Elon Musk na začátku prosince překvapil oznámením, že první exemplář rakety Falcon Heavy, jejíž premiéra je momentálně plánována na leden 2018, ponese místo obvyklého závaží jeho vlastní elektromobil Tesla Roadster. Vůz bude vyslán do vesmíru, kde nejspíš stráví miliony let. Oznámení vyvolalo řadu otázek a také mylných informací, a tak jsem sepsal ty nejčastěji kladené otázky a pokusil se na ně odpovědět, aby v tom byl pořádek.
Společnost SpaceX se rozhodla, že při demonstrační misi své nové rakety Falcon Heavy do vesmíru vynese místo závaží elektromobil Tesla Roadster, kterému bude během letu hrát z reproduktorů písnička Space Oddity. Auto pak v kosmu stráví miliony let. Podrobněji jsem o všem informoval v samostatném článku.
Překvapivě není. Web The Verge sice krátce po Muskově oznámení informoval, že Elon Musk si celou záležitost vymyslel, ale následně řada zaměstnanců SpaceX potvrdila, že se nejedná vtip. V případě The Verge tedy nejspíš šlo o nějaké nedorozumění, nebo dokonce záměrný trolling ze strany Elona Muska.
Reálnost celého projektu pak potvrdily nedávno zveřejněné fotky z příprav Roadsteru pro jeho let do vesmíru. Snímky ukazují vůz na speciálním stojanu připevněný k běžnému adaptéru, kterým se náklad připojuje k hornímu stupni raket Falcon. V pozadí je vidět obří aerodynamický kryt Falconu Heavy, který bude náklad chránit při stoupání atmosférou.
Falcon Heavy je nová raketa, kterou SpaceX vyvíjí už několik let. Jedná se o nejsilnější raketu současnosti, avšak Falcon Heavy ještě nikdy neletěl. Vzhledem k tomu, že raketa zatím není ozkoušená, je potřeba provést demonstrační let, při kterém SpaceX ověří, že vše funguje, jak má. Tato demonstrační mise je plánována na leden 2018 a právě na ní poletí Tesla Roadster jako hlavní náklad. Více informací o Falconu Heavy.
Tesla Roadster je sportovní elektromobil, který v letech 2008–2012 vyráběla automobilka Tesla Motors. Exemplář, který se vydá do vesmíru, je ze soukromé sbírky Elona Muska, který šéfuje jak společnosti Tesla, tak i SpaceX. Roadster byl jednou z prvních vlaštovek, která nastartovala současný trend elektrifikace automobilového průmyslu.
V první řadě je potřeba si uvědomit, že SpaceX Teslu nevynáší do vesmíru na úkor nějakého užitečného nákladu (viz níže). V úvahu připadaly v podstatě jen dvě možnosti – buď na raketu posadit závaží ve formě betonových či ocelových bloků, jak se běžně dělá u testovacích letů ostatních raket, nebo to trochu ozvláštnit a vymyslet nějakou “blbůstku”, která by SpaceX moc nestála a u které nebude vadit, když v případě selhání rakety vybuchne.
Elon Musk je šoumen, který si nechtěl nechat ujít takovouhle příležitost k vyvolání senzace a zaujmutí médií i širší veřejnosti. A evidentně mu to vychází – raketa ještě ani nevyjela z hangáru a média už teď spokojeně informují o dalším šíleném nápadu Elona Muska, který se rozhodl “vyslat svou Teslu na Mars”. Je to zkrátka dobré PR jak pro SpaceX, tak pro Teslu. A pokud všechno to haló vyvolá u některých lidí zájem o kosmonautiku či vědu, tak jedině dobře, ne?
Elon Musk v původním oznámení prohlásil, že Tesla bude vyslána na oběžnou dráhu Marsu, ale později se ukázalo, že se jednalo o nepřesné sdělení. Tesla bude vyslána na heliocentrickou orbitu, jež bude v nejvzdálenějším bodě dosahovat až na vzdálenost Marsu. Jinými slovy, Tesla bude obíhat po elipse kolem Slunce a v určitých chvílích bude od Slunce stejně daleko jako Mars, avšak reálně se k němu pravděpodobně ani nepřiblíží, natož aby Mars obíhala. Dostat se přímo na oběžnou dráhu Rudé planety je dost náročný manévr, kterého tato mise nebude schopna.
