znamena, ze si pravdepodobne budu vediet pozicat, ale s vyssim urokom)
          atd.

          • Z poslední doby bych ještě přidal kauzu Huawei. Proč? Inu proto, že v Číně díky tomu pomalu začíná odklon od toho, že vše americké je nejlepší na světě a lidé začínají pomalu bojkotovat Apple. Kam se to posune dále? Budou postupně více a více preferovat čínské výrobce na úkor těch ostatních i když vyrábějí v Číně (Apple taky vyrábí v Číně).

      • Tesla’s mission is to accelerate the world’s transition to sustainable energy.

        Samozrejme. Za kazdu cenu podporovat misiu Tesly zrejme nechcu. Nie kazdy ma investicie na rozdavanie a taktiez zivot je kratky :)
        Obdivujem ludi ktori robia veci pretoze su spravne, a nie preto ze z toho nieco maju.

        • to su kecy, poslanim kazdej firmy je generovat zisk a vsetko okolo su len PR kecy na oblbnutie ludi

          kedysi mal google motto dont be evil a mnoho ludi tomu verilo, dnes tomu neveri uz nikto lebo z google je klasicka nadnarodna korporacia baziaca len po ziskoch
          napr. to motto sa malo vztahovat aj na to a to tvrdili aj samotni zakladatelia, ze google bude vzdy zobrazovat tie najlepsie vysledky a nebude sa s nimi manipulovat, ale dnes vieme, ze google s vysledkami manipuluje tak ako sa to jemu hodi :)

          • Generovat zisk nemusi byt primarne poslaním vsetkych firiem, je len zasadnym predpokladom fungujucej firmy prave k tomu, aby mohla existovat.
            Skorej ale narazam i napriklad na to, ze ziaden z vyrobcov nemal zaujem rozsirovat a hlavne vyvijat elektromobilitu zo znamych dovodov. Ziaden vyrobca nemal odvahu skusit zmenit svet (snad k lepsiemu) pre obecne dobro ludstva, zmenit aktualny smer ktory uz dostatocne jasne ukazuje ze toto neni spravna cesta.

          • nemali zaujem, lebo to bolo a este stale je stratovy biznis a to napriek tomu, ze je to silno dotovane z verejnych zdrojov
            naco by masovo produkovali nieco co je stratove?

          • Ano a presne o to ide. Spravit spravnu vec, vydat sa narocnou cestou aj na ukor risku a stratovosti, krachu a neuspechu,..

          • zabehnuta firma nebude predavat so stratou nieco ked inu vec vie predavat so ziskom
            pri novej firme je to ine, ona nema ziadny ziskovy produkt a ak dokaze ziskat cudzie peniaze na to aby predavala so stratou tak preco nie :)

          • Jo jo to je ten problém některých oborů, které jsou závislé na obrovských konglomerátech a těžko se v nich opřít o opravdu tvrdé konkurenční prostředí. Je to takové klasické "Smrádek, ale teplíčko" podobně je na tom třeba letectví. Výrobci vytvoří tisíce variací na stále stejný produkt který se nikam neposouvá. Přitom když je dostatečně silná motivace ..tak se dokáží posunout o desítky let vpřed během par měsíců. Jen je to riziko a tak si chrání raději ten svůj smrádek a běda někomu kdo chce vyvětrat. Toho se pak snaží do krve uhnat.

          • to nieje problem obrovskych konglomeratov, to je problem spotrebitelov, lebo niesu ochotni pre akusi viziu nejakeho sialenca obetovat svoj zivot tym, ze nastupia do lietadla ktore by nesplnalo dnesne standardy

            nikto nezakazuje ziadne firme vyvinut novy typ lietadla, ale proste aby sa dostalo to lietadlo na dnesne bezpecnostne standardy tak to stoji obrovske peniaze a aj velke krajiny s tym maju problem

          • To nesmyslně generalizující keci. Poslání firmy je dělat to, co její majitelé chtějí. To, že generovat zisk má obvykle velmi vysokou prioritu a u veřejně obchodovatelné společnosti to je prakticky vždy, je věc druhá. U řady rodinných firem to ale neplatí.

