Elonovinky #177: SpaceX poprvé sestavilo největší raketu v historii lidstva
Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.
SpaceX v posledních týdnech nasadilo neskutečné tempo. V texaské základně Starbase byla dokončena montáž nejnovějších prototypů rakety Super Heavy a kosmické lodi Starship a ty pak byly byly vůbec poprvé spojeny do jednoho celku. Výsledný kolos s výškou 120 metrů se tak stal největší a nejvýkonnější vyrobenou raketou v historii lidstva.
Předchozí epizody Elonovinek:
- #176: Prototyp Super Heavy B3 absolvoval úspěšný statický zážeh
- #175: První dojmy ze samořídicího softwaru Tesly jsou pozitivní, ale stále dělá nebezpečné chyby
- #174: Nová přistávací plošina A Shortfall of Gravitas je poprvé plně autonomní
- #173: Tunel Boring Company ve Vegas je otevřen. Co bude dál? Firma zvažuje větší tunely
- #172: SpaceX připravuje první orbitální start Starship a možná také hypersonický test
- #171: Nejproduktivnější půlrok v historii SpaceX
- #170: Začal prodej Tesly Model S Plaid, je nejrychlejším sériově vyráběným automobilem na světě
- #169: První fáze Starlinku je hotová, SpaceX se připravuje na polární mise
- #168: Tesla v závodu o autonomii sází všechno na kamery, její nová auta ani nemají radar
- #167: Elon Musk si oblíbil Texas, vesničku Boca Chica přejmenoval na Starbase
Starší epizody najdete zde.
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
tie dosticky budu obrovsky problem ked len pri prevoze a dvihani rakety je tak obrovske mnozstvo poskodenych a nepouzitelnych naozaj si ani len neviem predstavit co sa stane ked nakopnu B4 na full power doslova odtial popadaju ako karty som velky optimista ale myslim si ze takto rieseny tepelny stit bude bohuzial nepouzitelny a bude ho treba zasadne prekopat pri tak obrovskom mnozstve dosticiek co tam maju je to obrovske riziko pri navrate toto bude na dlhe mesiace si myslim 😏
Můžete specifikovat údajné důvody dle kterých myslíte, že je štít špatně? SpaceX nic offi nevydalo.
Ja hovorim len svoj nazor ja spacex strasne fandim a to co uz dokazali a dokazu je nieco naozaj tazko uveritelne ale ako sam Elon povedal dostat sa hore je relativne jednoduche problem nastava cestou spat a tam si ja sam za seba myslim ze tam celkom narazia(moj nazor) ale dik aj za minusky 😀 sam som zvedavy ci bude nieco official vydane k tomu tepelnemu stitu lebo po kontrole vyzeral dost na vymenu
Otázkou je, jestli je to poškozené převozem. Je to keramika, takže to je poměrně křehké a když byly vidět videa z montáže, jak to nějaký Pedro mastí a mlátí do toho pěstí, tak kdo ví. Pochopitelně by to mělo tohle zacházení vydržet, ale opravdu ten problém mohl nastat už dřív.
Princip je dobrý – jednoduchý štít ze stejných dílů, který půjde snadno opravit. Ale určitě bude ještě hodně práce najít ten správný postup a ten správný způsob, jak destičky přidělat.
Měsíce to být nemusí. To je dost vidět na odkazovaných videích prohlídky s Everyday Astronautem, konkrétně teď mám na mysli Part 3, kde se baví o usazení “ringu” na startovní rampu. Lidi tam jsou obrovsky motivovaní, práce postupují strašně rychle a průběžně hledají řešení. To, co by jinde trvalo týden, je tady otázka jednoho, dvou dnů. A když se to ukáže špatně, tak nikdo nehledá viníky, ale naopak všichni hledají řešení.
