Elonovinky

Elonovinky #146: Let Starship SN8 skončil výbuchem, ale přesto jde o obrovský úspěch

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

Společnost SpaceX pokračuje v testování prototypů kosmické lodi Starship a nyní proběhl zatím nejnáročnější zkušební let. Prototyp SN8 vyletěl do výšky 12 kilometrů a poté se pokusil přistát zpátky na zemi. Během letu byla prověřena spousta nových technologií a manévrů, takže i když přistání skončilo výbuchem, testovací let splnil téměř všechny vytyčené cíle a jde o obrovský úspěch.

Předchozí epizody Elonovinek:

[showhide type=”elonovinky” more_text=”»Zobrazit starší epizody«” less_text=”»Skrýt starší epizody«”]

[/showhide]

Zobrazit komentáře

  • Klapky už mění, já si myslím, ze to bude rychleji, než dokončit SN10

  • Ten jeřáb tam bude, ale ta hala je nová a ještě není hotová.

    • Podle všeho za to může to ze halu začali už využívat na sestavování a ještě nebyl prostor na montáž, díly ba tam už byt měly.

  • Taky jsem zvedavy. Prece jen to neni jako kdyz opřete škodovku o patník. Urcite se provedou revize vseho mozneho ale pak je porad riziko ze uz je to proste nakřáplý. Davat tomu motory? Vyplati se to? Uvidime jak to vyhodnotí. Kazdopadne bych byl radsi kdyby to letelo.

    • Vyklepou to kladívkem, dají na rampu a nechají ve vhodný okamžik bouchnout s tvrzením, že to byl cíl experimentu;)
      Jestli se tohle mohlo stát, tak je vidět, že procesy mají nastavené dost zoufale. Ještě že to někoho nerozmačkalo....

  • Byla k dispozici nejaka telemetrie k letu sn8? Zajimala by me rychlost pri vypinani jednotlivych motoru a volneho padu diky.

  • Tiež som veril v zlyhanie pri lete SN8 omnoho skôr, a že sa o pristátie ani nepokúsia, resp. že to bude pokus o mäkké pristátie do mora.
    Ale v posledných sekundách som veril, že pristane. Záverečnú pristávaciu fázu predsa majú zmáknutú, všeobecne s Falconmi a konkrétne to dvakrát otestovali naostro s SN5 a SN6.
    To bola jediná fáza letu, ktorú predtým v reále odskúšali (ano viem o rozdiele, jeden motor - dva motory). Takže za mňa sklamanie.
    Ale na druhú stranu má team Starship môj veľký obdiv, lebo zjavne vedia, čo robia a čo je kritické - od začiatku (Starhopper, SN5, SN6) testovali presne tú fázu letu, ktorá zlyhala.

    • Nejde jen o motory. Tuším že nádrže jsou tlakovány ohřátým palivem/kyslíkem. F9 se tlakuje tuším heliem, takže dost odlišný a složitější princip (F9 má nádrže na helium uvnitř...)

    • Nevědí co dělají, viz. úvodní svařování pod širým nebem;)

      • Pane Procházko, nechci se vás dotknout, ale čísla naznačují, že letošní palma pro nejzabedněnější komentář bude vaše.

        Tak si to nepokazte!

    • Cakal som kadejake problemy, ale ze budu mat nizky tlak metanu v pristavacej nadrzi by ma nenapadlo. Asi ju nenaplnili doplna, co pri tak malej nadrzi nechapem preco neurobili.

      • To je dost nepravděpodobné, že by ji zapomněli doplnit :)
        V těch nádržích klesá tlak jak se spotřebovává palivo a protože jsou malé, tak klesá rychle. A tedy tam stejně jako u hlavních nádrží bude systém pro tlakování pomocí ohřátého plynu z motoru (narozdíl od Falconu ve SS nepoužívají k tlakování helium).

        No a zřejmě právě ten mechanismus tlakování selhal.

        • Mně se pořád vrací myšlenka o kobře a šplouchání. Není možné, že při tom závěrečném manévru došlo k šplouchnutí, které by způsobilo, že se do motoru dostane jiná směs? Představuji si to jako převalující se tekutý metan a k sání se dostal nekapalný (tlakující) metan. Něco jiného asi ne.
          Způsobilo by to zhasnutí motoru ?

