Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo hyperloopu.
Elon Musk před několika lety popularizoval koncept hyperloopu, což je vysokorychlostní systém přepravy ve vakuových tubusech. Na této technologii pracuje celá řada firem, ale realizace projektu pro skutečný provoz je zatím v nedohlednu. Elon Musk však svému konceptu stále věří a nyní oznámil, že jeho tunelářská společnost Boring Company se pokusí vyvinout vlastní funkční hyperloop. Více informací najdete v našem článku.
Předchozí epizody Elonovinek:
Starší epizody najdete zde.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Maglev, který bude jezdit téměř ve vakuu, v tubusu, to si ještě dokážu představit. Ale ty Muskovo koncepty, kdy kapsle "ve vakuu" má pod sebou vzduchový polštář a za sebou ještě vrtuli, jsou prostě k smíchu.
Je zvláštní, že si dovedeš představit "maglev, který bude jezdit téměř ve vakuu, v tubusu" ... ale kapsle na vzduchovém polštáři ti dělá potíže.
On ten maglev by totiž byl složitější a dražší než tohle (koleje pro maglev vyžadují buď permanentní magnety nebo elektromagnety po celé délce trasy ... obojí je dost složité a velmi rychle se prodraží).
Jistě - vzduchový polštář ve vakuu, nebo téměř ve vakuu, to dává smysl. :-)
Je vakkum a pak řídká Atmosféra. Na Marsu také létá vrtulník. 😉
Prej tunely Boring Company jsou pro hyperloop jako stvorene anebo tyto levne tunely... To jsou nazory jak z Marsu.
Co se stane, kdy udelate vakuum v tunelu pod zemi? Zaplavi ho voda a to i takovy tunel, kam by normalne neprosakovala... Smula, tudy cesta nevede.
Takze udelate tubus tunelu a do nej date tubus ocelovy... A To uz ma k efektovnosti daleko... Navic neni stale vyresena otazka jak provadet opravy v tunelu, ktery je z vetsiny vyplnen jinym tubusem, ktery neni kam posunout ci presunout. Takze sorry dalsi problem, ktery fakt nebude levny na řešení
A pak uz staci vyresit detaily... Evakuace pri pozaru z tubusu hmmm. Proto se stavi normlne dva vedle sebe anebo se zachranou stolou vedle... Jo tak, oni budou dva a oba spojene, takze kdyz zacne horet v jednom bude horet i ve druhem. Ne tak budou oddelene, jo to se zase nikdo nedostane ven z toho prvniho tubusu ani do druhého. Tak taky ne. Tak je tam proste nechame zemrit na udušení. Gratuluji
1) Heleď, pokud tam udržím vakuum / skoro vakuum - neznamená to náhodou, že ten tunel je docela dobře utěsněný proti vzduchu? ... takže voda by mu neměla činit nějaký velký problém ne?
2) Evakuace při požáru ... prozačátek požáry v "téměř vakuu" moc dobře nefungují pokud vím.
Ano, voda by tam nebyla, pokud bude ocelové potrubí jako plynovody.
Požár jedině v té kapsli, kde musí být tlak vzduchu pro lidi.
Jonak takováto ocelová potrubí trpí na http://www.wikina.cz/a/Telurick%C3%A9_proudy
Proto musí být aktivní katodová ochrana.
A dilatační spojky.
Vše VVTL plynari znají.
Inspekční Ježek ...
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/chytri-jezci-hlidaji-plynovody/r~i:gallery:12276/
Ono by to ani nemuselo být ocelové potrubí. Pokud by byl tunel přesně vyfrézovány s minimem nerovností, stačil by postřik povrchu stěn. Na bázi cementu s nějakou hydroizolační příměsí. Ve vodovodu Želivka - Praha taky většinou není žádné ocelové potrubí. Jen tunel se stěnami ošetřenými cementem. A voda nikam neuniká ani do ní nepřitéká jiná podzemní nepitná.
V privadeci zelivka není podtlak - vakuum a voda je tam žádoucí.
Plynovody jsou jine kafe a hyperloop se podobá vice jim.
Takový nordstream pod mořem je levnější na km nežli kopání potrubi u nás.
PE Izolace musí velmi kvalitně provedena, navíc obetonována, aby to nevyplavalo, svary provádí automat.
Nordstream má tloušťku trubky 32 mm( až 11MPa), tady u hyperloopu by stacilo podstatne méně.
