Elonovinky #146: Let Starship SN8 skončil výbuchem, ale přesto jde o obrovský úspěch

Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.

Společnost SpaceX pokračuje v testování prototypů kosmické lodi Starship a nyní proběhl zatím nejnáročnější zkušební let. Prototyp SN8 vyletěl do výšky 12 kilometrů a poté se pokusil přistát zpátky na zemi. Během letu byla prověřena spousta nových technologií a manévrů, takže i když přistání skončilo výbuchem, testovací let splnil téměř všechny vytyčené cíle a jde o obrovský úspěch.

Předchozí epizody Elonovinek:

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr Šida

Klapky už mění, já si myslím, ze to bude rychleji, než dokončit SN10

Vendelin

Nerozumim. Muzete vysvetli prosim? Dik

k99

Skynet řídí ElonX? No ty krávo..

k99

TAK JE TO PRAVDA! Původně jsem napsal “ty kráso”!! (určitě..)

Invc

Ok. Pod vlivem této události budeme dojit.

Petr Šida

Podle všeho za to může to ze halu začali už využívat na sestavování a ještě nebyl prostor na montáž, díly ba tam už byt měly.

Vendelin

Taky jsem zvedavy. Prece jen to neni jako kdyz opřete škodovku o patník. Urcite se provedou revize vseho mozneho ale pak je porad riziko ze uz je to proste nakřáplý. Davat tomu motory? Vyplati se to? Uvidime jak to vyhodnotí. Kazdopadne bych byl radsi kdyby to letelo.

Prochazka

Vyklepou to kladívkem, dají na rampu a nechají ve vhodný okamžik bouchnout s tvrzením, že to byl cíl experimentu;)
Jestli se tohle mohlo stát, tak je vidět, že procesy mají nastavené dost zoufale. Ještě že to někoho nerozmačkalo….

Vendelin

Byla k dispozici nejaka telemetrie k letu sn8? Zajimala by me rychlost pri vypinani jednotlivych motoru a volneho padu diky.

Honza

Bohuzel nebyla, je pouze neoficicialni: https://www.youtube.com/watch?v=XJZ7VWzqtJM

Vendelin

Diky moc. Zkusim to pobrat. Jen se na to musim nekolikrat kouknout🤔🤔

Michal Andrej

Tiež som veril v zlyhanie pri lete SN8 omnoho skôr, a že sa o pristátie ani nepokúsia, resp. že to bude pokus o mäkké pristátie do mora.
Ale v posledných sekundách som veril, že pristane. Záverečnú pristávaciu fázu predsa majú zmáknutú, všeobecne s Falconmi a konkrétne to dvakrát otestovali naostro s SN5 a SN6.
To bola jediná fáza letu, ktorú predtým v reále odskúšali (ano viem o rozdiele, jeden motor – dva motory). Takže za mňa sklamanie.
Ale na druhú stranu má team Starship môj veľký obdiv, lebo zjavne vedia, čo robia a čo je kritické – od začiatku (Starhopper, SN5, SN6) testovali presne tú fázu letu, ktorá zlyhala.

atlas

Cakal som kadejake problemy, ale ze budu mat nizky tlak metanu v pristavacej nadrzi by ma nenapadlo. Asi ju nenaplnili doplna, co pri tak malej nadrzi nechapem preco neurobili.

Atlas

To ja chapem. Len mi to proste pride z tych vsetkych problemov co mohli mat take zakladne. Vsak s tlakovanymi nadrzami nerobia prvy krat. Aj otestovat na zemi sa to da lahko. Sustredili sa asi na vsetko ostatne a podstatne kompikovanejsie a toto brali ako easy vec. Stane sa. Verim ze druhy pokus dopadne vyborne. Hadam stihnu este tento rok.

Pavel Riedl

Klidně mohlo jít o nějakou pitominku, jako šupinka laku v regulátoru…

Ivo Janáček

Otázka je jak moc přesná to je informace, protože pokud by šlo jen o tlak, tak by se vcelku nic moc nestalo, protože turbočerpadla by si měly umět nasát potřebné množství. Jedině že by to bylo snad na straně preburneru, to by pak tlak mohl možná hrát roli, ale je otázka jak přesně to mají vyřešeno.

Samo

turbočerpadla by si měly umět nasát potřebné množství” Pozor, viac stupňové turbočerpadlá niesú boh vie ako dobré v sáti, tie sú optimalizované na generovanie tlaku. Často takéto tlakové čerpadlá na zemi majú jeden stupeň navyše len čisto ktorý sa stará o nasávanie. V rakete sa kvôli šetreniu hmotnosti volí pretlak v nádrži ktorý dotlačí potrebný objem k obežným kolesám a ktoré si ho samé nevedia tak dobre “potiahnuť”.