          • Záleží na množství paliva v metanové nádrži,jestli byla plná jen+- do 3/4 tak při tom manévru by to mohlo být možný.Potrubí je sdíleno zároveň s hlavní nádrží takže,došlo li k úplnému vyprázdnění,je možné že bylo prázdné i to potrubí. Kam se při přepnuti nádrží dostalo palivo z přistávací nádrže.....nebo prostě měli jen špatné dořešený to tlakování.Což mne ostatně napadlo jak to maj řešený pro obě nádrže z jednoho tlakovacího potrubí....Jak tady občas někdo píše, tak ďábel tkví v detailu.

        • Zcela souhlasím. Pokud se nemýlím, neměli přistání na "malé" nádrže odzkoušené.

          • Teď hádám Ty malé nádrže jsou kulové, takže mají při chodu motorů proměnlivou velikost "stykové" plochy mezi tekutým palivem a nad tím "tlakovým" plynem. Takže může být problém s regulací dodávky toho plynu. Mohu se však mýlit, o tom čase mi to už moc nemyslí.

      • Otázka je jak moc přesná to je informace, protože pokud by šlo jen o tlak, tak by se vcelku nic moc nestalo, protože turbočerpadla by si měly umět nasát potřebné množství. Jedině že by to bylo snad na straně preburneru, to by pak tlak mohl možná hrát roli, ale je otázka jak přesně to mají vyřešeno.

        • "turbočerpadla by si měly umět nasát potřebné množství" Pozor, viac stupňové turbočerpadlá niesú boh vie ako dobré v sáti, tie sú optimalizované na generovanie tlaku. Často takéto tlakové čerpadlá na zemi majú jeden stupeň navyše len čisto ktorý sa stará o nasávanie. V rakete sa kvôli šetreniu hmotnosti volí pretlak v nádrži ktorý dotlačí potrebný objem k obežným kolesám a ktoré si ho samé nevedia tak dobre "potiahnuť".

      • To ne, tlak byl na začátku nejspíš dobrý, jelikož motory se zažehly v pořádku a zpočátku hořely správně. Ale s ubývajícím palivem se asi nedařilo tlak udržovat na potřebné úrovni. Nezapomínejme, že nádrž je tlakována plynným metanem odváděným od motorů, což je o dost komplikovanější systém než tlakování heliem u Falconů. SpaceX tenhle způsob tlakování ještě nemá pořádně ozkoušený.

        • To ja chapem. Len mi to proste pride z tych vsetkych problemov co mohli mat take zakladne. Vsak s tlakovanymi nadrzami nerobia prvy krat. Aj otestovat na zemi sa to da lahko. Sustredili sa asi na vsetko ostatne a podstatne kompikovanejsie a toto brali ako easy vec. Stane sa. Verim ze druhy pokus dopadne vyborne. Hadam stihnu este tento rok.

          • Klidně mohlo jít o nějakou pitominku, jako šupinka laku v regulátoru...

          • Jak to snadno otestujete na zemi, když je potřeba, aby pro zajištění tlakování běžely motory? Statický zážeh má tak 3 sekundy, ale oni při přistání potřebují udržovat tlak po dobu třeba 15 sekund.

  • Nečakal som ani, že vyletia do výšky. Hore vyplo motory, reku ok, to je koniec, už to len pustia dole, alebo rozprášia... Potom to začalo "lietať", vravím si ok, ešte asi čeknú či fungujú tie krídelká a potom to bachne... keď ale potom zapli motory a spravili tú pireutku skoro mi odje*alo mozog...bol vôbec niekto kto veril, že to pristane? :)

    • Jsem si jistý, že v přistání věřil pan Procházka spolu s aliasy, které tu v diskuzích má.

      • Nevěřil jsem tomu celému až na to přistání, které by už měli mít natrénovane z F9. Trapné, že se to nepovedlo...
        Jojo a se svými aliasy tu tvořím 50% příspěvatelů, to víte, že jo;-)

        • Taky si myslím, že přeškolovací výcvik u dopravního letectva je jen o razítku. Tak až zase někam poletíte, vzpomeňte si na to. 🤦‍♂️

        • hmm trapné že si myslíš že nádrž tlakovaná zahřátým palivem je to stejné jako jako když tam mají nádrž s heliem a tedy že to mají natrénované.

  • ďakujem za video, už sa vie čo letelo na videu v 2:36 nad SN8 pred pristátim? už som nato upozornil skôr

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024