Elon vyšle svou Teslu k Marsu: Odpovědi na časté otázky

Tesla Roadster během uzavírání do aerodynamického krytu (Foto: SpaceX)

Elon Musk na začátku prosince překvapil oznámením, že první exemplář rakety Falcon Heavy, jejíž premiéra je momentálně plánována na leden 2018, ponese místo obvyklého závaží jeho vlastní elektromobil Tesla Roadster. Vůz bude vyslán do vesmíru, kde nejspíš stráví miliony let. Oznámení vyvolalo řadu otázek a také mylných informací, a tak jsem sepsal ty nejčastěji kladené otázky a pokusil se na ně odpovědět, aby v tom byl pořádek.

O co že vlastně jde?

Společnost SpaceX se rozhodla, že při demonstrační misi své nové rakety Falcon Heavy do vesmíru vynese místo závaží elektromobil Tesla Roadster, kterému bude během letu hrát z reproduktorů písnička Space Oddity. Auto pak v kosmu stráví miliony let. Podrobněji jsem o všem informoval v samostatném článku.

Není to celé jen vtip?

Překvapivě není. Web The Verge sice krátce po Muskově oznámení informoval, že Elon Musk si celou záležitost vymyslel, ale následně řada zaměstnanců SpaceX potvrdila, že se nejedná vtip. V případě The Verge tedy nejspíš šlo o nějaké nedorozumění, nebo dokonce záměrný trolling ze strany Elona Muska.

Reálnost celého projektu pak potvrdily nedávno zveřejněné fotky z příprav Roadsteru pro jeho let do vesmíru. Snímky ukazují vůz na speciálním stojanu připevněný k běžnému adaptéru, kterým se náklad připojuje k hornímu stupni raket Falcon. V pozadí je vidět obří aerodynamický kryt Falconu Heavy, který bude náklad chránit při stoupání atmosférou.

Co je Falcon Heavy?

Falcon Heavy je nová raketa, kterou SpaceX vyvíjí už několik let. Jedná se o nejsilnější raketu současnosti, avšak Falcon Heavy ještě nikdy neletěl. Vzhledem k tomu, že raketa zatím není ozkoušená, je potřeba provést demonstrační let, při kterém SpaceX ověří, že vše funguje, jak má. Tato demonstrační mise je plánována na leden 2018 a právě na ní poletí Tesla Roadster jako hlavní náklad. Více informací o Falconu Heavy.

Falcon Heavy v HIFu na Canaveral v prosinci 2017 (Foto: SpaceX)

Co je Tesla Roadster?

Tesla Roadster je sportovní elektromobil, který v letech 2008–2012 vyráběla automobilka Tesla Motors. Exemplář, který se vydá do vesmíru, je ze soukromé sbírky Elona Muska, který šéfuje jak společnosti Tesla, tak i SpaceX. Roadster byl jednou z prvních vlaštovek, která nastartovala současný trend elektrifikace automobilového průmyslu.

Elon Musk a Tesla Roadster (Foto: AP)

Proč to SpaceX dělá?

V první řadě je potřeba si uvědomit, že SpaceX Teslu nevynáší do vesmíru na úkor nějakého užitečného nákladu (viz níže). V úvahu připadaly v podstatě jen dvě možnosti – buď na raketu posadit závaží ve formě betonových či ocelových bloků, jak se běžně dělá u testovacích letů ostatních raket, nebo to trochu ozvláštnit a vymyslet nějakou “blbůstku”, která by SpaceX moc nestála a u které nebude vadit, když v případě selhání rakety vybuchne.

Elon Musk je šoumen, který si nechtěl nechat ujít takovouhle příležitost k vyvolání senzace a zaujmutí médií i širší veřejnosti. A evidentně mu to vychází – raketa ještě ani nevyjela z hangáru a média už teď spokojeně informují o dalším šíleném nápadu Elona Muska, který se rozhodl “vyslat svou Teslu na Mars”. Je to zkrátka dobré PR jak pro SpaceX, tak pro Teslu. A pokud všechno to haló vyvolá u některých lidí zájem o kosmonautiku či vědu, tak jedině dobře, ne?

Kam vlastně Tesla poletí?

Elon Musk v původním oznámení prohlásil, že Tesla bude vyslána na oběžnou dráhu Marsu, ale později se ukázalo, že se jednalo o nepřesné sdělení. Tesla bude vyslána na heliocentrickou orbitu, jež bude v nejvzdálenějším bodě dosahovat až na vzdálenost Marsu. Jinými slovy, Tesla bude obíhat po elipse kolem Slunce a v určitých chvílích bude od Slunce stejně daleko jako Mars, avšak reálně se k němu pravděpodobně ani nepřiblíží, natož aby Mars obíhala. Dostat se přímo na oběžnou dráhu Rudé planety je dost náročný manévr, kterého tato mise nebude schopna.

