Videa

Elonovinky #20: Boring Company postaví tunel na chicagské letiště

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo Hyperloopu.

V dnešním dílu se podíváme na první reálný projekt Muskovy společnosti The Boring Company. Ta totiž vyhrála vyběrové řízení na vybudování tunelu a dopravního systému Loop mezi chicagským letištěm a centrem města. Doprava tunelem pomocí elektrických kabin od Tesly bude několikanásobně rychlejší a také levnější a pohodlnější než třeba taxíky. Projekt má vyjít na miliardu dolarů a hotový by mohl být do 3 let. Někteří experti si však myslí, že cenový odhad je nerealistický.

Elonovinky #20: Boring Company postaví tunel v Chicagu:

Předchozí epizody Elonovinek:

Zobrazit komentáře

  • Proč přepravovat pasažéry v tak malých skupinkách? A není kapacita 2000 osob / hodinu pro přepravu na letiště O´Hare trochu málo? Vždyť to jsou pasažéři jen pro cca 4 Jumbo jety...

    Nebylo by lepší v těch tunelech provozovat klasickou rychlodráhu? Jeden příměstský rychlovlak pojme cca 500 - 1000 osob a vlaky mohou jezdit s následným mezidobím 2 - 3 minuty, takže pak vychází kapacita 10 000 - 30 000 osob za hodinu (v jednom směru).

    Elonovi jinak fandím, ale tohle vypadá na pěkný úlet. Technický i finanční.

    • Jen pár údajů. O´Hare International Airport je 6. nejvytíženější letiště na světě. Udává se, že ním projde cca 80 M lidí za rok. Sem si to spočítal, dělá to provoz cca 9000 lidí/h. Po sem jsou to fakta. Zatím to vypadá, že máš pravdu
      Teď pár odhadů. Jen mě tak napadá, že pasažér je jak ten, kdo přiletí, tak ten, kdo odletí. Tj. budu-li předpokládat, že se město nenafukuje, tak to bude až na vyjímečné akce spíš tak, že je počet odchozích-příchozích vyrovnaný. Čili odhadem zhruba půlka odlétá, půlka přiléta. A najednou to dělá 4500ks/h jedním směrem, čili, pořád to sice nepokryje, ale najednou už to vypadá, že to je dost slušné, skoro 45%. A je možné, že on nemá pokrýt současnou kapacitu, ale zvládnout odhadovaný nárůst pasažérů a pak to už nemusí rovněž být tak zlé, protože už teď někdo/něco musí pasažéry převážet. A on poskytne alternativu.

      • Ty ks/h mě rozesmály, ale jinak ne všichni přece potřebují do centra, spousta lidí pojede jinam, pojedou auty, taxíky. Bral bych to jako jednu z možností jako třeba Shanghai, kde jezdí jak metro, tak Maglev.

        • Z principu ta doprava musí probíhat takto, odváží se jedním směrem, od letiště k městu a pak se postupně paprskovitě začne šířit do stran, ale ta velká akumulace lidi (ks, abys měl dobrou náladu :D) se rozmělní. Jak když jedeš vlakem z jednoho konce republiky na druhou, nejdřív na Prahu, po cestě se to nahustí a pak v Praze zase rozmělní. Tady se shodnem, možnost - alternativa.
          Jinak připojím vlastní zkušenost, na JFK v NY máš několik možností dopravy - autobus, metro, taxík, nejlevnější bylo metro, ale často se lidi báli tím jezdit, ale 1,5$ byla fakt hezká cena. A svezlo tě 30km. A postupně vysazovalo lidi. Ale výběr byl na pasažérovi.
          Poslední poznámka, tu jsem zapomněl pod příspěvek Jirky Konečného napsat. Rozhodně si myslím, že ten počet osob/h, to konkrétní číslo si nevymyslel Elon. Budu li na něco takového vypisovat konkurs, tohle bude určitě jedna z podmínek, jakou kapacitu má pokrýt nový projekt.

          • Všechno se ukáže časem. Elon Musk je po všech stránkách velice zajímavý člověk, který má potenciál změnit svět. Je pracovitý, inteligentní, kreativní a dokáže riskovat až na samé hranici možného (technicky i finančně). Dobře snáší dlouhodobý stres. Peníze vnímá hlavně jako prostředek k uskutečnění svých ušlechtilých cílů, nikoliv jako cíl. A rozhodně to není jen nějaký mluvka, ale dokáže své nápady vesměs úspěšně realizovat - byť se zpožděním. SpaceX, zdá se, šlape jak švýcarské hodinky. Tesla vyrábí skvělá auta, jenom to trochu drhne s produkcí M3. No, a u Boring Company se teprve uvidí...

        • Navíc nezanedbatelná část těch 80M lidí bude na letišti jen přestupovat na jiné letadlo, takže ti nikam nepojedou.

          • Ano, ale zase na druhou stranu velká část těch lidí pojede ve špičce a nikoliv třeba v noci.

  • Super, díky za zajímavé informace! Jsem zvědavý, jaké pokročilé technologie při stavbě použije. Jinak povolení na takový projekt za 3-4 měsíce? Za tu dobu se snad nedá udělat ani studie, projekt, projednání atd., natož vyřídit to s úřady. Tak by mě zajímalo, na základě jak podrobné studie úřady v USA povolují stavby.

    • Tak ono je potřeba si uvědomit, že není všude eurosocialismus jako u nás. Jsou státy, kde se hledí na skutečné zájmy lidí a neupřednostňují se zájmy úředníků a ekoteroristických organizaci. Je pravda, že u nás by tento projekt celkově trval odhadem tak 10 - 20 let.

      • V Česku? Jen studie studují tak 7 let + soudní tahanice ☺, tak toho by SME se u nás nedožili. 😂. Jinak super .

    • Záleží na konkrétním státě. Musk si při té tiskové konferenci právě pochvaloval to, že ten schvalovací proces je v Chicagu o dost snazší, jelikož je do něj zapojeno mnohem méně různých úřadů a orgánů, na rozdíl třeba od Kalifornie, kde by to samé trvalo mnohem déle. Navíc projekt už může být vypracovaný z dřívějška, nebudou jej začínat až teď. Proces schválení se také může interně urychlit, když se dá projektu vyšší priorita kvůli relativně velkému přínosu veřejnosti a nezanedbatelné PR hodnotě pro město.

  • No tak uvidíme jak jim to bude vrtat a potom jak jim to bude fungovat. Docela jsem zvědavý jaká E konstanta zde nastane.

Sdílet

Aktuální články

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024

Noland Arbaugh shrnul 9 měsíců používání svého neurálního implantátu a prozradil několik novinek

Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…

5. 11. 2024