A jen tak na okraj – osobně si myslím, že start proběhne už ve chvíli, kdy se jim povede dokončit obslužné rameno a tedy půjde sestavit a natankovat kompletní sestavu. Bez ohledu na to, jestli bude štít kompletní, se poletí co nejdřív, aby vyzkoušeli samotnou rampu (jestli z ní půjde vůbec startovat s tolika motory), aby vyzkoušeli separaci boosteru a starship, aby vyzkoušeli navigaci při návratu (nové gridfins) a vyzkoušeli navigaci starship. EM stále opakuje, že prvních několik verzí bude zničeno tak jako tak, důležitá jsou data. Co nejvíc dat z různých fází letu. Je lepší mít data a vyladit čtyři z pěti fází, než čekat na dokončení štítu s tím, že týmy, které pracují na ostatních fází se zatím budou dloubat v nose (obrazně řečeno).
ano to spominal aj musk ze ked bude rameno tak neni naco cakat mozu capovat a testovat napadlo ma ze moze to byt mozno aj tym ze ked zavesia starship na zeriav a dvihaju na booster tak proste ten plech pracuje a trocha sa deformuje uvidime dolezite bude aby to vyletelo nad rampu mimo vezu a pak uz bude v pohode relativne
zdravim.udajne problemy s tepelnym stitom su vaznejsie ako sa predpokladalo a orbitalny let len tak skoro nebude.
zdroj? tipujem ze fontech.startitup
odporucam citat tento web 🙂 a myslim že orbitalny let tak skoro nebude kvoli licencie od FAA 🙂
Jediný problém z tepelnným štítom je neukončný vývoj. Súčasná vývojová verzia na S20 sa kľudne môže ukázať nevhodná, čo by samozrejme zdržalo vývoj. Prvý krát inštalujú tepelný štít na takej veľkej ploche. Kludne to môžeme nazvať test velkoplošnej inštlácie. Že všetko nie je ideálne stačí pozrieť fotky (tu a tu). Niektoré dlaždice sú označené “OK” asi tie dobré, ostatné zelenými a oranžovými páskami asi nejaký problém.
Vadí tento stav tepelného štítu orbitálnemu letu? Musk sa vyjadril, že úspech bude oštartovať a nepoškodiť rampu. Ostatné je bonus. S toho sa dá dedukovať, že mať plne funkčný tepelný štít na S20 nie je nutná podmienka letu.
Chvíli tam nad tím debatují – jak zjistí, kde to selhalo: že asi můžou dát dovnitř termokameru, která bude snímat vnitřní stěny… a pak to EM “odvolá” s tím, že stačí obyč. kamera protože, když tam bude dost teplo, tak ocel začne zářit 😉
jj ale ze si skor mysli ze ak bude problem tak bude na spojoch klidla s lodou ak som pochopil spravne
Mě to připomíná ty první pomačkané plechy. Prostě se to musí naučit a domyslet lepší verze instalace. Pro ty první pokusy to asi bude bohatě stačit.
Je to fascinující. Ještě před pár lety jsem litoval , že má existence nebyla přítomna v šedesátých letech , v době projektu Apollo. Nemám na mysli pouze přistání na Měsíci , nýbrž i samotný průběh – vývoj programu , kdy se dalo pozorovat jak se krok za krokem postupuje od nuly k samotné konečné realizaci. Litoval jsem především proto , že se mě zdálo jisté , že nic tak velkého a významného se za mého života realizovat nebude. A ejhle – nyní jsem svědkem ještě úchvatnějšího a ambicioznějšího programu , který lze sledovat nejenom krok za krokem nýbrž přímo krůček za krůčkem (tedy mnohem podrobněji).
Hlavně aby se vše povedlo. Elon si dovolenkuje:
https://corrierefiorentino.corriere.it/firenze/notizie/cronaca/21_agosto_10/firenze-elon-musk-visita-palazzo-vecchio-insieme-sindaco-dario-nardella-1805adb6-fa00-11eb-88ef-9bd3cb6d2659.shtml
Co?
Jakoze Elon ma dovolenou, tak firma mezi tim asi krachne nebo tak nejak 😀
Je to přece člověk. Na jedné fotce má s sebou patrně 5 svých dětí z dřívějška a ženu. Jen nejmenší X Æ A-12 chybí…. 🙂
Na B+S je ještě hromada práce stejně tak na věži a všem okolo.
Pak chybí ještě lejstro od FAA.
To číňané by lejstro neřešili. Prostě státní zájem i když je ostrov chaj-nan turistická oblast.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kosmodrom_Wen-%C4%8Dchang
Necelé 2 km od rampy vede hlavní silnice:
https://g oo.gl/maps/pQXyobVfDf5vepTe9
Až bude lejstro tak ještě 30 dní na připomínky a stopro nějaká bude