SpaceX potřebuje Falcon Heavy certifikovat pro mise pro americké letectvo, k čemuž je nutné během demonstrační mise otestovat také odhození aerodynamického krytu. Dragon klasický kryt nepotřebuje, takže létá bez něj. Dragon je navíc velmi drahý a pokud by měl být během celé mise funkční a vrátit se na Zemi, představovalo by to další náklady v milionech dolarů.
Nicméně oblet Dragonu s posádkou kolem Měsíce SpaceX do budoucna opravdu plánuje.
První start nového typu rakety vždy obnáší určité riziko, že se něco pokazí. Sám Elon Musk dopředu varoval, že demonstrační mise Falconu Heavy může selhat, neboť ne všechno se dá dopředu nasimulovat a otestovat. Riziko selhání je tedy vyšší než u normální ozkoušené rakety. A vzhledem k tomu, že funkční družice jsou velmi drahé a výroba obvykle trvá dlouho, málokdo by byl ochotný takový drahocenný náklad na Falcon Heavy umístit. A i kdyby to někdo chtěl risknout, pro SpaceX je z hlediska PR nejspíš lepší, aby takovou nabídku odmítlo.
V očích veřejnosti vypadá lépe, když v případě nehody dojde ke zničení Elonovy Tesly, než když NASA nebo nějaká univerzita přijde o družici. Veřejnost a média už totiž tolik nezajímá, že zákazník byl dopředu obeznámen s potenciálními riziky a byl ochoten je podstoupit.
Výhodou také je, že SpaceX nemůže nikdo nařknout z plýtvání penězi, neboť Tesla patří Muskovi a může si s ní tedy dělat, co se mu zachce.
Nevím, jestli budou nějaké kamery přímo na Tesle nebo v ní, ale nějakých záběrů na automobil se během živého přenosu jistě dočkáme. Minimálně z kamer na druhém stupni, které nám při běžných startech poskytují záběry na odhození aerodynamického krytu či vypuštění satelitu.
Osobně si myslím, že ano. Otázka je, do jaké míry. Předpokládám, že SpaceX odmontuje součástky, které by mohly potenciálně způsobit problémy při silných vibrací či ve vakuu, a tak ohrozit celý start. Zároveň bych si tipl, že vůz bude všemožně zpěvněn, aby pohyblivé díly nezpůsobily potíže. Například dveře by mohly být přivařeny, aby se za letu nemohly otevřít.
Téměř určitě ne. Na základě fotek výše je evidentní, že auto není upraveno tak, aby mohlo fungovat jako vesmírná sonda – nebude schopno provádět korekci vlastní trajektorie a zároveň nebude disponovat solárními panely a komunikační technikou, která by umožnila například přenos fotek či videa. Takové úpravy by byly extrémně náročné a drahé. Tesla tedy nejspíš bude zcela pasivní.
Řekl bych, že ne. Není k tomu moc důvod. Navíc, když zůstane Tesla připojena k druhému stupni, tak ten může až několik hodin zajišťovat komunikaci se Zemí a poskytovat živé záběry až do doby, než u něj dojde k zamrznutí paliva či vybití baterií.
Píseň Space Oddity má několik verzí, ale jako nejrelevantnější se mi jeví dvě. Původní verze od Davida Bowieho a cover verze od kanadského astronauta Chrise Hadfielda, kterou nahrál během pobytu na Mezinárodní vesmírné stanici:
Dobrá otázka, na kterou jsem nenašel přesvědčivou odpověď. Je možné, že písničku uslyšíme jen před startem díky kamerám v Tesle nebo aerodynamickém krytu a po startu postupně utichne. Existuje určitě nějaké složitější technické řešení, které by umožnilo poslech i v pozdějších fázích letu, ale pochybuji, že něco takového bude SpaceX stát za námahu.
Otázkou také zůstává, jak bude vlastně zajištěn přísun elektrické energie do autorádia.
Ano, tipuji, že ponese řadu různých drobností, přičemž o některých z nich se možná ani nikdy nedozvíme. Elon Musk však už potvrdil, že Tesla bude mít v přihrádce výtisk knihy Stopařův průvodce Galaxií od Douglase Adamse a ručník s násem “Nepropadejte panice”, který odkazuje na tuto populární knihu. Musk zároveň naznačil, že by se do vesmíru mohl vydat i sci-fi román Nadace od Isaaca Asimova.
Předpokládám, že se časem dozvíme o dalších předmětech, které se vypraví na tuto epickou cestu kosmem.
Jessica Jensen ze SpaceX se během tiskové konference během mise CRS-13 vyjádřila, že společnost se bude řídit všemi relevantními regulacemi, bude mít všechna nutná povolení apod.
