Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo Hyperloopu.
V dnešním dílu si posvítíme na energetickou divizi společnosti Tesla, o které se nemluví zdaleka tak často jako o populárních elektromobilech. Do Tesla Energy spadají kromě služeb instalace solárních panelů a solárních střešních tašek také bateriová úložiště Powerwall pro domácnosti a Powerpack pro industriální využití. Tesla Energy roste raketovým tempem a letos nainstalovala třikrát více baterií než v předchozím roce. Baterie jsou populární hlavně v Austrálii, ale Tesla buduje obří úložiště i jinde. Pojďme se na některé z těchto projektů podívat podrobněji.
Elonovinky #46: Bateriové projekty Tesla Energy:
Předchozí epizody Elonovinek:
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Mohol by nam Elon ukazat ako bude vyzerat svet za 10-20 rokov kedy vsetky tieto baterky budu mrtve a bude s nimi treba nieco robit.
Tou dobou už bude lithiových baterií v oběhu tolik, že bude díky jejich množství ekonomické je recyklovat ve velkém (momentálně je přes 90 % všech baterií na světě olověných, takže recyklační firmy zatím jen pomalu začínají investovat do technologií a kapacit na recyklaci těch lithiových).
Navíc baterie se recyklují už dnes. Například Nissan baterky ze svých aut používá ve stacionárních bateriích pro domácnosti a Tesla už v době prvního Roadsteru baterie profitabilně recyklovala. Nevyráběla z nich sice nové baterie, ale získané kovy a další materiály byla schopná na něco znovu použít nebo je prodat. Viz jejich blog: https://www.tesla.com/en_GB/blog/teslas-closed-loop-battery-recycling-program?redirect=no
Chci se zeptat, taky máte takové problémy s tím přehrávačem? Já třeba nemůžu přepnout na vyšší rozlišení, můžu klikat jak chci a nic.
Jinak k obsahu mě tak napadlo, že když chytne ten bateriový pack na stěně domu, to asi nedopadne moc dobře.
Powerpack zvládá oheň překvapivě dobře: https://electrek.co/2016/12/19/tesla-fire-powerpack-test-safety/
Jde o to, že od něj snadno chytne střecha a pak už to jede, navíc v USA většina domů je ze dřeva. Pokud to srovnám s nositelnou elektronikou a vezmi jen to, co se děje v letadlech, tak není týden, aby někde někomu něco během letu nezačalo doutnat/hořet. Jinými slovy jednou se to stane a je otázka jak to dopadne. Díval jsem se na ten test a pokud by z toho jen šel kouř, tak řeknu ok, ale ty plameny jsou docela velké. V praxi stačí, aby k tomu došlo během noci/tmy a nikdo si nic nevšimne až v momentě, kdy začnou šlehat plameny. Jasně, dá se to řešit a asi to tak i řešeno mají, prostě tam dát čidlo, které hned v počátku zalarmuje hasiče.
V tom testu záměrně vyvolali požár tím, že ignorovali varování chladícího systému, který by za normálních okolností baterii vypnul, takže bůh ví, jak pravděpodobné je, že by vůbec takovýhle požár v reálu vznikl.
Nicméně, jak tu už někdo říkal, požár doma může způsobit kotel, sporák, krb, elektrické rozvody... Ano, je to určité riziko, ale není to něco, kvůli čemu by měl člověk celou věc zavrhnout.
Tady nejde o to to zavrhovat, tady jde jen o to jak je to řešeno. Jinak nejde o vypnutí, to nic nevyřeší, takto začínají hořet i vypnutí přístroje. Prostě baterie jsou na tento typ poškození náchylné a dochází k němu samovolně. Měly s tím problémy i B787 a nakonec se to vyřešilo tak, že když baterie začnou hořet, tak se propálí otvor vně letadla a zplodiny jsou tam s tím, že je baterie v takovém obalu, aby to neohrozilo vnitřek letadla. Airbus to nakonec vyřešil tak., že i za cenu vyšší hmotnosti nepoužil baterie na bázi Lithia. Tím chci říct, že jde jen o to, kdy to chytne a že řešení není to nějak řešit aktivně, ale spíše pasivně. Musí se to nechat dohořet, ale jde o to, aby při to nevznikly další škody.
No úplně samovolně k tomu nedochází. Je to obvykle způsobeno poškozením nebo přehřátím, pokud vím. Obojí je mnohem pravděpodobnější třeba u aut, ale i tam je vznícení baterií velmi vzácné (i když to v médiích může působit jinak), a v drtivé většině případů to je důsledkem velmi vážné bouračky.
Nevím, jestli jsi to četl, ale ten test měl dvě fáze, přičemž při tom prvním přetížili chladící systém a došlo k poškození jedné z baterií. Objevil se kouř a to bylo všechno. Okolní baterie fungovaly dál. Pak k tomu Powerpacku umístili plynový hořák a teprve s ním došlo po určité době ke vznícení baterií. Powerpack přesto nevybuchl, ani by v reálu neohrozil třeba okolní Powerpacky.
To mi přijde jako značně odolný systém. Domácí baterie bude v relativně neměnném a předvídatelném prostředí, takže bych tipl, že integrované chlazení a celý thermal management systém dokáže zabránit tomu nejhoršímu a porucha, která by podpálila barák bude asi extrémně málo pravděpodobná. Ale přiznávám, že nevím, jak přesně ty ochranné systémy fungují.
Neudržovaný plynový kotel může udělat stejný nebo větší průser, nebo problém s komínem... Otázka je, jak velké je riziko vzniku takové události.
Neuveritelne pokrokovej clovek....Je uzasny sledovat jak svoje napady a myslenky tlaci dopredu....