Elonovinky

Elonovinky #157: Opakované používání krytů funguje, ale SpaceX možná vzdává jejich chytání do sítě

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

SpaceX se už tři roky snaží zachraňovat aerodynamické kryty svých raket, aby je bylo možné používat opakovaně. Kryty buď přistávávají v sítích na speciálních lodích, nebo jsou vyloveny z vody po přistání v oceánu. SpaceX se sice daří kryty používat opakovaně, ale jejich chytání do sítě nesplnilo očekávání.

Podrobnější informace o tom, jak SpaceX zachraňuje kryty, najdete v našem článku.

Předchozí epizody Elonovinek:

Starší epizody najdete zde.

Zobrazit komentáře

  • Vždy mi to prišlo ako dočasné riešenie alebo ako taký beta test a furt som čakal kedy toho nechajú. Technologická hi-tech firma ako SpaceX prišla s primitívnym lovenim krytov pomocou sieti. V jednoduchosti je krása ale toto bolo až moc jednoduché riešenie na tak zložitý úkon.

  • Podle mě může být problém i v tom, že samotná konstrukce ramen pro zachytávání krytů ty lodě dost destabilizuje a také operace zachycení krytu mimo daleko mimo osu lodi to zhorší. Celá operace mohla být na hraně použitelnosti těch lodí. A operovat s celou flotilou lodí navíc je také dost náročné, kdž místo toho mohou použít pro oba kryty ze startu stávající lodě Go.

    • Určitě by to šlo, ale s lodí navrženou přímo k tomu. Napadá mě katamaran se třemi trupy kvůli stabilitě a manévrovatelnosti a ramena se sítí schopná se rychle zasunout a vysunout pro zvýšení rychlosti přesunu a složení po úspěšném záchytu v horších povětrnostních podmínkách.

      Vyvíjet něco tak složitého by se vyplatilo nejspíš jen u řádově vyššího provozu, tak se nejspíš rozhodli nechat je raději padat do vody.

  • jestli budou chtít chytat i ty velké kryty což určitě budou. tak tak jako tak stávající systém nemohl fungovat.

  • No ono aj ked dopadnu do oceanu nie je ziadna zaruka ze bu ok uz sa tusim aj parkrat stalo ze dopadol do vody a praskol a moze ist do kosa a cena je dost brutalna teda

  • Otázka zachytávání krytů je dle mne ekonomická. Vyplatí se to? A nebo je levnější sekat pro falcon nové kryty?
    Pokud bude lítat Starship, tak tam je to bezpředmětné.
    Zajímavé by bylo chytit do sítě Crew Dragon, ale ten je o dost těžší...

    • Tak pokud stále platí cena 6M za kryty, tak ty náklady na vylovení jsou proti tomu směšné.

      • Mě stále vrtá hlavou, že by SpaceX byla spokojená s cenou 6M za kryt a nezabývala se zlevněním jejich výroby třeba na půlku. Ale zase neznám cenový rozpad, co na tom má největší podíl a z jakého důvodu.

        • Ty kryty jsou obrovské, výroba je pracná a vyžaduje rozměrné pece. Navýšení produkce je tedy velmi drahé jak z hlediska člověkohodin, tak potřebné techniky a prostoru v továrně. Navíc těch 6M už může být velmi nízká cena. Tipl bych, že kdyby si podobný kryt koupili třeba u RUAG, tak je to bude stát ještě mnohem více, takže problém není v tom, že by ta cena byla nějak nezvykle vysoká.

          Spíš jde o to, že těch krytů potřebují hodně, ale další navyšování výrobní kapacity je dražší než náklady spojené se znovupoužitelností krytů. Nemluvě o tom, že navýšení výrobní kapacity představuje investici do něčeho, co má do 5 let být zcela nahrazeno Starship.

          • Pokud stoji tolik vyroba noveho krytu z duvodu pouziti kompozitu tak kolik by asi stalo testovani starship. Narážím na to rozhodnuti pouzit ocel

        • To nie je len cena za kryt, novy vs. repasovany. Daleko dolezitejsim faktorom je rychlost akou je SX schopna kryty vyrabat.

          Teoreticky ak dokazu vyrobit 20 polovic krytov za rok, znamena to, ze su schopny startovat 10 x rocne.
          Ak pri tychto 10 startoch zachrania polovicu krytov, teda 10 polovic, mozu startovat 15 x rocne.
          Myslim si, aj keby zachrana, repas krytu vysiel +- rovnako ako novy aj tak by SX o to usilovala. Rozsirenie a navysenie kapacity vyrobnej linky by ich totiz stalo X nasobne viac, ako repasovanie krytov.

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024