Vesmírné smetí představuje problém hlavně na oběžné dráze Země, kde ohrožuje naše družice nebo Mezinárodní vesmírnou stanici. Tesla však míří na oběžnou dráhu kolem Slunce, takže v tomto ohledu riziko představovat nebude. V případě nehody ještě na orbitě Země by vzniklé trosky samozřejmě dočasně přispěly k problému vesmírného smetí, ale toto riziko existuje u každého startu, ať už s Teslou, nebo bez ní, takže to není moc relevantní. A jestli někdo považuje jednu poletující Teslu za znečišťování vesmíru, tak si možná neuvědomuje, jak neskutečně obrovský a prázdný vesmír je. 🙂
Kontaminace Marsu životem ze Země se také není třeba obávat, neboť Tesla přímo na Mars nemíří. Navíc vzhledem k tomu, že nebude disponovat komunikačními systémy či manévrovacími motory, SpaceX by s ní Mars netrefilo, i kdyby chtělo. Srážka Tesly s Marsem je zkrátka v dohledné době (v řádech tisícovek let) prakticky vyloučena. Stejně nepravděpodobná je srážka se Zemí.
Ano. 🙂
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Jedna věc mi stále není jasná. Tesla váží cca 2 tuny, nosnost FH k Marsu je 16,8 tuny. To je sice údaj s prvními stupni v nejnovější verzi Block 5 a bez jejich přistání, ale stejně bude reálná nosnost FH i v tomto případě tak 3-násobkem hmotnosti Tesly. Bude tam tedy další zátěž? Nebo bude 2. stupeň vypouštět desítky tun nespotřebovaného paliva? Nebo spotřebuje palivo na nějaké redundantní manévry?
https://www.elonx.cz/mise-formosat-5/
doporučím ti diskuzi pod misí Formosat-5. Tato mise totiž měla stejné charakteristiky jako problém, který popisuješ - příliš lehký náklad pro tak silnou raketu (důvody pomíjím). Neříkám, že tam jsou zaručené odpovědi, ale je tam hodně více či méně pravdivých spekulací. Jinak nemyslím si, že by se něco mělo vůbec vypouštět. Záleží, jakou zvolí dráhu, ať už při startu či při restartu z parkovací orbity.
Zdá se, že nádrže jsou jen v jedné polovině krytu - asi je přistávání krytů potřeba trochu dopilovat a na skutečnou záchranu si ještě počkáme.
... ak ťa to zaujíma, ... pre bežného diváka sú samozrejme najzaujímavejšie štarty, pristávanie resp. ,,záchrany,, ... avšak i pri tomto panenskom lete (ak sa podarí, i čiastočne) sa spacex snaží, čo najviac častí certifikovať (pre NASA, letectvo, ...) ... každý zárez sa počíta ... (navyše Amerika, spacex maximalizuje počet hardvéru vyrobeného ,,doma,, (výrobné náklady, patentové právo) ...
Myslel jsem, že k separaci se používají nádrže ve spodní části (obě poloviny) - v horni jsem je dosud nezaznamenal.
len pre úplnosť, k spôsobom separácie http://www.nspo.narl.org.tw/en2016/image/projects/Sounding-Rocket/016.jpg , http://public.cyndyclayton.fastmail.us/Flight/Rocket%20Fairing%20Open%20200w.png ... jeden kryt je v 99% ,,samec,, a druhý ,,samica,, :-) http://geminiguide.com/Systems/imgA7.jpg (ťažko sa k problematike krytu zháňajú obrazové materiály)
padáky samotné pre FH budú umiestnené takto http://i.imgur.com/nCaqsyi.png
https://i.imgur.com/AqbtwOf.jpg
Co je to za obrázek? To má znázorňovat vylepšený kryt "Fairing 2.0"?
toto je fotka zo včera ... https://i.imgur.com/SyY2u4c.jpg
asi o tri dni staršia, máte pravdu
... Dobrý deň, obrázok znázorňuje kryt trojbodového systému uchytenia padákových lán (modrá), ktoré boli testové spolu s vylepšeným pinovým (červená) mechanizmom ... https://www.imgup.cz/images/2017/12/27/C04EdfTUsAEiHPC.jpg
ale pre úplnosť, trojbodové momentálne iba zvažované (,,balón,, pod krytom je v zásade rovnaký materiál ako záchranná kĺzačka pre lietadlá ) https://www.imgup.cz/images/2017/12/27/faittest.png
O tom jsem před časem četl na NSF. Přijde mi to jako praktičtější řešení než přistávání v síti, ale SpaceX se asi z nějakého důvodu rozhodlo proti tomu.Každopádně teda nechápu, že na jednu stranu poukazujete na kryt z Iridium-2, kde to uchycení mělo být testováno, ale na druhou stranu říkáte, že je to jen zvažované.
