Elonovinky #157: Opakované používání krytů funguje, ale SpaceX možná vzdává jejich chytání do sítě
Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.
SpaceX se už tři roky snaží zachraňovat aerodynamické kryty svých raket, aby je bylo možné používat opakovaně. Kryty buď přistávávají v sítích na speciálních lodích, nebo jsou vyloveny z vody po přistání v oceánu. SpaceX se sice daří kryty používat opakovaně, ale jejich chytání do sítě nesplnilo očekávání.
Podrobnější informace o tom, jak SpaceX zachraňuje kryty, najdete v našem článku.
Předchozí epizody Elonovinek:
- #156: Starship SN10 vybuchla po přistání, ale k celkovému úspěchu chybělo jen málo
- #155: SpaceX připravuje raketu Super Heavy a rampy pro letošní orbitální starty Starship
- #154: Kdy konečně znovu poletí Falcon Heavy?
- #153: První turistická mise Crew Dragonu má proběhnout ještě letos
- #152: Další testovací let lodi Starship skončil výbuchem
- #151: Z nuly na sto za dvě sekundy, Tesla představila modernizované varianty Modelů S a X
- #150: Dosud nejrychlejší znovupoužití rakety a další lednové rekordy SpaceX
- #149: Boring Company začne brzy razit další tunel pod Las Vegas
- #148: Tesla je po dalším rekordním kvartálu šestou nejhodnotnější firmou světa
- #147: Starship SN9 se po menší nehodě připravuje na testovací let
Starší epizody najdete zde.
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Vždy mi to prišlo ako dočasné riešenie alebo ako taký beta test a furt som čakal kedy toho nechajú. Technologická hi-tech firma ako SpaceX prišla s primitívnym lovenim krytov pomocou sieti. V jednoduchosti je krása ale toto bolo až moc jednoduché riešenie na tak zložitý úkon.
Podle mě může být problém i v tom, že samotná konstrukce ramen pro zachytávání krytů ty lodě dost destabilizuje a také operace zachycení krytu mimo daleko mimo osu lodi to zhorší. Celá operace mohla být na hraně použitelnosti těch lodí. A operovat s celou flotilou lodí navíc je také dost náročné, kdž místo toho mohou použít pro oba kryty ze startu stávající lodě Go.
Určitě by to šlo, ale s lodí navrženou přímo k tomu. Napadá mě katamaran se třemi trupy kvůli stabilitě a manévrovatelnosti a ramena se sítí schopná se rychle zasunout a vysunout pro zvýšení rychlosti přesunu a složení po úspěšném záchytu v horších povětrnostních podmínkách.
Vyvíjet něco tak složitého by se vyplatilo nejspíš jen u řádově vyššího provozu, tak se nejspíš rozhodli nechat je raději padat do vody.
jestli budou chtít chytat i ty velké kryty což určitě budou. tak tak jako tak stávající systém nemohl fungovat.
No ono aj ked dopadnu do oceanu nie je ziadna zaruka ze bu ok uz sa tusim aj parkrat stalo ze dopadol do vody a praskol a moze ist do kosa a cena je dost brutalna teda
Otázka zachytávání krytů je dle mne ekonomická. Vyplatí se to? A nebo je levnější sekat pro falcon nové kryty?
Pokud bude lítat Starship, tak tam je to bezpředmětné.
Zajímavé by bylo chytit do sítě Crew Dragon, ale ten je o dost těžší…
Tak pokud stále platí cena 6M za kryty, tak ty náklady na vylovení jsou proti tomu směšné.
Mě stále vrtá hlavou, že by SpaceX byla spokojená s cenou 6M za kryt a nezabývala se zlevněním jejich výroby třeba na půlku. Ale zase neznám cenový rozpad, co na tom má největší podíl a z jakého důvodu.
To nie je len cena za kryt, novy vs. repasovany. Daleko dolezitejsim faktorom je rychlost akou je SX schopna kryty vyrabat.
Teoreticky ak dokazu vyrobit 20 polovic krytov za rok, znamena to, ze su schopny startovat 10 x rocne.
Ak pri tychto 10 startoch zachrania polovicu krytov, teda 10 polovic, mozu startovat 15 x rocne.
Myslim si, aj keby zachrana, repas krytu vysiel +- rovnako ako novy aj tak by SX o to usilovala. Rozsirenie a navysenie kapacity vyrobnej linky by ich totiz stalo X nasobne viac, ako repasovanie krytov.
Ty kryty jsou obrovské, výroba je pracná a vyžaduje rozměrné pece. Navýšení produkce je tedy velmi drahé jak z hlediska člověkohodin, tak potřebné techniky a prostoru v továrně. Navíc těch 6M už může být velmi nízká cena. Tipl bych, že kdyby si podobný kryt koupili třeba u RUAG, tak je to bude stát ještě mnohem více, takže problém není v tom, že by ta cena byla nějak nezvykle vysoká.
Spíš jde o to, že těch krytů potřebují hodně, ale další navyšování výrobní kapacity je dražší než náklady spojené se znovupoužitelností krytů. Nemluvě o tom, že navýšení výrobní kapacity představuje investici do něčeho, co má do 5 let být zcela nahrazeno Starship.
Pokud stoji tolik vyroba noveho krytu z duvodu pouziti kompozitu tak kolik by asi stalo testovani starship. Narážím na to rozhodnuti pouzit ocel