Martin B

To je dost nepravděpodobné, že by ji zapomněli doplnit 🙂
V těch nádržích klesá tlak jak se spotřebovává palivo a protože jsou malé, tak klesá rychle. A tedy tam stejně jako u hlavních nádrží bude systém pro tlakování pomocí ohřátého plynu z motoru (narozdíl od Falconu ve SS nepoužívají k tlakování helium).

No a zřejmě právě ten mechanismus tlakování selhal.

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Martin B
Jan Jančura

Zcela souhlasím. Pokud se nemýlím, neměli přistání na “malé” nádrže odzkoušené.

Jan Jančura

Teď hádám Ty malé nádrže jsou kulové, takže mají při chodu motorů proměnlivou velikost “stykové” plochy mezi tekutým palivem a nad tím “tlakovým” plynem. Takže může být problém s regulací dodávky toho plynu. Mohu se však mýlit, o tom čase mi to už moc nemyslí.

PetrK

Mně se pořád vrací myšlenka o kobře a šplouchání. Není možné, že při tom závěrečném manévru došlo k šplouchnutí, které by způsobilo, že se do motoru dostane jiná směs? Představuji si to jako převalující se tekutý metan a k sání se dostal nekapalný (tlakující) metan. Něco jiného asi ne.
Způsobilo by to zhasnutí motoru ?

TomG

Záleží na množství paliva v metanové nádrži,jestli byla plná jen+- do 3/4 tak při tom manévru by to mohlo být možný.Potrubí je sdíleno zároveň s hlavní nádrží takže,došlo li k úplnému vyprázdnění,je možné že bylo prázdné i to potrubí. Kam se při přepnuti nádrží dostalo palivo z přistávací nádrže…..nebo prostě měli jen špatné dořešený to tlakování.Což mne ostatně napadlo jak to maj řešený pro obě nádrže z jednoho tlakovacího potrubí….Jak tady občas někdo píše, tak ďábel tkví v detailu.

Prochazka

Nevědí co dělají, viz. úvodní svařování pod širým nebem;)

Pavel Riedl

Pane Procházko, nechci se vás dotknout, ale čísla naznačují, že letošní palma pro nejzabedněnější komentář bude vaše.

Tak si to nepokazte!

Adam Ř

Vedeji co delaji, viz Falcon 9

akuhtr

Nejde jen o motory. Tuším že nádrže jsou tlakovány ohřátým palivem/kyslíkem. F9 se tlakuje tuším heliem, takže dost odlišný a složitější princip (F9 má nádrže na helium uvnitř…)

anonymnyalfonz

Nečakal som ani, že vyletia do výšky. Hore vyplo motory, reku ok, to je koniec, už to len pustia dole, alebo rozprášia… Potom to začalo “lietať”, vravím si ok, ešte asi čeknú či fungujú tie krídelká a potom to bachne… keď ale potom zapli motory a spravili tú pireutku skoro mi odje*alo mozog…bol vôbec niekto kto veril, že to pristane? 🙂

Adam Ř

Myslim, ze na pristani verili jen ti, co to moc nesleduji

Ivo Janáček

Tak ono se jim vlastně přistát povedlo a navíc se ušetřil i čas s odvozem a rozebíráním, prostě RUD. 😉

Radek

Jsem si jistý, že v přistání věřil pan Procházka spolu s aliasy, které tu v diskuzích má.

Naposledy upraveno před 3 lety uživatelem Radek
Prochazka

Nevěřil jsem tomu celému až na to přistání, které by už měli mít natrénovane z F9. Trapné, že se to nepovedlo…
Jojo a se svými aliasy tu tvořím 50% příspěvatelů, to víte, že jo;-)

akuhtr

hmm trapné že si myslíš že nádrž tlakovaná zahřátým palivem je to stejné jako jako když tam mají nádrž s heliem a tedy že to mají natrénované.

Pavel Riedl

Taky si myslím, že přeškolovací výcvik u dopravního letectva je jen o razítku. Tak až zase někam poletíte, vzpomeňte si na to. 🤦‍♂️

Dr.Valve

ďakujem za video, už sa vie čo letelo na videu v 2:36 nad SN8 pred pristátim? už som nato upozornil skôr

PetrV

Promiň, nic jsem tam neviděl, můžeš dát odkaz na fotku?

PetrV

Ještě jednou blahopřání k úspěchu.
Petře Melechin, včera vynikající: https://www.youtube.com/watch?v=Ayn24N66O8Y

PetrV