Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku nebo hyperloopu.
V minulých Elonovinkách jsme se podívali na velké plány, které má společnost SpaceX na rok 2022. Dnes na to navážeme a představíme si to hlavní, co letos chystá automobilka Tesla. Očekávají se premiéry Cybertrucku, kamionu Semi, otevření továren v Berlíně a Texasu nebo další pokroky ve vývoji softwaru pro plně autonomní řízení.
Předchozí epizody Elonovinek:
Starší epizody najdete zde.
Dnešní článek bude zaměřen primárně na program Artemis. Podíváme se zejména na oblast lunárních vozidel…
Rok a půl po obdržení povolení k testům na lidech v USA dostal Neuralink povolení…
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Zobrazit komentáře
Můžu se zeptat někoho kdo má přehled... Jak řeší tyto firmy technologický pokrok, respektive konkurenci? Je asi jasné, že ohledně elektro aut je absolutně zásadní pokrok v kapacitě baterií a jejich životnosti. Každou chvíli vycházejí různé články o převratných bateriích s několikanásobnou kapacitou oproti současným, s možností rychlého nabíjení, obrovskou životností atd. Pokud pomineme, že množství těchto zpráv se nemusí zakládat na pravdě a také, že vyvinout takovou baterii je něco jiného než ji potom v obrovském množství vyrábět, jak by reagovala firma jako Tesla, pokud by se nějaká taková zpráva zakládala na pravdě a opravdu konkurence přišla s převratnou baterií. To by totiž ze dne na den udělalo všechny současné vozy absolutně zastaralé a nekonkurenceschopné... Předem děkuji za odpověď.
On je pokrok vždy dílem menších kroku. Věřím že postupně se budou zavadet převodovky které taky sníží spotřebu a zvýší dojezd. Sw snižující se cenou budou vznikat auta a většími bateriemi za stejné peníze a přijde taky vlna opravdu dostupných aut se současnými (nízkými dojezdy 250 km atd)
Já bych k tomu citoval Elona: Vyrábějte co můžete, my vykoupíme celou vaši produkci.
Tesla v tuto chvíli spotřebuje neuvěřitelnou asi jednu čtvrtinu globální výroby baterií a i toto ohromné množství je brzdí v růstu víc než cokoli jiného. Pokud někdo něco takového vyvine a uvede do sériové produkce, Tesla bude první, kdo to koupí a díky jejich schopnosti se přizpůsobit si myslím i nejrychlejší ze všech automobilek, kdo by na novou technologii dokázal přizpůsobit výrobní linky (pokud by bylo potřeba)
K těm převratným technologiím. Není problém udělat baterii s vysokou hustotou, s velkou životností, s rychlým nabíjením, s nízkou hmotností, s velkou kapacitou, s velkým výkonem, s velkou bezpečností, s nízkou cenou...
Problém je vybalancovat všechny parametry výše tak, aby to dávalo ekonomický smysl a dalo se to dělat ve velkém.
A taky nic se nestane ze dne na den. Každý výrobce baterií má smluvené dodávky materiálu roky dopředu a jsou fyzikální limity, přes které se nedostaneme, ale jen se jim snažíme přizpůsobit. Stejně jako jsou teď v laboratoři solární panely se 40% účinností, ale celé je to takový nesmysl, že i jen čistě z ceny materiálů to nikdy nepůjde do výroby a tak se postupně procento po procentu dostaneme ze současných 23 % někam ke 30 %, žádný skok tam nebude a stejně tak v bateriích.
Přesně. I kdyby konkurence Tesly vyvinula nejlepší baterii na světě s parametry lepšími úplně ve všem o 100 % než má Tesla baterie, jsou tu fyzikální a ekonomické limity, která povedou k tomu, že i nejlepší baterii na světě by trvalo minimálně 5 let, než by ji někdo dokázal dostat do masové výroby. Masovou výrobou myslím produkci bateriových setů pro miliony aut.
Například už jen sehnat suroviny pro výrobu jednoho milionu baterií trvá dva až tři roky, protože prakticky veškerou produkci těžařských společností mají skoupenou (nasmlouvanou, předplacenou) současní výrobci baterií. A nejen ti. Dodávky surovin mají nasmlouvané i další výrobci (chemická výroba, strojírenství...). Mimochodem, kvůli navýšení výroby Tesla baterií se dokonce otevírají i nové doly.
Další překážkou je nutnost postavit obří továrny (výrobní linky) na baterie. Jsou tu stavební povolení, samotná výstavba něco trvá, výrobní linky musí někdo vyrobit, minimálně rok trvá vyladit výrobní proces... Opět dva až tři roky času minimálně. Realisticky tak 5 let.
Viz zrovna aktuální článek "Tesla bude získávat grafit do baterií i z Mosambiku, sníží závislost na Číně": https://oenergetice.cz/elektromobilita/tesla-bude-ziskavat-grafit-do-baterii-i-z-mosambiku-snizi-zavislost-na-cine
Hm, to ohledně nějakého rychlejšího pokroku a odstranění slabých míst elektrouaut vypadá hodně depresivně...
Vývoj je spíše o postupné evoluci než skokové revoluci. Meziroční změny se zdají být malé, ale za 5-10 let to už dokáže změnit trh.
V podstatě jste si odpověděl sám. Problém těch zpráv o revolučních bateriích je v tom, že většina z těch technologií se nedostane z laboratorní/experimentální fáze, protože dané řešení splňuje jen některé z těch důležitých parametrů (kapacita, životnost, rychlost nabíjení, cena, bezpečnost, možnost velkovýroby atd.). Tyto nové technologie obvykle excelují jen v některých parametrech (třeba velmi rychlé nabíjení), ale zároveň jsou třeba extrémně drahé nebo zvládnou jen málo nabíjecích cyklů. V praxi tudíž nejsou moc použitelné, nebo vyžadují ještě mnoho let dalšího výzkumu a vývoje, aby se ta technologie dostala do stavu, kdy už bude mít všechny potřebné parametry a zároveň bude takové baterie možné vyrábět levně a ve velkém množství.
Tesla každopádně sleduje pokroky ve výzkumu bateriových technologií (a sama se mu i věnuje) a když se objeví něco nadějného, zkoumá to blíže a zjišťuje, jestli to je využitelné v praxi. Například takhle koupila firmu Maxwell, která se věnovala suchým elektrodám, což pak Tesla využila u svých článků 4680. Bohužel momentálně to nevypadá, že by v dohledné době něco ohrozilo dominanci Li-Ion baterie. Například solid-state dorazí v nějakém větším objemu nejdříve za pár let a otázkou zůstává, jestli nakonec opravdu budou zajímavější volbou než současné technologie.