... áno, uchytenie lán do troch bodov vedeného po vonkajšej stene krytu .. samotný balón sa zatiaľ nedarí technikom zmenšiť (zložiť) do rozmerovo určeného ,,krytu,, (hlavne preto, že vnútri je balón a vonku padák) ktorý by výrazne nemenil namáhanie krytu, ako celku ... ťažšie sa to vysvetľuje do pár písaných slov, ak sa ku mne dostane niečo nové, dovysvetlím p. Melechin ...
padák ,,namáhanie,, testovaný iba ,,software,, (niekoľko možností, tu jedna) https://www.imgup.cz/images/2017/12/27/fairtestsoft.png
určite spacex nakoniec nájde spôsob, ... apropo, veľká vďaka za Vašu prácu ...
vytláčanie krytu servom a pružinou... https://www.imgup.cz/images/2017/12/27/Attach_Details.png
... spodné taktiež (s oneskoreným účinkom ) http://i.imgur.com/5xgux4v.gif?noredirect ... oddelenie krytu je dvojfázový proces, v niektorých prípadoch až troj ... záleží na využitom patente / spôsobe ...
... tieto konkrétne nádrže nie sú k ,,pristávaniu,, krytu ... je to zásobník plynu (pyropatrona) na odstrel (separáciu/oddelenie) krytu ... iba pre zaujímavosť, je to jediná časť kde spacex používa idé činidlo ... Muskova teória je, že všetko, čo sa dá, nech využíva motoriku (hydrauliku) ... podľa neho má Falcon veľký prebytok energie, tak prečo to nevyužiť ... preto i mechanizmus (LONGERONS), ktorý drží (4 hore, 4 dole+2 stredové-pasívne) postranné nádrže FH, sa po oddelení stupňov sklopí smerom hore ...
https://www.instagram.com/p/BdKLBXLhXRJ/?taken-by=ryan.matthew.scott.moore, https://www.instagram.com/p/BdKLKvehzIa/?taken-by=ryan.matthew.scott.moore
osobně bych bral verzi Space oddity z tohoto videa https://youtu.be/EeF3UTkCoxY?t=1m41s
Vzhledem k tomu, že se blíží smutné dvouleté výročí Davidova úmrtí, tak si dovolím ke všem těmto verzím přidat tu úplně prvotní: https://www.youtube.com/watch?v=D67kmFzSh_o
Davida Bowieho mam moc rad-Vyrostl jsem na jeho hudbe a original je original-Ale ty covery se mi proste libi taky ;-)
Puvodni verzi mam rad ale tohle zni taky dobre kdo to nahral??
https://www.youtube.com/watch?v=PG5ZCV4AqCw, a celkem souhlasím, přecejenom zní čistě, dobře.
Mě u fotek Tesly zaujala jiná věc a to vnitřek aerodynamického krytu. V mých představách to byla obyčejná skořápka a jak je vidět je to docela sofistikované zařízení. Už se nedivím proč to chtějí zachraňovat. Uměl by někdo vysvětlit k čemu slouží jednotlivé části?
a, v zásade rozlišujeme 4 základné patenty na oddelenie s 2 typmi separácie (pružinové / pyropatronové)
b, 90 % krytov má 3 základné časti ( upper conic resp. ® dome shell (dragon/orion/starliner-ochrana dokovacej časti) / barrel (náklad) / boat tail )
c, už samotný kryt sa 70 % (materiál) podieľa na ochrane nákladu (hluk, vibrácie ... ), podľa obežnej dráhy príp. požiadaviek majiteľa nákladu (,,citlivosť,, satelitu) sa navyšuje (vnútorná stena krytu)
Ty šedé obdélníky uvnitř tlumí vibrace a hluk, čímž chrání náklad.
Ta pravá část kryje pravou část nákladu a ta levá část kryje tu levou.
(:
Domnívám se, pokud se vše podaří, že cca za 50-100 bude z auta symbol počátku kolonizace Sluneční soustavy. V učebnicích dějepisu bude jeho fotografie a pod. A z auta bude skvělá investice, jestliže bude umožněno si ho ulovit.