          • podla teba je to generalizujuce, ale je to hlavne pravdive :)
            vela firiem a hlavne tych co viedli tzv. vizionari mali okolo seba vybudovany image ako im ide o nejake idealy a uslachtile ciele a podobne pr hluposti, ale vskutocnosti to sluzilo len na zvysovanie ziskov :)

          • Ne, není to pravdivé, nepsal jsi většina. Psal jsi každá. Pokud existuje alespoň 1 firma která to nesplňuje tak nesmislně generalizuješ případně i lžeš a takové firmy existují právě u těch malích a rodiných.

          • pekna kravina
            ak nieco robi drviva vacsina tak sa generalizovat da a je to uplne bezne

            aj male firmy musia generovat zisk,resp. musia dokazat zarobit majitelovi na zivobitie co je tiez zisk

          • U některých firem není důležitý zisk? Zajímavý obchodní model. Takže někdo si založí firmu, aby přišel o všechny prachy? Firma prostě musí vydělat víc než kolik utratí.

          • to je manipulaci. Zisk je prostě jen veličinou rozvoje. U soukromích společností je dost časté, že generují zisk za účelem dalšího rozvoje a zhodnocení značky pro své potomky.Takže žádný zisk skutečně negenerují. Prostě je nemusí trápit nějaká povinnost vůči akcionářům, kteří touží po návratnosti investice a dividendách. Zhodnocení společnosti v majetku nebo znalostech a mít co předat dál je důležitější. Řekl bych, že to je důvod proč je chce EM stáhnout. Když je společnost public tak se stává otrokem honby za dividendou.

          • nikto mu nekazal teslu dat na burzu, lenze on inu moznost nemal, lebo to bol najlahsi zdroj penazi ktore tesla nevyhnutne potrebovala

          • Nepsal jsem že zisk není důležitý, ale že není poslání firmy, tam je velký rozdíl. Zisk může být prostředkem pro dosažení cílů, nikoliv cílem sám o sobě, případně může být vedlejším produktem který hraje až 2. či 3. roly a tedy není důvod existence firmy = poslání. Jak jsem psal, je to záležitost některých rodiných firem a vlastně i jiných obvykle malích firem kdy to majitelé dělají protože je to baví, je to jejich koníček, zisk je pak jen prostředek, nikoliv cíl.

          • ale tesla nieje rodinna firma a ja som nehovoril o malych rodinnych firmickach

          • Psal jsi o každé existující firmě, nikoliv jen o Tesle:

            poslanim kazdej firmy je generovat zisk

            Proto jsem psal:

            nesmyslně generalizující

            To že u Tesly tvé prohlášení není v rozporu s realitou nijak nekomentuji, opravuji tě v tom tvém prohlášení které je milné.

          • ale aj u rodinnych firiem ide o zisk, ci snad majitelia rodinnych firiem dokazu zit zo vzduchu? :)

    • Short moze byt zasterka pre podporu urcitych zaujmov a kruhov. Vzdy sa manipulovalo za ukorom obohatenia a aj sa manipulovat bude..
      Kazda strana si dokaze vytvorit vlastne odvovodnenia. Ci uz odporcovia alebo priaznivci, je to stejne...

  • co sa to deje s teslou? akcie su uz na 200$ a na kratko boli vcera uz pod 200
    prenikli na verejnost nejake zle predajne cisla za april, alebo nieco podobne?
    takuto cenu mali akcie naposledy na konci roku 2016

      • Vtipné je i to, že dnes prakticky všechny akciové tituly padají jak hrušky (běžně 2 % - Amazon, Netflix, Apple. Ropa dokonce o víc než 6 %) jen Tesla roste. Kromě toho Muskova "uniklého" e-mailu za to možná může i to, že si v USA dělají věci bez Číny a v Číně zase bez USA. To by mohla být jediná použitelná strategie v době obchodní války mezi USA a Čínou. Někteří analytici tvrdí, že ta válka může trvat až do roku 2025. Anebo ještě hraje roli ještě jedna věc: shortselleři nemají čas ani důvod trápit Teslu, protože všechno jim jde samo dolů.

