Elonovinky #107: Tesla předala první Modely Y v USA a první Modely 3 v ČR
Elonovinky jsou pravidelným videopořadem, na kterém spolupracují weby ElonX a Živě/VTM. Každý týden informuje o podnikateli Elonu Muskovi a jeho mnoha projektech – především o SpaceX a Tesle, ale také o The Boring Company, Neuralinku, OpenAI nebo hyperloopu.
Tesla před pár dny začala ve Spojených státech doručovat Model Y prvním zákazníkům. Do Evropy se toto kompaktní SUV/crossover dostane až příští rok, ale v Česku jsme se aktuálně alespoň dočkali prvních dodaných kusů Modelu 3, který je nově možné vyzvednout v pražské pobočce Tesly. Dnes se podíváme na to, čím se tyto dva elektromobily liší a kdy bude Model Y k dispozici u nás.
(V případě problémů s přehráváním videa zkuste navštívit původní článek na VTM)
Předchozí epizody Elonovinek:
- #106: SpaceX se loučí s Dragonem první generace
- #105: Druhý prototyp Starship byl zničen, další se už vyrábí
- #104: Crew Dragon vynese turisty na pár dní do vesmíru
- #103: První ze dvou tunelů v Las Vegas je hotový
- #102: Crew Dragon poletí s astronauty možná už v květnu
- #101: Začíná výroba crossoveru Tesla Model Y
- #100: Co chystají firmy Elona Muska na rok 2020?
- #99: Výbušná zkouška záchranného systému Crew Dragonu
- #98: Rekordní kvartál Tesly a novinky o továrnách Gigafactory
- #97: Výroba prototypů Starship pokračuje i po nehodě
- #96: Jak probíhá ražba tunelu Boring Company v Las Vegas
- #95: Gigafactory 3 už vyrobila stovky vozů, Gigafactory 4 bude v Německu
- #94: První prototyp Starship vybuchl, ale SpaceX už vyrábí další
- #93: Design Cybertrucku od Tesly dělí veřejnost na dva tábory
- #92: První ostrá mise Starlinku přinesla pokroky ve znovupoužitelnosti
- Mise Starlink 11-4 - 28. 1. 2025
- Mise Starlink 12-3 - 26. 1. 2025
- Mise Starlink 12-7 - 22. 1. 2025
Tak Tesla bohužel opět nezklamala, kvalita výroby je příšerná což je o to více překvapující, že se jedná o vcelku skoro stejný model jako 3.
https://www.auto.cz/kdy-se-tesla-pouci-prohlidka-noveho-crossoveru-model-y-odhalila-radu-pochybeni-133880
Článek vynechal poměrně podstatný celkový verdikt toho člověka ve videu: “the paint is overall in fairly good condition.[…] Most of the paint issues are very minor and very fixable.”
A celkově nevím, jakou má vypovídací hodnotu jedno video o jednom autě (navíc jde o jeden z prvních vyrobených kusů), a ještě od člověka, který se živí hledáním nedokonalostí laku. Vsadím se, že některých nalezených “vad” by si běžný majitel ani nevšimnul, nebo by ho vůbec netrápily. Podobné věci najdeš u každé značky, ale dokud se někdo nepodělí o nějaké objektivní statistiky ohledně toho, jak častý jev to je pro jednotlivé značky, nelze z toho vyvozovat nějaké závěry ohledně (ne)kvality Tesly.
Golf: https://www.youtube.com/watch?v=wywpxGT1wv0
Porsche: https://www.youtube.com/watch?v=ctKLrtcPdaE
BMW: https://www.youtube.com/watch?v=-5LCEUSIink
Jeep: https://www.youtube.com/watch?v=UUI2b7IY-To
Honda: https://www.youtube.com/watch?v=tSiYZtIdZnU
Ford: https://www.mustang6g.com/forums/threads/nightmare-paint-issues-on-new-19-gt-premium.127166/
Netvrdím, že Tesla je dokonalá, nebo že všechny ty vady ve videu jsou přijatelné, nebo že není co zlepšovat, ale myslím, že když navštívím libovolné fórum pro motoristy, najdu hororové příběhy o odpadávajících klikách, loupajícím se laku, vrzajícím interiéru, problematických servisech pro libovolnou značku auta. Znamená to, že jsou ty značky automaticky nekvalitní? Další věc je, jak se k těm vadám pak výrobce/dealer staví v rámci záruky a servisu.
Nechtěl jsem tím příspěvkem říct nic víc ani nic míň než to, že se situace nezměnila. Toť vše, nechť si každý posoudí sám. Já osobně jsem kupoval pouze jednotky nových aut, ale zatím jsem se nikdy s podobnými problémy nesetkal. Možná jsem měl štěstí, ale v dnešní době beru za standard to, že je auto dodáno ve 100% stavu.
Navíc sám ve svém komentáři používám slovo bohužel, tedy nejsem z toho nadšený.
Pokud vím, tak Model 3 odporové topení kabiny nemá, topí pouze motory. Viz superbottle.
https://www.youtube.com/watch?v=ACdvsfZH-4w
Právě že vytopíte. Pokud motory stojí, tak stator ohřeje rotor podobně jako indukční deska. Funguje to i za jízdy, když je odpadní teplo nedostatečné.
Ale to slouží pouze pro nahřívání samotné baterie. Pro vyhřívání kabiny to opravdu nestačí. K vytápění vozu se používá klasické odporové topení. https://www.youtube.com/watch?v=WU-u-tUjsXo