Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém web ElonX spolupracuje s Živě a Mall.TV. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.
Elon Musk se kromě vesmírné techniky a elektromobilů v menší míře věnuje také takzvanému hyperloopu. To je nový způsob přepravy lidí či nákladu využívající speciální kabiny, které se pohybují v tubusech či tunelech téměř nadzvukovými rychlostmi. Musk sice aktivně nepracuje na vývoji technologií pro hyperloop, ale v roce 2013 přišel s technickým konceptem Hyperloop Alpha dal jej volně k dispozici. Konceptem se následně inspirovalo hned několik firem a organizací, které od té doby pracují na jeho realizaci. V Evropě se už dokonce staví několik zkušebních tratí.
Tip: Problematiku hyperloopu srozumitelně vysvětluje také toto video, které jsme v minulosti opatřili českými titulky.
Předchozí epizody Elonovinek:
[showhide type=”elonovinky” more_text=”»Zobrazit starší epizody«” less_text=”»Skrýt starší epizody«”]
[/showhide]
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Nad něčím, jako hyperloop jsem přemýšlel už před lety, po Evropě by to asi bylo reálné, ale třeba vystavět hyperloop z Evropy do JV Asie by byl velký problém. Nadzemní tubusy by v politicky nestabilních mohly být terčem útoků, podzemní tunely by vedly přes tektonické zlomy, kde by hrozilo jejich zničení a stejně by byl potřeba v určitých vzdálenostech jejich servis z povrchu.
Tento raz je tu dosť nepresností. Priznávam, že to pozorujem z "povzdálí", no aj tak pár informácií:
Spoločnosť Virgin vyvinula nový typ magnetickej levitácie, kde podľa ich slov dosahuje nadnášanie okolo 5cm (voči levitácii pred 40-50 rokmi je to hodne viaci). Pôvodné snahy s klesami (pôvodne očakával Elon) boli nerealizovateľné aj preto, lebo presnosť kolajníc nie je možné dosiahnuť a ložiská kolies vytvárajú neobyčajne vysoké trenie.
Spoločnosť Virgin buduje hyperloop v Abú Dhabí (jak sa to píše), ktorí chceli prepojiť hlavné mestá emirátov. Do prevádzky sa to má spustiť o pár rokov.
Návrhov a plánov je paradoxne viac a je vysoko pravdepodobné, že sa uskutočnia. Hlavne na vnútrozemných tepnách, kde je lietadlová doprava vo vysokých číslach.
Odkazy doplním ak ešte nájdem..
S tou přesností kolejnic to nevyřeší jen ložiska, z osobní zkušenosti na magnetickém polštáři to pěkně skáče už při 430km/h, takže magnetická levitace určitě ano, ale přesnost tam bude muset být i tak velmi vysoká.
Spoločnosť Virgin buduje hyperloop Dubai - Abu Dhabi, ktorí chceli prepojiť všetky hlavné mestá emirátov. Do prevádzky sa má spustiť už v roku 2021 (rýchlosť 1200 km/h, za 12 minút).
Obšírnejšie video.
Ešte jedna nepresnosť je tam a to, že Elon chcel aby sa vznášalo vo vnútri tubusu nadnášané vzduchom. To si samozrejme odporuje. Keď tam nie je vzduch, nemôžeme čakať nadnášanie vzduchom. Možno to bolo nesprávne povedané.. zrejme.
Ono si to neodporuje, vzduch tam být má, ale o nízkém tlaku a když si představíte co se stane při průjezdu, tak je jasné, že kolem kapsle vznikne určitá část stlačeného vzduchu. Otázka je jak se to bude chovat v praxi.
Ano, přesně tak. Hyperloop je založen na správném pomněru vuduchu v tubusu tak, aby jedoucí kapsle svým tvarem (při určité rychlosti) vzduch "stalčila" do stran a izolovala ho tak od stěn.
A kde přesně jsou podle vás ty nepřesnosti? Tohle je spíš doplnění informací, které se nám do videa nevešly.