      • aka to nahoda, v case velkeho poklesu akcii unikne email ktory ma pomoct k rastu akcii :)

        a nieje dolezite kolko vyraba tyzdenne, ale kolko mesacne alebo stvrtrocne, lebo uz tu boli rekordne tyzdne ktore musk velkohubo uhlasoval a potom sa ukazalo, ze to bol tak trochu podvod, bud to riesil na ukor totalneho nasadenia zamestnancov a oni dobre ze nespavali v tovarni a potom po tom rekordnom tyzdni prisiel pokles, alebo auta sice odisli z vyrobnej linky ale potom sa este nasledne dorabali :)

    • Říká se tomu splasknutí bubliny, ale myslím si, že to ještě půjde hodně dolů. Ti co tam dali peníze jako podporu, těm je to jedno, ale skuteční investoři podle mě pomalu mizí jinam, protože tady to na zisk prostě nevypadá.

      Jako další průšvih bych viděl poslední nehodu pod autopilotem, kde tento nijak nereagoval a skončilo to tragicky. Stále doufám, že o tom tady bude článek, nebo nebude? Podle mě zásadní průšvih vidím i v tom, že dotáhnout AP do finálního stádia 5 bude trvat ještě roky a nikoliv měsíce. Podle čeho tak soudím? Podle toho, že se stále pohybují na úrovni 3 to ještě bude dlouhá cesta.

      • Článek jen o jedné nehodě tu nebude, ale nějaké podrobnější shrnutí třeba těch nejvýznamnějších nehod by určitě nebylo na škodu. Ale není na to moc čas... vždycky se najde 10 jiných věcí, které mají vyšší prioritu. Nicméně ti opět nabízím, abys něco sepsal. Pro tebe ideální téma. :)

        Každopádně bych byl opatrný ohledně extrapolování schopností autonomního systému Tesly z toho, jak se chová současný Autopilot. Jsou to dva různé systémy, které sice využívají z velké části stejné technologie a software, ale prostě jsou naprogramovány jinak, jelikož mají jiný účel. Autopilot je asistenční systém, který počítá s tím, že řidič dává pozor a převezme řízení, když dojde na nějakou okrajovou situaci nebo se objeví věc, kterou systém ještě neumí detekovat s téměř dokonalou spolehlivostí.

        Jinými slovy, verze Autopilotu veřejně dostupná v Teslách může být záměrně naprogramována tak, aby ignorovala určité typy překážek, které zatím dokáže spolehlivě rozeznat třeba jen v 95 % případů. Pokud by to tak totiž udělané nebylo, v reálu by to znamenalo, že v těch zbylých 5 % případů by auto prudce brzdilo či uhýbalo kvůli nějaké ceduli, kterou mylně klasifikovalo jako překážku. Pokud by se to dělo každých pár kilometrů, Autopilot by byl prakticky nepoužitelný. Proto je systém pravděpodobně naprogramován tak, aby brzdil jen při extrémně vysoké jistotě přítomnosti překážky.

        Ale pozor, to neznamená, že v případech, kdy měl zabrzdit, ale nezabrzdil, Autopilot o překážce vůbec nevěděl. Pravděpodobně věděl, ale byl si jistý třeba jen na těch 95 %, že opravdu jde o překážku, a tak ji ignoroval, protože tam je stále řidič, který to dokáže posoudit lépe a v těchto vzácných případech má převzít řízení.

        Kdyby ale v tom Modelu 3, který se vyboural, běžel interní software Tesly určený pro zcela autonomní řízení, dal bych ruku do ohně, že by zabrzdil, protože ten má jinak nastavené tyhle rozhodovací prahy a limity, protože se nemůže spoléhat na pozornost řidiče. Proto by nejspíš v této situaci radši zabrzdil, i když by si byl jistý jen z 95 %.

        Michodem, přesně to samé se stalo u té nehody Uberu. Auto tu ženskou vidělo X vteřin, ale bylo naprogramováno tak, aby v takové situaci nebrzdilo, protože asi měl Uber problémy s tím, že auta jim zbytečně brzdila, když neměla, tak to rozhodování prozatím přehodili na testovací řidiče.

