Elonovinky

Elonovinky #227: První astronauté od dob Apolla přistanou na Měsíci ve Starship možná už v roce 2025

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo hyperloopu.

V těchto dnech se připravuje na svůj prémiový start nová americká raketa SLS, která má umožnit návrat lidí na Měsíc. Hlavním hybatelem programu Artemis je agentura NASA, avšak podílí se na něm i společnost SpaceX. Ta totiž pro NASA vyvíjí speciální verzi kosmické lodi Starship, ve které mají v roce 2025 přistát na Měsíci první lidé od dob programu Apollo. Jak bude mise Artemis III probíhat a jak pokračuje vývoj lunární Starship?

Předchozí epizody Elonovinek:

Starší epizody najdete zde.


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

  • Statický zážeh všech 33 motorů bych nedělal. Jen po počtech max 4. Beton pod rampou se pri startu rozbije a žhavé kousky se rozletí všemi směry. I když je rampa vysoká 20 metrů. Pak nová betonáž a zrání.
    Nevím jak to vyřeší na KSC.
    Co se týče SLS, je to na dlouho. Mají velké potíže jen to nepřiznají.

    • Ťažko povedať, ty ani ja niesme v SpaceX a 6 motorov naraz na Starship rampa prežila pričom sú bližšie k povrchu ako na OLT. Ono komplikovanejšie riešenie ako rampu jednoduchou zatápať vodou a mať tam vyliaty žiaruvzdorný betón bude znamenať komplikáciu pre servisnú plošinu. Ak sa rozletí ten betón okej, potom bude valídne konšpirovať čo iné by tam malo byť. Ak nie, tak je to očividne zbytočné.

  • To je všetko pekné, ale ako to chcú v takom termíne stihnúť, keď je jeseň 2022 a orbitalny test v nedohľadne

    • Oni ten nepilotovaný test chtějí dělat s poměrně hrubým prototypem, takže rok 2024 mi nepřijde jako nereálný termín. Orbitální test rozhodně není "v nedohlednu". A přistání s lidmi se určitě ještě hodně zdrží (ať už kvůli SpaceX nebo SLS nebo skafandrům), takže tam ještě bude času dost.

      Osobně tipuju, že ve výsledku NASA se SpaceX vyjedná ještě jeden test třeba v roce 2026, který bude taky bez lidí, ale už s nějakou finálnější verzí lodi. NASA by to samozřejmě musela zaplatit, ale pokud SpaceX už bude tou dobou mít vychytané návraty tankovacích Starship z orbity, nemuselo by to být moc drahé.

      • Ono to asi tak nějak bude, ale otázkou je co s tím udělá varianta, jestli tam sednou Číňani dřív, než HLS s lidmi.

        • Možné je všechno, možná i čínané budou dříve na měsíci. Program Artemis vypadá, jako by neměl jedno řízení NASA. Tam vidím největší slabinu celého programu.

        • Rusové tam také reálně hrozí....

          Jsem v klidu, uteče hodně vody než tam přistanou Číňané nebo Rusové.
          Reálně tam opět a zase přistanou pouze Američané (ve spolupráci s Evropou).

          • Nemyslím si, že je vhodné srovnávat technologicky silně zaostalé ruSSko s technologickou velmocí u nichž je to jen otázkou času, než se tam vypraví. ruSSko bude řešit jiné problémy.

      • Orbitalni test bude povolen na 100% az odstartuje SLS to je bohuzel americka politka

        • Je pravděpodobné, že SLS odstartuje před Starship, ale s politikou to nijak nesouvisí.

