Videa

Elonovinky #16: Hyperloop

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha firmách – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, OpenAI, Neuralinku nebo Hyperloopu.

V dnešním dílu se podíváme podrobněji na Hyperloop, tedy nový způsob dopravy extrémními rychlostmi pomocí kabin v odvzdušněných tubusech. Elon Musk v roce 2013 dal volně k dispozici vlastní představu toho, jak by takový Hyperloop mohl vypadat a hned několik firem ti inspirovalo k vývoji vlastního řešení. Musk se nyní k Hyperloopu vrací prostřednictvím své společnosti The Boring Company, jejíž tunely jsou pro vybudování Hyperloopu přímo ideální.

Elonovinky #16: Hyperloop:

Předchozí epizody Elonovinek:

Zobrazit komentáře

  • Už aby byla nějaká dráha v provozu. Pokud možno v ČR.😃

  • Jak se liší hyperloop bez tubusu od klasické železnice či maglevu?

    • cim? no tym, ze je to este ovela drahsie ako maglev, ktory sam je ekonomicky nerentabilny a ani vlady ho nechcu podporovat, lebo oproti klasickej vysokorychlostnej zeleznici neprinasa ziadne velke vyhody a naklady nan su vacsie

      budovanie trati pre maglevy je radovo pomalsie ako budovenie slovenskych dialnic a to je uz teda co povedat :)

      ak by s hyperloopom neprisiel musk tak by to vsetci povazovali za zart, ale pri muskovi to mala ale zato ukricana mensina zobrala ako vizionarske riesenie :)

      • Všechno je to o tom, jak se to rozšíří a jakou to bude mít podporu či standardy. Maglev je pořád velmi raritní záležitost, vše se dělalo hodně na míru a prakticky monopolním způsobem (chceš to mít, tak si zaplať). Když se některé postupy ustálí a vznikne přenositelná sériová výroba, cena poletí dolů. Nezapomeňme také, že od prvního maglevu jsme se technologicky taky posunuli a některé věci umíme dělat levněji a efektivněji, o nových materiálech ani nemluvě.
        Mně osobně přijde nelepší stavět to pod zemí. Kdyby existovala vrtná souprava, která odvrtá, obloží, položí co je třeba, aniž bychom na povrchu o něčem věděli, bylo by to super. Ovšem jen do první nehody nebo seismického posunu...taky vývěvy potřebují někam ten vyčerpaný vzduch vyfukovat, i když je fakt, že po zem by nic moc z atmosféry nemělo pronikat. Spíš, aby se to vytvořeným podtlakem nemělo tendenci bortit do sebe... Nechme se překvapit, každopádně, když slyším, kolik peněz má spolknout koridor pro rychlovlaky u nás (a to se má začít stavět tak za 10 let nejdříve), tak jen doufám, že se tohle brzo ujme a žádný koridor nebude třeba (on totiž taky dost rozdělí krajinu - víc než 100m široký oplocený pruh napříč celou republikou není nic, co bychom tu ještě potřebovali...)

        • Ona nějaká standartizace bude problém. Aktuálně na Hyperloopu aktivně pracuje 8+ firem, které jsou různě daleko v rozpracování konceptu. Vrtné soupravy finišující tunel nejsou dnes nereálné a stabilita tunelu by měla být dobrá i v případě odčerpání vzduchu. Vlastní koncept ani nepočítá přímo s vakuem, protože je to 1. energeticky náročné a 2. zbytečné. Stačí snížit tlak na úroveň 10 km aby se odpor vzduchu rapidně snížil, o zbytek by se měl postarat systém kompresoru na vlaku Hyperloopu.
          A co se týče Maglevu. To je koncepce stará 50 let a nikam jsme se pořádně za tu dobu neposunuli :(

      • V necem z toho, co tvrdis, muzes mit pravdu, ale docela sem si jisty, ze na to se tazatel asi neptal.
        A opravdu si neslo odpustit tu posledni vetu, hlavne jeji druhou pulku, ze?

    • Dopředu říkám, nejsem na to téma vůbec žádný odborník. Ale co jsem si našel a zjistil, tak hyperloop používá lineární indukční elektromotor. A tyto motory se používají na maglevech. Čili, bez tubusu by to nemělo jít moc poznat od maglevu. A tubus umožní dosáhnout vyšších rychlostí a snížení aerodynamického odporu. Co si teď čtu, jedinej menší rozdíl od maglevu by měl být ten, že by to mělo mít i kola. Tedy, tady dost záleží, který článek si čtete, některé říkají že kola tak akorát do 400km/h, jiné, že klidně i víc.
      Mě se líbil tenhle článek, tak ho sem přidám
      https://www.hyperloopdesign.net/

      • Hyperloop nemá jednotné technické řešení. Ono je to různé. Třeba původní Muskův design nevyužíval magnetickou levitaci, ale nadnášení na vzduchovém polštáři. Některé hyperloopy využívají kola, jiné ne atd.

Sdílet

Aktuální články

SpaceX zavádí nové typy tarifů pro Starlink a v EU sjednocuje ceny za roamingovou službu

Čas od času se věnujeme tarifům, které pro své zákazníky nabízí společnost SpaceX při používání…

1. 4. 2025

Noland Arbaugh se ohlíží za 14 měsíci od implantace neurálního rozhraní

Noland už používá své neurální rozhraní 14 měsíců. V delším textu na X se rozepsal…

31. 3. 2025

Šéf společnosti Synchron nesouhlasí s Elonem Muskem a představuje vlastní vizi budoucnosti neurálních rozhraní

Thomas Oxley, šéf Synchronu, konkurenta Neuralinku, nesouhlasí s dlouhodobou vizí Elona Muska a Neuralinku. Podle…

27. 3. 2025

Novinky o soukromé misi Fram2, při které vesmírní turisté jako první lidé přeletí nad zemskými póly

Blíží se start mise Fram2, která bude první pilotovanou výpravou mířící na polární dráhu. Posádka…

23. 3. 2025

Střípky o Neuralinku z platformy X (19. díl)

V dalším shrnutí novinek a zajímavostí o Neuralinku bude řeč například o těchto tématech: Apoorv…

18. 3. 2025

České dráhy a další železniční společnosti testují satelitní internet Starlink na svých vlacích

Dnešní přehled novinek se bude věnovat využití satelitní služby Starlink ve vlacích. Nejprve se podíváme…

17. 3. 2025