        • Tak a teď je potřeba si uvědomit, že pokud se má Tesla nebo kdokoli jiný dostat do stádia level 5, tak ze všech těch 95%, 99% atd., se prostě musí stát 100%, protože jinak to ani nepůjde. Je potřeba si uvědomit, že Tesla nedávno nabídla lidem pronájem vozů jako taxi, to předpokládá naprosto plně funkční level 5. A to je to, k čemu je ještě dlouhé roky daleko a nejde jen o Teslu, ale i o ostatní hráče na trhu. Navíc si nikdo neuvědomuje, že i další hráči na tom tvrdě pracují a nejsou až tak pozadu jak se možná na první pohled zdá, jen prostě se nevěnují PR a raději klidu pracují na vývoji.

          • Já si to uvědomuju, však jsme se o tom minule bavili. Jde o to, že ani já, ani ty nevíme, jestli ta detekce je v současnosti spolehlivá na 50, 80, 95, 99 nebo 99,99 %. Protože právě jak říkáš, i kdyby byla 99 %, tak by to pořád bylo málo na to, aby to Tesla mohla dneska veřejně vydat v rámci Autopilotu jako asistenčního systému, protože by se pořád občas stávalo, že to bude brzdit, když nemá, což by lidi otravovalo. Zároveň nevíme, o kolik se ta detekce posune, až software v následujících měsících začne víc a víc těžit z výrazně vyššího výkonu nového počítače.

            Takže jak říkám, nemá smysl extrapolovat a spekulovat na základě současného Autopilotu. Je potřeba počkat, až Tesla ukáže nějakou betaverzi plné autonomie, kterou bude možné pořádně otestovat. Pak se teprve ukáže, jak na tom opravdu jsou a jak moc daleko jsou od reálně použitelného systému.

            Mně vadilo akorát to, že se dal tvůj příspěvek brát tak, že nezabrždění Autopilotu je podle tebe důkaz, že ten software absolutně nebyl schopen detekovat překážku, což podle mě téměř určitě není pravda, jak jsem vysvětlil výše.

          • Kdepak, ten příspěvek byl především o tom, že to je stále jen a pouze asistent a že do levelu pět je to ještě proklatě daleko. A nechce se mi věřit, že by interně byli tak daleko, aby se dalo hovořit o levelu pět. Pokud by totiž interně meli level 5, pak na cestách by dávno Tesly musely mít level 4 a to jak všichni víme prostě nemají. Proč si to myslím? Protože pokud bych dneska ladil level 5, tak to znamená, že mám dávno hotový a plně funkční level 4, ale o tom se mlčí. I kdyby zítra Tesla dala do provozu level 4, pak si myslím, že k vypuštění do provozu levelu 5 to bude ještě pár dlouhých let a to nemluvím o právní stránce věci.

          • Ne nevyhnutelně. Pokud se má systém od řidičů něco naučit a odladit, tak nedává smysl pustit ven level 4. Řidiči by neřídili a když by nastala nějaká situace, kterou level 4 nezvládá tak by velice pravděpodobně nereagovali včas a tak, aby se z toho systém mohl něco naučit.
            Pokud chceš tedy získat co nejvíce dat k dokonalému proškolení systému nedává naopak vůbec smysl dávat k dispozici nějaký lepší level, vývoj by to jen zpomalilo.

          • Oni ovšem neřídí ani nyní, proto vznikají právě nehody.

          • 100% je nemožné. Nedá to člověk, nedá to AI. Je pravda že by se lvl 5 měl dostat aspoň na úroveň člověka.

          • A kdo ponese odpovědnost, až se "autonomní" auto vyseká? Automobilka? Už vidím jak dobrovolně platí odškoné.

          • Já si platím pojiště a pojištovna platí za nehodu ketrou já ZPŮSOBÍM. Pokuď pojedu v autonomním autě tak nebudu za nehodu zodpovědný. Takže si mám platit pojištění pro případ nehody, kterou nezpůsobím? Nebo bude pojistku platit Telsa? Koho zavřou až to auto pozabíjí chodce na přechodě?