          • Osobně si myslím že to s americkou politikou souvisí hodně, všechny ty povolení co musí získat se s blížícím se startem SLS podezřele zasekávají, asi není v zájmu politiků aby mnohamiliardový tunel s názvem SLS byl zastaralý už v okamžiku prvního startu - což reálně hrozí v případě že by spaceX uvedlo starship do provozu dříve než SLS odstartuje - to by se blbě vysvětlovalo voličům kam ty miliardy odtekli když soukromá firma za pětinu času a dvacetinu peněz předvedla větší parádu. Politici tam potřebují aby v okamžiku startu SLS mohli tvrdit že se jedná o největší, nejlepší a nejsilnější nosič co je na trhu a odůvodnili před laickou veřejností tu absurdní cenu. To že to bude za 14 dnů kvůli starship jinak je už vedlejší - v politice se počítá první dojem. To je taky důvod té absurdnosti s měsíční starship - nedává přece smysl použít starship jen na přistání a vézt tam astronauty na SLS když je to jak kdyby za autobusem jelo osobní auto jen proto aby si lidi z auta mohli na posledních 5km přesednout. Starship mohla astronauty na měsíc dopravit minimálně z pozemské orbity, ale to by si museli přiznat že SLS je už dnes zastaralá.

          • Treba si počkť na štart možno to bude drahší ohňostroj ako ten od Elona, môj tip: že ani nedoletí SLS na orbitu.

          • Stará ohraná písnička pořád dokola. Že vás to baví. Ano, SLS je technologicky stará (koncept), ano, je to předražené, ale vy jste to neplatil. Nezapomínejte, že SLS je hotová raketa, s certifikací pro let s posádkou (nevím, zda první let není součástí certifikace), Starship je stále ve fázi prototypu a ještě pěkných pár let bude. Takže ikdyž bychom si všichni přáli její let co nejdříve, cesta s posádkou do kosmu, potažmo na měsíc, je pěkně dlouhá. Nehledě na to, že SLS byla iniciovaná kongresem také proto, že výroba americké technologie dává práci mnoha americkým firmám po celých státech a pokud by jste přišel s myšlenkou, vyprdneme se na SLS a budeme vyvíjet raketu od začátku, americká veřejnost by vás asi ukamenovala a peníze by jste na tuto srandu těžko získal. Takto bude mít časem NASA a americká armáda dva těžkotonážní nosiče, což není k zahození. V případě uzemnění při jakékoliv nehodě nebo jen poruše bude mít vždy na výběr.

          • Zajimavý názor (technomagg) . Vlastně souhlasím. Myslím si, že Space X až při všech těch testech zjišťuje, tu obrovskou sílu Starship . Papír snese všechno.... Čas se jí náramně hodí na dodělání technologie resp. Dobetonování...provaření spojů...zakrytování. Já před rokem kroutil hlavou, jak na té potně má zažehnout 33x 220Tun tahu!
            Elon moc dobře ví, že statický zážeh 33 Raptorů je krok do neznáma, ty síly a to co se bude pod plotnou odehrávat a přenos sil na raketu je prakticky předem odsouzené k požáru. Můj názor...
            Ale držím palce a obdivuji!

          • Také mi to tak připadalo, ale řekl bych že to zasekávání je prostě jen byrokracie. Nedělám si iluze, že i bez SLS by to vypadalo stejně.

            Orion a lunar starship působí samozřejmě dost nelogicky. Ale zas chápu, že jednou to bylo nějak vymyšlený a nebude úplně snadné to teď celé překopávat, možná nějaké budoucí mise už nebudou s Orionem počítat, ale ty první určitě ano. Navíc Orion je již dokončená a plně funkční loď (momentálně jediná schopná dopravit lidi na měsíc), tak mi přijde logické, že s ní zatím stále počítají.

            Starship se svými rozměry a konstrukcí absolutně nezapadá do navrženého konceptu Artemis, ale buďme rádi že pro lender vybrali právě Spacex, extra finance na vývoj se určitě hodí.

          • Já bych jen upřesnil, že Orion nemá šanci dostat lidi na Měsíc, ale pouze na oběžnou dráhu kolem Měsíce, což je dost podstatný rozdíl.

          • Naprosto chápu, proč někdo má takovýhle názor a v mnoha ohledech s ním souhlasím. Ale to nic nemění na tom, že absolutně nic nenasvědčuje tomu, že by odklady Starship jakkoli souvisely s politickým tlakem nebo nějakým spiknutím kolem FAA. Realita je taková, že SpaceX se teprve v posledních týdnech dostává do fáze, kdy je téměř technicky připravené na orbitální start. I kdyby tedy FAA vydala startovní povolení před rokem, orbitální test by to nijak neurychlilo, protože třeba rampa prostě ještě nebyla ani zdaleka připravená (a je otázka, jestli je 100% připravená dnes).

