Elonovinky #158: Tesla letos spustí nové továrny v Německu a v Texasu, ale jednu další zavře
Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.
Vozy Tesla se momentálně vyrábějí pouze v Kalifornii a od loňska také v Šanghaji. Rok 2021 proto bude pro Teslu velmi důležitý, jelikož automobilka plánuje spustit provoz ve dvou nových továrnách v Německu a v Texasu. To kromě navýšení celkové produkce firmy znamená zahájení výroby očekávaného Cybertrucku a také Modelu Y pro evropské zákazníky.
Předchozí epizody Elonovinek:
- #157: Opakované používání krytů funguje, ale SpaceX možná vzdává jejich chytání do sítě
- #156: Starship SN10 vybuchla po přistání, ale k celkovému úspěchu chybělo jen málo
- #155: SpaceX připravuje raketu Super Heavy a rampy pro letošní orbitální starty Starship
- #154: Kdy konečně znovu poletí Falcon Heavy?
- #153: První turistická mise Crew Dragonu má proběhnout ještě letos
- #152: Další testovací let lodi Starship skončil výbuchem
- #151: Z nuly na sto za dvě sekundy, Tesla představila modernizované varianty Modelů S a X
- #150: Dosud nejrychlejší znovupoužití rakety a další lednové rekordy SpaceX
- #149: Boring Company začne brzy razit další tunel pod Las Vegas
- #148: Tesla je po dalším rekordním kvartálu šestou nejhodnotnější firmou světa
Starší epizody najdete zde.
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Ještě dodatek,
já teda Elona Muska za nějakého poloboha samozřejmě nepovnic na světěažuji, ale co mě na něm fascinuje, je, že on snad nic nedovede dělat normálně. I u těch aut, (i když člověk odhlédne od toho, že jsou elektro), tak je prostě vyrábí úplně, ale úplně jinak, než všichni ostatní. U raket to platí 10ti násobně.
A přitom nedělá nic zcela revolučního. “Jen” dává dohromady ty správné existující technologie
Zdravím.
To je asi právě pohled inženýra, který si to umí i spočítat. Kromě toho si nejspíš umí vybrat lidi. Jen manažer to komplexně nedá, protože tomu nerozumí, nebo nechce rozumět. To je jako s politiky :-). Moc rizika pro určitou skupinu lidí. Kdyby nepřišla Tesla, tak tu máme normu Euro …,8,9,10,.. . V Podstatě se nic neměnilo. Facelift, ale nic zásadního.
EM taky asi nebojuje tolik s akcionáři a lobisty ve svých firmách. Pokud ano, tak klobouk dolu, že to dokáže ustát.
A opravdu se mi líbí, kam to směřuje a jak “rozčeřil vodu”.
Nikdy nerikej, ze neco nejde, protoze se vzdycky najde nejakej blbec, co to nevi a udela to. Tohle Musk predvadi na vsech frontach sveho Byznysu.
Podle mě je největším majstrštykem všech tří automobilek giga (Berlin, Freamont, Šanghaj) skutečnost, že budou používat pro výrobu šasi ten jejich (italský) GIGAPRESS. To je technologie, která posílá stavbu auta na úplně jiný level. Možná, že už to bylo v některých předchozích Elonovinkách, nevím, pokud ne, tak to jistě bude předmětem některých následujících Elonovinek.
Ty vlastní baterky v Berlíně jsou zychr? Když jsem se díval na battery day, tak jsem nabyl dojmu, že jsou s jejich vlastními baterkami pořád ve fázi vývoje (vývoje jak to dobře/efektivně vyrobit).
Výrobu asi stále optimalizují, ale jinak se ty články vyrábějí ve Fremontu už asi rok “do zásoby”. Evropský Model Y tedy bude zpočátku používat články dovážené z Fremontu a mezitím v Giga Berlin rozjedou vlastní výrobu článků, přičemž tou dobou by už měl být výrobní proces vychytaný.
Je tu 100% istota že made in EU Model Y bude z fleku z novými článkami 4680?
V životě není nic 100%. 😀 Ale pokud vím, Musk/Tesla to tak oznámili.
Řekl bych, že je prakticky 100%. Pokud by TMY nebyl s 4680 rovnou, tak by byl až někdy koncem roku 2023 nejdřív. Počítejme, že náběh výroby bude podobný jako ve Fremontu, kde to bylo 2300 ks 1. kvartál, 16 tis. 2. kvartál, 28 tisíc 3. kvartál a 33 tisíc 4. kvartál. To by v Berlíně znamenalo zhruba 80 tisíc TMY za první rok od zahájení výroby ve 3Q 2021 do 2Q 2022 a cca 200 tisíc za druhý rok od 3Q 2022 do 2Q 2023. S celkovou produkcí 80 tisíc aut se žádná výrobní linka nemá šanci zaplatit a za 2 roky se 1/4 mil. aut by to bylo jen tak tak. Proto to je buď letos nebo pak nejdřív až někdy přelom 2023/2024, což je hodně nepravděpodobná varianta (v tu dobu už budou 4680 dávno chrlit mimo Tesly i další jako Panasonic, LG Chem, CATL…, kteří už na tom začínají pomalu dělat).
Co je pravdy na problému s náborem zaměstnanců z ihned.cz?
https://archiv.ihned.cz/c1-66899790-tesla-versus-volkswagen-musk-nema-lidi-pro-gigafactory-nemci-se-k-nemu-nehrnou
“Bohužel” nemám placenou verzi.
Díky
Muskovy firmy mají obecně dlouhodobý nedostatek šikovných lidí, kteří jsou ochotni pracovat v tak vysokém tempu nasazení. To Elon zmiňuje v rozhovorech pravidelně. Přidejte k tomu doslova raketový růst jeho firem a je problém naplňovat jejich pozice.