          • A víš, že si ve skutečnosti platíš úplně jiné pojištění?

            Ono se to jmenuje pojištění odpovědnosti PROVOZOVATELE vozidla.

            Platíš ho jako provozovatel vozidla, za škodu odpovídáš jako provozovatel vozidla - bez ohledu na to, že si to vozidlo v tu chvíli neřídil.

          • No právě je to jen matematika. pokud bude autopilot dělat méně nehod než člověk bude pojištění levnější.

          • Ty platíš pojištění za škody vzniklé provozem vozidla a nikde se nemluví o tom, kdo ho provozuje, takže je jedno, kdo ho řídí. Jde o vzniklé škody. Pokud jde o trestní odpovědnost, tak to je něco úplně jiného a to je další věc, která se bude muset vyřešit.

          • Není co řešit je to stejné jako u letadel. Je za pád letadla odpovědný výrobce letadla. Soudíš se o odškodnění s ním. Také nikdo nepředpokládá něco jiného.

        • A proč by se neměl objevit? Pokud ho někdo napíše a bude mít hlavu a patu, nemyslím si, že by měl Petr problém s jeho zveřejněním.

    • Akcie jdou k zemi kvůli hrozícímu krachu. O tom se samozřejmě ve videu nemluví.

      • Protože žádný krach nehrozí. To je zase konstrukt novinářů, kteří Muska zrovna moc nemusí.

    • Idu na hranu:
      https://www.mojelektromobil.sk/elon-musk-tesla-bude-do-10-mesiacov-bez-penazi-ak-rapidne-neznizime-naklady/
      http://www.hybrid.cz/tesla-musi-tvrde-setrit-elon-musk-bude-kontrolovat-kazdy-vydaj
      https://electrek.co/2019/05/16/tesla-hardcore-cost-cutting-elon-musk/

      Niet sa co cudovat. Beru si na seba neskutocne velke susto. Uprimne si nedokazem predstavit ako by si napr. taky WV / Ford (dosad si co chces) dokazal budovat fabriky, cerpacie stanice (super charger), vlastne showroomy, servisne strediska, logistiku a este pritom aj vyvyjal nove veci ako vylepsene baterky, motor, FSD system ... ale tak verim ze to ustoji (uz je Tesla prilis velka).

      • Problém je, že Musk tohle nikdy neřekl.
        Pouze oznámil, že Tesla musí šetřit, protože jinak nově získané peníze tímhle tempem utrácení vyhodí za 10 měsíců. Z toho pisálkové udělali, ž Tesle dojdou peníze za 10 měsíců a čeká ji bankrot a už se ten nesmysl šířil všude.

  • Petře, máš špatný odkaz v "původní článek na VTM", je tam odkaz na minulý díl.

  • Pokud dojde na stavbu GF v EU, pak to bude nejdražší a nejdéle trvající výstavba GF. :-D

    • Pokud to nebudou stavět u nás, ale v Německu, tak samotná stavba může být celkem rychlá. Ovšem to povolování bude nekonečné. Továrna takové velikosti by mohla být přijatelná jen pokud se kompletně zahrabe a střecha ozelení.(což se možná stane) Německo jede na zelené vlně a nic jiného neprojde. Na druhou stranu Německo přijalo zajímavé motivační programy a přechod na elektro na rozdíl od ČR podporuje. Proto se Tesla asi pro Německo rozhodla i za cenu toho, že stavba továrny může být klidně na dvojnásobku ceny té Čínské.

      • No tak ono cena za výstavbu bude víc jak dvojnásobná, jde o platy, ale i o ceny materiálů a všeho kolem. Byrokracie vše neskutečně prodražuje. Navíc výrobní náklady budou taky podstatně vyšší, už jen díky ceně práce.

        • Souhlasím..vždy jsou nějaká pro a proti.. předpokládám, že SVOTku si zvládnou udělat lépe než to dokážeme tady.

Sdílet

Aktuální články

Nové kontrakty SpaceX: Mobilní družice pro Apple, sdílená GTO mise a orbitální tahač od Impulse Space

Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…

22. 11. 2024

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024