          • Pokud si dobře pamatuju, tak SpaceX připravovalo suborbitální let už koncem loňského roku. A fakticky se jednalo o nedokončený orbitální let. SpaceX nakonec celý test skrečovala a booster i loď šly do šrotu po asi půl roce čekání na licence.

            Taky mi ty průtahy a odklady s licencema pro Starbase přijdou když ne přímo podezřelé, tak alespoň velmi příhodné. Možná že to cíleně neprotahovali, ale taky asi neměli zájem to urychlit.

          • Loni se zvažoval 20km let samotné Starship. To proveditelné bylo, ale SpaceX se rozhodlo soustředit rovnou na orbitální test. Pro ten ale už je potřeba Super Heavy a funkční orbitální rampa. Loni ještě rampa ani nebyla připravena na tankování metanu, takže nebylo možné provést statické zážehy B4. Navíc se ve stejnou dobu přecházelo na Raptor 2, takže přestalo mít smysl zabývat se S20/B4, když stejně nebyla připravená rampa. Přešlo se tedy na B7/S24 a u těch stále není ani dokončeno pozemní testování, i když tomu žádné povolení nebrání. Takže mi přijde jako hloupost jakékoli zdržení orbitální mise svádět na úředníky.

          • Tak jak sa píše vyššie, B4S20 malo v plánu odštartovať aj za aktuálneho stavu rozpracovanej rampy bez spätného pristátia, čiže rampa nemusela byť úplne dokončená na pristátie. Osobne si myslím, že tento cieľ bol dosť krkolomný a nakoniec tomu dopomohol aj problém tankovacej farmy (chyba návrhu).
            Buď chceli ozaj odštartovať a zbierať dáta, alebo len chceli naháňať FAA a poukázať na aktuálny spomalený byrokratický proces (kým vy niečo schválite, my si postavíme loď - Elon na to otvorene poukazoval a volal po zmene).

            Americký senát je plný politikov a lobbistov, ktorí majú na svedomí SLS. Aj keď k tomu není žiaden priamy dôkaz, je to do očí bijúce, že na tom niečo je. SLS je politický projekt a to znamená veľa.

            Btw. Aký je momentálny stav povolení? Už majú všetky potrebné, alebo stále sa čaká na konkrétnu štartovnú licenciu FAA? Ak je to tak, stale o štarte nerozhoduje SpaceX ale úradníci, a možno i niekto za oponou (a možno nie) ..
            To že zmenili stratégiu vývoja má svoj dôvod, myslím že všetko bolo povedané.

          • Nejde o přistání. Start B4/S20 tehdy nemohl proběhnout, protože rampa ještě donedávna nebyla schopná ani plně natankovat raketu.

            Finální povolení FAA SpaceX stále nemá, ale co jsem tak pochopil, to je dáno i tím, že před jeho udělením je potřeba dokončit pozemní testování.

          • S tou rampou je to fakt. Možno s ňou počítali, že by nakoniec bola v stave predbežného dokončenia a nejak zvládla tankovanie boosteru. Nezdá sa mi totiž, že by SpaceX pustili do éteru informácie že chystajú orbitálny test len tak pre nič za nič.
            Alebo ešte ma napadá možnosť letu prázdnej Starship na orbitu. Nie som si 100% istý, ale myslím spomínali že by to mohla zvládnuť.

          • No to je otázka, podle mě jak znám SpaceX, tak pokud by to povolení měli, tak by do toho šli. Potřebují reálná data nad 10km výšky. Takhle sice pořád mají co dělat, ale výroba běží a předělávat hotové věci je dražší a zdržuje to. Na druhou stranu jsou limitováni počty startů za rok a tím pádem čím více dají letos, tím lépe.

        • Pokud by měli povolení už teď, tak to reálně vidím takto: první statické zážehy všech motorů konec září, pak tak 2-3 další, to zabere celý říjen a když všechno půjde dobře, tak polovina listopadu orbitální let, dřív to nevidím a SLS to asi v tom říjnu dá.

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024