Proč SpaceX třeba neposlalo Dragon kolem Měsíce?

SpaceX potřebuje Falcon Heavy certifikovat pro mise pro americké letectvo, k čemuž je nutné během demonstrační mise otestovat také odhození aerodynamického krytu. Dragon klasický kryt nepotřebuje, takže létá bez něj. Dragon je navíc velmi drahý a pokud by měl být během celé mise funkční a vrátit se na Zemi, představovalo by to další náklady v milionech dolarů.

Nicméně oblet Dragonu s posádkou kolem Měsíce SpaceX do budoucna opravdu plánuje.

Skafandr pro posádku s Crew Dragonem v pozadí (Foto: SpaceX)

Proč raketa nenese nějakou vědeckou družici či jiný užitečný náklad?

První start nového typu rakety vždy obnáší určité riziko, že se něco pokazí. Sám Elon Musk dopředu varoval, že demonstrační mise Falconu Heavy může selhat, neboť ne všechno se dá dopředu nasimulovat a otestovat. Riziko selhání je tedy vyšší než u normální ozkoušené rakety. A vzhledem k tomu, že funkční družice jsou velmi drahé a výroba obvykle trvá dlouho, málokdo by byl ochotný takový drahocenný náklad na Falcon Heavy umístit. A i kdyby to někdo chtěl risknout, pro SpaceX je z hlediska PR nejspíš lepší, aby takovou nabídku odmítlo.

V očích veřejnosti vypadá lépe, když v případě nehody dojde ke zničení Elonovy Tesly, než když NASA nebo nějaká univerzita přijde o družici. Veřejnost a média už totiž tolik nezajímá, že zákazník byl dopředu obeznámen s potenciálními riziky a byl ochoten je podstoupit.

Výhodou také je, že SpaceX nemůže nikdo nařknout z plýtvání penězi, neboť Tesla patří Muskovi a může si s ní tedy dělat, co se mu zachce.

Budou na Tesle kamery?

Záběry z druhého stupně na satelity společnosti Iridium před oddělením od rakety

Nevím, jestli budou nějaké kamery přímo na Tesle nebo v ní, ale nějakých záběrů na automobil se během živého přenosu jistě dočkáme. Minimálně z kamer na druhém stupni, které nám při běžných startech poskytují záběry na odhození aerodynamického krytu či vypuštění satelitu.

Bude vůz nějak upravený?

Osobně si myslím, že ano. Otázka je, do jaké míry. Předpokládám, že SpaceX odmontuje součástky, které by mohly potenciálně způsobit problémy při silných vibrací či ve vakuu, a tak ohrozit celý start. Zároveň bych si tipl, že vůz bude všemožně zpěvněn, aby pohyblivé díly nezpůsobily potíže. Například dveře by mohly být přivařeny, aby se za letu nemohly otevřít.

Dočkáme se fotek Marsu nebo videa z putování Tesly hlubokým vesmírem?

Téměř určitě ne. Na základě fotek výše je evidentní, že auto není upraveno tak, aby mohlo fungovat jako vesmírná sonda – nebude schopno provádět korekci vlastní trajektorie a zároveň nebude disponovat solárními panely a komunikační technikou, která by umožnila například přenos fotek či videa. Takové úpravy by byly extrémně náročné a drahé. Tesla tedy nejspíš bude zcela pasivní.

Odpojí se Tesla od druhého stupně?

Řekl bych, že ne. Není k tomu moc důvod. Navíc, když zůstane Tesla připojena k druhému stupni, tak ten může až několik hodin zajišťovat komunikaci se Zemí a poskytovat živé záběry až do doby, než u něj dojde k zamrznutí paliva či vybití baterií.

Jaká verze Space Oddity bude hrát?

Píseň Space Oddity má několik verzí, ale jako nejrelevantnější se mi jeví dvě. Původní verze od Davida Bowieho a cover verze od kanadského astronauta Chrise Hadfielda, kterou nahrál během pobytu na Mezinárodní vesmírné stanici:

Ve vakuu se zvuk nešíří, jak písničku uslyšíme?

Dobrá otázka, na kterou jsem nenašel přesvědčivou odpověď. Je možné, že písničku uslyšíme jen před startem díky kamerám v Tesle nebo aerodynamickém krytu a po startu postupně utichne. Existuje určitě nějaké složitější technické řešení, které by umožnilo poslech i v pozdějších fázích letu, ale pochybuji, že něco takového bude SpaceX stát za námahu.

