Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo hyperloopu.
Tesla Semi je elektrický tahač, který byl představen v roce 2017 a původně měl být v prodeji už 2 roky poté, ale nedostatek bateriových článků vedl k mnoha odkladům. Šéf Tesly Elon Musk však nyní oznámil, že konečně začala výroba tohoto elektrického kamionu s dojezdem až 800 km a nízkými provozními náklady. První exempláře obdrží společnost Pepsi ještě letos.
Předchozí epizody Elonovinek:
Starší epizody najdete zde.
[starbox id=2,21721]
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
Zobrazit komentáře
Tak tady máme prezentaci.
https://youtu.be/HrhSIDu4_Zw
Legrační fakt: V knize o Muskovi od Ashleeho Vance se píše, že zakladatelé Tesly se rozhodli pro roadster proto, že větší nebo nedej bože nákladní vozidla se pro elektromobily nehodí.
Jistě, za těch deset patnáct let se nějaký pokrok udál. Fyzika však platí pořád tatáž.
Koukám, že se tu sešlo hodně mínusů aniž by se někdo odvážil k protiargumentu. Přidejme si tedy citaci z knihy Ashleeho Vance:
Eberhard’s journey began with him building a technical model of the electric car on a spreadsheet.This let him tweak various components and see how they might affect the vehicle’s shape and performance. He could adjust the weight, number of batteries, resistance of the tires and body, and then get back answers on how many batteries it would take to power the various designs. The models made it clear that SUVs, which were very popular at the time, and things like delivery trucks were unlikely candidates. The technology seemed instead to favor a lighter-weight, high-end sports car, which would be fast, fun to drive, and have far better range than most people would expect. These technical specifications complemented the findings of Tarpenning, who had been doing research into a financial model for the car.
Já tam tedy nevidím popravdě ani žádný argument, na který by se dalo reagovat. Všechno to jsou konstatování obecných faktů. Ano, před 15 lety se baterie do nákladních vozů nehodily, ano nějaký pokrok se udál, ano fyzika platí.
Za 15 let došlo k nárůstu hustoty energie na úrovni celých baterií na více než dvojnásobek (na úrovni samotných článků o 60-80 %) při zachováí stejných fyzikálních zákonů a co nebylo dřív možné/vhodné teď už je. Říká se tomu vývoj a pokrok.
Jedna poznámka. Vzhledem k tomu, co se děje na energetickém trhu bych nezmiňoval údaje o ekonomické výhodnosti elektropohonu. Nejde o to, že bych nevěřil elektru. Ale o to, že objektivně ceny za kilowatu jsou pro každého v Evropě za poslední rok, rok a půl, velmi rozdílné. I několikrát. Nemluvě o tom, že ty ceny nejspíš Elon bere z USA, což je pro Evropany celkem irelevantní.
Rafinácia paliva tiež stojí energiu, ktorá sa odráža na cene palív a nie je to málo, 1.6-3.2kWh na 1L paliva. V ČR je druhý najväčší odberateľ energie je ku príkladu rafinérka paliva.
Tak tento nesmysl se opět objevil, ale dříve někdo psal i 10kWh na litr paliva. No ale možná by bylo ještě vhodné napsat, kdo je tím největším odběratelem elektrické energie v ČR a světe div se, je to ČEZ, tedy její největší výrobce. To jsou věci co?
A co je tím pravým důvodem? Máte konkrétní data na co je použitá? Stačí, aby tam byla započítaná elektřina k napouštění PVE a jen tato jedna jediná položka (cca 1,5 TWh) katapultuje ČEZ mezi největší odběratele a pak by byl nesmysl celý váš příspěvek, stejný nesmysl, jako je citovat nějakého neznámého člověka v diskuzi a podporovat tím svůj protiargument (takhle bych mohl získat prakticky libovolné tvrzení včetně důkazu ploché země).
Nicméně k tomu číslu, je to okolo 1,5 kWh, ale opravdu energie, ne jen elektřiny. Drtivá většina je tepelná energie, potřebná elektrická energie je někde okolo 0,3 kWh/litr.
Pravým důvodem je to, že je to naprosto irelevantní údaj, navíc nedávno tady někdo operoval, že na litr benzínu se spotřebuje 10kWh elektřiny. Nic víc a nic méně.
Takže díky tomu, že někdo někde někdy napsal zjevný nesmysl, jsou jakákoliv tvrzení o tomto tématu, ať už jsou založená na čemkoliv, irelevantní ?