Číňané 2000mm potrubí
http://m.cz.galaxy-pipe.com/welded-steel-pipe/spiral-steel-pipe/diameter-ssaw-welded-pipes.html
Technicky se dá více. Je to svarovana trubka.
No ale lidi téměř ve vakuu taky moc dobře nefungují. A tedy opustit hořící dopravní prostředek.... Určitě ale nějaký fajn řešení najdou.
Asi hodně podobné tomu opustit hořící ponorku, hořící letadlo, hořící loď nebo hořící kosmickou stanici. Ve všech případech by pomohlo nasazení kyslíkových masek a snížení hladiny kyslíku (vypuštění dusíku do prostoru). Oheň by zmizel.
V Česku už jeden "hyperloop" máme desítky let a funguje perfektně. Je jím tunel mezi Želivkou a Prahou, kterým teče pitná voda z Vysočiny do Prahy. Tunelem se před naplněním vodou dalo normálně jezdit stavební technikou, jezdit se dá i dnes, pokud se voda vypne. Voda jím taky "jezdí". Řešilo se u něj složité odvětrání, přetlakové stanice, tlaky, průsaky...V tunelu sice není vákuum, to je ale ve finále jen obyčejný technický parametr, který vlastně ani není moc důležitý. Aby hyperloop fungoval, nemusí v něm být 100% vákuum, stačí například jen podtlak 0,1 atmosféry a už jím půjde jezdit s minimálním odporem vzduchu rychlostí 1000 kilometrů za hodinu. I podtlak 0,2 až 0,3 atmosféry by přinesl obrovské úspory energie (pohonných hmot). Ona ani ta rychlost 1000 kilometrů za hodinu není nutná, i 500, 600, 700... km/hod by přineslo zlepšení oproti vlakům...
Díky vakuu snížíte odpor, tedy náklady na energie. To je hlavní myšlenka, proč téměř vakuum. Rozjedete kapsli na začátku a setrvačnosti dojede do cíle.
Potíž je zajistit to vakuum. Dilatace atd.
VVTL plynovody fungují. Stačí trubka o průměru 2 m.
Trochu by to mohlo fungovat jako inspekční nebo čistící Ježek u plynovodů. V cílové stanici by jste podsával zbytky vzduchu. Nejednalo by se o uplné vakuum.
To je pravda, ale odpor se sníží a úspory energie naopak zvýší už při jakémkoliv snížení tlaku vzduchu. Vakuum je jen ideální stav, ke kterému se stačí přiblížit. Není vyloženě nutné pro funkci hyperloopu. Už i cestování při polovičním tlaku vzduchu by bylo super, protože by ušetřilo hromady paliva a pomohlo zvýšit cestovní rychlosti na 500 km/hod.
Je to ale inzenýrská výzva.
Kdo chce hledá způsob,kdo nechce hledá důvod....
Můžete se tady hádat o kravinách, ale koncept, o kterém se tady bavíte, je mnohem nákladnější, než maglev, který se v celosvětovém měřítku naprosto neprosadil z jednoho prostého důvodu, a to finančního. Proč by tomu mělo být jinak u hyperloopu? Dopadne to jako řada jiných konceptů. Důvěřivý investoři nasypou peníze firmám, vznikne spousta studií a pár prototypů a po pár letech to utichne, jako by se nic nestalo. Možná někde vznikne krátká trasa, z které se časem stane turistická atrakce. Tenhle hype je způsoben tím, že to vypustil z úst výstřední miliardář....
Myslím, že je příliš brzy na soudy ohledně toho, kolik bude hyperloop stát, když ho zatím nikdo reálně neprovozuje (zkušební tratě nepočítám). Navíc je víc variant (tubus/tunel/maglev/vzduchový polštář), které se z hlediska stavebních a provozních nákladů můžou výrazně lišit.
Tím nechci říct, že se hyperlooop zaručeně osvědčí a bude fungovat, ale zatím fakt nelze s jistotou říct tak, ani onak. Z fyzikálního hlediska vybudování hyperloopu nic nebrání, tak bych počkal, s čím nakonec přijde Boring Company či jiné firmy. Musk není hloupý a pokud v hyperloopu vidí dostatečný komerční potenciál na to, aby se této technologii začal aktivně věnovat, tak bych to prozatím úplně nezavrhoval.