Otázkou také zůstává, jak bude vlastně zajištěn přísun elektrické energie do autorádia.

Ponese Falcon Heavy kromě Tesly ještě něco dalšího?

Obálka knihy Stopařův průvodce Galaxií

Ano, tipuji, že ponese řadu různých drobností, přičemž o některých z nich se možná ani nikdy nedozvíme. Elon Musk však už potvrdil, že Tesla bude mít v přihrádce výtisk knihy Stopařův průvodce Galaxií od Douglase Adamse a ručník s násem “Nepropadejte panice”, který odkazuje na tuto populární knihu. Musk zároveň naznačil, že by se do vesmíru mohl vydat i sci-fi román Nadace od Isaaca Asimova.

Předpokládám, že se časem dozvíme o dalších předmětech, které se vypraví na tuto epickou cestu kosmem.

Má SpaceX na něco takového povolení? Co riziko vesmírného smetí a kontaminace Marsu?

Jessica Jensen ze SpaceX se během tiskové konference během mise CRS-13 vyjádřila, že společnost se bude řídit všemi relevantními regulacemi, bude mít všechna nutná povolení apod.

Vesmírné smetí představuje problém hlavně na oběžné dráze Země, kde ohrožuje naše družice nebo Mezinárodní vesmírnou stanici. Tesla však míří na oběžnou dráhu kolem Slunce, takže v tomto ohledu riziko představovat nebude. V případě nehody ještě na orbitě Země by vzniklé trosky samozřejmě dočasně přispěly k problému vesmírného smetí, ale toto riziko existuje u každého startu, ať už s Teslou, nebo bez ní, takže to není moc relevantní. A jestli někdo považuje jednu poletující Teslu za znečišťování vesmíru, tak si možná neuvědomuje, jak neskutečně obrovský a prázdný vesmír je. 🙂

Kontaminace Marsu životem ze Země se také není třeba obávat, neboť Tesla přímo na Mars nemíří. Navíc vzhledem k tomu, že nebude disponovat komunikačními systémy či manévrovacími motory, SpaceX by s ní Mars netrefilo, i kdyby chtělo. Srážka Tesly s Marsem je zkrátka v dohledné době (v řádech tisícovek let) prakticky vyloučena. Stejně nepravděpodobná je srážka se Zemí.

Když si pro tu Teslu doletím, můžu si ji nechat?

Ano. 🙂

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
David

Jedna věc mi stále není jasná. Tesla váží cca 2 tuny, nosnost FH k Marsu je 16,8 tuny. To je sice údaj s prvními stupni v nejnovější verzi Block 5 a bez jejich přistání, ale stejně bude reálná nosnost FH i v tomto případě tak 3-násobkem hmotnosti Tesly. Bude tam tedy další zátěž? Nebo bude 2. stupeň vypouštět desítky tun nespotřebovaného paliva? Nebo spotřebuje palivo na nějaké redundantní manévry?

Jirka Hadač

https://www.elonx.cz/mise-formosat-5/
doporučím ti diskuzi pod misí Formosat-5. Tato mise totiž měla stejné charakteristiky jako problém, který popisuješ – příliš lehký náklad pro tak silnou raketu (důvody pomíjím). Neříkám, že tam jsou zaručené odpovědi, ale je tam hodně více či méně pravdivých spekulací. Jinak nemyslím si, že by se něco mělo vůbec vypouštět. Záleží, jakou zvolí dráhu, ať už při startu či při restartu z parkovací orbity.

Tomáš

Zdá se, že nádrže jsou jen v jedné polovině krytu – asi je přistávání krytů potřeba trochu dopilovat a na skutečnou záchranu si ještě počkáme.

Miroslav

… tieto konkrétne nádrže nie sú k ,,pristávaniu,, krytu … je to zásobník plynu (pyropatrona) na odstrel (separáciu/oddelenie) krytu … iba pre zaujímavosť, je to jediná časť kde spacex používa idé činidlo … Muskova teória je, že všetko, čo sa dá, nech využíva motoriku (hydrauliku) … podľa neho má Falcon veľký prebytok energie, tak prečo to nevyužiť … preto i mechanizmus (LONGERONS), ktorý drží (4 hore, 4 dole+2 stredové-pasívne) postranné nádrže FH, sa po oddelení stupňov sklopí smerom hore …

RYAN

longeronsdown.png
longeronsup2.png
longeronsup3.png

Miroslav

… ak ťa to zaujíma, … pre bežného diváka sú samozrejme najzaujímavejšie štarty, pristávanie resp. ,,záchrany,, … avšak i pri tomto panenskom lete (ak sa podarí, i čiastočne) sa spacex snaží, čo najviac častí certifikovať (pre NASA, letectvo, …) … každý zárez sa počíta … (navyše Amerika, spacex maximalizuje počet hardvéru vyrobeného ,,doma,, (výrobné náklady, patentové právo) …

Tomáš

Myslel jsem, že k separaci se používají nádrže ve spodní části (obě poloviny) – v horni jsem je dosud nezaznamenal.

