Elonovinky #124: SpaceX dosáhlo dalších milníků ve znovupoužitelnosti raket
Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.
SpaceX má za sebou nabitou první polovinu roku 2020, během které provedlo celkem 11 startů. Ty dobře ilustrují pokroky firmy v oblasti znovupoužitelnosti raket, jelikož téměř všechny mise proběhly s již použitými prvními stupni. Raketa také několikrát startovala s aerodynamickými kryty, které už předtím nějakou misi absolvovaly. SpaceX navíc letos stanovilo nový rekord v počtu použití raketových stupňů a zároveň nejspíš brzy překoná raketoplán Atlantis v rychlosti znovupoužití.
(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)
Předchozí epizody Elonovinek:
- #123: Budování sítě Starlink pokračuje, brzy začne beta testování
- #122: Tesla Cybertruck se nejspíš bude vyrábět v Texasu
- #121: Nové podrobnosti o natáčení filmu Toma Cruise ve vesmíru
- #120: Boring Company chce vybudovat nové tunely v Las Vegas a Kalifornii
- #119: Co způsobilo výbuch Starship SN4 a co bude následovat?
- #118: SpaceX poprvé dopravilo astronauty na ISS
- #117: Historický let Crew Dragonu s astronauty je konečně tady
- #116: Aktuální start Starlinku byl odložen ze tří různých důvodů
- #115: Testování Starship SN4 jede jako po másle
- #114: Tesla Model Y je už od začátku zisková, ale tahač Semi byl opět odložen
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Je viac info o tych sucastnych vsetkych odkladoch falconov 9? Nieco sa hovori o kontrole druheho stupna.
Oznámené informace najdete na profilech jednotlivých misí tady na webu. Ale není to nic moc konkrétního, protože SpaceX se k odkladům obvykle vyjadřuje jen velmi vágně.
Skoro bych řekl, že to má vztah k poznámce astronautů o divočejším letu na druhém stupni. Řekl bych, že po ni znovu technici provedli nějaké simulace a odhalili nějakou chybku, která sice nikdy nevedla k selhání, ale co kdyby. Kontrola hned dvou raket a pozastavení obou misí nebude náhoda. Samozřejmě je to jen dohad, jelikož informace nejsou. Dle mého to ukazuje na to, jakou výhodu má když se stupeň vrací znovu a znovu domů a je možné ho zkontrolovat a vyladit. Druhý stupeň je vždy zničen a tak do toho komentáře astronautů nikdo nic ani neřešil když létal bezchybně. Někdy prostě všechny čidla a snímače evidentně neřeknou vše.
Zrvona divočejší let je velmi dobře čitelný z čidel na druhém stupni, telemetrii musí mít z každého kusu rakety. Za vágní bych považoval report lidské posádky, ale neřekl bych že je to něco neobvyklého. Každopádně SpaceX se rozhoduje podle dat a těch musí mít hromady. Měřit zrychlení a vibrace je přece základ.
do krve bych se rval, že to bude přesně jak říkáte. Ovšem ten komentář a následné zastavení letů dvou dalších lodí je velice nepravděpodobný sled událostí. Jistě pořád to může být jen náhoda. Proto jsem jasně napsal, že to je jen spekulace. Koneckonců v této věci je opravdu velice málo informací.
Chovani 2 stupne, tak jak to popsali kosmonauti, je dano jeho rozmery a hmotnosti, taky pouzitym pohonem. Zkratka to je charakteristicke chovani, ktere nezmenite. Jake to je, to se jiste vedelo davno dopredu. Nehledal bych tedy souvislosti tam, kde nejsou.