Tak jo, ještě jednou a pro jistotu velice jednoduše, aby to každý pochopil. Kdysi tady někdo psal o potřebě 10kWh elektřiny na výrobu jednoho litru paliva. Nyní tady někdo jiný, a to je ten, na koho jsem reagoval operuje sice nižším číslem, ale k tomu dodává, že jde o druhého největší spotřebitele elektřiny. jelikož obě argumentace jsou liché, tak já schválně reaguji tak, že největším spotřebitelem elektřiny je její dominantní výrobce společnost ČEZ. načež reagujete vy, že je všechno špatně.
Takže nyní na vysvětlenou, ano rafinérie je druhým největším spotřebitelem elektřiny, ale ona nevyrábí jen paliva, spíše naopak. Dále je potřeba si uvědomit, že většina potřebné energie na rafinaci ropy se získává z ropných zbytků, které nejde jinak zpracovat a taky je potřeba si uvědomit, že si rafinérie elektřinu sama vyrábí. Tedy onen argument na začátku je přesně na té úrovni, kdy já schválně píšu o spotřebě ČEZu.
Jiná zajímavost je, že BEV nabíjené na nabíječkách nebo prostě obecně ze sítě jezdí ve skutečnosti na plyn, protože plynové elektrárny jedou aktuálně nonstop, tedy pkrývají vše co je nad určitou spotřebu. Tedy pokud nemám auto na naftu/benzín, pak na elektřinu jedu vlastně na plyn. No a pak stačí vzít účinnost někde kolem 50%, dále odečíst ztráty přenosu, nabíječky a samotné baterie dostáváme se někde na účinnost kolem 35% a to máme elektřinu teprve v baterii. Samozřejmě není v tom nic o těžbě plynu a jeho dopravě. Takže pak nějaká rozprava na téma ekologie a elektromobil moc nedává smysl obzvlášť pokud se jedná o velký a těžký vůz. Ale to jsem odbočil.
Pro mě asi ještě jednodušeji, protože jsem to nepochopil.
"dodává, že jde o druhého největší spotřebitele elektřiny"
-> "obě argumentace jsou liché"
"ano rafinérie je druhým největším spotřebitelem elektřiny"
Takže vám stačí 3 řádky textu, abyste tutéž argumentaci označil za pravdivou i nepravdivou současně.
Ještě bych to trochu poupravil, je druhým největším odběratelem elektřiny ze sítě, když se k tomu přidá ta "vlastní" energie, je klidně možné, že je největší, ale to je stejně irelevantní porovnání jablek z hruškama, když nevíme na co je to konkrétně (viz můj příklad z PVE).
Elektromobilů jezdí z celkového vozového parku v Norsku cca 20 %, v Německu 2 %, v ČR 2 ‰, na co jezdí je úplně jedno, bude to důležité, až budou u nás tvořit polovinu všech aut, tedy 3 mil. ks, tedy asi 2040, dost času transformovat energetickou soustavu (Německo v tu dobu pojede >90 % OZE).
Pokud tedy chceme zůstat u ekologických dopadů, tak se odražme od energetického mixu v ČR pro výrobu elektřiny pro EUV. Pro výrobu ropných produktů tu pak máme výrobu z hnědého uhlí a "odpadu z ropy". S přihlédnutím k tomu, že z pozice druhého největšího odběratele el. energie vlastně většinu energie z hnědého uhlí a mazutu (44% z mixu) spotřebují rafinérky samy, dostáváme zajímavou konstrukci. A to, že výroba 1kWh pro výrobu paliva je špinavější než výroba 1kWh pro EUV.
Nicméně, rafinérky mají v plánu měnit své špinavé provozy - tedy hlavně hnědé uhlí za ekologičtější. To je hezké, ale opět je nutné si uvědomit, že elektrická energie tvoří jen menší část energie potřebné při výrobě z ropy.
A ta tepelná energie se získává ze spalování mazutu. Když se vrátíme zpět k původnímu tématu, tak 1kWh tepelné energie z mixu el. energie bude asi trochu čistší, než 1kWh ze spálení "zbytků" ropy. Každopádně efektivita využití energie je rozhodně na straně přímého spalování.
BTW. podle těch prací, co jsem kdysi procházel, tak je to od 1,5, respektive, 1,6 kWh.
Trochu mi to připomíná Spaceballs :-)
"... a to tedy znamená ?" "Vůbec nic !"
Nafta taky zdražila, ale srovnání platí hlavně pro USA, kde cena nafty stoupla více než 3x. U nás tolik ne, protože v Evropě jsou díky spotřební dani mnohem vyšší ceny.
Pro Evropany je to celé irelevantní, Tesla Semi se dostane do Evropy tak 2025 a to jsem možná ještě optimistický.
Som zvedavý aký bude profit margin za každý predaný kus. V tomto segmente by som očakával vysoký, no pokiaľ má byť už len tá baterka 10x väčšia než u Model S/X, avizované ceny, i keď neaktuálne z roku 2017 mi prídu nízke. Porovnávam podľa S/X.