RYAN

… spodné taktiež (s oneskoreným účinkom ) http://i.imgur.com/5xgux4v.gif?noredirect … oddelenie krytu je dvojfázový proces, v niektorých prípadoch až troj … záleží na využitom patente / spôsobe …

RYAN

padáky samotné pre FH budú umiestnené takto http://i.imgur.com/nCaqsyi.png

RYAN

… Dobrý deň, obrázok znázorňuje kryt trojbodového systému uchytenia padákových lán (modrá), ktoré boli testové spolu s vylepšeným pinovým (červená) mechanizmom …comment image

RYAN

vytláčanie krytu servom a pružinou…comment image

RYAN

ale pre úplnosť, trojbodové momentálne iba zvažované (,,balón,, pod krytom je v zásade rovnaký materiál ako záchranná kĺzačka pre lietadlá )comment image

RYAN

… áno, uchytenie lán do troch bodov vedeného po vonkajšej stene krytu .. samotný balón sa zatiaľ nedarí technikom zmenšiť (zložiť) do rozmerovo určeného ,,krytu,, (hlavne preto, že vnútri je balón a vonku padák) ktorý by výrazne nemenil namáhanie krytu, ako celku … ťažšie sa to vysvetľuje do pár písaných slov, ak sa ku mne dostane niečo nové, dovysvetlím p. Melechin …

RYAN

padák ,,namáhanie,, testovaný iba ,,software,, (niekoľko možností, tu jedna)comment image

RYAN

určite spacex nakoniec nájde spôsob, … apropo, veľká vďaka za Vašu prácu …

RYAN

toto je fotka zo včera …comment image

RYAN

asi o tri dni staršia, máte pravdu

RYAN

comment image

RYAN

len pre úplnosť, k spôsobom separácie http://www.nspo.narl.org.tw/en2016/image/projects/Sounding-Rocket/016.jpg , http://public.cyndyclayton.fastmail.us/Flight/Rocket%20Fairing%20Open%20200w.png … jeden kryt je v 99% ,,samec,, a druhý ,,samica,, 🙂 http://geminiguide.com/Systems/imgA7.jpg (ťažko sa k problematike krytu zháňajú obrazové materiály)

Vojtěch

osobně bych bral verzi Space oddity z tohoto videa https://youtu.be/EeF3UTkCoxY?t=1m41s

ShieID

https://www.youtube.com/watch?v=PG5ZCV4AqCw, a celkem souhlasím, přecejenom zní čistě, dobře.

B.Boruvka

Puvodni verzi mam rad ale tohle zni taky dobre kdo to nahral??

Damel

Vzhledem k tomu, že se blíží smutné dvouleté výročí Davidova úmrtí, tak si dovolím ke všem těmto verzím přidat tu úplně prvotní: https://www.youtube.com/watch?v=D67kmFzSh_o

B.Boruvka

Davida Bowieho mam moc rad-Vyrostl jsem na jeho hudbe a original je original-Ale ty covery se mi proste libi taky 😉

Vlada

Mě u fotek Tesly zaujala jiná věc a to vnitřek aerodynamického krytu. V mých představách to byla obyčejná skořápka a jak je vidět je to docela sofistikované zařízení. Už se nedivím proč to chtějí zachraňovat. Uměl by někdo vysvětlit k čemu slouží jednotlivé části?

Einstein

Ta pravá část kryje pravou část nákladu a ta levá část kryje tu levou.

zdenek

(:

Miroslav

a, v zásade rozlišujeme 4 základné patenty na oddelenie s 2 typmi separácie (pružinové / pyropatronové)
b, 90 % krytov má 3 základné časti ( upper conic resp. ® dome shell (dragon/orion/starliner-ochrana dokovacej časti) / barrel (náklad) / boat tail )
c, už samotný kryt sa 70 % (materiál) podieľa na ochrane nákladu (hluk, vibrácie … ), podľa obežnej dráhy príp. požiadaviek majiteľa nákladu (,,citlivosť,, satelitu) sa navyšuje (vnútorná stena krytu)

Skeblon

Domnívám se, pokud se vše podaří, že cca za 50-100 bude z auta symbol počátku kolonizace Sluneční soustavy. V učebnicích dějepisu bude jeho fotografie a pod. A z auta bude skvělá investice, jestliže bude umožněno si ho ulovit.